sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-03 10:59
Hi,
Ik heb twee 24 volt transformators van 60Watt (2,5A) voor mijn voor en achtertuin.
Op mijn achtertuin zitten 6 lampen met 4 watt en 3 van 3 watt. Op mijn multimeter staat dat deze zo'n 1,47A verbruiken. Deze werken goed.

In mijn voortuin zitten op dit moment 3 lampen van 4 watt. en dat verbruikt 0.47A. Zodra ik een 4e lamp aansluit schakelt de transformator zichzelf uit.

-Ik heb dit met verschillende lampen getest.
-Ik heb de transformators omgewisseld (voor met achter) maar het resultaat blijft hetzelfde.
-Als ik de multimeter op Ohm zet en zonder lampen in de lus de plus en min aansluit op de multimeter dan zie ik geen kortsluiting.

Helaas heb ik niet veel verstand van stroom en multimeters en ik heb geen idee meer wat ik kan doen om de storing te onderzoeken.
Hebben jullie nog suggesties?

Alle reacties

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:07
Gaat de voortuin weer aan als je de 2e lamp eraf haalt, en de 4e laat zitten? Hiermee kun je uitsluiten of het probleem in de lamp zit of in de bekabeling naar de 4e lamp toe.

werkt het wel als je alle vier de lampen in een testopstelling aan de transformator hangt (dwz: op de keukentafel oid)?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 20:58

M2M

medicijnman

De kans is aanwezig dat je sluiting hebt tussen aarde en de + of - van de voeding, als de extra lamp aangesloten is. Dan meet je geen kortsluiting tussen + en -, maar wel een lage weerstand tussen - en de behuizing van de voeding bijvoorbeeld.

-_-

• alan_smithee
T_knoop schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:26:
Gaat de voortuin weer aan als je de 2e lamp eraf haalt, en de 4e laat zitten? Hiermee kun je uitsluiten of het probleem in de lamp zit of in de bekabeling naar de 4e lamp toe.

werkt het wel als je alle vier de lampen in een testopstelling aan de transformator hangt (dwz: op de keukentafel oid)?
Ik heb meerdere lege armaturen getest en zelf direct bij de transformator een lamp aangesloten. Het probleem speelt elke keer op bij een 4e lamp losstaand van de plaatst.

• alan_smithee
M2M schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
De kans is aanwezig dat je sluiting hebt tussen aarde en de + of - van de voeding, als de extra lamp aangesloten is. Dan meet je geen kortsluiting tussen + en -, maar wel een lage weerstand tussen - en de behuizing van de voeding bijvoorbeeld.
Ik zal als ik thuis ben de aarde draad die op de armaturen zit meten met de + en - . Bedankt voor de tip

• alan_smithee
Helaas er zit geen sluiting tussen aarde en - of +
Het vervelende is ook dat ik grondmoffen heb gebruikt en even simpel een stuk loskoppelen is niet mogelijk tenzij ik een nieuwe grondmof maak en de huidige kabels doorknip....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
verbeter me even als ik dingen nu foutief invul.

je hebt 4 armaturen op trafo hangen?
je hebt de lampen individueel al eens getest?
het probleem ontstaat zodra er een 4de lamp wordt aangesloten? ongeacht waar de overige 3 lampen in zitten?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:50
Je hebt trafos gewisseld en lampen, en het probleem bleef voor?
Heb je ook al een ander stopcontact gebruikt voor? (Haspel ofzo)

[Voor 8% gewijzigd door IplugNplay op 17-02-2023 16:54]

• alan_smithee
je hebt 4 armaturen op trafo hangen?
Er zitten 8 armaturen op de trafo maar ik kom niet verder dan 3 lampen voordat alles uitvalt.
Zelf als ik een armatuur direct op de trafo aansluit (en de overige 3 in de tuin laat staan) dan valt het uit.
je hebt de lampen individueel al eens getest?
Ja dat klopt.
het probleem ontstaat zodra er een 4de lamp wordt aangesloten? ongeacht waar de overige 3 lampen in zitten?
Dat klopt ook.

• alan_smithee
Je hebt trafos gewisseld en lampen, en het probleem bleef voor?
Ja en de trafo die eerst voor zat werkt wel goed achter.
Heb je ook al een ander stopcontact gebruikt voor? (Haspel ofzo)
Beide trafo's zitten op dezelfde lasklem, de trafo heeft geen stekker.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:24
Hoe lang is de draad van je trafo naar je armaturen? En welke dikte?

Een 24V lijntje is natuurlijk wel anders dan een 230V aansluiting

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
alan_smithee schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:19:

-Ik heb de transformators omgewisseld (voor met achter) maar het resultaat blijft hetzelfde.
Wat bedoel je dan precies met hetzelfde resultaat?

- Deze specifieke transformator blijft uitschakelen met meer dan 3 lampen, ook als het de lampen uit de achtertuin zijn?
of
- Je krijgt in de voortuin niet meer dan 3 lampen werkend, ook niet met een andere transformator?

edit:
Ah, de laatste optie dus gezien je reactie van 22:25. :)

Wat voor een transformatoren zijn het precies? Gewikkelde transformatoren of moderne LED-drivers?

Zijn die 6x 4W lampen in de achtertuin exact dezelfde als de 3x 4W lampen in de voortuin of is het vermogen de enige overeenkomst?

Heeft dit ooit gewerkt of leg je het nu net nieuw aan?

Maak je de boel spanningsloos voordat je de 4e lamp aansluit of heb je dat ook al eens "live" geprobeerd?

[Voor 4% gewijzigd door Xander op 17-02-2023 22:36]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• alan_smithee
Hoe lang is de draad van je trafo naar je armaturen? En welke dikte?
In de achtertuin zo'n 20 meter en in de voortuin waar het niet werkt 10 meter
Wat voor een transformatoren zijn het precies? Gewikkelde transformatoren of moderne LED-drivers?
KNX led drivers
https://www.voltus.de/?cl...3188506bf105b4c15222a5332
Zijn die 6x 4W lampen in de achtertuin exact dezelfde als de 3x 4W lampen in de voortuin of is het vermogen de enige overeenkomst?
Het zijn inderdaad dezelfde lampen.
Heeft dit ooit gewerkt of leg je het nu net nieuw aan?
Ik leg het nieuw aan (ja ik had het moeten testen voordat ik de grondmof heb dicht gegoten).
Maak je de boel spanningsloos voordat je de 4e lamp aansluit of heb je dat ook al eens "live" geprobeerd?
Beide getest en beide hetzelfde resultaat. Hoewel het 1 keer tijdens live erin draaien wel bleef branden is het daarna nooit meer gelukt.

• alan_smithee
ik heb het probleem gevonden. 1 type lamp zorgt ervoor dat de transformator in storing springt. Maar niet altijd. Ligt eraan waar de plus en min zit en hoeveel andere lampen aangesloten zitten. Zal hiervoor een nieuwe thread starten. Bedankt voor het meedenken iedereen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee