Toon posts:

Offerte Zonnepanelen - Realitycheck

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:37
Inleding
Ik ben me voor het eerst aan het verdiepen in zonnepanelen, maar ik merk dat de learning curve in eerste instantie best stijl is. Ik heb een offerte gekregen voor een systeem dat volgens mij kwalitatief zeer hoogwaardig is, maar ik ben bang dat het overkill is voor mijn situatie. Daarom graag een opinion van de experts hier.
Foto
Schaduw
De Foto is noord georiënteerd, dus opstelling is oost (beetje zuid-oost). Verder geen sprake van schaduw.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Max 10k, jaarverbruik is +6.000 kWh, dus zoveel mogelijk opwekvermogen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ik heb Home Assistant draaien, dus hoe meer data ik kan uitlezen hoe beter.
Reeds verkregen offertes
€12.640

19x BELINUS M8 IBC ULTRA BLACK GLAS-GLAS 400 Wp
EnphaseIQ7+ microomvormers 3 fase met slimme Envoymeter.
Verdere bijzonderheden
Mijn meterkast is nogal krap, dus plaatsing van omvormer kan een probleem worden. Naast de meterkast in de hal is eventueel nog wel ruimte.
Regio
Nijmegen

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:41
Direct een aantal vragen/gedachten:
- waarom micro omvormers terwijl er geen schaduw op je dak valt?
-IQ7+ met 400 wp panelen zal minder opbrengen dan een juist gekozen stringomvormer.
- waarom geen spreiding van de panelen over oost en west? (vooral na salderen belangrijk)
- kan de omvormer op zolder geplaatst worden?
- heb je zelf een voorkeur qua hardware? Er zijn ook veel echt zwarte panelen van andere merken.

• Lau-ie
Dank voor de reactie
- waarom micro omvormers terwijl er geen schaduw op je dak valt?
Precies mijn gedachte, na zelf wat onderzoek te hebben gedaan lijkt me dit onnodig en het maakt flink uit in de kosten.
- IQ7+ met 400 wp panelen zal minder opbrengen dan een juist gekozen stringomvormer.
Idd, hoewel ik de voordelen van een parallel systeem snap, lijkt het me voor mijn situatie niet gewenst. Dat een serieomvormer in mijn geval zelfs voor wat meer opbrengst zal zorgen had ik nog niet scherp.
- waarom geen spreiding van de panelen over oost en west? (vooral na salderen belangrijk)
Alle offertes die in nu heb opgevraagd geven aan dat volledig oost in totaal meer opbrengst geeft, dus zolang salderen nog een ding is, is dat het best. Maar ik na afloop van het salderen kunnen we idd beter 's middags warm eten en 's ochtends wasjes draaien.
- kan de omvormer op zolder geplaatst worden?
Ik moet dan wel wat ruimte maken, maar dat zou in principe kunnen. Zolder is wel ook werkkamer, dus als het ding geluid maakt kan dat ergeren.
- heb je zelf een voorkeur qua hardware? Er zijn ook veel echt zwarte panelen van andere merken.
Geen enkel, full black lijkt me het mooist. Maar uiteindelijk zijn kosten/baten de belangrijkste overweging.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:59
Ik zou een stringomvormer doen en de panelen Oost-West. 2 strings. Omvormer op zolder maakt wat geluid bij het opstarten. Denk dan gewoon dat je de kassa hoort rinkelen en het is OK :) .

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:59
oh, en zoals iedereen hier zal roepen. Het dak gewoon vol.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
In deze situatie zou ik ook absoluut voor Oost west gaan op een normale 2-string omvormer. Beter voor het spreiden van je piek elektra in je eigen huis maar ook voor het elektriciteitsnet in de straat.

De omvormer maakt wat geluid bij het opstarten zoals Noutie zegt maar is daarna stil (zoek maar op geluid - transformator loze PV omvormer).

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:20
Ik vergelijk het geluid met een knikker in een papieren bekertje waar je je hand oplegt en dan even heen en weer schud. Duurt een seconde en daarna is het stil. Soms schakelt hij hier in de ochtend een aantal keer als de spanning nog niet helemaal top is.

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:41

Badderbeest

De enige echte

Ik zou bezuinigen op de panelen en glas-glas vervangen door glas-folie (van het N-type).

De enige echte

• Lau-ie
Dank allen voor de input. ik ben uiteindelijk met een andere partij in zee gegaan die een stringsyteem hebben aangeraden. Uiteindelijk voor net boven de 1 euro per Wp uitgekomen.

• tvanhaaren
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-03 18:44
Hier zullen veel lezers jaloers naar kijken!

1 op 1 zie je eigenlijk niet meer. Hoeveel panelen heb je uiteindelijk ingetekend?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee