Goed ik heb nogal wat losgemaakt

Bedankt voor alle input!
Ik was in eerste instantie niet van plan dit een breder "backupstrategie" topic te maken, maar inmiddels lijkt dat bijna wel nodig om alle vragen goed te beantwoorden. Dus een zo kort mogelijk overzicht van de situatie:
Ik wil belangrijke bestanden backuppen bij zowel mn ouders als bij mij. Op beide locaties staat een Synology NAS (bij mij een 918+ met 4 + 4 + 8 + 18TB schijven in SHR met 16TB usable, bij mn ouders een 218+ met één 12TB schijf in SHR met dus 12TB usable), deze maken backups naar elkaar toe als "off-site backup". Daarnaast maakte ik ook nog een cloud-provider backup (hubiC), maar deze is er helaas mee gestopt en moet ik nog vervangen voor een nieuwe provider om zo mn volledige 3-2-1 strategie weer in ere te herstellen.
De hoeveelheid data van mn ouders is in totaal ongeveer 1.3TB, voornamelijk foto's van één PC. Ik heb zelf meer data, onderverdeeld in:
- 2TB boot drive (nvme ssd) met:
~300GB Windows + programma's
- 2TB data drive (nvme ssd) met:
~200GB Documenten (staan allemaal ook in OneDrive)
~300GB Development spul (staat waar mogelijk in Git repositories op GitHub/Lab)
- 16TB data drive (hdd) met:
~4TB Foto's
~500GB overig kleiner spul
Ik maak al jarenlang backups met default Windows File History, en dat werkte op zich al die tijd wel prima. Helaas is afgelopen december een schijf van mij gesneuveld in mn oude PC, en ook al had ik een backup van al mn belangrijke bestanden, ik was alsnog enkele dagen bezig met alle andere dingen terugzetten. Dit was een heel gedoe. Daarnaast heb ik in januari een nieuwe PC gebouwd, en merkte ik hoe het opnieuw installeren en instellen van Windows voor mij al snel meer dan een week duurt (ik heb custom config in zo ongeveer elk programma dat ik gebruik).
Ik bedacht me toen dat ik niet bij een kapotte SSD zomaar ineens een week kwijt wil/kan zijn aan kutten met Windows, en het mij best wat geld waard zou zijn om gewoon een recente image direct te kunnen restoren en binnen enkele uren verder te kunnen. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor mn ouders. Daarnaast voel ik me niet heel senang bij het idee om nog lang af te hangen van Windows File History, aangezien het sinds Windows 11 ineens erg weggestopt is en niet meer actief onderhouden lijkt te worden.
Dus toen ben ik op zoek gegaan naar alternatieve oplossingen, en qua featureset bij Macrium Reflect uitgekomen. Goede support voor incremental en differential backups, backup integrity checks, en fine-grained scheduling en jobs waren voor mij belangrijke features, en dingen als viBoot zijn leuk meegenomen om eenvoudig ook een "restore" te kunnen testen.
Eerste backups liepen allemaal zonder problemen. Ik heb mijn data gesplitst in meerdere backup jobs met verschillende frequenties en redundancy afhankelijk van frequency of change, datagrootte, en "belangrijkheid" van de data. Ook de grootste job met al mn foto's ging prima, inclusief de verificatie na afloop (verificatie van de geschreven bytes, waarbij Macrium dus al die 4TB weer downloadt van de NAS om te verifiëren

).
Maar toen ik daarna voor de zekerheid nog eens een "verify" draaide (waarbij de data dus nogmaals in zn geheel van de NAS wordt gehaald om te integrity te checken adhv allerhande checksums) kreeg ik ineens een random integrity fail. Deze integrity check ging de derde keer wél weer gewoon goed met een full pass, maar ik werd suspicious (mede door de - kennelijk - spookverhalen over hoe SMB unreliable zou zijn). Ik heb toen ook mn C disk images opnieuw geverifieerd, en ook die verificatie gaat soms ineens random fout maar meestal wel goed. Voor de duidelijkheid: ik krijg dus
geen foutmeldingen
tijdens het backuppen, maar alleen maar tijdens de verificatie afterwards. Omdat die verificatie uiteindelijk wel passt ga ik ervan uit dat de data allemaal veilig op mn NAS staat, maar de random nature van de foutmeldingen baart me wel zorgen: vandaar dit topic dus.
Goed, nu wat specifieker reageren op jullie suggesties en reacties:
ThinkPad schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 06:52:
Nog wel belangrijke tip: gebruik een apart account op de NAS voor de SMB folder, zorg dat je andere accounts daar niet bij kunnen qua rechten en mount de schijf ook niet in je verkenner. Op die manier ben je nog iets beter beschermd tegen ransomware.
Staat zeker op de todo lijst om in te stellen zodra ik mijn definitieve backup strategy heb bepaald!
SVMartin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:51:
@
F.West98 wat bedoel je precies met "image backups van mijn schijven"? Zijn deze fysiek, virtueel, heb je de fysieke schijven in 1 desktop? En om wat voor data gaat het, staat er een operating system op, applicaties die mischien in gebruik zijn, of alleen foto's en documenten?
Zoals hierboven genoemd: 3 fysieke schijven; van 2 schijven maak ik image backups en van de derde maak ik file-based backups omdat ik niet alles wil/hoef te backuppen, en ook niet alles met dezelfde frequentie.
Nieuwste versie van alles; dus Windows 11 22H2 met Macrium Reflect v8.1.7378
Bedankt voor de link naar deze backup solution! Ik zal daar ook eens naar kijken. Ik weet nog niet of ik me zo wil lock-in naar Synology, maar ik zal er beter naar kijken.
Na alles gelezen te hebben vermoed/vrees ik toch dat mijn PC memory (nog steeds) de culprit is. Zoals eerder genoemd had ik initially wel stability issues met mijn RAM op hogere snelheden, maar nu is het op zich al weken rock solid en ook een memtest destijds had na ruim een nacht ook niets meer gevonden. Ik zal iig de komende dagen het volgende gaan proberen:
- Nogmaals memtest draaien op mijn PC
- De backups proberen te verifiëren vanaf mijn laptop als mn PC in memtest wel stabiel is
- Ook eens kijken of ik vanuit mn NAS wat meer informatie kan vinden als mn laptop ook integrity issues meldt.