Ik zou het als urgent bestempelen ja. Wellicht (en waarschijnlijk) zit er wel een stukje zinkwerk o.i.d. dat het water afvoert via een (verholen) goot naar het dak van de (op de foto) linker woning. Anders groeide er inmiddels wel een half natuurgebied in deze woningen en zou je er zomaar een tweede seizoen van The Last of Us kunnen opnemen. Dat lijkt niet het geval, anders hadden de buren alláng geklaagd of was er bij de bezichtiging wel een mos- en schimmeljungle geconstateerd waar zelfs de grootste leek niet omheen kan kijken.
Maar dit hoort natuurlijk niet. Los daarvan is het natuurlijk een bezopen detaillering, maar dat hadden ze ergens is de jaren '70/'80 anders moeten bedenken. (De architect van weleer verdient een klap met een badding in z'n nek, of heeft hier in de jaren na oplevering nog een puike verbouwing op het dak plaatsgevonden?)
Dus bestel maar alvast een gevelpan (links, sneldekker, beton, rood) en zorg dat je tenminste ook twee normale pannen en een kitpistool, een koker pannenlijm, een koker Tixophalte en een rolletje butylband paraat hebt. Wellicht is het ook handig om een gevelpan rechts paraat te hebben.
zo te zien is er jaren geleden al een prutser bij geweest die de toen al kapotte gevelpan heeft geweigerd te vervangen, maar liever koos voor een "oplossing" op basis van prutswerk en meerdere stukken lood(vervanger).
Op basis van de foto kun je het niet zien, maar ik vermoed dat de eigenaar van het probleem de linker woning zal zijn, toch zou ik het proberen in de gezamenlijkheid met je nieuwe buren op te lossen. Beiden hebben baat.
Niet fixen wordt pas duur. Uitgaande dat er geen houtwerk verrot is (omdat men in de jaren 70/80 onder de pannen een mooi stukje zinkwerk heeft aangebracht op dit knoeihoekje) heb je het als je het zelf doet over € 100,- als je er een vakmannetje bijhaalt € 500,- Als er wel houtwerk vervangen moet worden loopt het bij de vakman al snel op naar een bedrag tussen de € 1.000,- en een meervoud daarvan.
en daarom wil je niet wachten. Hoe langer je wacht hoe groter (de kans op) schade.
[Voor 35% gewijzigd door Badderbeest op 17-02-2023 14:00]