Trommelrem of rollerbrake?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Mijn achterrem werkt niet goed meer. Zodra ik die aanknijp komt de fiets pas na tientallen meters tot stilstand. Nu wil ik die dus gaan vervangen, maar heb geen idee wat voor een remsysteem het is.

Ik heb online een verkoper aangeschreven, maar wil mij een ander soort remsysteem verkopen dan ik die nu heb. Die remsysteem lijkt schijven te hebben. Ik neem aan dat het een schijfrem is.

Kan iemand mij vertellen welke remsysteem ik heb? Valt die nog te repareren? Of simpelweg nieuwe kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa8r8ymAmnXtbqQB41xEklrYAv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DavxPv5x23n26vtzH6KTR3zy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOVAxf-wkxQxPjar50Kbiz4Qo6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxq0GYddKvjCR98ZILhK8Gc3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-04 15:29
boutje beetje lossen, en dan remkabel iets opspannen? bij normaal gebruik gaat een trommelrem namelijk een levenlang mee..

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Urbanized
Djampire schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:22:
boutje beetje lossen, en dan remkabel iets opspannen? bij normaal gebruik gaat een trommelrem namelijk een levenlang mee..
Ah, een trommelrem dus. Dank je!

Ik ga dat eens proberen dan. Voor de zekerheid ook nieuwe (binnen/buiten) remkabels gekocht. Zou kunnen dat die niet meer goed zijn (oud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Dit is een trommelrem. Tenzij de remschoenen echt helemaal op zijn kun je die gewoon stellen

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 16-02-2023 21:29 ]

• Urbanized
FastFred schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:28:
Dit is een trommelrem. Tenzij de remschoenen echt helemaal op zijn kun je die gewoon stellen
Ja, van het stellen wist ik. Probleem was dat ik niet zeker wist of het een trommelrem is, of rollerbrake. Op video zie ik iemand die dingen van de binnenkant (ik neem de schoenen waar je het over hebt), schoonmaken, vijlen en weer schoonmaken. Is dat nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

rollerbrake is te herkennen aan de koelvinnen op zo'n disc

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Urbanized
bonzz.netninja schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:37:
rollerbrake is te herkennen aan de koelvinnen op zo'n disc
Oke, dus een rollerbrake heeft altijd een disc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Urbanized schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Oke, dus een rollerbrake heeft altijd een disc?
Nee, de eerste generatie (shimano) rollerbrakes niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy4RMEhA5GdPgeQMrDgMxJ2Q3s0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNmQEKYy3vTSugTgxPD9w7Pv.png?f=fotoalbum_large BR-IM31-R en een nieuwe generatie BR-C serie

Sowieso is rollerbrake en trommelrem verwarrend, want een rollerbrake is namelijk een trommelrem, maar niet elke trommelrem is een rollerbrake. Sowieso is een trommelrem met schoentjes lastig te vinden, zijn allemaal (goedkoper) rollerbrakes tegenwoordig, anyways, /rant

Desalniettemin maakt dit voor je vraagstuk niet uit. Dit is waarschijnlijk een kwestie van die kabel opnieuw opspannen en hij remt weer zoals "vroeger"

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 16-02-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
Deze lijkt verdacht veel op de Shimano BR-IM31-R rollerbrake :).

My favorite programming language is solder.

• Urbanized
Rmg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Nee, de eerste generatie (shimano) rollerbrakes niet [Afbeelding]

Sowieso is rollerbrake en trommelrem verwarrend, want een rollerbrake is namelijk een trommelrem, maar niet elke trommelrem is een rollerbrake. Sowieso is een trommelrem met schoentjes lastig te vinden, zijn allemaal (goedkoper) rollerbrakes tegenwoordig, anyways, /rant

Desalniettemin maakt dit voor je vraagstuk niet uit. Dit is waarschijnlijk een kwestie van die kabel opnieuw opspannen en hij remt weer zoals "vroeger"
Inderdaad verwarrend. Ik zou dus bijna zeggen dat ik een eerste generatie rollerbrake heb, want zie het verschil eigenlijk niet in vergelijking met een trommelrem.

• Urbanized
Puch-Maxi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:02:
Deze lijkt verdacht veel op de Shimano BR-IM31-R rollerbrake :).
Dat bedoel ik maar. mocht dat een trommelrem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:07
Rollerbrake. En slijten bijna niet wel een drupje olie op aangegeven punt o ja stoppen doen ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
oldie127 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:34:
Rollerbrake. En slijten bijna niet wel een drupje olie op aangegeven punt o ja stoppen doen ze ook niet.
Thanks, zal ik doen. Is het een trommelrem of rollerbrake? Niet dat het nu veel uitmaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Urbanized op 17-02-2023 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04 20:29
Is een rollerbrake(teherkennen aan zwarte dopje achter frame buis op rem) die jij hebt, dus idd kabel opnieuw spannen en rollerbrakervet opnieuw erin doe via het zwarte dopje op de rem.

[ Voor 17% gewijzigd door devil-strike op 18-02-2023 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit is inderdaad een rollerbrake, beetje apart om dan trommelrem te roepen als je het niet zeker weet. Ja, beide werken met een trommel en blokjes, maar daar waar de ene vet moet zijn gaat bij de ander juist alle remkracht verloren als je hij vet is.

Maargoed, echt slijten doen die niet of nauwelijks, maar zoals hierboven vermeld, er moet inderdaad wat vet (geen olie) in zo op zijn tijd. En de kabel kun je opspannen tot het moment dat hij net niet begint aan te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 15:09
Kabel opspannen en nieuw rollerbrake vet in het gaatje achter het zwarte dopje spuiten.

10-15 minuten werk, jarenlang plezier.

Oh. En dan gelijk de rem van het voorwiel meenemen. Die ook opspannen en invetten. (Daar komt de meeste Stopkracht vandaan)

Nb2: raak het dopje niet kwijt, die verlies je makkelijk uit het oog.

[ Voor 44% gewijzigd door nachtnet op 18-02-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
devil-strike schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:16:
Is een rollerbrake(teherkennen aan zwarte dopje achter frame buis op rem) die jij hebt, dus idd kabel opnieuw spannen en rollerbrakervet opnieuw erin doe via het zwarte dopje op de rem.
Wist even niet wat je bedoelde met zwarte dopje op de rem, maar nu zie ik hem pas _/-\o_ Dus het dopje eraf en daar rollerbrakevet erin doen? Mag het ook ander soort vet zijn, bijvoorbeeld Mobil Grease 28?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
@_ferry_
@nachtnet

Bedankt. Zal eraan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Hoever gaan je remhandels in bij het inknijpen? Dan kan je wel gaan spannen, maar als ze nu al niet ver ingaan helpt dat weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 14:28
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Dus het dopje eraf en daar rollerbrakevet erin doen?
Ja!
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Mag het ook ander soort vet zijn, bijvoorbeeld Mobil Grease 28?
Nee, het is een speciaal vet met met toevoegingen (zodat je stopt in plaats van doorgaat).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:09:
Hoever gaan je remhandels in bij het inknijpen? Dan kan je wel gaan spannen, maar als ze nu al niet ver ingaan helpt dat weinig.
Ik knijp de remhendel bijna tegen het handvat aan. Er is dus nog ruimte voor aanspannen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Puch-Maxi schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Ja!

[...]

Nee, het is een speciaal vet met met toevoegingen (zodat je stopt in plaats van doorgaat).
Dank je. Die gaan we kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 15:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Ik knijp de remhendel bijna tegen het handvat aan. Er is dus nog ruimte voor aanspannen neem ik aan.
Heel veel zelfs. 1-1.5cm inknijpen is comfortabelste. Je moet er wel weer even aan wennen straks. Ik hoop dat de kabel nog een beetje gaaf is, ook bij de hendel, anders op www.internet-bikes.nl heb je voor 5 euro een andere. Daar hebben ze trouwens ook rollebrake vet.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zo'n ding is aardig goed te reviseren. Bij mij zat hij helemaal vol opgedroogd vet en werkte daarom niet meer.
Ik heb hem gedemonteerd en goed gespoeld, terug in elkaar gezet met nieuw vet. Ik heb gewoon zwart molybdeen vet gebruikt en niet niet duur shimano vet wat nergens te koop was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
jeroen3 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:03:
Ik heb gewoon zwart molybdeen vet gebruikt en niet niet duur shimano vet wat nergens te koop was.
Dat zou ik zelf ook doen inderdaad :).

https://www.youtube.com/r...ry=rollerbrakes+onderhoud

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Heel veel zelfs. 1-1.5cm inknijpen is comfortabelste. Je moet er wel weer even aan wennen straks. Ik hoop dat de kabel nog een beetje gaaf is, ook bij de hendel, anders op www.internet-bikes.nl heb je voor 5 euro een andere. Daar hebben ze trouwens ook rollebrake vet.
Zo weinig inknijpruimte wist ik niet.

Ik heb ondertussen nieuwe (binnen/buiten) kabels gekocht, die zouden vandaag binnenkomen. Als ik het eerder had geweten, had ik er ook vet bij kunnen bestellen. Maar goed, dan maar los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Puch-Maxi schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Ja!

[...]

Oke, ik begrijp het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Urbanized Ketting mag je ook wel iets spannen(eind boutje op het schroefdraad, steeksleutel 10 ~) eerst je wielen stuk losdraaien met steeksleutel 15. (spanning erop houden)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Zo'n ding is aardig goed te reviseren. Bij mij zat hij helemaal vol opgedroogd vet en werkte daarom niet meer.
Ik heb hem gedemonteerd en goed gespoeld, terug in elkaar gezet met nieuw vet. Ik heb gewoon zwart molybdeen vet gebruikt en niet niet duur shimano vet wat nergens te koop was.
Ah oke, dus dat zou ook de oorzaak kunnen zijn. Ik was ook van plan het uit elkaar te halen en nakijken. Nu nog even geen zin en eerst info vergaren. Molybdeen werkt dus ook. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Hackus schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:22:
@Urbanized Ketting mag je ook wel iets spannen(eind boutje op het schroefdraad, steeksleutel 10 ~) eerst je wielen stuk losdraaien met steeksleutel 15. (spanning erop houden)
Dank voor de tip, ga ik doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

btw remvet van Shimano moet je eerst de tule dop er af draaien, en dan zit er nog een diepe dop in de tube.
anders druk je je de rambam en komt er niks uit. tule bovenaan strak afsnijden. Dat dopje van de rem trek ik er met platte ' punttang' af. wiel moet dan ook los ander kom je er meestal niet bij(fijne plek boven)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Hackus schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:49:
btw remvet van Shimano moet je eerst de tule dop er af draaien, en dan zit er nog een diepe dop in de tube.
anders druk je je de rambam en komt er niks uit. tule bovenaan strak afsnijden. Dat dopje van de rem trek ik er met platte ' punttang' af. wiel moet dan ook los ander kom je er meestal niet bij(fijne plek boven)
Is dit merk vet ook goed ipv Shimano?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Ik heb juist de Shimano vet snel kunnen vinden voor een goede prijs. Molybdeen is lastiger te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Zo weinig inknijpruimte wist ik niet.

Ik heb ondertussen nieuwe (binnen/buiten) kabels gekocht, die zouden vandaag binnenkomen. Als ik het eerder had geweten, had ik er ook vet bij kunnen bestellen. Maar goed, dan maar los kopen.
Als je dan daarna ook de boutjes van de hendel een beetje aandraait om de speling eruit te halen (niet te strak) en de hendel tevens een beetje smeert voelt deze weer als nieuw. Voorkant zelfde behandeling geven, ook qua afstelling anders heb je 2 ongelijke hendels.

Vet ligt ook wel bij de bouwmarkt. Gewoon lagervet werkt ook prima voor een stadsfiets.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:06:
[...]

Als je dan ook de boutjes van de hendel een beetje aandraait om de speling eruit te halen (niet te strak) en de hendel tevens een beetje smeert voelt deze weer als nieuw. Voorkant zelfde behandeling geven.
Alles bij elkaar gaat het wel een karweitje worden denk ik. De fiets, een Gazelle Paris, is tweedehands gekocht en kort daarna is er een Bafang BBS01 motor kit, incl accu geinstalleerd door familie. Volgens mij heeft de fiets geen enkele onderhoudsbeurt gehad in het verleden. De verende voorvork heeft bv kleine roestplekken die ik weg wil hebben. En ook een beetje op de rollerbrake zoals je misschien op de vorige foto's kan zien. De buiitenste remkabels zijn ook nooit vervangen etc.

De Bafang motor moet nog een keer uit de trapas(?) gehaald worden, omdat er een speling inzit die eigenlijk nog opgevuld moet worden. Geen idee hoe ik dat moet gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMjrAbR0HsLGb9zxCBnwiJEYh8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPMx4vkREO3dhEukQ3XHUJlr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Alles bij elkaar gaat het wel een karweitje worden denk ik. De fiets, een Gazelle Paris, is tweedehands gekocht en kort daarna is er een Bafang BBS01 motor kit, incl accu geinstalleerd door familie. Volgens mij heeft de fiets geen enkele onderhoudsbeurt gehad in het verleden. De verende voorvork heeft bv kleine roestplekken die ik weg wil hebben. En ook een beetje op de rollerbrake zoals je misschien op de vorige foto's kan zien. De buiitenste remkabels zijn ook nooit vervangen etc.

De Bafang motor moet nog een keer uit de trapas(?) gehaald worden, omdat er een speling inzit die eigenlijk nog opgevuld moet worden. Geen idee hoe ik dat moet gaan doen.

[Afbeelding]
Voor de trapas heb je speciale tools nodig. Die zijn niet zo duur, maar zijn meerdere soorten, even kijken welke, hebben ze ook bij internet-bikes. Mogelijks is strakker draaien voldoende.
Voorvork roestplekjes kan bv. met watervast schuurpapier korrel 2000. Buitenste en binnenste remkabels in 1x vervangen, meestal koop je deze als set.
Tip, als je de ruimte hebt koop gelijk een fietstakel, dat sleutelt zo veel makkelijker.

Btw. als de fiets voorheen niet elektrisch was, en dus een hulpmotor achteraf heeft gekregen zou het ook kunnen dat de trapas gewoon niet berekend is op zoveel kracht. Ik zou de crank eruit draaien en controleren wat je tegenkomt. Zie ook Youtube https://www.youtube.com/r...ry=fiets+crank+demonteren

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:22
Wil je het remprobleem goed oplossen dan dien je de rollerbank goed te reinigen met remmenreiniger en daarna weer met het voorgeschreven Shimano vet te smeren. Dan moet wel je wiel er uit. Eerste keer is dat wat wennen. Als je de vaardigheid hebt een minuut of dertig (verwijderen wiel, brakes reinigen en alles terug)

Als toch het wiel los is dan eigenlijk ook de naaf even los, inspecteren en in een oliebadje. De naaf en de remmen zijn niet onderhoudsvrij.

Ik heb zelf niet onderzocht of je ander vet kan gebruiken. Voor remmen neem ik het risico niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Voor de trapas heb je speciale tools nodig. Die zijn niet zo duur, maar zijn meerdere soorten, even kijken welke, hebben ze ook bij internet-bikes. Mogelijks is strakker draaien voldoende.
Voorvork roestplekjes kan bv. met watervast schuurpapier korrel 2000. Buitenste en binnenste remkabels in 1x vervangen, meestal koop je deze als set.
Tip, als je de ruimte hebt koop gelijk een fietstakel, dat sleutelt zo veel makkelijker.
Zal eerst de diameter van de trapas moeten meten. Dat komt nog wel. Schuurpapier 2000 zou geen probleem moeten leveren. Remkabels heb ik idd als set gekocht.

Ik heb een fietstakel gekocht en toen ik die aan het plafond wilde installeren bleek die uit gipsplaten te bestaan 8)7 Moet even uitzoeken of er misschien balken aanwezig zijn achter de gipsplaten. Die platen zouden toch ergens aan bevestigd moeten zijn.

P.S. De originele trapas en de krank van de fiets zijn verwijderd, omdat die reeds zijn ingebouwd in de Bafang motor. De motor wordt dus in het gat van de trapas geschoven, maar omdat die gat iets te groot is, is er speling. Ik heb alles wel strak aangedraaid en merk verder niets, maar toch geeft het mij een gevoel dat het niet af is. Ook weet ik niet of het wel veilig is met die speling. Volgens familielid maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Urbanized op 18-02-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Stillekracht schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:45:
Wil je het remprobleem goed oplossen dan dien je de rollerbank goed te reinigen met remmenreiniger en daarna weer met het voorgeschreven Shimano vet te smeren. Dan moet wel je wiel er uit. Eerste keer is dat wat wennen. Als je de vaardigheid hebt een minuut of dertig (verwijderen wiel, brakes reinigen en alles terug)

Als toch het wiel los is dan eigenlijk ook de naaf even los, inspecteren en in een oliebadje. De naaf en de remmen zijn niet onderhoudsvrij.

Ik heb zelf niet onderzocht of je ander vet kan gebruiken. Voor remmen neem ik het risico niet.
Het wiel eruit halen heb ik geen problemen mee, al vaker gedaan bij oude fiets. Geldt ook voor de naaf. Kan ik ook bv schoonmaakazijn gebruiken voor het schoonmaken van de rollerbank, of moet het perse remreiniger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Het wiel eruit halen heb ik geen problemen mee, al vaker gedaan bij oude fiets. Geldt ook voor de naaf. Kan ik ook bv schoonmaakazijn gebruiken voor het schoonmaken van de rollerbank, of moet het perse remreiniger zijn.
Azijn ontvet niet zo mooi, remmenreiniger kan, nog beter beetje diesel of lampolie in een bakje en tandelborstel en/of kwast. Anders spuit je hele bussen leeg voor het schoon is. Achteraf een keertje remmenreiniger erover. Staat bij de Action.

Maar stel eerst je rem eens af, en kijk dan of het nog steeds nodig is deze helemaal uiteen te nemen en schoon te maken.

Als de crankas (krukas) te klein is valt de speling natuurlijk niet echt op te lossen. Ik ken het systeem zelf niet, misschien zijn er opvul shims.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Azijn ontvet niet zo mooi, remmenreiniger kan, nog beter beetje diesel of lampolie in een bakje en tandelborstel en/of kwast. Anders spuit je hele bussen leeg voor het schoon is. Achteraf een keertje remmenreiniger erover. Staat bij de Action.

Maar stel eerst je rem eens af, en kijk dan of het nog steeds nodig is deze helemaal uiteen te nemen en schoon te maken.

Als de crankas (krukas) te klein is valt de speling natuurlijk niet echt op te lossen. Ik ken het systeem zelf niet, misschien zijn er opvul shims.
Dank voor de tip richting Action! Scheelt mij het een en ander.

Ik ben van plan het goed aan te pakken en ook de rollerbrakes nakijken en eventueel schoonmaken. Bafang motor opnieuw invetten etc. Dus gewoon een grote beurt, want lijkt erop dat het nooit is gedaan.

Die opvul shims zoals je beschrijft ga ik achteraan. Zou dan eerst de diameter moeten meten. Dit alles ga ik pas doen met mooi weer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de bijdrage in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:13:
[...]

P.S. Is deze lampolie van de action oke voor het schoonmaken van de rollerbrake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:07:
[...]

P.S. Is deze lampolie van de action oke voor het schoonmaken van de rollerbrake?
Prima. Gewoon hele element onderdompelen en reinigen. Eerst alle overbodige vet even afvegen.

Valt me nog mee die prijs, zag dat een fles petroleum al 7 euro is bij de bouwmarkt.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 18-02-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Prima. Gewoon hele element onderdompelen en reinigen. Eerst alle overbodige vet even afvegen.

Valt me nog mee die prijs, zag dat een fles petroleum al 7 euro is bij de bouwmarkt.
Ja, Action is vaak goedkoper in bepaalde producten. Nogmaals dank en goed weekend.

P.S. Met de lampolie van Action is de remreiniger nu overbodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Urbanized op 18-02-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Urbanized schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:26:
[...]

P.S. Met de lampolie van Action is de remreiniger nu overbodig?
Ik zou een busje kopen, is sws erg handig om te hebben, maar ook om de lampolie er even af te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
pennywiser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Ik zou een busje kopen, is sws erg handig om te hebben, maar ook om de lampolie er even af te blazen.
Prima, zal ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:07
Was er echt van overtuigd dat er olie in moest naast het gaatje stond oil geschreven 🥺

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Olie en spannen kan helpen, maar ik vrees dat die rollerbrake van dezelfde generatie is als die van mij. Voor heb ik een rollerbrake die remt, achter heb ik een rollerbrake die simpelweg te weinig remkracht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat merk vervangt origineel, ook kabels etc. Ik gebruik liever origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT Fietsservice
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-05-2023
*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 10-05-2023 15:15 ]

Pagina: 1