Toon posts:

Zonnepanelen geplaatst op nieuwbouw. Juiste wijze?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Dma0254
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-03 21:26
Mijn vraag
Dag allen,

Is onze installatie juist vormgegeven?

Juli vorig jaar is onze nieuwbouw woning opgeleverd inclusief zonnepanelen. Een paar weken terug kwam ik in gesprek met een buurman die mij vertelde dat hij bezig is met de bouwer omdat hij van mening is dat het systeem niet juist is aangesloten.

Volgens mijn buurman treed er verlies op en wil hij de bouwer/installateur dit laten onderzoeken/aanpassen. Nu heb ik al zeer slechte ervaringen met de bouwer (BAM) inzake de warmtepomp issues (voornamelijk opgelost met de hulp op dit forum!) Contact met de BAM is lastig, dus zou ik graag eens inventariseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb 14 zonnepanelen van 325wp van JAsolar. 10 achter (oosten) en 4 voor(westen). De voorste 4 zijn voorzien van optimizers. Dak is 45 graden.

Deze zijn aangesloten via 2 strings, zie bijlage.

Zien jullie op het eerste gezicht al gekke dingen?

Dank!

Danny

[Voor 7% gewijzigd door Dma0254 op 16-02-2023 21:59]

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47
Doe is een zij aanzicht erbij want het is mij niet duidelijk hoe de oriëntatie nu is. Het lijkt goed fout...

• Dma0254
Lastig een goede foto te vinden nu....

Hoop dit iets verduidelijkt.

Ik heb een tussenwoning in dit project:

Drone foto van geheel:

En nog een foto van de voorkant:

En wat screenshots uit de data die ik kan inzien:

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Pertinent 100% fout uitgevoerd

Optimizers in string systemen werken maar 1 kant uit. Dus het gaat goed met de zon in het oosten. Zodra de zon over de nok komt worden de 4 op west beperkt door de 4 op oost.

Dat of de omvormer moet de 4 op oost in bypass gooien… maar dat is pas laat op de dag het gunstigste powerpoint.

De installateur van dit systeem is onvoldoende kundig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Gezien de voltage range van je inverter + dat je panelen op west optimizers hebben en die op oost niet, zou ik 1 string op oost verwachten en 1 string op west.
Zo te zien heb je ongeveer 35V per paneel. En je omvormer wil minstens 125V. Dus 4 panelen zou net kunnen.

TheS4ndm4n#1919

• Ronald
  • Nu online
@RocketKoen panelen van afgelopen jaar zitten veelal amper op 30V Vmpp….

Dus nee, string van 4 is geen zekerheid.

4x35 geeft maar 1 diode bypass… mits de panelen niet te warm zijn ;)

[Voor 23% gewijzigd door Ronald op 16-02-2023 21:57]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:56:
@RocketKoen panelen van afgelopen jaar zitten veelal amper op 30V Vmpp….

Dus nee, string van 4 is geen zekerheid.
Ik ging even uit van de meting die OP post. 6 panelen ongeveer 200V, 8 panelen ongeveer 300V.

TheS4ndm4n#1919

• Ronald
  • Nu online
@RocketKoen je bent er vlot bij, zie edit.

De spanning van de string van 8 wordt beïnvloed door de optimizers, lastig oordelen op basis van die string.

• Dma0254
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:54:
Pertinent 100% fout uitgevoerd

Optimizers in string systemen werken maar 1 kant uit. Dus het gaat goed met de zon in het oosten. Zodra de zon over de nok komt worden de 4 op west beperkt door de 4 op oost.

Dat of de omvormer moet de 4 op oost in bypass gooien… maar dat is pas laat op de dag het gunstigste powerpoint.

De installateur van dit systeem is onvoldoende kundig.
Dank voor jullie snelle antwoorden. Op 3 antwoorden van de BAM wachten we inmiddels al 7 weken;)

Wat zou volgens jullie in deze setting anders moeten en of kunnen? Meer optimizers? Andere aansluiting qua aantallen per string? Of?

Thanks!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dma0254 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Wat zou volgens jullie in deze setting anders moeten en of kunnen? Meer optimizers? Andere aansluiting qua aantallen per string? Of?

Thanks!
3 - 4 panelen van oost naar west verplaatsen of bijplaatsen op west. Optimizers niet nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 16-02-2023 22:19]

• Dma0254
Bij plaatsen op west was ik nu mee bezig, gezien ik nog ruimte heb voor 6. Maar dat kan onze huidige omvormer niet aan:)

• DjAntoon
Afhankelijk van je omvormer de 10 panelen (op oost) in 1 string.

Een 4 mptt micro omvormer plaatsen voor de 4 panelen op west.
OF extra panelen bijleggen op west en die in de andere string.

Dus verschillende oriëntaties is verschillende string.

• DjAntoon
Dma0254 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:20:
Bij plaatsen op west was ik nu mee bezig, gezien ik nog ruimte heb voor 6. Maar dat kan onze huidige omvormer niet aan:)
Omvormer erbij, en daar de 4 bestaande erbij op, voor totaal van 10.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Uszka schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:17:
[...]

3 - 4 panelen van oost naar west verplaatsen of bijplaatsen op west.
die 325wp panelen snel wegstoppen naar de andere kant inderdaad.
Als ik het goed zie staat op het oosten hogere bebouwing, misschien nog een grote schoorsteen ;)

Op het westen goeie panelen, dat levert nog wat op.

Maar aan de plaatjes te zien is volgens mij de gele lijn string 1, de string die oost west ligt.
Ik zie zelf het probleem niet echt, iemand die dat uit kan leggen?

edit: oost west omgedraaid

[Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 16-02-2023 22:24]

• Uszka
  • Nu online
Volgens mij kan die dat prima aan. Dan heb je 3250Wp op west en 3250Wp op oost. Dat gaat een 3 fase omvormer met de genoemde specs prima trekken. Simuleer maar eens in PVcalc. Misschien iets aftop midden op de dag maar veel zal dat niet zijn.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:41
Waarom niet?
1 string oost en 1 string west?

• Dma0254
schumacher schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Waarom niet?
1 string oost en 1 string west?
Ik heb het totaal opgeteld, maar dat is natuurlijk niet juist:) Gezien ze niet tegelijk volop werken.

Heb een zonnepanelen man hier gehad gister, en die wilde niet aan het huidige systeem zitten, die adviseerde de BAM het te laten oplossen. En hij wilde 6 extra panelen plaatsen met microomvormers.

Nu dus wellicht iemand vinden die gewoon 6 panelen wil plaatsen en de verdeling 10 west/10 oost kan maken. Is een veel te kleine opdracht voor een bedrijf ben ik bang....

Dank.
Danny

• Dma0254
Uszka schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Volgens mij kan die dat prima aan. Dan heb je 3250Wp op west en 3250Wp op oost. Dat gaat een 3 fase omvormer met de genoemde specs prima trekken. Simuleer maar eens in PVcalc. Misschien iets aftop midden op de dag maar veel zal dat niet zijn.
Als noob een poging gewaagd. Zo dit dan kloppen?

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

• Ronald
  • Nu online
@Dma0254 BAM in gebreke stellen… het is gewoon niet correct aangelegd…

En ja die simulatie is correct… nu even kijken in juni ;)

• Dma0254
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:57:
@Dma0254 BAM in gebreke stellen… het is gewoon niet correct aangelegd…

En ja die simulatie is correct… nu even kijken in juni ;)
Goeie tip om juni te pakken;)

Als ik het dus goed begrijp, zou op een super zonnige dag 17 juni 2022, mijn huidige omvormer dit aankunnen op de piekmomenten?

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

• Uszka
  • Nu online
Ziet er perfect uit met een piek tegen de 4kW. String voltages vallen ook ruim binnen spec. Nu nog dezelfde panelen zien te vinden.

• Dma0254
Uszka schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:17:
Ziet er perfect uit met een piek tegen de 4kW. String voltages vallen ook ruim binnen spec. Nu nog dezelfde panelen zien te vinden.
en een installateur ;)

(Ga uiteraard actie ondernemen tegen de BAM/installateur).

Dank!
Danny
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee