Toon posts:

Windows 11: netwerkreferenties uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:25
Oké, dit is dus echt een lekenvraagje, maar ik kan er geen relevant antwoord op vinden voor windows 11 (alleen voor een situatie in windows 10, maar de instellingen in het configuratiescherm zijn anders).

Ik probeer op m'n thuis LAN een gedeeld netwerkbestand te benaderen van een windows 10 desktop met een windows 11 laptop. Er wordt mij plots op netwerkreferenties gevraagd. Dit wil ik niet. (Ik heb nooit zoiets ingesteld).

Hoe kom ik hier van af?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Beste antwoord (via rens-br op 20-02-2023 10:05)

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-03 15:58
Voor het gemak op de map van de host: rechtermuisknop --> eigenschappen --> tabblad Beveiliging --> Bewerken --> Iedereen toevoegen met lees en schrijf rechten.
Idem doen voor de gedeelde map rechten onder tabblad Delen.

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38
Hoe log je in op de windows 10 pc? Dat zijn de referenties, username/paswoord op die pc.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet op beide computers een identieke gebruikersnaam en wachtwoord hebben, anders zul je altijd referenties moeten opgeven.

Heb je op W10 een lokaal account en op W11 een Microsoft account, dan moet je altijd referenties opgeven.

I reject your reality and substitute my own

• TTMJ!
Damic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:
Hoe log je in op de windows 10 pc? Dat zijn de referenties, username/paswoord op die pc.
Hmm, daar zit geen log in op?

Of bedoel je het microsoft account?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• TTMJ!
nelizmastr schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:
Je moet op beide computers een identieke gebruikersnaam en wachtwoord hebben, anders zul je altijd referenties moeten opgeven.

Heb je op W10 een lokaal account en op W11 een Microsoft account, dan moet je altijd referenties opgeven.
Dus dat kan ik nooit uitzetten?

Ik dacht dat ik op ze allebei was ingelogd met mijn Microsoft account.. hmm..

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38
TTMJ! schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Hmm, daar zit geen log in op?

Of bedoel je het microsoft account?
MS account is ook een login, het is niet omdat je de auto login hebt aangezet dat er geen netwerk beveiliging meer is :)

Je kan het half uitzetten maar dan moet je IEDEREEN toegang geven tot die gedeelde map :+

[Voor 13% gewijzigd door Damic op 16-02-2023 22:36]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TTMJ!
Damic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:35:
[...]

MS account is ook een login, het is niet omdat je de auto login hebt aangezet dat er geen netwerk beveiliging meer is :)

Je kan het half uitzetten maar dan moet je IEDEREEN toegang geven tot die gedeelde map :+
Ik word hier een beetje gestoord van. Zowel de desktop (met bestand) als laptop (windows 11) staan ingelogd op mijn Microsoft-account. Ik vul mijn email in als gebruikersnaam en vervolgens mijn microsoft wachtwoord, maar er gebeurt niks :(

• TTMJ!
nelizmastr schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:

Misschien een hele stomme vraag, maar kan het zo zijn dat een van de nog steeds op lokaal account staat ondanks dat er later een Microsoft account is toegevoegd? Hoe kan ik dat uitsluiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• koekwau5
Klinkt alsof 'met wachtwoord beveiligd delen' nog ingeschakeld staat als er geen login of Microsoft account gekoppeld is.
Beroerde is, met elke H-update wordt dit automatisch weer ingeschakeld, geen idee waarom.

• TTMJ!
koekwau5 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:56:
Klinkt alsof 'met wachtwoord beveiligd delen' nog ingeschakeld staat als er geen login of Microsoft account gekoppeld is.
Beroerde is, met elke H-update wordt dit automatisch weer ingeschakeld, geen idee waarom.
Ik zie het inderdaad!

Netwerkcentrum > geavanceerde instellingen voor delen> Alle netwerken> Met wachtwoord beveiligen delen staat daar ingeschakeld op de windows 10 desktop (en wss ook in de laptop). Aangezien het gewoon een privé thuis LAN is gaat ik dit uitschakelen denk ik.

Maar.. wat zou dan hemelsnaam het gebruikersnaam en wachtwoord zijn? Ik heb nooit een wachtwoord ingesteld hier en m'n Microsoft-gebruikersnaam + wachtwoord werkten niet.

• koekwau5
Zover ik weet is er dan 'geen' gebruikersnaam en wachtwoord wat geldig is om te verbinden.
Misschien dat als je /net use administrator active:yes en daar een wachtwoord aan vast hangt je alsnog kan connecten met deze functie aan maar dat heb ik nog niet getest.
Regelmatig dat mensen bellen na een grote Windows update dat ze niet meer bij hun mediacentertje kunnen komen, enkel en alleen doordat deze functie elke keer weer ingeschakeld wordt.

• TTMJ!
koekwau5 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:23:
Zover ik weet is er dan 'geen' gebruikersnaam en wachtwoord wat geldig is om te verbinden.
Misschien dat als je /net use administrator active:yes en daar een wachtwoord aan vast hangt je alsnog kan connecten met deze functie aan maar dat heb ik nog niet getest.
Regelmatig dat mensen bellen na een grote Windows update dat ze niet meer bij hun mediacentertje kunnen komen, enkel en alleen doordat deze functie elke keer weer ingeschakeld wordt.
Wachtwoord uitschakelen werkte inderdaad. Maar nu is er een nieuw probleem wanneer ik tot het gedeelde bestand probeer te komen. Nu krijg ik een waarschuwing: ' Geen toegang tot [\locatie]. Neem contact op met uw netwerkbeheerder om toegang te vragen'. Ik zie de gedeelde locatie juist omdat ik toestemming had gegeven haha.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• koekwau5
Voor het gemak op de map van de host: rechtermuisknop --> eigenschappen --> tabblad Beveiliging --> Bewerken --> Iedereen toevoegen met lees en schrijf rechten.

• TTMJ!
koekwau5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:38:
Thanks, dit werkte _/-\o_

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee