Bijtelling en eigen bijdrage

Pagina: 1
Acties:

• nfsmike
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Hoihoi,

Ik start binnenkort een nieuwe functie, met leaseauto.
Nu heb ik nooit een lease auto gehad en heb ik op dit moment 2 EV's voor de deur staan.
1 van die 2 gaan er uit, we krijgen er volgens mij nog een mooi bedrag voor gelet op de tweedehands markt op dit moment.

Over bijtelling en eigen bijdrage heb ik een vraag.

Stel (grof voorbeeld) ik heb het volgende:
15.000 vast salaris
750 euro netto bijtelling

Als ik 750 extra bruto salaris vraag en aangeef dat ik 750 eigen bijdrage wil doen waarmee dat per saldo als het ware vervalt, dan vervalt mijn bijtelling volledig en verdien ik 375 euro minder (uitgaande van 50% loonbelasting, is iets minder natuurlijk: op het moment 49.5% geloof ik)?
Is dit iets wat meer mensen toepassen? Ik zat de regels rondom bijtelling door te nemen en dacht: dit is best een goede optie. Die bijtelling tikt best aan met een leuke auto en ik wil dat natuurlijk vermijden.

Zitten er voor die 750 bruto extra, nadelen voor de werkgever aan? Aangezien je het in feite direct weer teruggeeft? Qua pensioen opbouw etc allemaal niet relevant, want ik zit al fors boven het maximum pensioengevend salaris.

Hartelijk dank!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:50
Nee dat valt niet weg.
Want die 750 euro eigen bijdrage betaal je dan nog steeds netto.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• nfsmike
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:45:
Nee dat valt niet weg.
Want die 750 euro eigen bijdrage betaal je dan nog steeds netto.
Dit klopt, en dat is de 375 netto kosten waar ik het over heb.
Ik vraag bruto 750 extra, en dit leg ik netto in (2x zo duur). Per saldo kost me dit dus 375 netto.

De bijtelling van 750 zou volledig weg moeten zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door nfsmike op 16-02-2023 18:47 ]

• VidaR-9
nfsmike schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:45:
[...]

Dit klopt, en dat is de 375 netto kosten waar ik het over heb.
Ik vraag bruto 750 extra, en dit leg ik netto in (2x zo duur). Per saldo kost me dit dus 375 netto.

De bijtelling van 750 zou volledig weg moeten zijn?
Maar die bijtelling van 750 is toch dezelfde 375 netto aan kosten. Dus waar zit het voordeel dan?

• nfsmike
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Maar die bijtelling van 750 is toch dezelfde 375 netto aan kosten. Dus waar zit het voordeel dan?
Het gaat om NETTO bijtelling van 750, die ik op deze manier netto weg haal met maar 375 netto aan kosten :)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:24
@nfsmike
Volgens mij is het principe redelijk simpel. Gebruik je een auto van de zaak (leaseauto) enkel zakelijk, geen bijtelling. Gebruik je een auto van de zaak ook privé, bijtelling.
Het klopt inderdaad dat je eigen bijdrage hiervan af gehaald mag worden.

Maar jouw voorstel richting je baas is simpelweg dat je meer salaris wil om een gedeelte van de bijtelling te kunnen betalen.

• nfsmike
chrisborst schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:52:
@nfsmike
Volgens mij is het principe redelijk simpel. Gebruik je een auto van de zaak (leaseauto) enkel zakelijk, geen bijtelling. Gebruik je een auto van de zaak ook privé, bijtelling.
Het klopt inderdaad dat je eigen bijdrage hiervan af gehaald mag worden.

Maar jouw voorstel is richting je baas is enkel dat je meer salaris wil om een gedeelte van de bijtelling te kunnen betalen.
Correct, hij betaalt me 750 meer en ik betaal het hem weer terug "want ik heb een te dure auto" (heb ik niet).
Per saldo kost het hem dus niks en heb ik de helft minder netto kosten.

Corrigeer me als ik het fout heb, maar waarom doet niemand dit?
Ben ik nu zo slim (eerste keer leaseauto) of werkgevers en medewerkers zo dom? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
Jij bent zo dom :+

De netto eigen bijdrage streep je weg tegen je bruto bijtelling (1.500 in deze casus). Dus als je 750 eigen bijdrage hebt dan houd je nog steeds 750 bruto bijtelling over.

Linksom of rechtsom kost het je netto allemaal evenveel wat je voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nfsmike
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:59:
Jij bent zo dom :+

De netto eigen bijdrage streep je weg tegen je bruto bijtelling (1.500 in deze casus). Dus als je 750 eigen bijdrage hebt dan houd je nog steeds 750 bruto bijtelling over.

Linksom of rechtsom kost het je netto allemaal evenveel wat je voorstelt.
Een netto eigen bijdrage gaat dus van je bruto bijtelling af. Weten we dat ook weer :D Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04

Croga

The Unreasonable Man

<oops, vergeten dat die 750 bruto vervolgens netto betaald gaat worden>

[ Voor 88% gewijzigd door Croga op 20-02-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:51

Yucon

*broem*

Die eigen bijdrage mag je alleen van je bijtelling aftrekken als het een verplichte bijdrage voor privegebruik is. Als je bijbetaalt omdat je een duurdere auto wil mag dat niet.

Het hangt dus van de letterlijke omschrijving af. Dat kun je zeggen "maar dan zeggen we toch gewoon dat.. " maar iig de grotere werkgevers zullen niet aan dat soort kleine valsheid in geschrifte meewerken. Ze hebben veel te verliezen en niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12
nfsmike schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Een netto eigen bijdrage gaat dus van je bruto bijtelling af. Weten we dat ook weer :D Dankjewel!
Tja wat dacht je dan, als het zo simpel was dan deed iedereen dat natuurlijk...

(Al heeft bijtelling ook op andere zaken invloed dan alleen een bruto/netto bedrag maar ook op arbeidsduurkorting e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:15

SeatRider

Hips don't lie

Plus dat het je werkgever nog iets meer kost om jou bruto 750 euro salarisverhoging te geven (werkgeverslasten).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1