Toon posts:

CPU, GPU en PSU upgrade voor budget game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ranger1080
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-02 10:14
Ik zoek een?
Ik wil mijn CPU, GPU en PSU upgraden.

Wat is je budget?
rond de 450

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht aan:

Ryzen 7 5600X (130€) OF Ryzen 7 5700X OF Ryzen 7 5800X (praktisch dezelfde prijs nieuwkoop, of anders via VA voor 180-200€)
AMD Radeon 5700XT (via VA voor 180-200€)
650W voeding (50-80€ via VA)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ze moeten compatible zijn met mijn Asus b350 plus moederbord. Het zal voornamelijk voor Guild Wars 2 worden gebruikt op een ultra-wide (3440x1440)

Ik hoor graag jullie advies!

update: Heb op dit moment een AMD Ryzen 5 1600; wil ook af en toe een game als cyberpunk kunnen spelen; medium/high settings zal mooi zijn op

[Voor 16% gewijzigd door Ranger1080 op 16-02-2023 19:22]

Alle reacties

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14

Omega Supreme

The God of Death

Een vraagje: Wat heb je nu dan voor CPU dat je voor GW2 een upgrade nodig hebt? Heb je nu een excavator CPU? En heb je het over 2560x1080 of 3440x1440?

Edit: ik neem op basis van de start post aan dat je op een beperkt budget moet kopen, dan zou ik echt eerst kijken naar een alleen een GPU en PSU en kijken of dat niet al voldoende is, dan kan je nog wat besparen.

[Voor 41% gewijzigd door Omega Supreme op 16-02-2023 18:36]

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

Als ik reddit mag geloven.
https://old.reddit.com/r/..._and_5600x_in_guild_wars/

Was de CPU nog de bottleneck met een Vega 64 op 4k.
Een 5700XT zal dan waarschijnlijk stevig overkill zijn met een 5600X.

Maar deel wel even wat je nu exact hebt, Ryzen 1000 of 2000 is wel aardig gegeven aangezien je het over een B350 Plus moederbord hebt.

• Ranger1080
Omega Supreme schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:33:
Een vraagje: Wat heb je nu dan voor CPU dat je voor GW2 een upgrade nodig hebt? Heb je nu een excavator CPU? En heb je het over 2560x1080 of 3440x1440?

Edit: ik neem op basis van de start post aan dat je op een beperkt budget moet kopen, dan zou ik echt eerst kijken naar een alleen een GPU en PSU en kijken of dat niet al voldoende is, dan kan je nog wat besparen.
Heb op dit moment een AMD Ryzen 5 1600, als ik m'n eentje door een map loop is het prima, doe ik een world boss fight met 50 andere dan heb ik 15-20FPS.

De resolutie van het scherm is 3440x1440

[Voor 9% gewijzigd door Ranger1080 op 16-02-2023 19:18]

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14

Omega Supreme

The God of Death

Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:46:
Als ik reddit mag geloven.
https://old.reddit.com/r/..._and_5600x_in_guild_wars/

Was de CPU nog de bottleneck met een Vega 64 op 4k.
Een 5700XT zal dan waarschijnlijk stevig overkill zijn met een 5600X.

Maar deel wel even wat je nu exact hebt, Ryzen 1000 of 2000 is wel aardig gegeven aangezien je het over een B350 Plus moederbord hebt.
Dat was met subsampling, maar inderdaad alsnog een flinke CPU bottleneck. Is het spel dan zoveel zwaarder geworden met updates? Het was prima speelbaar een paar jaar terug met een 2700x.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

Omega Supreme schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Dat was met subsampling, maar inderdaad alsnog een flinke CPU bottleneck. Is het spel dan zoveel zwaarder geworden met updates? Het was prima speelbaar een paar jaar terug met een 2700x.
Blijkbaar, maar vgm is het een goede vuistregel dat wat oudere MMORGPGs, vooral met een oudere engine, een CPU echt veel belangrijker vinden dan een GPU.
Ranger1080 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Heb op dit moment een AMD Ryzen 5 1600, als ik m'n eentje door een map loop is het prima, doe ik een world boss fight met 50 andere dan heb ik 15-20FPS.

De resolutie van het scherm is 3440x1440
Dit is zo'n beetje de definitie van een CPU bottleneck. Kan je GPU usage meten?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Op zich is controleren wat de bottleneck is altijd verstandig, dus ik zal zeker niet zeggen dat je het niet hoeft door te meten.

Maar ik zou er eigenlijk hoe dan ook een Ryzen 5000 instoppen... Zeker in de 1% lows in de framerates (frame drops) kan ik me niet voorstellen dat je er niets van gaat merken, en zelfs in het volledig hypothetische geval dat dat toch zo is kun je met een Ryzen 5000 weer jaren extra vooruit, voor B350 is het een top-upgrade. De prijzen zijn nu al tamelijk laag dus door nog langer te wachten ga je ook geen enorme bedragen besparen - het kan net zo goed dat de voorraad juist een keer opdroogt. Enkel echt high-end is nog enigszins aan de prijs (5800X3D of 590xX, al zou ik die laatste voor gamen niet nemen).

Afhankelijk van de prijs zijn de 5600/5600X/5700X/5800X allemaal prima CPU's. Ik zie dat de 5800X nu tijdelijk voor 200 euro te krijgen is bij Alternate, even duur als een 5700X.

Oh, wel even naar BIOS 6042 of hoger upgraden voordat je de CPU vervangt, trouwens. Dat geldt voor alle genoemde CPU's (en zelfs voor de 5800X3D).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ranger1080
bwerg schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:39:
Op zich is controleren wat de bottleneck is altijd verstandig, dus ik zal zeker niet zeggen dat je het niet hoeft door te meten.

Maar ik zou er eigenlijk hoe dan ook een Ryzen 5000 instoppen... Zeker in de 1% lows in de framerates (frame drops) kan ik me niet voorstellen dat je er niets van gaat merken, en zelfs in het volledig hypothetische geval dat dat toch zo is kun je met een Ryzen 5000 weer jaren extra vooruit, voor B350 is het een top-upgrade. De prijzen zijn nu al tamelijk laag dus door nog langer te wachten ga je ook geen enorme bedragen besparen - het kan net zo goed dat de voorraad juist een keer opdroogt. Enkel echt high-end is nog enigszins aan de prijs (5800X3D of 590xX, al zou ik die laatste voor gamen niet nemen).

Afhankelijk van de prijs zijn de 5600/5600X/5700X/5800X allemaal prima CPU's. Ik zie dat de 5800X nu tijdelijk voor 200 euro te krijgen is bij Alternate, even duur als een 5700X.

Oh, wel even naar BIOS 6042 of hoger upgraden voordat je de CPU vervangt, trouwens. Dat geldt voor alle genoemde CPU's (en zelfs voor de 5800X3D).
Dank! Ik denk dat ik dan voor de 5800X ga, gezien de prijsverhouding met de 5700x. Past daar een AMD Radeon 5700XT bij? Kost zo'n 200 euro op VA, hoef niet perse meer uit te geven voor een GPU

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 08:42
Ranger1080 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Dank! Ik denk dat ik dan voor de 5800X ga, gezien de prijsverhouding met de 5700x. Past daar een AMD Radeon 5700XT bij? Kost zo'n 200 euro op VA, hoef niet perse meer uit te geven voor een GPU
De 5700X is nagenoeg even snel als de 5800X, maar is wel zuiniger en makkelijker koel te houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee