We zijn de keuken van mijn ouders aan het slopen voor een nieuwe. Huis komt uit 1955. Nu liggen er plavuizen in. Onder vloer is hout daarbovenop een soort isolatiedeken dan cement met de plavuizen. Nu vraag ik mij af of die deken asbesthoudend is. Zie fotos. Die deken scheurt namelijk stuk met het verwijderen van de plavuizen
Vraag
Alle reacties
Lijkt er zeker op ja
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Misschien er zitten wel vezels in, je hebt er nogal in zitten hakken.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Stuur het op voor onderzoek.
Dit zijn geen golfplaten of stukken riool, de kans dat dit overal rondvliegt is groot.
Dit zijn geen golfplaten of stukken riool, de kans dat dit overal rondvliegt is groot.
Wat een gekke constructie. Zo heb ik het nog nooit gezien. Lijkt wel of het helemaal zwart is van de schimmel.
Zelfs als het geen asbest blijkt te zijn zou ik een mondkapje opzetten
Zelfs als het geen asbest blijkt te zijn zou ik een mondkapje opzetten

Ja, of nee.
Met elk asbest topic; bij twijfel testen en afblijven.
Voor je eigen gemoedsrust nu; houd er een aansteker onder.. brand het, dan wss niet...
Met elk asbest topic; bij twijfel testen en afblijven.
Voor je eigen gemoedsrust nu; houd er een aansteker onder.. brand het, dan wss niet...
[Voor 40% gewijzigd door deWit op 16-02-2023 19:34]
Bedankt voor de reacties. Ik heb even de brandtest gedaan en het is niet aan het branden te krijgen. Ik denk dus echt asbest. Gelukkig had ik alle bescherming tegen asbest al aan omdat ik al wat vermoede.
Ben nu gestopt en heb het asbest weer onder een laag beton gesmeerd. Hele keuken gesopt.
Maar de rest moet natuurlijk nog. Misschien hoog ik het gedeelte wat al gedaan is wel weer op en leg de vloer er maar overheen. Lijkt me niet verstandig dit allemaal zelf weg te gaan breken.
Ben nu gestopt en heb het asbest weer onder een laag beton gesmeerd. Hele keuken gesopt.
Maar de rest moet natuurlijk nog. Misschien hoog ik het gedeelte wat al gedaan is wel weer op en leg de vloer er maar overheen. Lijkt me niet verstandig dit allemaal zelf weg te gaan breken.
Brandtest zegt niet veel, gewoon even een monster opsturen naar het lab voor een paar euro. Mocht het asbest zijn, dan is het wel een hele rare toepassing.
PS2 SRSM Moon
Alsof iemand over de vloerbedekking / tapijttegels heeft getegeld.
AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)
Volgens mijn vader heeft iemand eind jaren 70 dat onder de plavuizen gelegd om de beweging van het hout wat te dempen. Maar mijn vader is niet echt betrouwbaar in dat soort dingen.
Stuur een sample op naar een lab en je hebt zo de uitslag.
Wat het ook is en wat de reden ook is, zonder gewoon even een monster op te sturen ga je er niet met zekerheid achter komen, en ga je iedere keer dat je iets in de vloer (of ergens anders in huis waar dit is toegepast) moet doen weer twijfelen.vangoghnl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:04:
Volgens mijn vader heeft iemand eind jaren 70 dat onder de plavuizen gelegd om de beweging van het hout wat te dempen. Maar mijn vader is niet echt betrouwbaar in dat soort dingen.
Ik zou nu het nog kan even graven. Blijkt het geen asbest te zijn dan heb je geluk en heb je de keuze om het 'goed' toe doen en alles te verwijderen, is het wel asbest dan heb je er goed aan gedaan om het weer te bedekken maar is het wel iets dat je ouders bij een evt. verkoop moeten vermelden.
Zou het niet verwijderen, onder deklaag van beton kan het geen kwaad. ‘Repareer’ dat stuk gewoon en verwijder alleen de tegels.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dat gebeurt wel vaker iig. Je voorkomt er enigszins scheuren in je plavuizen mee omdat je anders beton/steen rechstreeks op werkend hout legt. Hoe dan ook maakt de reden weinig uit en gaat het vooral om waar het uit bestaat. Want ongeacht de reden kan er altijd asbest in zitten.vangoghnl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:04:
Hoe dan ook zou ik het altijd verwijderen of laten verwijderen. Zoals gezegd is het slinm om het te laten testen zodat je weet wat de beste manier is. Maar het laten zitten gaat je altijd opnieuw voor vragen zetten zodra je iets moet doen daar en anders zal het bij verkoop op de prijs drukken.
[removed]
Heb je al de spullen voor de monsteropname in huis (PLM- of SEM-analyse) en heb de adres van de laboratorium waar het heen gaat?
En onthou ook in ander delen van je huis kan asbest zijn verwerkt. (bijv. een garage met plafondbeplating of brandwerende beplating boven je CV-ketel).
Zwarte deel kan asbestlijm zijn, maar dit ziet wel heel raar uit met heel veel vezels. Ik ken geen zwarte vezels en ik zou ook niet weten wat dit is.
En onthou ook in ander delen van je huis kan asbest zijn verwerkt. (bijv. een garage met plafondbeplating of brandwerende beplating boven je CV-ketel).
Zwarte deel kan asbestlijm zijn, maar dit ziet wel heel raar uit met heel veel vezels. Ik ken geen zwarte vezels en ik zou ook niet weten wat dit is.
[Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 17-02-2023 10:11]
Trein?
Ik heb geen idee hoe handig je bent dus hier nog wat willekeurige tips. Kudo's dat je hulp inschakelt voor onderzoek.
De staat van de draagbalken zou je wellicht willen weten (vocht / houtrot).
Het dakbeschot loops haaks op de balken. Op foto 2 loopt het beschot horizontaal, de balken lopen dan in normale situaties verticaal.
Gezien de leeftijd lijkt het me niet dat tussen het dakbeschot en de draagbalken nog OSB ligt o.i.d.
Het dakbeschot is c.a. 22mm dik. Waar de balken lopen kun je zien aan waar de spijkers zitten.
Maak een gat in de vloer bij voorkeur waar grote kans is op vochtschade, zoals de gevel.
Je kunt gewoon 'n gaatje boren voor een camera op slang of iets groter uitzagen met een decoupeerzaag en dan een telefoon laten zakken (gebruik touw en tape om je telefoon weer terug te hengelen als hij valt).
Je kunt ook van balk tot balk een of twee planken weg halen. Waarom van balk van balk tot balk?
Als je met een cirkelzaag netjes bij de spijkers zaagt zit je halverwege de dikte van de balk. In de lengte zou je op de naad van het dakbeschot ook moeten zagen omdat het beschot een tong en groef betreft.
Als je het dan terug gaat leggen ligt je plank weer netjes op de balk en hoef je niet te klunzen met extra balken plaatsen enz.
Ubertip maar wellicht niet gewenst;
Maak ergens een kruipluik, wellicht bij de (achter/voor)deur? Als je dat netjes af werkt heb je gelijk een droogloop mat
Je kunt, als je twee planken weg haalt, ook je hoofd naar beneden steken als je durft
Zo'n plank is uit mijn hoofd 18cm breed?
Enfin
Zo kan ik nog wel wat zaken benoemen. Denk bijv. ook even na over vloer isolatie, extra groepen en de dikte van je afvoer. Zo heeft een wasmachine / vaatwasser de voorkeur voor 50mm afvoer en niet een oude 30mm afvoer.
Succes in ieder geval
De staat van de draagbalken zou je wellicht willen weten (vocht / houtrot).
Het dakbeschot loops haaks op de balken. Op foto 2 loopt het beschot horizontaal, de balken lopen dan in normale situaties verticaal.
Gezien de leeftijd lijkt het me niet dat tussen het dakbeschot en de draagbalken nog OSB ligt o.i.d.
Het dakbeschot is c.a. 22mm dik. Waar de balken lopen kun je zien aan waar de spijkers zitten.
Maak een gat in de vloer bij voorkeur waar grote kans is op vochtschade, zoals de gevel.
Je kunt gewoon 'n gaatje boren voor een camera op slang of iets groter uitzagen met een decoupeerzaag en dan een telefoon laten zakken (gebruik touw en tape om je telefoon weer terug te hengelen als hij valt).
Je kunt ook van balk tot balk een of twee planken weg halen. Waarom van balk van balk tot balk?
Als je met een cirkelzaag netjes bij de spijkers zaagt zit je halverwege de dikte van de balk. In de lengte zou je op de naad van het dakbeschot ook moeten zagen omdat het beschot een tong en groef betreft.
Als je het dan terug gaat leggen ligt je plank weer netjes op de balk en hoef je niet te klunzen met extra balken plaatsen enz.
Ubertip maar wellicht niet gewenst;
Maak ergens een kruipluik, wellicht bij de (achter/voor)deur? Als je dat netjes af werkt heb je gelijk een droogloop mat

Je kunt, als je twee planken weg haalt, ook je hoofd naar beneden steken als je durft

Zo'n plank is uit mijn hoofd 18cm breed?
Enfin
Zo kan ik nog wel wat zaken benoemen. Denk bijv. ook even na over vloer isolatie, extra groepen en de dikte van je afvoer. Zo heeft een wasmachine / vaatwasser de voorkeur voor 50mm afvoer en niet een oude 30mm afvoer.
Succes in ieder geval

Nou mijn vader komt uit de jaren 50 met dito mentaliteit. En hij heeft zijn zwager gebeld om even te komen kijken. Een keer raden ze zijn gewoon verder gegaan. Ik ben dus het huis maar snel vertrokken.. het zou volgens hun allemaal wel mee vallen.
Wat valt volgens hun mee? Het is asbest of geen asbest. bijv. Hechtgebonden asbest kan je laten staan, maar eenmaal los of slapgebonden (niet-hechtgebonden), moet je het weghalen op een veilige manier.
En ook al is het géén asbest....bouwstof zoals betongruis, fijn houtzaagsel is ongezond.
FFP2/3-mondkapje en natte doeken zijn vaak wel nodig.
Ik neem aan dat jij jong ben, Dat je vader en de zwager zo over denken door toch door te gaan heeft waarschijnlijk te maken met het feit vroeger.. iedereen ademde een of vaker keer asbest in (vooral door aanleg Colovinyl-keukenvloeren in de jaren 70 en autoremmen in de tunnels), ...en let op: de meeste mensen worden er niet ziek van..
Heb je al monsters kunnen afnemen. dit is de enige manier van de onzekerheid af te komen.
En ook al is het géén asbest....bouwstof zoals betongruis, fijn houtzaagsel is ongezond.
Ik neem aan dat jij jong ben, Dat je vader en de zwager zo over denken door toch door te gaan heeft waarschijnlijk te maken met het feit vroeger.. iedereen ademde een of vaker keer asbest in (vooral door aanleg Colovinyl-keukenvloeren in de jaren 70 en autoremmen in de tunnels), ...en let op: de meeste mensen worden er niet ziek van..
Heb je al monsters kunnen afnemen. dit is de enige manier van de onzekerheid af te komen.
[Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 17-02-2023 23:00]
Trein?
De gevaren van asbest zouden wel meevallen. Inderdaad meeste werden er niet ziek van enzovoort. Ik ben zelf 33 jaar en verpleegkundige en genoeg patiënten met asbest kanker gezien. Ik ga die gok niet nemen en ben dus weggegaan. Gisteren wel gewerkt met een doe het zelf asbest pakket. Dus ffp3 overal enzovoort. Ben voor mezelf die paar tegels dus niet heel bang. Maar ga niet een hele eventueel asbest vloer verwijderen.MedionAkoya schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:31:
Wat valt volgens hun mee? Het is asbest of geen asbest. bijv. Hechtgebonden asbest kan je laten staan, maar eenmaal los of slapgebonden (niet-hechtgebonden), moet je het weghalen op een veilige manier.
Ik neem aan dat jij jong ben, Dat je vader en de zwager zo over denken door toch door te gaan heeft waarschijnlijk te maken met het feit vroeger.. iedereen ademde een of vaker keer asbest in (vooral door aanleg Colovinyl-keukenvloeren in de jaren 70 en autoremmen in de tunnels), ...en let op: de meesten mensen werden er niet ziek van..
Die gevaren denken mijn vader en oom van 70 dus anders over.
vangoghnl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:20:
[...]
De gevaren van asbest zouden wel meevallen. Inderdaad meeste werden er niet ziek van enzovoort. Ik ben zelf 33 jaar en verpleegkundige en genoeg patiënten met asbest kanker gezien. Ik ga die gok niet nemen en ben dus weggegaan. Gisteren wel gewerkt met een doe het zelf asbest pakket. Dus ffp3 overal enzovoort. Ben voor mezelf die paar tegels dus niet heel bang. Maar ga niet een hele eventueel asbest vloer verwijderen. Ik heb een monster afgenomen. Maar het lijkt wel echt op asbest als ik het op zoek.
Die gevaren denken mijn vader en oom van 70 dus anders over.
Pagina: 1