Ik heb geen idee hoe handig je bent dus hier nog wat willekeurige tips. Kudo's dat je hulp inschakelt voor onderzoek.
De staat van de draagbalken zou je wellicht willen weten (vocht / houtrot).
Het dakbeschot loops haaks op de balken. Op foto 2 loopt het beschot horizontaal, de balken lopen dan in normale situaties verticaal.
Gezien de leeftijd lijkt het me niet dat tussen het dakbeschot en de draagbalken nog OSB ligt o.i.d.
Het dakbeschot is c.a. 22mm dik. Waar de balken lopen kun je zien aan waar de spijkers zitten.
Maak een gat in de vloer bij voorkeur waar grote kans is op vochtschade, zoals de gevel.
Je kunt gewoon 'n gaatje boren voor een camera op slang of iets groter uitzagen met een decoupeerzaag en dan een telefoon laten zakken (gebruik touw en tape om je telefoon weer terug te hengelen als hij valt).
Je kunt ook van balk tot balk een of twee planken weg halen. Waarom van balk van balk tot balk?
Als je met een cirkelzaag netjes bij de spijkers zaagt zit je halverwege de dikte van de balk. In de lengte zou je op de naad van het dakbeschot ook moeten zagen omdat het beschot een tong en groef betreft.
Als je het dan terug gaat leggen ligt je plank weer netjes op de balk en hoef je niet te klunzen met extra balken plaatsen enz.
Ubertip maar wellicht niet gewenst;
Maak ergens een kruipluik, wellicht bij de (achter/voor)deur? Als je dat netjes af werkt heb je gelijk een droogloop mat
Je kunt, als je twee planken weg haalt, ook je hoofd naar beneden steken als je durft

Zo'n plank is uit mijn hoofd 18cm breed?
Enfin
Zo kan ik nog wel wat zaken benoemen. Denk bijv. ook even na over vloer isolatie, extra groepen en de dikte van je afvoer. Zo heeft een wasmachine / vaatwasser de voorkeur voor 50mm afvoer en niet een oude 30mm afvoer.
Succes in ieder geval