Toon posts:

Gasgestookte CV ketel: onderhoud door vriend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De verwarming hier thuis draait al jaren als een zonnetje, met als warmtebron een Nefit ketel uit 2015.

Onderhoud gebeurt door een vriend van me. Hij is volledig gecertificeerd en komt gewoon even tussendoor de ketel een kleine beurt geven. Zo bespaar ik mooi €100-€150 aan servicekosten en andersom help ik hem ook met dingen die ik dan weer goed kan en hij wat minder. Zodoende wordt nergens een portemonnee voor getrokken, maar wordt ook niets geregistreerd.

Nu vraag ik me af: hoe rijmt dit met de gasketelwet?
Die stelt dat enkel gecertificeerde mensen/bedrijven onderhoud mogen plegen. Check.
Dit onderhoud gebeurt nu dus niet door een bedrijf, maar door een privé persoon die certificering heeft. Er is dus nergens registratie van.

Ik is verward.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat wil je registreren dan?
En waar wil je dat registreren?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
En wat als er iets fout gaat? Wie draagt hier het risico? Als het een vriendendienst is ipv formeel contract lijkt het me een stuk lastiger om aansprakelijk te stellen.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:56
Dit laat ik al jaren zo doen door een vriend van me.
Hij plakt ook het officiële stickertje erop, en ik vind het prima zo

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
nvt

[Voor 138% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 18:14]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
In het bouwbesluit staat dit beschreven.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Amtelode schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:16:
[...]

In het bouwbesluit staat dit beschreven.
Juist.

[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 18:25]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jaaap schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:57:
Wat wil je registreren dan?
En waar wil je dat registreren?
Ja dat vraag ik me dus ook af.
Wat valt er te controleren als een verplicht iets niet staat geregistreerd?

Als advocaat van de duivel zou ik ook een vers stickertje kunnen plakken alsof deze is onderhouden?
Daarnaast, als er met de ketel wat mis gaat en alles vliegt in de hens... dan kan dat stickertje ook redelijk zijn weggesmolten.

Dit even los van dat ik hier geen spelletje mee ga spelen, het moet gewoon goed zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waterbeesje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:20:

Als advocaat van de duivel zou ik ook een vers stickertje kunnen plakken alsof deze is onderhouden?
.
factuur, betaalbewijs?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:31
Ik neem aan dat je vriend een mens is? Je schrijft daarbij zelf dat hij gecertificeerd is, dus onderhoud gaat helemaal volgens de regels zo te lezen. Kortom wat is precies het probleem?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ja, dat dus.... die is er niet, want vriendendienst.
delpit schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:28:
Ik neem aan dat je vriend een mens is? Je schrijft daarbij zelf dat hij gecertificeerd is, dus onderhoud gaat helemaal volgens de regels zo te lezen. Kortom wat is precies het probleem?
Dat het volgens de regels gaat twijfel ik ook geen moment aan. Het is meer dat ik niet zie hoe de gasketelwet voorziet in enige vorm van controle. Het is dus vanuit de wet de burger op zijn blauwe ogen geloven dat het goed is. En de verzekeraar daarmee ook. Een landelijke database van CV ketels met bijbehorende controles lijkt me ook wat ver gaan.

Tevens zou je voor vriend hier ook jezelf, partner, ouder, kind kunnen invullen lijkt me, als deze de certificaten heeft. Zelfde laken en pak zonder enige bon/factuur/offerte/registratie behalve het stickertje op de ketel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:02
Als je huis afbrandt dan kun je je verzekeraar geen keuringsrapport tonen, dat is mogelijk het probleem. Klein risico, maar wel iets om mee te wegen.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 23:21
De gasketelwet die nu al meer dan 3 jaar is uitgesteld gaat als het goed is per 1 april in werking. Dit betekent dat zowel consument als de installateur strafbaar zijn zonder een CO certificering.
Maar echt een controle gaat er niet komen:
Controle zal vooralsnog beperkt blijven tot audits van de certificerende instellingen, en meldingen van excessen door installateurs of consumenten.

Eigenlijk is de wet meer bedoeld om als bedrijf te certificeren want de meeste zelfstandigen hebben al een soortgelijke CO certificering de vakmanschap CO.

Oftewel laat voor 1 april maar snel een stickertje plakken en kan je weer 2 jaar verder.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:02

-tom-562

Oliesjeik

Citroentjuh schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:56:
Als je huis afbrandt dan kun je je verzekeraar geen keuringsrapport tonen, dat is mogelijk het probleem. Klein risico, maar wel iets om mee te wegen.
Keuringsrapport? Ik heb nog nooit een keuringsrapport gehad.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Citroentjuh schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:56:
Als je huis afbrand is het keuringsrapport toch ook verbrand?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

evilution schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Als je huis afbrand is het keuringsrapport toch ook verbrand?
Bij Feenstra krijg je die altijd gewoon digitaal.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Geen wettelijke verplichting CV onderhoud.

Branche-organisatie Uneto-VNI pleit al een aantal jaren voor een wettelijke verplichting van periodieke keuringen van CV-ketels. Bijna de helft van de particuliere woningbezitters heeft geen onderhoudscontract voor de CV-ketel in hun woning. De branchevereniging wil de Nederlandse huishoudens veiliger en energiezuiniger maken. Voorlopig blijft de wettelijke verplichting nog uit en is een onderhoudscontract voor uw CV-ketel dus niet verplicht. Echter als u aanspraak wilt maken op de garantie van uw CV-ketel of een claim wilt indienen bij een brandverzekering, bent u vaak toch verplicht om een onderhoudscontract af te sluiten.

Wanneer u uw recht op garantie wilt behouden.

De fabrikant heeft meestal in de voorwaarden opgenomen dat de garantie vervalt als de CV-ketel niet volgens de gestelde richtlijnen van de fabrikant onderhouden wordt. In de praktijk betekent dit dat u een erkend installateur hiervoor moet inhuren. Als uw CV-ketel kapot gaat en u kunt niet aantonen dat de CV-ketel volgens de daarvoor geldende richtlijnen is onderhouden, kunt u geen aanspraak maken op de garantie.

U zult een eventuele dure reparatie dan zelf moeten bekostigen of u moet een nieuwe CV-ketel aanschaffen op eigen kosten. Die kosten vergeleken met de kosten van een onderhoudscontract CV liggen uiteindelijk een stuk hoger. Wat voor uw CV-ketel geldt, kunt u nalezen in de garantievoorwaarden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Vanaf 1 april alleen mogen alleen nog mensen met certificering onderhoud verrichten. Geef je iemand opdracht zonder certificering, ben jij als opdrachtgever ook strafbaar.

Dit is eigenlijk zwartwerk, en ik denk dat controles, zodra die daadwerkelijk gaan plaatsvinden, uitgevoerd worden aan de hand van oa. facturen en personeelslogboeken en werkagenda van de werkgever, wie was waar en heeft wat gedaan.

[Voor 40% gewijzigd door NimRod1337 op 21-02-2023 15:24]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jumpman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:17:
Geen wettelijke verplichting CV onderhoud.

Branche-organisatie Uneto-VNI pleit al een aantal jaren voor een wettelijke verplichting van periodieke keuringen van CV-ketels. Bijna de helft van de particuliere woningbezitters heeft geen onderhoudscontract voor de CV-ketel in hun woning. De branchevereniging wil de Nederlandse huishoudens veiliger en energiezuiniger maken. Voorlopig blijft de wettelijke verplichting nog uit en is een onderhoudscontract voor uw CV-ketel dus niet verplicht. Echter als u aanspraak wilt maken op de garantie van uw CV-ketel of een claim wilt indienen bij een brandverzekering, bent u vaak toch verplicht om een onderhoudscontract af te sluiten.

Wanneer u uw recht op garantie wilt behouden.

De fabrikant heeft meestal in de voorwaarden opgenomen dat de garantie vervalt als de CV-ketel niet volgens de gestelde richtlijnen van de fabrikant onderhouden wordt. In de praktijk betekent dit dat u een erkend installateur hiervoor moet inhuren. Als uw CV-ketel kapot gaat en u kunt niet aantonen dat de CV-ketel volgens de daarvoor geldende richtlijnen is onderhouden, kunt u geen aanspraak maken op de garantie.

U zult een eventuele dure reparatie dan zelf moeten bekostigen of u moet een nieuwe CV-ketel aanschaffen op eigen kosten. Die kosten vergeleken met de kosten van een onderhoudscontract CV liggen uiteindelijk een stuk hoger. Wat voor uw CV-ketel geldt, kunt u nalezen in de garantievoorwaarden.
Heb je hier ook een bron bij?

Ik ben nl. heel benieuwd welke verzekeraar een onderhoudscontract verplicht stelt.

• NimRod1337
Wolly schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Heb je hier ook een bron bij?

Ik ben nl. heel benieuwd welke verzekeraar een onderhoudscontract verplicht stelt.
Geen een.

Het stuk komt van deze site: https://www.installatiebe...r-mijn-cv-ketel-afsluiten Gewoon even die lapt tekst in Google gooien.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Bij Feenstra krijg je die altijd gewoon digitaal.
En wat staat er dan in?
Klein onderhoud.
Groot onderhoud, pakkingset 1 en 2.

Tenminste, dat staat er bij Energiewacht in het dossier. Verder de ketel vol met stickers, waarbij "klein onderhoud" betekent "meten, sifon leegkiepen, sticker plakken, wegwezen!"

Voor de wet is er geen verplichting om onderhoud uit te voeren. Hoeft ook niet, want als een ketel volgens voorschriften wordt opgehangen en niemand komt eraan, valt het ding vanzelf in storing als het gevaarlijk wordt.

Overigens doen de onderhoudsbedrijven niet volgens voorschrift. Ketelfabrikant stelt elk jaar en wat er dan allemaal moet gebeuren. Onderhoudsbedrijven deden om de 18 maand, is inmiddels door drukte al opgerekt naar 24. Bij 18 maand trof je dan ook de helft van de tijd een sticker plakker die alleen even meet of het nog even kan, nu bij 24 maand durven ze dat niet meer aan.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_JGC_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:42:
[...]

En wat staat er dan in?
Klein onderhoud.

Tenminste, dat staat er bij Energiewacht in het dossier. Verder de ketel vol met stickers, waarbij "klein onderhoud" betekent "meten, sifon leegkiepen, sticker plakken, wegwezen!"
Feenstra doet al sinds ik dat weet om de twee jaar onderhoud bij een ketelcontract. Ze leveren uiteindelijk een rapport van twee pagina's aan waarin de uitgevoerde acties staan en een twintigtal meetwaardes.

Dat kost nu ongeveer 45 euro per kwartaal. Misschien je de berichten meegekregen dat mensen in de kou zaten vanwege kapotte ketel. Een bedrijf als Feenstra had/heeft op zijn website staan dat je zonder contract feitelijk niet meer geholpen wordt. Kan ook een voordeel zijn.

[Voor 18% gewijzigd door Gunner op 21-02-2023 15:46]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 23:21
Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Feenstra doet al sinds ik dat weet om de twee jaar onderhoud bij een ketelcontract. Ze leveren uiteindelijk een rapport van twee pagina's aan waarin de uitgevoerde acties staan en een twintigtal meetwaardes.
Zegt uiteindelijk niet veel, is een moment opname er is ook geen wettelijke verplichting van hoe de waardes moeten zijn of dat er verzekeringen zulke rapporten eisen. Juridisch teveel obstakels om dit van consumenten te eisen. Zelfs na 1 april verwacht ik niet dat er veel gaat veranderen.

Zonnepanelen zijn nog brandgevaarlijker maar zelfs daar zijn er geen wettelijke bepalingen of eisen aan installateurs vanuit de verzekeraars. Iedereen mag gewoon zonnepanelen plaatsen

In duitsland is dat weer veel beter geregeld met dat elke installatie goedgekeurd moet worden voor vrijgave.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
@Waterbeesje heeft op zich wel gelijk, hij laat het door een gecertificeerd persoon doen echter het staat nergens gedocumenteerd.
Bij controle (ervan uitgaande dat dat ooit gaat gebeuren) kan hij geen factuur overleggen, maar wat als de boel affikt en de verzekering (voor zover die dat in de voorwaarden heeft) keert niet uit en het blijkt door de installateur niet goed te zijn gemaakt/hersteld/gecontroleerd kan hij ook aansprakelijk worden gesteld.
Ga je dan je vriend aansprakelijk stellen?
Ik verwacht niet dat het ooit zal gebeuren maar theoretisch zou het kunnen.
NimRod1337 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:19:
Vanaf 1 april alleen mogen alleen nog mensen met certificering onderhoud verrichten. Geef je iemand opdracht zonder certificering, ben jij als opdrachtgever ook strafbaar.

Dit is eigenlijk zwartwerk, en ik denk dat controles, zodra die daadwerkelijk gaan plaatsvinden, uitgevoerd worden aan de hand van oa. facturen en personeelslogboeken en werkagenda van de werkgever, wie was waar en heeft wat gedaan.
Klopt wat je zegt maar wat nu als ik het ben in plaats van @Waterbeesje ?
Ik ben installateur, heb de benodigde papieren en onderhoud mijn eigen ketel.
Nu fikt mijn huis af, ik kan geen enkele factuur overleggen.
Verzekering vindt mij nalatig en keert niet uit, dan heb je ook een leuke casus.
_JGC_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:42:
[...]

En wat staat er dan in?
Klein onderhoud.

Voor de wet is er geen verplichting om onderhoud uit te voeren. Hoeft ook niet, want als een ketel volgens voorschriften wordt opgehangen en niemand komt eraan, valt het ding vanzelf in storing als het gevaarlijk wordt.

Overigens doen de onderhoudsbedrijven niet volgens voorschrift. Ketelfabrikant stelt elk jaar en wat er dan allemaal moet gebeuren. Onderhoudsbedrijven deden om de 18 maand, is inmiddels door drukte al opgerekt naar 24. Bij 18 maand trof je dan ook de helft van de tijd een sticker plakker die alleen even meet of het nog even kan, nu bij 24 maand durven ze dat niet meer aan.
Het gaat niet alleen over het onderhoud maar over de rookgas of eigenlijk de veiligheid.
Als je ketel vuil genoeg is stopt hij vanzelf, maar als de rookgas lekt brand de ketel gewoon door.
Onderhoudsvoorschrift is bij elke fabrikant anders, de ene jaarlijks een andere om het jaar.
Altijd volgens voorschrift fabrikant. Installateurs die zelf een termijn instellen kan je dus ook je bedenkingen bij hebben.

• NimRod1337
edsandje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:35:

Klopt wat je zegt maar wat nu als ik het ben in plaats van @Waterbeesje ?
Ik ben installateur, heb de benodigde papieren en onderhoud mijn eigen ketel.
Nu fikt mijn huis af, ik kan geen enkele factuur overleggen.
Verzekering vindt mij nalatig en keert niet uit, dan heb je ook een leuke casus.
Dat mag, dus dat lijkt me een vrij makkelijke case. Ik heb echter nog niet gehoord dat verzekeraars er zo mee omgaan, alleen wettelijke consequenties. Maar wat niet is kan komen.

Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat je geen controlemiddel hebt. Als jij een 0-factuur maakt - van jouw bedrijf aan jouw persoon - en een sticker op de ketel doet, en bevestigt dat jij het was als je gebeld wordt lijkt het me wettelijk in orde.

[Voor 17% gewijzigd door NimRod1337 op 21-02-2023 17:52]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
NimRod1337 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:19:

Dit is geen zwartwerk, zelfs verre van. Ik geef hem er geen cent voor dus is het wit noch zwart. Grijs is te bediscussiëren want hij helpt mij als vriend zonder er beter van te worden. Net zoals hij een compleet digibeet is en ik hem wel eens help als zijn computer (of van zijn vrouw) kuren vertoont. Alles onder een bak koffie of glaasje cola. Ook wit noch zwart.

De casus van eigen onderhoud is denk ik niet meegerekend door de wetgever, en er wordt vanuit gegaan dat iedereen het volgens de standaard weg doet van de bedrijven. Dat ik het zelf niet doe ligt er ooit aan dat mijn maat sneller is een beter op de hoogte is van ontwikkelingen op de markt (gebruik liever pakking X dan Y, haal hier uit voorzorg de O-ring uit wanneer die sneuvelt vanzelf waardoor de pomp blokkeert), maar ik zou het prima zelf kunnen. Het is geen raketwetenschap.

Het komt op mij neer als het heilige huisjes opbouwen voor een branch die overspoeld wordt door ongecertificeerde beunhazen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Dat laatste is inderdaad een punt waarom dergelijke regels opgesteld worden.
Hoe het proces gaat: Certificerende Instanties willen een melding van inbedrijfstelling zien van de monteur. Aangezien onderhoud niet mogelijk is zonder een ketel uit bedrijf te halen zal deze melding dus gedaan moeten worden.
Bij een dergelijke inbedrijfstelling willen de CI's gegevens zien van het bedrijf wat de werkzaamheden heeft uitgevoerd en welke monteur er gewerkt heeft. Dit kan middels een CRT registratie. Dit zodat er bij steekproeven/audit's nagegaan kan worden of de monteur de juiste accreditaties had op het moment van de werkzaamheden.

Als je vriend uit eigen titel onderhoud pleegt zal hij dus op eigen titel/zzp deze inbedrijfstelling moeten doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Firestorm schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:07:
Dat laatste is inderdaad een punt waarom dergelijke regels opgesteld worden.
Hoe het proces gaat: Certificerende Instanties willen een melding van inbedrijfstelling zien van de monteur. Aangezien onderhoud niet mogelijk is zonder een ketel uit bedrijf te halen zal deze melding dus gedaan moeten worden.
Bij een dergelijke inbedrijfstelling willen de CI's gegevens zien van het bedrijf wat de werkzaamheden heeft uitgevoerd en welke monteur er gewerkt heeft. Dit kan middels een CRT registratie. Dit zodat er bij steekproeven/audit's nagegaan kan worden of de monteur de juiste accreditaties had op het moment van de werkzaamheden.

Als je vriend uit eigen titel onderhoud pleegt zal hij dus op eigen titel/zzp deze inbedrijfstelling moeten doen.
Waterdicht is het nog steeds niet. Die vriend doet het onderhoud zonder factuur. Registratie van de werkzaamheden vindt dan waarschijnlijk ook niet plaats en dus ook geen melding inbedrijfstelling. Die melding is een eis van de certificerende instantie, is geen verdere controle op. Net zoals de eis van de belastingdienst om je werkzaamheden te factureren en belasting af te dragen, is ook zo goed als geen controle op.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:57
Waterbeesje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Dit even los van dat ik hier geen spelletje mee ga spelen, het moet gewoon goed zijn.
Je zegt eerst dat je het laat doen door een vriend en vervolgens wil je er geen spelletje mee spelen - dat begrijp ik niet. Waarom laat je het dan niet doen door een bedrijf waarbij je gewoon een factuur krijgt/certificaat krijgt?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

_JGC_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:45:
[...]

Waterdicht is het nog steeds niet. Die vriend doet het onderhoud zonder factuur. Registratie van de werkzaamheden vindt dan waarschijnlijk ook niet plaats en dus ook geen melding inbedrijfstelling. Die melding is een eis van de certificerende instantie, is geen verdere controle op. Net zoals de eis van de belastingdienst om je werkzaamheden te factureren en belasting af te dragen, is ook zo goed als geen controle op.
Klopt helemaal, het is ook vooral een papieren proces zonder echte controle.
Toekomst zal er ongetwijfeld een registratie van alle stookinstallaties moeten plaatsvinden en dan kan je natuurlijk wel checken op de laatste onderhoudsmelding. APK met de auto doet iets vergelijkbaars.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
ColeJ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Je zegt eerst dat je het laat doen door een vriend en vervolgens wil je er geen spelletje mee spelen - dat begrijp ik niet. Waarom laat je het dan niet doen door een bedrijf waarbij je gewoon een factuur krijgt/certificaat krijgt?
Die vriend is gecertificeerd, zit in het vak en doet dit dagelijks, dat noem ik er geen spelletje mee spelen ;) als ik volgens de reguliere weg €150 betaal aan zijn werkgever, doet hij precies hetzelfde (eigenlijk wat minder) maar staat er wel een registratie bij het bedrijf in de vorm van een factuur.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Firestorm schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Klopt helemaal, het is ook vooral een papieren proces zonder echte controle.
Toekomst zal er ongetwijfeld een registratie van alle stookinstallaties moeten plaatsvinden en dan kan je natuurlijk wel checken op de laatste onderhoudsmelding. APK met de auto doet iets vergelijkbaars.
Tegen dat die papieren tijger op gang komt, hoop ik toch wel weg te zijn bij de gasketel. We gaan wel zien hoe het loopt, binnenkort nog eens een officieuze controle op de ketel en daarna zien we wel wat er van de wet in de praktijk komt.

Voor nu lijkt het een nevel te zijn waarin je zoekt naar wat er wel een niet kan binnen de wet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hij kan prima als persoon jou een papier geven waarop staat dat hij onderhoud heeft gedaan volgens de geldende voorschriften. Daarmee ben je voldoende ingedekt voor de verzekering.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee