Warmtepomp L/W buitenunit in ondergrondse parkeergarage

Pagina: 1
Acties:

• Zolexxi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-04 23:32
Beste Tweakers,

Hierin zou ik toch ook eens jullie bevindingen over horen.

Wij zijn over gegaan tot de aankoop van een nieuwbouwappartement. Hier wordt per appartement vloerverwarming en een L/W split unit warmtepomp voorzien.

Oorsponkelijk had ik met de bouwheer afgesproken om de buitenunit in de tuin te laten plaatsen. Bij een plaatsbezoek stel ik vast tot mijn verbazing dat men heeft besloten om de de buitenunits van de appartementen op gelijkvloers (3 appartementen), inclusief de onze, in de ondegrondse parkeergarage te plaatsen.

Ik stel me hier echter wat vragen bij. Het oppervlak van de kelder is ongeveer even groot (een klein beetje groter) dan de oppervlakte van de appartementen. Het design van de kelder is niet open en er komt nog een garagepoort ook waardoor het dus redelijk gesloten zal worden.

Ik heb dit dan voorlopig ook geweigerd.

De installateur beweert echter het volgende:
De temperaturen in de kelder zijn ideaal voor de buiten toestellen.
De buiten toestellen worden door hun positie beschermd tegen de weersomstandigheden.
De COP van de unit wordt zelfs beter omdat deze temperaturen constanter zijn en niet worden blootgesteld aan de extreme temperaturen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Bedankt alvast voor jullie raad!

[ Voor 3% gewijzigd door Zolexxi op 16-02-2023 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:52
Interessant concept, zou kunnen werken als het goed is uitgerekend. Ventilatie van de garage moet voldoende zijn, goede isolatie tussen garage en woongedeelte, en juist slechte isolatie van de garage zelf, zodat warmte uit de bodem getrokken wordt. Zonder berekening zou ik er niet mee akkoord gaan, want als je niet uitkijkt wordt de garage erg koud waardoor de cop van de warmtepomp onderuit gaat.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:53
Klinkt mij heel onlogisch in de oren. De benodigde ventilatie is niet te verkrijgen zonder flinke extra ventilatoren die natuurlijk ook weer energie slurpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 20:52
Het oppervlakte van de garage is iets groter dan het oppervlakte van de 3 appartementen opgeteld?

Ik kan me voorstellen dat in de kelder beter is dan gewoon de units buiten plaatsen. Maar het zou ook kunnen dat het omgekeerde waar is..

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03

Tazzios

..

De temperaturen in de kelder zijn ideaal voor de buiten toestellen.
De temperatuur wordt snel anders met 3 blazende buitenunits.
Ik denk dat de units meer vermogen hebben dan het beton dat de aardwarmte/kou door moet geven om het benoemde voordeel te behouden.

De eerste paar dagen dat het koud is zal het voordeel hebben, maar daarna is de kelder kouder dan buiten.
In de zomer andersom:
De eerste paar dagen dat het warm is zal het voordeel hebben, maar daarna is de kelder warmer dan buiten.

De oplossing lijkt mij ook niet heel comfortabel voor de kelder temperatuur.

Maar hangt ook af van de warmte en koude vraag van de appartementen zelf.