Toon posts:

Probleem Windows delen van bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 000Erwin000
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-02 12:35
Hallo,

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb 2 pc's, beide voorzien van een geïntegreerde netwerkkaart die verbonden is met internet.
Daarnaast hebben beide machines een losse pci netwerkkaart (TP-Link TG-3468), waarmee ze met een cat5e kabel verbonden zijn met elkaar, zonder tussenkomst van andere componenten.
Ik heb bestandsdeling op de geïntegreerde adapter uitgeschakeld zodat de verbinding alleen via de TP-Link adapter loopt.
In de netwerkinstellingen staat bestanden delen ingeschakeld.
Pc 1 deelt een map, pc 2 benadert deze map.
Beide TP-Link adapters heb ik een vast Ip-adres gegeven, 192.168.1.1, en op de andere pc 192.168.1.2
Dit systeem heeft een tijd goed gewerkt, maar ik krijg nu telkens geen toegang tot de gedeelde map via pc 2.
Een enkele keer krijg ik wel verbinding maar na een tijd wordt het heel traag en krijg ik uiteindelijk geen toegang meer tot de netwerkmap.
Nu is mij opgevallen dat wanneer ik de geïntegreerde adapter uitschakel het systeem direct hersteld.
Kan het zijn dat er hier ergens een ip-conflict optreedt, ondanks de vaste ip adressen?
Ik heb al geprobeerd om Windows automatisch een ip adres toe te laten wijzen, maar dan vind ik de netwerkmap helemaal niet meer.

De geïntegreerde netwerkadapter staat op een netwerk aangesloten waar meerdere pc's op zijn aangesloten, mocht dit van toepassing zijn.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen zodat de verbinding met beide adapters insgeschakeld stabiel blijft.

Met vriendelijke groet,

Erwin

Alle reacties

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:29
Ik ben eerst even benieuwd waarom je het zo onnodig lastig maakt? Waarom niet gewoon 1 NIC?

[Voor 16% gewijzigd door Danielson op 16-02-2023 16:10]

• 000Erwin000
De netwerkadapter welke met internet verbonden is staat op een netwerk met meerdere pc's, die hinder hebben bij het openen van grote bestanden. Daarnaast heb ik ook niet alle machtigingen om aanpassingen hierin te maken (netwerk is op het bedrijf waar ik werk)
De 2 pc's waar het om gaat staan beide in een zelfde ruimte en werken beide met dezelfde software en bestanden.
Het leek mij dan ook het handigste om hiertussen een directe verbinding te maken voor bestandsdeling.
Een enkele netwerkkaart is in dit geval geen optie.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:14
Welk adres hebben de geïntegreerde netwerkkaarten ?

• 000Erwin000
192.168.100.93 en 192.168.100.254

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-03 21:42
tip: gebruik liever geen .1 en/of .254 als ip adres.
vaak is dit toegewezen aan een router/modem.

gebruik je dan een crossover utp kabel tussen die 2 pc's?

ik begrijp niet hoe je wel hardware mag installeren op een bedrijfs pc,
heb je daar toestemming voor gehad?

[Voor 46% gewijzigd door EverLast2002 op 16-02-2023 17:16]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mij komt het verschijnsel heel bekend over. Vroeger ging bij ons het delen wederzijds met twee computers van mappen altijd altijd zonder enig probleem. Maar op een bepaald moment, ik meen me te herinneren toen we Windows 7 installeerden haperde het regelmatig. Ik geloof (het is alweer een tijdje geleden), dat toen het daadwerkelijk maken van een lokaal netwerk was afgeschaft.
Ik kreeg het dan weer werkend met de nodige instellingen voor delen opnieuw in te voeren.
Niet moeilijk, alleen maar lastig. Tegenwoordig werkt het zonder dat ik er iets aan deed willekeurig de ene dag wel, de andere dag niet meer. Of van A naar B niet en van B naar A nog wel. We behelpen ons dan met het tijdelijk in de cloud zetten van de bestanden als we die willen transporteren. Geen idee waar dat aan ligt, soms helpt even opnieuw opstarten ook.
Oh ja, ik zag hier in een later bericht een crossover utp kabel staan, in mijn beleving is dat al heel lang behalve bij heel oude apparatuur niet meer nodig.

[Voor 8% gewijzigd door Techneut op 16-02-2023 18:39]

• 000Erwin000
De adressen van de geïntegreerde netwerkkaarten zijn automatisch toegewezen. Moet ik deze dan ook veranderen, aangezien er 1 daarvan op .254 eindigt?

Er wordt gebruik gemaakt van een standaard utp kabel, volgens de informatie die ik kon vinden zou een utp kabel net zo goed moeten functioneren als een cross-over kabel.

Uiteraard heb ik toestemming om deze hardware/software aanpassingen te mogen doen.

Maar om terug te komen op het verhaal, de directe verbinding valt dus weg als de interne adapter ingeschakeld staat. Iemand een idee wat dit veroorzaakt of in welke richting ik dit kan zoeken, vooral omdat het voorheen wel goed heeft gewerkt?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@000Erwin000 Heb je misschien last van SMB Multichannel? Dat werkt ook op adapters waar netwerk client uit staat.

Eventueel even testen door het uit te zetten:
Set-SmbClientConfiguration -EnableMultiChannel $false
EverLast2002 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:11:
tip: gebruik liever geen .1 en/of .254 als ip adres.
vaak is dit toegewezen aan een router/modem.
Alleen bij /24 subbnetjes en hoe dan ook niet van toepassing bij een pc naar pc verbinding of in dit geval vanuit dhcp.
gebruik je dan een crossover utp kabel tussen die 2 pc's?
Dat zal de verbinding juist limiteren tot 100Mbit? Lijkt mij niet dat TS dat wil.

Bij gebruik van een cross cable op 1000BASE-T zal er geen master/slave communicatie plaatsvinden, dus ook geen Gigabit link.

[Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2023 18:23]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-03 21:42
DukeBox schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:16:
@000Erwin000 Heb je misschien last van SMB Multichannel? Dat werkt ook op adapters waar netwerk client uit staat.

Eventueel even testen door het uit te zetten:
Set-SmbClientConfiguration -EnableMultiChannel $false

[...]

Alleen bij /24 subbnetjes en hoe dan ook niet van toepassing bij een pc naar pc verbinding of in dit geval vanuit dhcp.

[...]

Dat zal de verbinding juist limiteren tot 100Mbit? Lijkt mij niet dat TS dat wil.

Bij gebruik van een cross cable op 1000BASE-T zal er geen master/slave communicatie plaatsvinden, dus ook geen Gigabit link.
Die ip adres-tip was bedoeld in het algemeen in een netwerk, uiteraard met een lokale 1op1 verbinding geeft dit geen problemen.
Voor zover mijn ervaring gaat is een crossover kabel bedoelt voor pc-pc verbinding zonder hub of switch.
Moderne nics kunnen ook auto sensing aan dus MDIX, dus een gewone kabel werkt dan ook.

Kan het zijn dat met bepaalde Windows Updates de ingebouwde Windows firewall terug aangezet wordt?
(ik heb dit in praktijk al eens voorbij zien komen).

• 000Erwin000
Firewall instellingen heb ik gecontroleerd en zelfs tijdelijk uitgezet, maar maakte geen verschil helaas.

De SMB Multichannel was ik nog niet mee bekend en zal ik morgen eens nalopen, bedankt voor de tip.

• DukeBox

DukeBox

EverLast2002 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:15:
Moderne nics kunnen ook auto sensing aan dus MDIX, dus een gewone kabel werkt dan ook.
Auto sensing is niet het zelfde als auto MDI(X). Hoe dan ook is dat voor 10/100Mbit base-t switches, niet voor gigabit (en hoger) want daar heb je geen MDI(X).

• 000Erwin000
@DukeBox
Ik heb de SMB Multichannel gecontroleerd, op beide pc's stond deze op true.
Ik heb ze beide aangepast naar false, waarna het leek te werken. Na een tijdje kreeg ik helaas weer de melding geen toegang. Deze melding verschijnt na een tijd laden. Als ik tijdens het laden de geïntegreerde adapter uitschakel is het probleem direct opgelost.
Wanneer het systeem werkend is heb ik een snelheid van 40-60 MB upload en 75-95 MB download, getest met het programma LAN Speed Test. Dit zou volgens mij wel in orde moeten zijn.
Waarom de verbinding af en toe wel en dan weer niet werkt blijft een raadsel voor mij.
Heb je nog andere ideeën wat er qua instellingen van invloed zijn?
Bedankt voor de hulp tot dusver.

• DukeBox

DukeBox

000Erwin000 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:09:
Wanneer het systeem werkend is heb ik een snelheid van 40-60 MB upload en 75-95 MB download, getest met het programma LAN Speed Test. Dit zou volgens mij wel in orde moeten zijn.
Testen doe je met https://iperf.fr/, bijna alle andere tools zijn afhankelijk van de gebruikte hardware anders dan netwerk gerelateerd en geeft dus meestal onjuiste informatie weer.
Waarom de verbinding af en toe wel en dan weer niet werkt blijft een raadsel voor mij.
Heb je nog andere ideeën wat er qua instellingen van invloed zijn?
Je maakt wel een netwerk verbinding (mount) via ip-adres en niet via dns/wins?

Het zou nog kunnen dat je tegen rare auto-metric of RIP/OSPF achtige dingen vanuit je bedrijfsnetwerk aanloopt maar dat lijkt mij eigenlijk wel stug. Je zou wel de preference (metric) van je adapters kunnen aanpassen in windows dan kan je dat in ieder geval wel uitsluiten.

Ik moest nog wel even denken aan een eerdere opmerking van jou,
De netwerkadapter welke met internet verbonden is staat op een netwerk met meerdere pc's, die hinder hebben bij het openen van grote bestanden.
Wat bedoel je daar precies mee? Verkeer tussen 2 systemen via een netwerk switch zou geen invloed mogen hebben op andere systemen. Als dat wel zo is dan is er meer mis in het netwerk.

[Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2023 10:20]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
000Erwin000 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:20:
De netwerkadapter welke met internet verbonden is staat op een netwerk met meerdere pc's, die hinder hebben bij het openen van grote bestanden. Daarnaast heb ik ook niet alle machtigingen om aanpassingen hierin te maken (netwerk is op het bedrijf waar ik werk)
De 2 pc's waar het om gaat staan beide in een zelfde ruimte en werken beide met dezelfde software en bestanden.
Het leek mij dan ook het handigste om hiertussen een directe verbinding te maken voor bestandsdeling.
Een enkele netwerkkaart is in dit geval geen optie.
Je kunt houtje touwtje blijven doen, maar als dit een bedrijfsnetwerk is, waarom dan geen professionele oplossing? En waarom los jij dit op en niet de IT-er die ook de juiste rechten (en hopelijk kennis) wel heeft?

Een netwerk dat problemen heeft als er grote bestanden worden geopend? Los dit op, dit is je echte probleem.
Opmerj=king 2: Bestanden delen in een bedrijf doe je via een (soort van) fileserver, ook handig voor de backup, opnieuw mijn vraag: waar is IT van jouw bedrijf?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Coach4All
  • Laatst online: 17:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Je maakt wel een netwerk verbinding (mount) via ip-adres en niet via dns/wins?
Dit...

En als het "gewone" netwerk een 192.168.x.x netwerk is dan het beste het "pc-pc" netwerk een 10.1.x.x IP geven aan beide kanten.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DukeBox

DukeBox

Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:30:
En als het "gewone" netwerk een 192.168.x.x netwerk is dan het beste het "pc-pc" netwerk een 10.1.x.x IP geven aan beide kanten.
Als TS 192.168.100.0/24 en 192.168.1.0/24 voor 'pc-pc' gebruikt is het technisch niet nodig die laatste te veranderen naar 10.1.x.x (/16) voor de werking maar het maakt het idd wel duidelijker (minder kans door elkaar te halen).

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Als TS 192.168.100.0/24 en 192.168.1.0/24 voor 'pc-pc' gebruikt is het technisch niet nodig die laatste te veranderen naar 10.1.x.x (/16) voor de werking maar het maakt het idd wel duidelijker (minder kans door elkaar te halen).
Dat weet ik, maar aangezien we niet het subnet van het bedrijfsnetwerk weten "kan" het daar al fout gaan.
Door een heel andere klasse te nemen is de kans dat het goed blijft werken veel groter.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:51
Eens met @bregweb

Leg dit bij IT neer en laat iemand met de juiste kennis en rechten dit oplossen. Dit soort gehobby zal vaak niet tot de oplossing van het probleem leiden.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• DukeBox

DukeBox

Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:46:
Dat weet ik, maar aangezien we niet het subnet van het bedrijfsnetwerk weten "kan" het daar al fout gaan.
Door een heel andere klasse te nemen is de kans dat het goed blijft werken veel groter.
Een kleinere class welke in een grote class valt kan gewoon werken naast elkaar, in ieder geval niet zo dat de pc-pc daardoor niet werkt maar gebruikelijk is het niet. Jouw voorstel om een /16 te nemen zou ik hoe dan ook nooit aanraden, doe dan gewoon een /30.

Een andere optie is om ze dual homed aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk met een static route voor 'pc-pc' op de secondaire kaart.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Een kleinere class welke in een grote class valt kan gewoon werken naast elkaar, in ieder geval niet zo dat de pc-pc daardoor niet werkt maar gebruikelijk is het niet. Jouw voorstel om een /16 te nemen zou ik hoe dan ook nooit aanraden, doe dan gewoon een /30.

Een andere optie is om ze dual homed aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk met een static route voor 'pc-pc' op de secondaire kaart.
Dual homed is, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken met IT, een heel grote "no-go".

Gewoon een andere class gebruiken en bij de pc-pc netwerkinstellingen GEEN gateway instellen.

PC1:
  • IP: 10.0.0.1
  • Subnet: 255.255.255.248
  • Gateway leeglaten
PC2:
  • IP: 10.0.0.2
  • Subnet: 255.255.255.248
  • Gateway leeglaten
En dan connecten /sharen op het 10 netwerk...

(/29 of /30 is inderdaad de way to go, vandaar de uitleg hierboven)

[Voor 3% gewijzigd door Coach4All op 17-02-2023 11:27]

• DukeBox

DukeBox

Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:24:
Dual homed is, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken met IT, een heel grote "no-go".
En waarom dan precies? Veel laptopgebruikers werken al dualhomed (wifi/lan) heb daar als beheerder geen last van. Het is niet voor niets dat daar native steeds meer ondersteuning voor komt (zoals smb multi channel).

[Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2023 11:31]

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
[...]

En waarom dan precies? Veel laptopgebruikers werken al dualhomed (wifi/lan) heb daar als beheerder geen last van. Het is niet voor niets dat daar native steeds meer ondersteuning voor komt (zoals smb multi channel).
Omdat er vaak wel 2 connecties dan "verbonden" zijn, maar er maar 1 actief data verstuurt en ontvangt.
Grote kans ook als ze "zomaar" ergens op inprikken dat het patchpunt helemaal niet actief is of zich in een ander VLAN bevind.

Stap 1 is altijd om te kijken of je samen wat kunt doen met IT/Systeembeheer. Als dat niet lukt dan kun je het beter PC-PC doen.

• DukeBox

DukeBox

Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:44:
Omdat er vaak wel 2 connecties dan "verbonden" zijn, maar er maar 1 actief data verstuurt en ontvangt.
Dat was vroeger zo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee