Toon posts:

Mikrotik - Backhaul via vlan

Pagina: 1
Acties:

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Situatie:
Ik heb in de woonkamer een Orbi staan die als wifi AP dient, echter wil ik de twee andere orbi satellieten via ethernet verbinden. Vanuit te meterkast heb ik maar 1 UTP kabel naar de woonkamer ook heb ik vanuit de meterkast maar 1 kabel naar de verschillende kamers boven.
Mijn idee was om een Vlan op te zetten om zo hier de backhaul over te laten gaan.

Opzet:
Meterkast met RB411 -- UTP kabel naar woonkamer - RB2011 -> Orbi

Ik heb de Orbi WAN in port 2 gedrukt van de 2011 en de Orbi sateliet (output) in poort 5 van de 2011.
Op de 2011 heb ik een vlan aangemaakt en die aan de interface eth1(utp kabel richting de 4011) laten wijzen. Daarna heb ik een bridge aangemaakt en hieraan heb ik poort 5 gekoppeld en het vlan die ik eerder heb aangemaakt richting eth1.

Vervolgens heb ik op de 4011 een beetje hetzelfde gedaan, een vlan aangemaakt op de poort van de UTP kabel richting de woonkamer. daarna een bridge aangemaakt en een poort toegevoegd naar een kamer naar boven (waar nog niks aanhangt)

Ik was onder de veronderstelling dat ik hiermee een soort van tunnel heb gemaakt van poort 5 op de RB2011 richting een poort op de RB4011

Echter lijkt het erop dat er toch iets gaat rondzingen. in de DHCP server op de 4011 zie ik dat apparaten die ik fysiek op de 4011 heb aangesloten opeens ook lijken binnen te komen via de kabel naar de huiskamer.

Vraag:
Hoe kan ik zonder de orbi in de meterkast te zetten het voor elkaar krijgen dat ik toch de orbi satelieten via UTP geconnect krijg?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-03 13:26
Jouw situatie is mij nie helemaal duidelijk, kun je in die Orbi een vlan (tag) opgeven voor de backhaul of uberhaupt? Ik zou logischerwijs denken dat je twee bridges/vlans nodig hebt:
1: voor je "normale" verkeer.
2: voor je "backhaul" verkeer.

De link tussen je Mikrotiks wordt dan een trunkport.

Dus bijvoorbeeld hypothetisch geproken:
1 Bridge met backhaul (interface) en (tagged vlan 10 interface) trunkport.
2 Bridge met LAN (interface) en (tagged vlan 11 interface) trunkport.

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Bridge_VLAN_Table

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
thanks voor de snelle reactie.
De orbi RBR50 ondersteund helaas geen vlans (tot zover ik weet) in AP mode.

Ik heb het normale verkeer tussen mijn twee routers niet via een vlan gedaan, het klinkt wel logisch om twee vlans hiervoor te gebruiken. Maar is dat de reden dat het door elkaar gaat?

even ChatGPT geraadpleegd:
Het is mogelijk om zowel een VLAN als een niet-VLAN-verkeer over dezelfde ethernetkabel te verzenden. Dit staat bekend als "untagged traffic" of "native VLAN". Het untagged verkeer wordt verzonden zonder een VLAN-tag en wordt daarom door de ontvangende apparaten beschouwd als onderdeel van de native VLAN.

Als je bijvoorbeeld een apparaat wilt aansluiten op een switchpoort die al is geconfigureerd voor een bepaalde VLAN, maar dat apparaat niet VLAN-compatibel is, kun je de poort configureren als een "hybride" poort waarbij de VLAN met "tagged" verkeer wordt gebruikt en de niet-VLAN met "untagged" verkeer.

Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de poort correct is geconfigureerd en dat de VLAN- en untagged-verkeer op de juiste manier worden behandeld om netwerkstoringen en beveiligingsproblemen te voorkomen. Bij het gebruik van VLAN's is het daarom raadzaam om ervoor te zorgen dat alle apparaten op de verbinding VLAN-compatibel zijn en dat VLAN's alleen over VLAN-aware netwerkapparatuur worden verzonden en ontvangen.

> is de orbi rbr50 vlan-aware?

De Orbi RBR50 is niet VLAN-aware, wat betekent dat het apparaat geen VLAN-tags kan genereren of herkennen. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is om de Orbi RBR50 in een VLAN-netwerk te gebruiken.

Als je een VLAN-netwerk wilt opzetten en de Orbi RBR50 als access point wilt gebruiken, kun je de VLAN's configureren op de router die het VLAN-verkeer naar de Orbi RBR50 verzendt. Vervolgens kun je de Orbi RBR50 aansluiten op een switchpoort die is geconfigureerd voor het gewenste VLAN. De switch zal dan het VLAN-verkeer taggen en naar de Orbi RBR50 sturen. De Orbi RBR50 ontvangt het getagde VLAN-verkeer, maar kan het VLAN-tag niet verwerken.

Houd er rekening mee dat de Orbi RBR50 niet kan communiceren met VLAN's die zijn geconfigureerd op een switchpoort waarop de Orbi RBR50 is aangesloten. Dit komt omdat de Orbi RBR50 de VLAN-tag niet kan verwerken. Daarom wordt aanbevolen om een aparte switch te gebruiken om VLAN's te configureren en te beheren en de Orbi RBR50 alleen als access point te gebruiken.
---

Ik dacht dat ik de RB2011 juist had geconfigureerd, heb je een idee wat ik verkeerd doe?

[Voor 96% gewijzigd door Madcat op 16-02-2023 16:41]

• MasterL
Als je Orbi geen VLANS understeund (geen idee ken die apparaten niet) dan moet je dit afvangen in de Mikrotiks, geen issue dan worden het 2 "untagged" poorten.
ChatGPT heeft gelijk maar je hebt er alleen niks aan.

Als jij alles in 1 "bridge" gooit doet dit ook exact wat je verwacht, alles met elkaar switchen.
VLAN tags worden daarbij gestript, de separatie is weg om het zo te zeggen.
Je creëert dus een prachtige loop.
Jij hebt 1 kabel, je moet deze dus eigenlijk wel configureren als trunk of mixed poort idd maar dan moeten de frames wel geforward worden over je "uplink".

Misschien zit ik er naast maar ik kan nu even uit mijn hoofd geen setup bedenken waarbij niet ten minste twee bridges nodig zijn.

Welke relevante poorten zijn precies connected met wat, van beide routers.
Dus met welke poorten zijn de routers interconnected?
Op welke poorten zitten de (2) Orbi interfaces?

Zal eens kijken of ik iets in elkaar kan flansen

[Voor 16% gewijzigd door MasterL op 16-02-2023 16:54]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03

lier

MikroTik nerd

Zou je eens een diagram willen maken van de verschillende componenten?
Kan je de bedoeling exact uitleggen?
Kan je, tot slot, je config van beide Tiks kunnen delen?
MasterL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:49:
Misschien zit ik er naast maar ik kan nu even uit mijn hoofd geen setup bedenken waarbij niet ten minste twee bridges nodig zijn.
Tenzij ik je verkeerd begrijp...ik wel :9

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MasterL
lier schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:03:
Zou je eens een diagram willen maken van de verschillende componenten?
Kan je de bedoeling exact uitleggen?
Kan je, tot slot, je config van beide Tiks kunnen delen?

[...]

Tenzij ik je verkeerd begrijp...ik wel :9
Aangezien we allemaal "Mikrotik" praten doe ik eens een poging ;)

$OrbiLanPort
$OrbinBackhaulPort
$Uplinkport

$OrbiLanPort vervangen voor de respectievelijke voor de poort (naam) waar de Orbi LAN poort op aangesloten zit.
$OrbiLanPort vervangen voor de respectievelijke voor de poort (naam) waar de Orbi Backhaul poort op aangesloten zit.
$Uplinkport vervangen voor de respectievelijke voor de poort waarop de andere router aangesloten zit.

#Backhaul
/interface vlan
add interface=$Uplinkport name=Orbi-Backhaul vlan-id=11
/interface bridge
add bridge=Orbi-Backhaul-Bridge
/interface bridge port
add bridge=Orbi-Backhaul-Bridge interface=$OrbinBackhaulPort
add bridge=Orbi-Backhaul-Bridge interface=Orbi-Backhaul

#LAN
/interface bridge
add bridge=LAN-Bridge
/interface bridge port
add bridge=LAN-Bridge interface=$OrbiLanPort
add bridge=LAN-Bridge interface=$Uplinkport

Natuurlijk missen we nog wat poorten in de bridges (rest van het LAN bijvoorbeeld..) maargoed

[Voor 3% gewijzigd door MasterL op 16-02-2023 17:24]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03

lier

MikroTik nerd

Twee VLAN's aanmaken en op de bridge VLAN filtering toepassen. Volgens mij heb je dan helemaal geen tweede bridge nodig. En dat doe je op beide routers. Maar ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal begrijp wat de TS wil...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik denk wel dat ik hem snap, snap alleen zijn tekst niet :P

Het vervelende van een orbi is dat ze perse achter de hoofd orbi moeten staan.
In een regulier ster netwerk is dat vervelend omdat vaak alles samenkomt in de meterkast waar je geen ap wilt hebben. De truuk is dan om 1 kabel te gebruiken en daar "lan en wan" overheen te vlannen/.

Dus ik denk dat die dit wil:
Meterkast:
Switch meterkast
- 1 Kabel naar woonkamer switch
- 1 kabel naar provider router
Poort op switch naar orbi boven: untagged vlan 10
Poort op switch naar 2e orbi boven: untagged vlan 10

Woonkamer switch:
- 2 kabels naar de hoofd orbi. 1 naar lan 1 ("wan") en 1 naar lan 2
- kabel vanuit lan 2 land in vlan10 (untagged)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee