Toon posts:

Nieuwe PC, feedback ean advies voor componenten gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BoiDeBouwer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-03 16:21
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een nieuwe PC te bouwen aankomende zomer. Ik heb op het moment een oude gebouwde PC hier staan met een intel i5-6500 cpu en een amd rx480 8gb die aan veel van mijn eisen al een langere tijd niet voldoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een 1440p monitor en een 1080p monitor.
De belangrijkste eis die ik heb is dat ik er voor een redelijk lange tijd 1440p kan gamen, met goede fps(het liefst behaal ik de 144fps, hoeft niet op ultra settings te zijn maar op low settings spelen ben ik nu al een tijd lang zat. Zwaarste game die ik speel is denk ik Total War Warhammer). Ook heb ik een groot deel van mijn tijd een tweede kleinere 1080p monitor ernaast aan staan, voor webbrowsen, Spotify en/of Discord. Voorderest codeer ik vooral in Python en R, soms C# of Java. Ik doe vooral dingen met AI modellen, en als modellen te complex of te groot zijn run ik deze op een externe server van mijn organisatie, maar tijdens ontwikkelen is het handig om kleine runs enigzins snel te kunnen doen op mijn eigen machine. Een vlotte CPU is fijn daarvoor, neurale netwerken trainen op GPU doe ik niet vaak, mochten mensen daar aan denken. Meeste van de codeer activiteiten doe ik op een andere Linux bootdrive.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op het moment een wenslijst rond de 1600 euro. Ik zou graag rond die prijs blijven, hoewel het budget wel te rekken is naar 1700 euro of zelfs verder als het het echt waard is. Tegelijkertijd ben ik wel iemand die, wanneer een goedkopere samenstelling van componenten aan mijn eisen voldoet, ik daar eerder de voorkeur aan geef.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 500gb sata SSD op het moment voor Windows, deze ben ik van plan te gebruiken voor de Linux bootdrive in de nieuwe PC. Ik heb ook twee 1tb sata HDDs die ik graag weer in mijn nieuwe PC zou doen. Monitoren en muis en toetsenbord heb ik. De rest van mijn oude componenten zijn niet nuttig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wenslijst https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=3151554

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een enigzins stil systeem zou fijn zijn, mijn huidige systeem maakt best wat geluid, en mijn GPU klinkt tegenwoordig afentoe als een vliegtuig als ik een iets zwaardere game speel.

Ga je overklokken?
Ik zou best willen undervolten voor betere performance per watt, maar niet per se overclocken.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil feedback op mijn wenslijst. Op alle component keuzes mag feedback gegeven worden, maar specifiek wil ik zeker feedback op moederbord en RAM, sinds ik niet 100% weet wat daar de goede keuzes in zijn. Je mag ook een heel eigen bij elkaar bedacht systeem voor me samenstellen wat beter is, of een goede andere optie is, mocht je daar de tijd voor hebben.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
De videokaart is alleen leverbaar bij een Amazon shop met maar 1 recensie, en die is 1 ster - dat is meestal geen goed teken. Bijv. de XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE is bij een wel betrouwbare sjop te koop. En de SSD is bedoeld voor gebruik in een NAS, neem een WD Blue SN570 1TB

• BoiDeBouwer
Is de SSD, https://tweakers.net/pric...732/wd-red-sn700-1tb.html, niet in een PC te gebruiken? Ik had hem uitgekozen voor zijn hoge aantal total bytes written omdat ik er lang mee wilde doen. Is de WD blue SN570 duurzaam (genoeg)?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
Als je 200 GB per dag schrijft (wat veel meer is dan de meesten van ons op een normale dag halen) dan is 600 TBW dus 600*1024/365/200=8,41 jaar.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56
Als je aankomende zomer pas gaat bouwen zou ik over 3 maanden nog eens terugkomen. Tegen die tijd zal de videokaartmarkt voor dit budget (hopelijk) compleet anders zijn en andere onderdelen zullen compleet afhankelijk zijn van de prijs tegen die tijd.

• BoiDeBouwer
Als ik de nieuwe kaarten en hun prijzen zo zie verwacht ik overpriced GPUs van zowel Nvidia als Amd

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56
De 7900XT wordt nu al onder de MSRP van $899 (ex btw) verkocht voor €899 (Inc btw). Hopelijk zal de 7800XT zo €600-700 kosten met 25-30% meer performance dan de 6800XT.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee