sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Dimmer op spotjes + ventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 15:55
Goedemiddag,

Ik wil een Zigbee dimmer op de spotjes in mijn badkamer installeren om zo automatisch de lichtsterkte van de spotjes te bepalen aan de hand van het tijdstip. Dit om te voorkomen dat ik 's nachts de volle bak licht in m'n gezicht krijg als ik even naar het toilet moet. Achter de huidige (domme) schakelaar zit echter ook de badkamerventilator. Ik had gehoopt dat er 2 draden bij de schakelaar zichtbaar waren, één richting de spotjes, en één richting de ventilator. Er is echter maar één draad zichtbaar wat betekent dat deze zich ergens splitst in het plafond. Het lijkt dus niet mogelijk om een dimmer te plaatsen op alleen de spotjes.

Ik vroeg me af of het kwaad kan om een slimme dimmer (zoals deze: uitvoering: AduroSmart AduroSmart ERIA Zigbee inbouwdimmer 300W) achter de schakelaar te plaatsen. Wanneer ik dit doe, betekent dit gewoon dat de ventilator op een lagere snelheid gaat draaien zodra de lampen gedimt zijn? Of beschadigt dit de dimmer/ventilator op lange termijn? De ventilator hoeft in principe alleen te draaien wanneer er gedoucht wordt en dan staan de spotjes op volle lichtsterkte en krijgt de ventilator dus in principe ook het volledige vermogen. Een lagere snelheid wanneer de spotjes gedimt zijn (en er dus niet gedoucht wordt) hoeft in principe geen probleem te zijn.

Als iemand een andere oplossing heeft, ben ik uiteraard ook benieuwd!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat ligt aan de domheid/techniek van je ventilator. Haal die eens los. Grote kans dat er een schakeldraad in zit én een voedingsdraad, waarbij de schakeldraad is gekoppeld aan de lampen/schakelaar. In principe zou dan de dimmer weinig uit moeten maken (zolang de "schakel") maar getriggered wordt.

Als de ventilator een enkele aanvoerdraad heeft wordt het een ander verhaal, dan dim je hem mee. Ook hangt het af van je lampen, zijn dat LEDs? Dan gaat die dimmer rare dingen doen met je ventilator (een LED-dimmer werkt door heel snel aan en uit te schakelen).

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 15:55
pagani schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:07:
Dat ligt aan de domheid/techniek van je ventilator. Haal die eens los. Grote kans dat er een schakeldraad in zit én een voedingsdraad, waarbij de schakeldraad is gekoppeld aan de lampen/schakelaar. In principe zou dan de dimmer weinig uit moeten maken (zolang de "schakel") maar getriggered wordt.

Als de ventilator een enkele aanvoerdraad heeft wordt het een ander verhaal, dan dim je hem mee. Ook hangt het af van je lampen, zijn dat LEDs? Dan gaat die dimmer rare dingen doen met je ventilator (een LED-dimmer werkt door heel snel aan en uit te schakelen).
Dank voor je antwoord! Ik heb gisteren kort geprobeerd die ventilator uit het plafond te verwijderen maar kreeg het niet voor elkaar. Schijnt ook één van die modellen te zijn die je onmogelijk weer uit elkaar krijgt nadat ze zijn geïnstalleerd.

Degene die de badkamer ooit geplaatst heeft was wel van het type beunhaas, dus ik vrees dat hij gewoon de draad heeft gesplitst en in zowel de schakel als voedingsingang heeft gedaan. Zou niet het gekste zijn wat ik ben tegen gekomen. De ventilator gaat namelijk gewoon uit zodra ik de lampen uitzet en heeft geen naloopstand. Ik heb nog wel ergens een oude led dimmer liggen. Wellicht gooi ik die er eerst eens tussen om te kijken wat er gebeurt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee