Ik heb een stal met een golfplaten dak erop waar ik zonnepanelen op willen leggen. De nokhoogte is ongeveer 5-6 meter, de hoek van het dak is ongeveer 25 graden. De stal heeft stalen spanten en houten gordingen. Het dak is een jaar of 3 geleden geplaatst. Uiteraard wil ik dit veilig doen, heeft iemand tips voor valbeveiliging oid?
Vraag
Alle reacties
Een rolsteiger die net onder de goot onder je staat lijkt me voldoende. Op zo'n dak kun je prima lopen. Als je valt lig je waarschijnlijk op t dak, en mocht je toch rollen dan rol je op de rolsteiger (komt daar de naam vandaan?
)

Ik kan deze niet beoordelen, maar de golfplaten waarmee ik gewerkt heb konden geen persoon dragen. Ik zou me daarom meer zorgen maken om erdoor te zakken dan eraf te rollen. Je zou als oplossing iets kunnen verzinnen om de druk over een groter oppervlakte te verspreiden. Ik heb meegemaakt dat mensen door het dak van een schuur zakten, dat kan echt lelijk aflopen.
Je zou ook een touw met een haak vast kunnen maken aan een harnas of je riem en die aan de andere kant van het dak bevestigen. Mocht je vallen, dan rol je niet helemaal naar beneden. Dit voorkomt niet dat je erdoor zakt.
Je zou ook een touw met een haak vast kunnen maken aan een harnas of je riem en die aan de andere kant van het dak bevestigen. Mocht je vallen, dan rol je niet helemaal naar beneden. Dit voorkomt niet dat je erdoor zakt.
Daar kun je zeker niet vanuit gaan. Dat is juist de reden dat ik deze vraag stel.Stefke schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:18:
Een rolsteiger die net onder de goot onder je staat lijkt me voldoende. Op zo'n dak kun je prima lopen. Als je valt lig je waarschijnlijk op t dak, en mocht je toch rollen dan rol je op de rolsteiger (komt daar de naam vandaan?)
Ja kan een stevige plaat nemen en daar in de lengte latten zetten of een stevige golfplaat met dezelfde golf aan de onderkant, bovenop dwars latten zodat je niet wegglijdt naar beneden.
En natuurlijk een steiger tot de dakrand.
Het idee is dat de latten aan de onderkant op de holling van de golfplaat steunen en dus direct op de gording.
En natuurlijk een steiger tot de dakrand.
Het idee is dat de latten aan de onderkant op de holling van de golfplaat steunen en dus direct op de gording.
[Voor 20% gewijzigd door IplugNplay op 16-02-2023 13:35]
Ik zou er ook zeker niet vanuit gaan dat je er op kan lopen. Zeker als je ook nog eens met zonnepanelen gaat sjouwen over zo’n dak. Ik ga aanstaande donderdag met bij een vriend de panelen bevestigen mbv een hoogwerker. We hebben een week of 2 gekeken of we met steiger en ladder konden werken maar we vonden het niet veilig genoeg om hoog bij de nok te komen om de beugels te installeren. Met een ladder konden we wel ons gewicht verdelen over het dak maar het was niet echt fijn werken en het is lastig om de ladder te verzekeren.
Na donderdag kan ik meer zeggen of de hoogwerker een betere keuze is. Het is in ieder geval geen goedkope oplossing maar lijkt me nog altijd beter dan een evt ongeluk of valpartij van zonnepanelen.
Na donderdag kan ik meer zeggen of de hoogwerker een betere keuze is. Het is in ieder geval geen goedkope oplossing maar lijkt me nog altijd beter dan een evt ongeluk of valpartij van zonnepanelen.
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Ik heb nog een stuk of 15/20 pallets liggen, die zou ik er evt op kunnen leggen als een soort vloer.
Hoogwerker heb ik ook aan gedacht. Kost wel wat maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.Tylocke schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:35:
Ik zou er ook zeker niet vanuit gaan dat je er op kan lopen. Zeker als je ook nog eens met zonnepanelen gaat sjouwen over zo’n dak. Ik ga aanstaande donderdag met bij een vriend de panelen bevestigen mbv een hoogwerker. We hebben een week of 2 gekeken of we met steiger en ladder konden werken maar we vonden het niet veilig genoeg om hoog bij de nok te komen om de beugels te installeren. Met een ladder konden we wel ons gewicht verdelen over het dak maar het was niet echt fijn werken en het is lastig om de ladder te verzekeren.
Als je tot vrijdag kan wachten kan ik de ervaring met je delen. Wat ik begrepen had was de hoogwerker bijna 400 incl brengen en halen. Mocht je een auto hebben die genoeg kan trekken kan je zelf halen en weer wegbrengen om aardig wat te besparen.Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:36:
Ik heb nog een stuk of 15/20 pallets liggen, die zou ik er evt op kunnen leggen als een soort vloer.
[...]
Hoogwerker heb ik ook aan gedacht. Kost wel wat maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Voor wat ik kan zien is iig de situatie nagenoeg gelijk.
You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.
Andere optie zou een rolsteiger kunnen zijn en een lange ladder vanaf de steiger naar de daktop of een groot gedeelte van het dak.
Dan heb je in ieder geval gewicht verspreid over de onderliggende balken en staanders.
Dan heb je in ieder geval gewicht verspreid over de onderliggende balken en staanders.
Wat voor golfplaten zijn er gelegd? Golfplaten kunnen gewoon een bepaald gewicht dragen, helemaal als ze nieuw zijn. Check dat even. Meestal ligt dat rond de 80kg/m2.
Op zo'n vlak dak met nieuwe platen zou ik me niet zo druk maken. Allemaal gekke constructies met planken en pallets op het dak is gevaarlijker. Als dat niet goed vast ligt.
Daarnaast kun je ook opletten waar je loopt. Gewoon zoveel mogelijk in de buurt van de horizontale gordingen lopen.
Op zo'n vlak dak met nieuwe platen zou ik me niet zo druk maken. Allemaal gekke constructies met planken en pallets op het dak is gevaarlijker. Als dat niet goed vast ligt.
Daarnaast kun je ook opletten waar je loopt. Gewoon zoveel mogelijk in de buurt van de horizontale gordingen lopen.
[Voor 14% gewijzigd door engeneer13 op 16-02-2023 16:08]
Je kunt van die speciale beugels huren.
Die bevestig je onder het afdak.
Die bevestig je onder het afdak.
[Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2023 18:39]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
En hoe ging het?Tylocke schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Als je tot vrijdag kan wachten kan ik de ervaring met je delen. Wat ik begrepen had was de hoogwerker bijna 400 incl brengen en halen. Mocht je een auto hebben die genoeg kan trekken kan je zelf halen en weer wegbrengen om aardig wat te besparen.
Toolboxmeeting: gewoon uitkijken mensen!engeneer13 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:06:
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er wordt vaak een net gespannen onder het dak. Mocht je er dan doorheen gaan lig je in dat net. Zo ging het althans als er bij mijn ex werkgever op golfplaat moest worden gewerkt.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wel even nakijken of je dan niet over het limiet van je rijbewijs heen gaat. Een beetje zware auto en je gaat zo over de maximaal 3500kg van alleen een B rijbewijs heen.Tylocke schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Als je tot vrijdag kan wachten kan ik de ervaring met je delen. Wat ik begrepen had was de hoogwerker bijna 400 incl brengen en halen. Mocht je een auto hebben die genoeg kan trekken kan je zelf halen en weer wegbrengen om aardig wat te besparen.
huur een rolsteiger (liefst 2 delen zodat je wat breder platform hebt) en dan ben je er wel. ik heb meerdere van dit soort projecten gedaan en nooit problemen gehad met door die platen zakken. als je er niet op kon lopen dan was het plaatsen toch ook bijna onmogelijk ? (bedoel toen het dak gebouwd werd)
Het ging best aardig maar om eerlijk te zijn is de hoogwerker zonde van het geld. Ik zou eerder geld investeren in een goede steiger en als je het niet vertrouwd met een dakladder werken die met beugels over de nok kan zodat hij niet wegzakt.
Uiteindelijk konden we net zoveel met de ladder doen als dat we met de hoogwerker konden.
https://www.riemenstotaaltechniek.nl/diensten/verhuur/
meerdere voorbeelden in een foto
meerdere voorbeelden in een foto
Pagina: 1