Cpu fan - richting

Pagina: 1
Acties:

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Kan je kiezen hoe je de cpu fan erop monteerd?

Want zoals op de foto's in de link blaast de ventilator weg van mijn luchtuitlaat. De ventilator die achter de cpu fan staat is bij me naar buiten toe. En mijn invoer zitten in mijn case voorraan (3 stuks).

https://www.amazon.nl/dp/...N=B09MWFPWGS&linkCode=asm

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 13:08
De fan hoort ook weg te zuigen van je inlaat, en juist naar je uitlaat achterop de kast toe te blazen, zoals ook op de foto te zien is.

je wil een zo logisch mogelijke luchtflow door je hele kast, meestal van voor(in) naar achter(uit)

[ Voor 62% gewijzigd door KiefDelicious op 16-02-2023 20:48 ]

• Crust
Dus de fan-cpu hoe die zo staat blaast naar links? Richting andere ventilator? Ik dacht dat deze naar rechts blaasde en vroeg me dus af of die dan omgedraaid dient te worden en of dat kan.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhWyDLEiM-2hdKfwpL_CKYiqsqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yaOxn7KilsOgDQkqV6ijQBO.png?f=fotoalbum_large

Even snel een schema van Google geplukt. Normaal gesproken blaas je van je luchtinlaat aan de voorkant (schema rechts) over je cpu heen en dan via de achterkant er direct weer uit.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:21
Een ventilator blaast normaal gezien altijd naar het frame toe. De "open" kant van de ventilator is altijd de inlaat kant.

De ventilator van de foto blaast dus door de koeler heen. Doen ze eigenlijk altijd, door een heatsink heen blazen is efficiënter als er doorheen zuigen.

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 16-02-2023 14:02 ]

• Crust
@WEBGAMING Ah bedankt dus de kant die je ziet trekt de lucht, niet blazen.

@HikariMisako bedankt ja zo is het dan blijkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

KiefDelicious schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:13:
De fan hoort ook weg te bladen van je inlaat, en juist naar je uitlaat achterop de kast toe te blazen, zoals ook op de foto te zien is.

je wil een zo logisch mogelijke luchtflow door je hele kast, meestal van voor(in) naar achter(uit)
Wel weg van je inlaat, maar als het goed is blaas je lucht door je koeler heen. Blazen zorgt voor positieve druk, zuigen voor negatieve druk, en negatieve druk kan niet zoveel warmte afvoeren, dus de ideale situatie is net een klein beetje positieve druk.

@Crust zoals je kunt zien aan de ronding van die ventilator (holle kant van de bladen richting de koeler) blaast deze lucht door de koeler heen, dus je moet de ventilator/koeler zo plaatsen dat deze naar de voorkant van de kast (of andere ingang) wijst.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HikariMisako schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:48:
[Afbeelding]

Even snel een schema van Google geplukt. Normaal gesproken blaas je van je luchtinlaat aan de voorkant (schema rechts) over je cpu heen en dan via de achterkant er direct weer uit.
Alleen zo jammer dat er 'outtake' staat en niet 'exhaust' zoals het werkelijk heet. Want 'outtake' is iets wat ze in film doen. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Crust
Hero of Time schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Alleen zo jammer dat er 'outtake' staat en niet 'exhaust' zoals het werkelijk heet. Want 'outtake' is iets wat ze in film doen. :P
Story of my life, that and take out pizza!
Pagina: 1