Toon posts:

Aanschaf 85'' QLED of 77" OLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:29
Goedemorgen Allen,

Het is tijd voor een upgrade naar een 85'' TV, met oog op de komende 2023 modellen van Samsung en ongetwijfeld ook van de andere merken twijfel ik alleen of nu het juiste moment is om tot aankoop over te gaan.

Daarnaast ook nog een overweging om 77" OLED te gaan.

Ik zoek een?
85" TV, merkvoorkeur is Samsung of
77" OLED of zal dat budget technisch niet haalbaar zijn

Wat is je budget?
2.500 - 3.500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- PS5 gaming
- Switch gaming
- Beschik over een 7.1.1 surround set voor het kijken van films/series

Verdeling is ongeveer 40% gaming, 40% series, 20% films.

Wat heb je zelf al gevonden?

https://tweakers.net/pric...;1803712;1805750;1805650/

Heb in deze vergelijking eigenlijk alle 85'' neo / qled tv's van Samsung opgenomen.

Welke vragen heb je hier nog over?
De TV hangt op een zeer zonnige locatie, staat gedurende dag vaak lang aan met kinder series TV en zal aan de muur komen te hangen.

De vraag is met name doe ik er goed aan nu tot aankoop over te gaan of zou ik beter kunnen wachten op de 2023 modellen en gaat het met mijn pakket van eisen echt uitmaken welke serie ik kies?

Beste antwoord (via finalmen op 19-02-2023 12:32)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-03 10:44
Ik zou gegeven deze keuze de QN800B nemen, maar beslist niet omdat het een 8K-televisie is. 8K is volledig waardeloos tenzij je special 8K-beeldmateriaal hebt en dat heeft niemand. De QN800B heeft evenwel ook bijna drie keer zoveel dimmingzones als de QN95B (2000 versus 720), dat betekent dat hij betere prestaties in donkere delen van het beeld zal geven zonder stoorlicht te veroorzaken.

De QN95B kan meer licht geven (+/- 1800cd/m² versus +/- 1400cd/m²), maar beide zijn al ruim voldoende voor verblinding, dus zou dat voor mij geen argument zijn. Als je de televisie in de tuin wilt gebruiken of zo, dan zou dat een overweging kunnen zijn voor de QN95B. Het energieverbruik kan ook een overweging zijn: Een 8K-televisie gebruikt significant meer elektriciteit dan een 4K-televisie.

Alle reacties

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:41
Met veel zon inval zou ik indd voor een samsung gaan en geen oled.
Verder vraag ik me af hoe ver jij van de tv af zit. je gaat niet 2 meter op een 85 inch tv zitten.
Zelf beschik ik over 75 inch. met als kijkafstand 2,5 meter. en dat is echt nog groot zat.

Dan over de modellen die je hebt geselecteerd:
de 60B kun je vergeten dit is een 50hz toestel.
Daarnaast is de 70B ook een qled, i.p.v een neo qled.
Kleuren zijn veel beter bij een neo dan bij normaal qled.

Dan de 85 en 90 check hier: https://www.rtings.com/tv...56?usage=1&threshold=0.10

Daar wordt die dus getest dat de 90 beter uitkomt vooral in zwart waardes.
Tussen de 90 en 95 is het grote verschil een one connect box waardoor er maar 1 dunne kabel naar je tv loopt. ik zou voor de qn90b gaan. enkel is 85 inch wel erggg groot.

• finalmen
Eskimoo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:35:
Met veel zon inval zou ik indd voor een samsung gaan en geen oled.
Verder vraag ik me af hoe ver jij van de tv af zit. je gaat niet 2 meter op een 85 inch tv zitten.
Zelf beschik ik over 75 inch. met als kijkafstand 2,5 meter. en dat is echt nog groot zat.

Dan over de modellen die je hebt geselecteerd:
de 60B kun je vergeten dit is een 50hz toestel.
Daarnaast is de 70B ook een qled, i.p.v een neo qled.
Kleuren zijn veel beter bij een neo dan bij normaal qled.

Dan de 85 en 90 check hier: https://www.rtings.com/tv...56?usage=1&threshold=0.10

Daar wordt die dus getest dat de 90 beter uitkomt vooral in zwart waardes.
Tussen de 90 en 95 is het grote verschil een one connect box waardoor er maar 1 dunne kabel naar je tv loopt. ik zou voor de qn90b gaan. enkel is 85 inch wel erggg groot.
Dank voor je advies! Ik zit er toch zeker een meter of 4 vanaf. Op dit moment hangt er een 65'' en dat is echt op deze afstand aan de kleine kant. Ik ga je link eens bekijken.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:41
Verder trouwens vragen naar nieuwe modellen.
Ik denk persoonlijk dat 85 inch in de nieuwste modellen nog wel eens over jouw budget gaan.

De N90B heeft trouwens meerdere goeie reviews + rewards. Dus dat zal een goeie koop zijn!
Ik neem trouwens aan als je gamed of series kijkt dat je er dan een soundbar achter koppelt?
of doe je het met de speakers van je tv?

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:26
Alle 85'' tv's hebben een VA paneel, de vergelijking waar Eskimoo naar verwijst loopt dus volledig mank.

Wanneer je voorkeur naar Samsung uitgaat biedt de 85QN85B momenteel de meeste bang for the buck, hierbij dien je jezelf af te vragen of een meerprijs van ruim vijfhonderd euro het voor jou/ jullie waard is om dit uit te geven aan meer HDR impact wat de QN90B biedt. De nieuwe QLED modellen zullen marginale verbeteringen hebben en de eerste half jaar boven budget zitten, hierop wachten heeft voor dus weinig zin.

Hou er rekening mee dat Samsung er bewust voor kiest om (schaduw)details op te offeren voor dieper zwart, ook wordt er geen Dolby Vision ondersteunt. Daarnaast verkopen Plasma Visie en El Vidas uitsluitend buitenlandse tv's, ik zou deze winkels dus vermijden.

• finalmen
Eskimoo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:01:
Verder trouwens vragen naar nieuwe modellen.
Ik denk persoonlijk dat 85 inch in de nieuwste modellen nog wel eens over jouw budget gaan.

De N90B heeft trouwens meerdere goeie reviews + rewards. Dus dat zal een goeie koop zijn!
Ik neem trouwens aan als je gamed of series kijkt dat je er dan een soundbar achter koppelt?
of doe je het met de speakers van je tv?
Surround set / versterker inderdaad! Dus tv boxen zijn niet belangrijk gelukkig. Dank!
Freshouttheoven schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:49:
Alle 85'' tv's hebben een VA paneel, de vergelijking waar Eskimoo naar verwijst loopt dus volledig mank.

Wanneer je voorkeur naar Samsung uitgaat biedt de 85QN85B momenteel de meeste bang for the buck, hierbij dien je jezelf af te vragen of een meerprijs van ruim vijfhonderd euro het voor jou/ jullie waard is om dit uit te geven aan meer HDR impact wat de QN90B biedt. De nieuwe QLED modellen zullen marginale verbeteringen hebben en de eerste half jaar boven budget zitten, hierop wachten heeft voor dus weinig zin.

Hou er rekening mee dat Samsung er bewust voor kiest om (schaduw)details op te offeren voor dieper zwart, ook wordt er geen Dolby Vision ondersteunt. Daarnaast verkopen Plasma Visie en El Vidas uitsluitend buitenlandse tv's, ik zou deze winkels dus vermijden.
Wat bedoel je met een VA paneel? Zou een 77'' een betere keuze zijn qua beeldkwaliteit? Ik ben het eens met je opmerking over de nieuwe serie.

En dank voor de tip over plasma en el vidas, ik vroeg me al af waar het prijs verschil vandaan kwam. Ik ga waarschijnlijk gewoon voor Coolblue of HelloTv.

• finalmen
Een aanbieding gekregen , 3800 euro voor de 85QN800B of 3700 euro voor de 85QN95B beide van een respectabele webshop, NL model. De One Connect box bij beide is voor mij belangrijk ivm het ophangen en beperkte kabelgoot ruimte..

Volgens de verkoper van de 8k TV is die aanzienlijk beter dan de 95B. Kan er online niet echt een vergelijking van vinden. In de winkel stonden ze beide, moet eerlijk bekennen dat ik het verschil niet zag met de demo content .

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-03 10:44
Ik zou gegeven deze keuze de QN800B nemen, maar beslist niet omdat het een 8K-televisie is. 8K is volledig waardeloos tenzij je special 8K-beeldmateriaal hebt en dat heeft niemand. De QN800B heeft evenwel ook bijna drie keer zoveel dimmingzones als de QN95B (2000 versus 720), dat betekent dat hij betere prestaties in donkere delen van het beeld zal geven zonder stoorlicht te veroorzaken.

De QN95B kan meer licht geven (+/- 1800cd/m² versus +/- 1400cd/m²), maar beide zijn al ruim voldoende voor verblinding, dus zou dat voor mij geen argument zijn. Als je de televisie in de tuin wilt gebruiken of zo, dan zou dat een overweging kunnen zijn voor de QN95B. Het energieverbruik kan ook een overweging zijn: Een 8K-televisie gebruikt significant meer elektriciteit dan een 4K-televisie.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:26
Beide tv's hebben hun voor en nadelen, dat de QN800B aanzienlijk beter zou zijn is onzin, ook zijn de hierboven genoemde waardes m.b.t. de aantal zones en (piek)helderheid alweer onjuist doordat beide modellen in 85'' een hogere helderheid kan behalen.

De 85QN90B zit op ~ 2000 cd/m² piekhelderheid bij een 10% window en heeft 1320 zones.

Meer zones staat niet altijd gelijk aan betere prestaties (dit wil er maar niet in bij sommige Tweakers), hoe de software deze zones aanstuurt is net zo belangrijk of zelfs belangrijker. Bij de QN95B worden de zones beter aangestuurd, tel daarbij op dat de QN800B twee maal zoveel energie verbruikt en meer last heeft van DSE. Dit maakt de QN95B de betere koop.

[Voor 6% gewijzigd door Freshouttheoven op 19-02-2023 13:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee