Toon posts:

Leidingwerk aanpassen voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 15:23
Na een eerder topic en een 2 tal weken getest te hebben met aanvoertemp op 30 graden ben ik overstag en heb ik op basis van gasverbruik een warmtepomp van 10kw aangeschaft. Deze wordt vandaag bezorgd.
Ik vraag mij nu af waar in het bestaande leidingwerk ik de warmtepomp het beste kan aansluiten. Volgens mij is het antwoord nergens, omdat ik eerst het bestaande leidingwerk moet "upgraden".
De situatie is als volgt:

Vanuit de CV ketel komt een 22mm koper, welke zich opsplitst in 22mm en 15mm. Deze 22mm voor ziet 3 vertrekken met vloerverwarming van elk 50m2. Eén vertrek gaat rechtstreeks door op de 22mm, de ander gaat door op 20mm, en nog één gaat door op 15mm. De 15mm gaat naar een verdeler met 2 groepen voor 50m2, de 20mm gaat naar een verdeler met 5 groepen voor 50m2, en de 22 loopt door naar een verdeler met 4 groepen voor 50m2.
De 15mm vanaf de CV ketel voorziet 2 kleine radiatoren.

Ik heb dit geschetst in onderstaand plaatje.
De leidingen in rood zijn 15mm en kunnen vervangen worden.
De leiding in groen kan vervangen worden en is 22mm koper.
De leiding in geel is DN20 en kan niet vervangen worden.
De retour gaat op precies dezelfde manier, met dezelfde vertakkingen.

Mijn idee is om de WP aan te sluiten op de "hoofdleiding" van 22mm koper vanuit de CV ketel, maar ik verwacht dat ik deze leiding moet aanpassen naar 28mm koper i.v.m. de benodigde flow.
Een alternatief is dat ik de leidingen niet splits met T stukken, maar met b.v. een verdeelblok.
Ga ik de benodigde flow uit dit systeem halen, en welke aanpassingen zou ik hier moeten doen? Is mijn "aansluitpunt" ook de beste?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Het best leg je 28 mm koper of CV buis of equivalent tot waar het splitst naar de 3 vloerverwarmingen. En daar verder met 22 of equivalent (DN20 is equivalent).
Naar de radiatoren mag mooi die ene 15 mm buis blijven.

Het best ook de vloerverwarming verdelers vervangen voor pomploos.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:14
de opzet van @busscherski is zeker niet verkeerdt. starten met 28 of gelijkwaardig.
tot het eerste t splitsing. vanaf daar dn 20 naar rechts. (het onvervangbare deel)
dn 20 naar het midden. en dn 20 naar rechts. dat je zeg maar 3 x afplitsen.

het is wijs om het laatste stukje voor het afsplitsen naar de andere 2 verdelers ook wat groter uit te voeren.
why ? omdat er 2 verdelers aan komen te hangen. 1 verdeler is 6 a 7 kw en dat kan wel door 20 mm heen.
maar 2 x 6 a 7 kw wordt 12/14 kw. doe dat maar door 22 staal/koper of 26 mm kunststof.
het kan wel door 20 mm heen maar doe liever maar 26 mm dan weet je zeker dat je goed zit.

3 x 6 a 7 kw wordt 18/21 kw. en 2 radiaotoren erbij maatvoering 5 kw ongeveer zoiets
26 kw voor een warmte pomp mag door 28 mm of 26 kunststof of door 32.
met 26 mm zo je in therie wel wegkomen maar 32 als start is eigenlijk beter.

bron ? heb je welleens de binnen diamter van een persfiting opgemeten ?
bijvoorkeur messing of rvs fitingen. en second zijn de kunsstof fitingen.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:33
Voor een 10kW WP is 22mm hoofdleiding wel erg (te) krap. Zoals anderen al noemen: ga over naar 28mm koper of 32mm kunststof (beiden dan ongeveer zelfde binnendiameter) voor de leidingen naar de VVW verdelers, En als je dan toch bezig bent, vermijd dan haakse bochten (b.v. met knelkoppelingen) maar maak mooie ruime bochten.

Momenteel ben ik zelf -voor m’n WP 9kW- bezig de stalen (deels roestige) leidingen van 22mm te vervangen door 28 mm koper. Dit gaat naar m’n VVW verdelers en met dus nette bochten. Naar radiatoren 22mm of 15mm aangezien die minder relevant zijn.

Natuurlijk wel de VVW verdelers veranderen naar gesloten (pomploze) verdelers. Zelf heb ik ze vervangen door kunststof pomploze verdelers, dan kan ik altijd nog testen met koelen.

[Voor 13% gewijzigd door dof op 17-02-2023 00:29]

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
En voor de goede orde, 20mm kunststof (bv 20*2,25) is iets anders dan DN20 (dat is namelijk 20mm inwendig)

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 15:23
Check. Dank voor de reacties.
Pomploze verdelers zijn besteld.
De 22mm aanvoer ga ik vervangen door 28 of 32 koper, en dan rechtstreeks 32 aan op de WP.
Vanuit daar opsplitsen met een blok of met messing naar de VVW welke ik vergroot naar 22.
Daar maar eens mee beginnen en dan verder zien, al zie ik weinig ruimte voor verdere verbeteringen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee