Vraag

• Yovvel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-03 22:11
Ik zit te denken om de volgende monitor en laptop aan te schaffen, maar ik vraag mij af of de monitor genoeg power heeft om de laptop op te laden.

De monitor levert maximaal 65 watt om op te laden via USB, maar de laptop adapter kan de laptop maximaal 90 watt leveren. Heeft de laptop dat dan ook daadwerkelijk nodig onder high load? of is dit meer een functie om de laptop sneller op te kunnen laden en zal de laptop via het scherm gewoon wat langer over doen om volledig op te laden?

alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord!

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
Volgens mij heb je even verkeerd gekeken.

De adapter van de Asus is 240 Watt, geen 90.

Met 65 watt kun je echt geen laptop met extra GPU opladen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met wat geluk kan de batterij opladen als de laptop uitstaat of idle is maar onder gebruik zal de batterij leeglopen vrees ik.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:43
Volgens de website van ASUS https://rog.asus.com/lapt...rus-m16-2022-series/spec/ heb je 100W nodig.

Waarschijnlijk werkt het, alleen loopt de batterij onder load leeg, maar garanaties heb je niet.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:06

Thomg

Aww yiss

Hangt er toch heel erg vanaf wat je ermee doet.
Als je enkel browset en/of wat eenvoudig low-load werk verricht zal de laptop prima opladen, maar wel traag.
Onder zware load zal die wel wat teruglopen, maar door de oplader zal het wel veel langer duren voor je echt in de problemen gaat komen.
Een uurtje gamen zal bijv. geen probleem zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Admiral Freebee schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:18:
Met wat geluk kan de batterij opladen als de laptop uitstaat of idle is maar onder gebruik zal de batterij leeglopen vrees ik.
Sterker nog: opladen met te weinig vermogen en tegelijkertijd gebruiken is slecht voor de accu. Die kan dan letterlijk kapot gaan (gaat dan bol staan).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DVX73 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:19:
Waarschijnlijk werkt het, alleen loopt de batterij onder load leeg, maar garanaties heb je niet.
Met te weinig vermogen opladen en de accu tevens tegelijk gebruiken, is zelfs schadelijk voor de accu. Die kan dan o.a. bol gaan staan. ;)
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:20:
Onder zware load zal die wel wat teruglopen, maar door de oplader zal het wel veel langer duren voor je echt in de problemen gaat komen.
Dit wil je hoe dan ook voorkomen. Het is slecht voor de batterij en hij gaat sneller stuk. Opladen en gebruiken tegelijkertijd is sowieso al slecht voor elke batterij of accu. Het kan tot gevolg hebben dat een accu bol gaat staan en kan dus nog ergere gevolgen hebben. Probeer het dus echt zoveel mogelijk te vermijden.

[Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2023 11:24]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CH4OS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Met te weinig vermogen opladen en de accu tevens tegelijk gebruiken, is zelfs schadelijk voor de accu. Die kan dan o.a. bol gaan staan. ;)
[...]
Dit wil je hoe dan ook voorkomen. Het is slecht voor de batterij en hij gaat sneller stuk. Opladen en gebruiken tegelijkertijd is sowieso al slecht voor elke batterij of accu. Het kan tot gevolg hebben dat een accu bol gaat staan en kan dus nog ergere gevolgen hebben. Probeer het dus echt zoveel mogelijk te vermijden.
Als iemand met een elektrotechnische achtergrond is dit een wilde uitspraak en kan ik me hier absoluut niet in vinden. Bron?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Is dat echt zo?

Wij hebben hier heel wat Dell laptops in gebruik die eigenlijk net niet voldoende power krijgen van de docking stations. De docking stations kunnen maximaal 90 Watt leveren terwijl de laptops standaard een 130 Watt adapter hebben. En inderdaad, bij hele zware taken zie je de accu heel langzaam leeglopen maar meestal loopt het percentage gewoon rustig op.
Hier is het na meerdere jaren geen enkel probleem gebleken. Dell geeft aan dat de laptop altijd eerst de power gebruikt van de lader en als dat niet voldoende is hij de rest van de accu pakt.
Dezelfde ervaring heb ik overigens ook met HP.

Ik denk dat je het probleemloos kan proberen. Maar een scherm die max 65 Watt geeft en een laptop die eigenlijk 100 Watt nodig heeft is best wel een verschil. De standaard adapter is 240 Watt volgens de specificaties.
Misschien is het toch verstandiger om een scherm met minimaal 90 of 120 watt aan te schaffen.

[Voor 20% gewijzigd door Headshot_NL op 16-02-2023 11:32]

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Headshot_NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:29:
Is dat echt zo?

Wij hebben hier heel wat Dell laptops in gebruik die eigenlijk net niet voldoende power krijgen van de docking stations. De docking stations kunnen maximaal 90 Watt leveren terwijl de laptops standaard een 130 Watt adapter hebben. En inderdaad, bij hele zware taken zie je de accu heel langzaam leeglopen maar meestal loopt het percentage gewoon rustig op.
Hier is het na meerdere jaren geen enkel probleem gebleken. Dell geeft aan dat de laptop altijd eerst de power gebruikt van de lader en als dat niet voldoende is hij de rest van de accu pakt.
Dezelfde ervaring heb ik overigens ook met HP.
Dit is ook mijn ervaring, ik kan me niet vinden in wat de meeste in dit topic zeggen.
Ik doe al jaren een 65W (60W als je dock aftrekt) icm een 9750H+1650 en 12800H+A1000 en voor zover ik weet veel andere collega's ook. Nog nooit teruggefloten door IT (of Dell) en naar mijn ervaring met embedded is een accu niets meer dan een heeeele grote condensator die netjes inspringt als de oplader niet toereikend is en vice versa.

Enige waar je op moet letten is dat bios mogelijk gaat zeuren, maar is zo uitgeschakeld.

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 16-02-2023 11:32]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:26:
[Als iemand met een elektrotechnische achtergrond is dit een wilde uitspraak en kan ik me hier absoluut niet in vinden. Bron?
Eigen ervaringen. Wij gebruikten bij onze Dell laptops een Dell dockingstation. Laptops hebben minimaal 90W nodig (XPS 15 9500), de dockingstations geven 65W (U6000 zo uit mijn hoofd).

Doordat wij niet wisten dat het slecht kon zijn, ging bij een collega de accu stuk, die was helemaal bol gaan staan bij de laptop van die collega. Niet veel later kreeg iedereen die eenzelfde type laptop heeft een extra lader, omdat de dockingstations te weinig vermogen leveren, met de melding erbij dat opladen + tegelijkertijd gebruiken slecht is boor de accu en vermeden moet worden.

In bijvoorbeeld Windows kun je het herkennen aan het driehoekje met uitroepteken bij de batterij status als er iets niet goed is. Daar hadden wij dus allemaal last van toen wij erop gingen letten.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2023 11:35]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CH4OS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:32:
[...]
Eigen ervaringen. Wij gebruikten bij onze Dell laptops een Dell dockingstation. Laptops hebben minimaal 90W nodig, de dockingstations geven 65W. Doordat wij niet wisten dat het slecht kon zijn, ging bij een collega de accu stuk, die was helemaal bol gaan staan bij de laptop van de collega. Niet veel later kreeg iedereen die eenzelfde type laptop heeft een extra lader, omdat de dockingstations te weinig vermogen leveren, met de melding erbij dat opladen + tegelijkertijd gebruiken slecht is boor de accu en vermeden moet worden.
Dit klinkt als een eenhoorn waar een sales rep van Dell dacht een gotcha moment te hebben toen hij zag dat de opladers lager waren dan het vermogen waar de laptops mee geleverd waren...
Eff, ik wil je ervaring niet onder de bus schoppen maar ik denk dat we misschien beter wat meer ervaringen kunnen poolen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Dit klinkt als een eenhoorn waar een sales rep van Dell dacht een gotcha moment te hebben toen hij zag dat de opladers lager waren dan het vermogen waar de laptops mee geleverd waren...
Eff, ik wil je ervaring niet onder de bus schoppen maar ik denk dat we misschien beter wat meer ervaringen kunnen poolen.
Euh, als electrotechnicus zou je toch moeten weten dat accus slecht omgaan met zowel tegelijkertijd ontladen als opladen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CH4OS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:36:
[...]
Euh, als electrotechnicus zou je toch moeten weten dat accus slecht omgaan met zowel tegelijkertijd "werken" als opladen.
Juist niet? Ik heb met talloze devices gewerkt, vooral low power IoT achtige en heb nog nooit meegemaakt dat dit een probleem was. Sterker nog, dit gebeurde all the time. Ik kan me niet voorstellen dat dit radicaal omslaat zodra vermogens iets groter worden dan een paar W. Als dit wel zo is ben ik all ears.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dat is dus de vraag want veel laptops werken zelfs zonder accu. Dat zou betekenen dat de stroomtoevoer naar alle componenten helemaal niet afhankelijk is van de accu en rechtstreeks van de adapter "kan" komen.
Tuurlijk zullen alle merken adviseren om een adapter/dock te verkopen met genoeg power. Maar dat is meer om problemen te voorkomen bij mensen die er geen verstand van hebben.

@Yovvel . Dit kan gewoon werken. Wil je safe zitten en niet eventueel tijdens uren lange zware taken/gamen te maken krijgen met een leeglopende accu dan kan je beter een ander scherm met meer power kopen.

[Voor 26% gewijzigd door Headshot_NL op 16-02-2023 11:43]

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Yovvel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-03 22:11
gemengde antwoorden.
Lijkt me beter op safe te spelen en een andere monitor uit te zoeken of kiezen voor een losse hub. Welk vergelijkbare scherm adviseren jullie?

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:43
Een van deze schermen categorie: Monitoren mits de laptop opladen via de monitor een harde eis is.

[Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 16-02-2023 13:06]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
De reden dat dit slecht is voor de accu’s is dat de accu’s dus vele malen meer geladen en ontladen worden.

Als de adapter immers 90 watt is en er wordt minder dan 90 watt gevraagd, dan wordt de accu nooit ontladen en slijt daar dus ook niet door.

Als de adapter 65 watt is, dan is iedere keer dat de adapter te weinig levert, de accu aan het ontladen en daarna weer aan het laden.

Een accu is immers maar een beperkt aantal keer te laden.

Dat een accu hierdoor bol kan gaan staan is mijn ziens gewoon de toeval die hier speelde.

Een accu kan immers honderden keren volledig opgeladen worden en een adapter op 65 watt geeft al heel wat minder laadcycli dan je adapter er pas inpluggen als de accu leeg is.
Maar je hebt nog steeds niet door dat de voeding dus 240 watt is in plaats van de 100 die je noemt?

De 90 die genoemd wordt in de specificaties is de capaciteit van de accu, 90 Wh.
Als je de cpu flink aan het werk zet, dan is die 65 al niet genoeg, laat staan als je er de Geforce bij gebruikt.

Iedere keer als je je laptop goed gebruikt moet je accu dus invallen. De vraag is dus hoe snel je je accu wilt vernaggelen, hoe vaak je je extra gpu wilt gebruiken (want dan draait de accu dus altijd mee). Want je kunt ook maar gamen totdat je accu leeg is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee