Verwijderd
[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:55 ]
[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 16-02-2023 12:16 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
[ Voor 41% gewijzigd door Psyx88 op 16-02-2023 18:50 ]
Mooi gezegd hoor. Inderdaad, ze vloeien in elkaar over.Anoniem: 543328 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:08:
Filosofie, non-fictie en persoonlijke groei boeken bieden allemaal unieke perspectieven en inzichten in de wereld. Filosofie boeken nodigen ons uit om kritisch na te denken over de grote vragen van het leven, zoals de aard van het menselijk bestaan en de betekenis van de menselijke ervaring. Non-fictie boeken bieden ons een kijkje in de echte wereld en kunnen ons helpen ons begrip van verschillende onderwerpen te vergroten, van geschiedenis en wetenschap tot politiek en economie. Persoonlijke groei boeken bieden ons praktische tips en strategieën om ons te helpen ons leven te verbeteren, ons te ontwikkelen als individu en onze potentieel te bereiken. Echter is het vaak zo dat deze verschillende onderwerpen meestal samen vloeien als beken in een rivier in een gezamenlijke stroom van het menselijk denken en bestaan.
Anoniem: 543328 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
In dit boek maakt de schrijver een overtuigend argument dat de oorzaak van depressie niet in de eerste plaats een genetische afwijking is die met medicijnen verholpen kan worden, maar eerder een gebrek aan evenwicht tussen onze natuurlijke menselijke behoeften en onze hedendaagse maatschappij.
Het is de makkelijke weg om genen of verslavende middelen de schuld te geven van problemen die eigenlijk inderdaad veel meer met de omgeving te maken hebben.It isn’t the drug that causes the harmful behavior—it’s the environment. An isolated rat will almost always become a junkie. A rat with a good life almost never will, no matter how many drugs you make available to him.
Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl
Om hier op in te haken zou je ook ''Het ongelukkige brein'' van Anders Hansen kunnen lezen/luisteren. Dat boek geeft een mooi inzicht op hoe het lichaam en de hersenen met stress omgaan, en hoe angst en depressie biologisch evolutionair ontstaan.Anoniem: 543328 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
Laat ik beginnen met het eerste boek te delen. Het is alweer wat weekjes geleden dat ik deze gelezen heb maar het is er een die in de mijn lijst van favoriete terecht is gekomen.
Het gaat om het boek Lost Connections van Johann Hari. In dit boek maakt de schrijver een overtuigend argument dat de oorzaak van depressie niet in de eerste plaats een genetische afwijking is die met medicijnen verholpen kan worden, maar eerder een gebrek aan evenwicht tussen onze natuurlijke menselijke behoeften en onze hedendaagse maatschappij.
Heel beroemd boek natuurlijk. Ik zou het ook nog wel eens willen lezen, maar ik heb wel het vermoeden dat ik er een en ander tegenin zou willen brengen.Anoniem: 543328 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:34:
Met de komst van ChatGPT moet ik regelmatig denken aan het fascinerende boek Homo Deus: A History of Tomorrow van Yuval Noah Harari (historicus en filosoof). Ik heb dit boek over de afgelopen 7 jaar twee keer gelezen omdat zijn filosofie over de toekomst mij erg fascineert. Met de komst van ChatGPT lijken zijn ideeën relevanter dan ooit.
Yuval waarschuwt in zijn boek voor de opkomst van AI en de gevolgen daarvan voor de toekomst van de mensheid. Volgens Harari is AI vooral een probleem voor de filosofie, omdat het ons dwingt om onze ideeën over menselijkheid, bewustzijn en intelligentie opnieuw te bekijken.
We zullen onszelf moeten afvragen wat ons tot mens maakt? Is het onze intelligentie, ons bewustzijn, onze emoties, of iets anders? En als we deze eigenschappen kunnen nabootsen of repliceren met AI, wat betekent dat dan voor onze identiteit en onze plaats in de wereld?
Mocht je dit boek nog niet gelezen hebben; ik kan het van harte aanbevelen!
Ja die indruk kreeg ik ook toen ik dit interview zag.Anoniem: 543328 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
Ik heb Harari een aantal keer online zien spreken maar ik heb hem nog nooit echt lyrisch gezienIk vind hem juist meestal somber overkomen. Maar volgens mij ziet hij (en zo denk ik er ook zo over) het meer als een natuurlijk gevolg van het pad waarop we beland zijn. Mensen zijn altijd bezig geweest om problemen op te lossen en hun omgeving te domineren.
Haha niet erg filosofisch verantwoord als je het mij vraagt. Zonder dood ook geen leven!Anoniem: 543328 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
Zo ziet hij bijvoorbeeld de dood niet meer dan een technisch probleem dat we uiteindelijk opgelost gaan krijgen
Als je uitgaat van een stijgende lijn dan ziet het er zo uit ja. Zelf zie ik het zelf meer als cyclussen, met opgaande en neergaande golven en civilisaties die kunnen imploderen. Het Romeinse Rijk met al haar hoogstaande technologie die pas eeuwen later weer terug zou komen is daar een voorbeeld van. De piramides zijn een nog sterker voorbeeld: de civilisatie die de piramides bouwde was zo geavanceerd dat men er zelfs buitenaards leven bij ging verzinnen om de indrukwekkendheid van hun constructies te verklaren. Maar het mocht niet blijven, aan alles komt een einde, en wat omhoog gaat moet ook weer omlaag.Anoniem: 543328 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
Wanneer je alleen al beseft wat er de afgelopen 30 jaar gebeurd is qua technologische ontwikkeling, dan is het niet heel vreemd om te bedenken dat we over bijvoorbeeld 1 miljoen jaar manieren hebben gevonden waarmee we de wetten van het universum geheel naar onze hand kunnen zetten en manipuleren. Met onze constante behoefte naar meer lijkt tranhumanisme mij daarin dan ook onvermijdelijk.
Dus vanaf morgen ook geen wekker meer zetten.Anoniem: 543328 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:06:
[...]
Eens. Het boek gaat uitgebreid in op auto-ongelukken veroorzaakt door slaapgebrek. Volgens de schrijver is rijden met slaaptekort zelfs gevaarlijker dan dronken achter het stuur zitten. Wanneer iemand dronken is dan reageert deze person weliswaar langzamer, maar bij een slaaptekort gebeurt het vaak dat mensen microslaapjes hebben van enkele seconden, waardoor er niemand achter het stuur zit.
Maar gisteren eindelijk het boek uitgelezen. Tjonge jonge, wat heb ik mij vergis door dit zo lang uit te stellen. Echt een eye-opener. Ik heb het vaak gezegd over een boek maar nog nooit zo gemeend; dit is echt een must-read. Elk boek dat hint op zelfverbetering zou moeten beginnen met de opmerking: lees eerst "Why we sleep" voordat je aan dit boek begint. Want slaap is de basis van alles. Van de grootte van je testikels (geen grap) tot hoeveel je onthoudt van wat je leert, het verwerken van traumatische ervaringen, hoe gezond je eet, je bloeddruk, risico op kanker, je sociaal leven, tevredenheid met je huwelijk, hoe vaak je ziekt bent en hoe mooi anderen je vinden (wetenschappelijk vastgelegd), er is geen grotere wonderpil dan slaap.
[Afbeelding]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq