Vraag

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-03 09:59
Mijn vraag

Beste,

Momenteel ben ik bezig met het opzoeken over het gebruik van een camera. Met specifiek de drie belangrijk elementen. Aperture, shutterspeed en ISO.

De lens is in mijn beeld het werkpaard van de camera. Het zorgt voor de mooie plaatjes die mensen maken. Maar ben ik wel een beetje in de waarover een diafragma in samenwerking met de brandpuntafstand(focal length in EN?)

ik wil even melden dat ik zelf geen camera heb(uitgezonderd van mijn mobiel dan). Maar dat ik steeds meer interesse voel voor fotografie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Senario
Je staat ergens op een mooie berg in Noorwegen of zweden(overdag). Je zit in de daal een mooi dorpje. Als ik nu een foto wil maken(landschap). dan zou ik pakken een lens met een kort brandpuntafstand en een groot diafragma(f-stop/number van 8 ofzo). Ik wil namelijk allles scherp in beeld. Maar als ik nu op internet kijk. Kom ik geen lenzen tegen met een grote f-nummer en een klein brandpunt.

Want als ik op die zelfde berg een landschap foto zou maken met een lens van 500 en een diafragma van 1.8 wordt dan alles wazig of zeer overbelicht?

Kortom, welke invloed heeft een lang brandpuntafstand op het diafragma? Ik begrijp wel dat het twee aparte elementen zijn(?).

Maar ik snap nu dat er geen lens is van f-nummer 8,9,16 en een brandpunt van 18mm bijvoorbeeld.

Beste antwoord (via yor111 op 16-02-2023 11:52)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 19:43
Een brandpuntafstand heeft alleen invloed op het diafragma in de zin van het fysieke oppervlak. Diafragma waarde is een verhoudingsgetal tussen brandpuntafstand en de opening. Hoe groter de brandpuntafstand, hoe groter de opening, al heb je er verder niks aan, omdat het resultaat om de verhouding gaat, niet de vierkante meters opening ;)

De aangegeven diafragma is de maximale opening en zegt niks over de minimale opening. Als je een 18mm f/2.8 hebt bijv., dan kun je die prima dichttrekken tot f/16 of nog kleiner. Precies wat jij zocht voor jouw scherptediepte dilemma.

Overigens: de scherptediepte wordt ook bepaald door de afstand van het focuspunt. Dus als je een foto maakt van een landschap, is eigenlijk de scherptediepte sowieso al best groot, omdat wat je op je foto wilt hebben doorgaans verder weg is.

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Allereerst; RIP Godzilla

Dan. Volgens mij begrijp je diafragma nog niet helemaal. Het f-getal is een verhouding tussen opening (diafragma) en focal lengte van de lens. Een grote opening (veel licht) geeft een klein f-getal en vice versa.

Er is een algemeen topic bovenaan dit subforum waar dit soort basiszaken worden uitgelegd.
Misschien helpt dat je verder.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Orion84
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het diafragmagetal dat in de specificatie van een lens wordt vermeldt is over het algemeen het maximale diafragma (maximale opening, maar dus kleinste diafragmagetal). Vrijwel elke lens (er zijn geloof ik een paar heel specifieke uitzonderingen) kan het diafragma 'dichtknijpen' (een hoger diafragmagetal) om een grotere scherptediepte te krijgen.

[Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 16-02-2023 08:58]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:53
Lees a.u.b. iets meer over de werking van lenzen en de mechanieken die hier in zitten. Je kiest een lens (voor jouw voorbeeldscenario) op basis van de beeldhoek die je wilt hebben. Dat bepaalt welke brandpuntsafstand geschikt is om het beeld te krijgen wat je voor ogen hebt. Daarbij geldt ook dat hoe langer de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte (relatief gezien) zal zijn. Daarna ga je op basis van het beschikbare licht kijken welke combinatie sluitertijd, diafragma en ISO (mits digitaal) gaat werken. Daarbij kan je een diafragma kiezen wat een grotere scherptediepte oplevert.

• Orion84
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Archer_VC10 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:13:
Daarbij geldt ook dat hoe langer de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte (relatief gezien) zal zijn.
Dat is wat kort door de bocht. De brandpuntsafstand an sich beïnvloedt de scherptediepte niet. Die is enkel afhankelijk van de vergroting en het diafragmagetal. Alleen gebruiken we vaak een langere lens om een grotere vergroting te krijgen en dat komt dan inderdaad met kortere scherptediepte. Maar als je de afstand tot je onderwerp vergroot, zodat je met een langere lens je onderwerp hetzelfde in beeld neemt als met een kortere lens vanaf kortere afstand, dan is de scherptediepte hetzelfde (mits diafragmagetal gelijk blijft).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:53
Het is inderdaad wat kort door de bocht, maar voor dagelijks gebruik toch nuttig om in het achterhoofd te houden. Je hebt gelijk, de DOF is voor een object op 10m met een 50mm lens (f4) zo'n 7m en op 100m afstand met eeen 500mm lens ook rond de 7m, maar relatief gezien is dat een zeer klein gedeelte van de totale afstand tot je object, waardoor het als een kleinere DOF ervaren wordt.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kort door de bocht komt het inderdaad neer op wat @Orion84 ook al zegt.

Fabrikanten noemen altijd de grootste diafragma opening omdat dat de belangrijkste eigenschap is. Maar als je verder in de specificaties duikt, zal je ook ergens een minimale diafragmaopening terugvinden. Meestal iets van f:22. Dus met die F2.8 lens, kun je ook prima op F11 landschappen schieten. De meeste lenzen zijn zelfs het scherpst rond de F8 a F11.

Het is een beetje hetzelfde als autofabrikanten. Leuk dat ie in 8 seconden naar de 100 kan maar dat betekent niet dat je dat elke keer moet doen. 8)

Verder zou ik eens een leuk boek over fotografie op de kop tikken of wat intro YouTube video's kijken. Erg leerzaam.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• PageFault
Een brandpuntafstand heeft alleen invloed op het diafragma in de zin van het fysieke oppervlak. Diafragma waarde is een verhoudingsgetal tussen brandpuntafstand en de opening. Hoe groter de brandpuntafstand, hoe groter de opening, al heb je er verder niks aan, omdat het resultaat om de verhouding gaat, niet de vierkante meters opening ;)

De aangegeven diafragma is de maximale opening en zegt niks over de minimale opening. Als je een 18mm f/2.8 hebt bijv., dan kun je die prima dichttrekken tot f/16 of nog kleiner. Precies wat jij zocht voor jouw scherptediepte dilemma.

Overigens: de scherptediepte wordt ook bepaald door de afstand van het focuspunt. Dus als je een foto maakt van een landschap, is eigenlijk de scherptediepte sowieso al best groot, omdat wat je op je foto wilt hebben doorgaans verder weg is.

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-03 09:59
Beste @PageFault PageFault,

Dankjewel voor het antwoord. Ik vond het lastig uitleggen wat ik nu wou vragen. Maar jij geeft het goede antwoord voor mijn gevoel.

Ik heb artikelen gelezen of video's gezien maar, kwam er niet precies achter. Dit kan zijn omdat ik het onderwerpt nog niet echt goed begrijp. Ook heb ik nog geen camera dus kon het ook niet ervaren.

Nog een laatste vraag of beter een voorbeeld eigenlijk.

Een youtuber vertelden dat hij een lens heeft van 500mm+ met een F-number van 4,0. Hij is een wild life fotograaf en houd van foto's met het dier in focus en de achtergrond onscherp(dit ziet er ook goed uit).

Door de grote brandpuntafstand heeft hij een kleine groot hoek(oppervlakte) toch? En door de grote is het niet mogelijk om een kleiner f-nummer te krijgen?
PageFault schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:50:

• PageFault
yor111 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:11:
Beste @PageFault PageFault,

Dankjewel voor het antwoord. Ik vond het lastig uitleggen wat ik nu wou vragen. Maar jij geeft het goede antwoord voor mijn gevoel.

Ik heb artikelen gelezen of video's gezien maar, kwam er niet precies achter. Dit kan zijn omdat ik het onderwerpt nog niet echt goed begrijp. Ook heb ik nog geen camera dus kon het ook niet ervaren.

Nog een laatste vraag of beter een voorbeeld eigenlijk.

Een youtuber vertelden dat hij een lens heeft van 500mm+ met een F-number van 4,0. Hij is een wild life fotograaf en houd van foto's met het dier in focus en de achtergrond onscherp(dit ziet er ook goed uit).

Door de grote brandpuntafstand heeft hij een kleine groot hoek(oppervlakte) toch? En door de grote is het niet mogelijk om een kleiner f-nummer te krijgen?

[...]
De 500mm lens heeft op f/4 relatief een korte scherptediepte. Hoe verder het onderwerp van de lens is, hoe groter de scherptediepte. Echter, hij hoeft niet wide open te schieten op f/4, hij kan ook kiezen voor f/16 of wat de lens dan ook aan kan. Dan wordt de scherptediepte groter.

Een groot brandpuntafstand heeft een kleine beeldhoek. Waar je met een flinke groothoeklens bijv. 120 graden beeld beslaat, is 500mm beperkt tot enkele graden van het beeld.

f-nummers zijn altijd verwarrend, omdat het omgekeerd evenredig is. Het is niet 4 bijv. maar 1/4. 16 op de lens is dus 1/16, wat een veel kleinere opening is dan 1/4.

500mm op f/2.8 kan wel, er zijn lenzen voor geweest tot een paar jaar terug (de Sigma 200-500mm f/2.8). Niet te betalen en vooral niet te tillen.

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
ter aanvulling: Bij wildlifelenzen wordt de keuze voor het diafragma vaak ook bepaald door de portemonnee - lenzen van 300 of 500mm met f/2.8 kosten tienduizenden euro's. Lenzen met grote diafragma's die veel licht kunnen vangen en mooie blurry achtergronden opleveren zijn doorgaans stukken duurder, maar vooral bij telelenzen explodeert het verschil in prijs.

[Voor 11% gewijzigd door jeorne op 16-02-2023 23:28]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee