Toon posts:

Workstation ±€3000 (Design/Animatie/AI/3D + beetje gamen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• w00bel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 15:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk voornamelijk aan illustraties in Photoshop (Vrij grote bestanden, vaak wel een paar GB groot) en animaties in After effects (ook vrij zware projecten). Verder ben ik van plan met deze PC Blender of Cinema4D te gaan leren, en lijkt het me interessant om AI-afbeeldingen te integreren in mijn workflow (Stable Diffusion). Daarnaast vind ik het leuk om er op te kunnen gamen (op een 4k scherm) en wellicht ook in de toekomst VR.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 3000 euro lijkt me prima, maar heb geen harde limiet

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb deze voeding nog liggen:be quiet! Dark Power Pro 11 850W - Volgens mij moet 850W voldoende zijn. Moet ik dan nog speciale kabels aanschaffen als ik wil dat ie werkt met een 4080?

Verder nog wat harde schijven: twee SSD's en een HDD voor oude projecten. Randapparatuur ben ik ook van voorzien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een uitstekende processor voor werk in Photoshop en After Effects. Ik denk ook veel RAM nodig te hebben, aangezien Photoshop en After Effects daar wel dol op zijn, en ik daarnaast ook vaak 30/40 tabs open heb in chrome. Een goede videokaart voor 3D werk/AI en voor de leuk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor processor (werkt beter met Adobe heb ik het idee?)
Nvidia voor GPU (adobe + AI-image generators lijken beide wat makkelijker hiermee te gaan)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid en energie zijn geen dealbreakers, ik wil vooral een heel goed systeem

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Werken deze componenten goed met elkaar samen? Of zie ik iets doms over het hoofd? Vooral qua moederbord/RAM vind ik het moeilijk om door de bomen het bos te zien. Verder zijn alle inzichten en feedback zeer welkom.

Dit heb ik zelf in gedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 16GB X3€ 1.329,-€ 1.329,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 174,90€ 174,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 269,-€ 269,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 179,99€ 179,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.800,79

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Photoshop is niet zozeer een RAM vreter. Sommige plugins en After Effects wel. 64GB zit je dan altijd goed.

Voor je huidige voeding kun je het beste uitvoering: be quiet! 12VHPWR PCIe Adapter Kabel Zwart aanschaffen icm met de nieuwe videokaart.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 16-02-2023 11:14]

• w00bel
Dankje! Ik heb de kabel op mn lijstje gezet.

Is het nog wijs om wat extra fans in de case te plaatsen om de cpu koel te houden? Ik ben een beetje huiverig voor waterkoeling, ik verplaatst m'n pc semi regelmatig tussen mijn werkplek en mijn huis dus dat vind ik een beetje spannend qua lekken. De kast die ik heb gekozen heeft volgens mij nog ruimte voor 3 fans aan de bovenkant en 1 extra aan de voorkant. Maar ik heb geen verstand van drukverschillen en dat soort zaken.

• Djarune
w00bel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:13:
Is het nog wijs om wat extra fans in de case te plaatsen om de cpu koel te houden? Ik ben een beetje huiverig voor waterkoeling, ik verplaatst m'n pc semi regelmatig tussen mijn werkplek en mijn huis dus dat vind ik een beetje spannend qua lekken. De kast die ik heb gekozen heeft volgens mij nog ruimte voor 3 fans aan de bovenkant en 1 extra aan de voorkant. Maar ik heb geen verstand van drukverschillen en dat soort zaken.
Gewoon testen als je de pc hebt. Mocht het niet voldoende zijn neem je daarna nog 2 fans bij. 1 extra intake voor en 1 extra exhaust boven achter.

• w00bel
Ah ja, dat is wel slim inderdaad.

Zie je verder nog eventuele problemen in deze build? RAM/mobo/CPU combinatie moet allemaal gewoon werken zo?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:04

Thomg

Aww yiss

NH-D15 is een beetje kantje boort voor een 13700K.
Als je veel van plant bent de PC op de staart te trappen en multi-core onder druk te zetten zou ik toch serieus kijken naar de 7900X/7950X/

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:20:
Als je veel van plant bent de PC op de staart te trappen en multi-core onder druk te zetten zou ik toch serieus kijken naar de 7900X/7950X/
Klopt. Mijn eigen ervaring met de Dark Rock Pro 4, een gelijkwaardige koeler, was dat deze CPU de 100 graden zal bereiken tijdens stresstesten. Ik ben er zelf zeer recentelijk mee bezig geweest, maar gelukkig is de CPU prima te beteugelen met een beetje undervolten en lichte powerlimits in te stellen. De prestaties blijven dan gelijk.

Voor TS, bekijk deze thread voor meer info.

Specs van pc

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:20:
Maar die worden juist warmer volgens de test van Tweakers en zijn volgens diezelfde test ook langzamer in Photoshop.
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

En neem dan ook mee dat de Max toegestane temp van AMD op 95 ligt en die van Intel op 100

De 13700k kan makkelijk onder een D15, je moet alleen even opletten dat je moederbord geen hoog voltage op je CPU zet.

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2023 19:43]

• w00bel
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Klopt. Mijn eigen ervaring met de Dark Rock Pro 4, een gelijkwaardige koeler, was dat deze CPU de 100 graden zal bereiken tijdens stresstesten.
Ik heb mijn build gebaseerd op die van jou! Kwam 'm tegen in een ander topic. Bedankt nog! Ik ben toen een beetje in die koelers gedoken en kwam deze video tegen waarin de dark rock pro 4 niet echt goed uit de test kwam en zelfs specifiek werd benoemd als abnormaal: (rondom 13:00)
https://youtu.be/HgGaEZjb5Ls

Vandaar dat ik uitkwam op de Noctua D15. Misschien dat de D15 dus misschien net wat meer speling geeft? Ik ga het even aankijken en sowieso alle eventuele standaard overclock-settings van de mobo uitzetten.

• honey
w00bel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Ik heb mijn build gebaseerd op die van jou! Kwam 'm tegen in een ander topic. Bedankt nog! Ik ben toen een beetje in die koelers gedoken en kwam deze video tegen waarin de dark rock pro 4 niet echt goed uit de test kwam en zelfs specifiek werd benoemd als abnormaal: (rondom 13:00)
https://youtu.be/HgGaEZjb5Ls

Vandaar dat ik uitkwam op de Noctua D15. Misschien dat de D15 dus misschien net wat meer speling geeft? Ik ga het even aankijken en sowieso alle eventuele standaard overclock-settings van de mobo uitzetten.
De DRP4 en de D15 worden in de meeste testen als gelijkwaardig gezien. Elke review zal natuurlijk een beetje anders zijn. Misschien in het filmpje een user error? Maar, de Noctua D15 is een prima koeler. Ik heb de DRP4 puur om de kleur gekozen, maar ik vind de Noctua kleuren wel steeds mooier worden. (it grows on you). Wel kijken of alles gaat passen wat betreft maten.

Ik zou niet meteen de overclock settings uitzetten, dat gaat misschien gepaard met een duidelijk verlies van performance. Met het instellen van de powerlimits en undervolt kom je er denk ik al. Een lagere voltage kost je geen enkele performance. Het is even uittesten welke combinatie optimaal is. Op zich niet heel lastig te doen en best leuk.

Specs van pc

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Bij deze CPU zou ik een waterkoeler nemen (zie review waarom), de kast biedt ruimte om bovenin bijvoorbeeld een Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB of een Corsair iCUE H150i RGB PRO XT 360mm te plaatsen, deze koelen beter dan de Noctua en de be quiet! Dark Rock Pro 4.

[Voor 21% gewijzigd door martyw op 16-02-2023 21:44]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ernemmer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Maar die worden juist warmer volgens de test van Tweakers en zijn volgens diezelfde test ook langzamer in Photoshop.
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

En neem dan ook mee dat de Max toegestane temp van AMD op 95 ligt en die van Intel op 100

De 13700k kan makkelijk onder een D15, je moet alleen even opletten dat je moederbord geen hoog voltage op je CPU zet.
Dit is op 12V fanspeed, niet echt plezant.
Intel en AMD zullen throttlen bij "normale" snelheden, maar Intel zal hier aanzienlijk meer performance verliezen dan AMD.

• Ernemmer
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Dit is op 12V fanspeed, niet echt plezant.
Intel en AMD zullen throttlen bij "normale" snelheden, maar Intel zal hier aanzienlijk meer performance verliezen dan AMD.
Heb je daar ook een test van of zo, ik lever maximaal 5% in met mijn 13700k onder een luchtkoeler.

• martyw
In de dingen die TS gaat doen trekt deze CPU veel stroom, zie bv.

(bron)
Vandaar dat naar mijn idee een waterkoeler de enige juiste keuze is als je de volle performance van deze CPU wilt behalen. Als je genoegen neemt met minder preformance zijn er de non-K Intel Core i7-13700 en de Intel Core i5-13500, en ook de Ryzen zoals de 7900X - de 7950X is serieus duurder - die zit in het i9-13900K kamp.

(bron)

(bron)

[Voor 16% gewijzigd door martyw op 16-02-2023 22:59]

• Ernemmer
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:48:
[Afbeelding]
(bron)
Vandaar dat naar mijn idee een waterkoeler de enige juiste keuze is als je de volle performance van deze CPU wilt behalen. Als je genoegen neemt met minder preformance zijn er de non-K Intel Core i7-13700 en de Intel Core i5-13500, en ook de Ryzen zoals de 7900X - de 7950X is serieus duurder - die zit in het i9-13900K kamp.
[Afbeelding]
(bron)
[Afbeelding]
(bron)
Nadeel van die cpus is dat ze ook single core langzamer zijn en dus is alles wat je doet iets langzamer.
Dat de 13700k heel misschien iets gaat throttlen tijdens een lange render of zo is imo geen probleem en zeker geen reden om een langzamer cpu te kopen.

• honey
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:48:
[Afbeelding]
(bron)
Vandaar daty naar mijn idee een waterkoelr de enige juiste keuze is als je de volle performance van deze PC wilt behalen. Als je genoegen neemt met minder preformance zijn er de non-K Intel Core i7-13700 en de Intel Core i5-13500, en ook de Ryzens.
[Afbeelding]
(bron)
[Afbeelding]
(bron)
Als ik je (Tom’s) bron volg, dan gebruiken ze een Corsair H115i waterkoeler en scoort de i7-13700K in R23-multi een 30.880 punten. Ik gebruik deze CPU in combinatie met een Dark Rock Pro 4 en scoor in dezelfde test 30.345 punten, oftewel, exact hetzelfde. (Je ziet ook in de maximum core turbo frequencies dat ze niet throttlen).

Wetende dat een systeem meestal op veel lagere belasting draait, en dus de fans niet hoeven te werken. Wetende dat een waterkoeler bij lage belasting vaak meer lawaai maakt. Dus, ik denk dat er voor zowel waterkoeling als luchtkoeling voordelen en nadelen zijn. Waterkoeling is vaak veel kleiner, zou een voordeel kunnen zijn, maar verschillen in performance van de CPU is geen argument.

De i7 heeft meer cores en kan bij verschillende applicaties een voordeel zijn. En, ik weet niet zeker of een non-K versie wel te underclocken is, ik dacht het niet, dan wil je wel een K-versie.

Specs van pc

• martyw
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:08:
Als ik je bron volg, dan gebruiken ze een Corsair H115i waterkoeler en scoort de i7-13700K in R23-multi een 30.880 punten. Ik gebruik deze CPU in combinatie met een Dark Rock Pro 4 en scoor in dezelfde test 30.345 punten, oftewel, exact hetzelfde. (Je ziet ook in de maximum core turbo frequencies dat ze niet throttlen).
Even een mug ziften: dat zal in Juli/Augstus - als onze kamers een graad of 15 warmer zijn met een AIO wel wat meer schelen.

• honey
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:13:
[...]

Even een mug ziften: dat zal in Juli/Augstus - als onze kamers een graad of 15 warmer zijn met een AIO wel wat meer schelen.
Ik hoop niet dat het 35 graden is in mijn kamer 😅, maar met de zomers van tegenwoordig, … alles kan. Maar, zeker, dan zal koelen lastiger gaan. Maar dat zal voor waterkoeling niet veel anders zijn. Die lopen met deze processoren ook al op de tenen. Je loopt natuurlijk alleen tegen grenzen aan als je alle cores 100% belast, zoals met Cinebench R23-multi. Het is geen normaal gebruik en zal @w00bel waarschijnlijk niet dagelijks doen.

En, dan nog. Deze cores mogen tot 100 graden worden, ze gaan dan wat langzamer lopen. Bij extreme temperaturen is het ook simpel om de powerlimits wat lager te zetten. Dan moet je misschien wat langer wachten als je iets moet renderen.

[Voor 14% gewijzigd door honey op 16-02-2023 23:21]

Specs van pc

• martyw
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:18:
[...]

Ik hoop niet dat het 35 graden is in mijn kamer 😅, maar met de zomers van tegenwoordig, … alles kan. Maar, zeker, dan zal koelen lastiger gaan. Maar dat zal voor waterkoeling niet veel anders zijn. Die lopen met deze processoren ook al op de tenen. Je loopt natuurlijk alleen tegen grenzen aan als je alle cores 100% belast, zoals met Cinebench R23-multi. Het is geen normaal gebruik en zal @w00bel waarschijnlijk niet dagelijks doen.
TS heeft o.a Blender op zijn programma staan, als je even terugbladert naar deze post zie je dat dat wel een 100% all core load is.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:18:
[...]

Je hebt ons net wel verteld dat je met een undervolt en dus een getweakte processor draait, dat is niet een hele eerlijke vergelijking tenzij @w00bel hetzelfde gaat doen.
Ernemmer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Heb je daar ook een test van of zo, ik lever maximaal 5% in met mijn 13700k onder een luchtkoeler.
Een koeler kan tot zoveel W effectief wegblazen, dus dan pak je een CPU scaling erbij en zie je wat het gaat uitmaken in de praktijk.
13700K is onmogelijk om te vinden, dus beeld het hier even in https://www.techpowerup.c...1666275162055-png.266318/

• honey
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:21:
[...]

TS heeft o.a Blender op zijn programma staan, als je even terugbladert naar deze post zie je dat dat wel een 100% all core load is.
Jawel, maar hoe vaak zul je dat dagelijks doen? Dat moet je ook meenemen. Als je dagelijks uren lang gaat renderen zal het zeker relevant zijn.

Specs van pc

• honey
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:22:
[...]

Je hebt ons net wel verteld dat je met een undervolt en dus een getweakte processor draait, dat is niet een hele eerlijke vergelijking tenzij @w00bel hetzelfde gaat doen.

[...]

Een koeler kan tot zoveel W effectief wegblazen, dus dan pak je een CPU scaling erbij en zie je wat het gaat uitmaken in de praktijk.
13700K is onmogelijk om te vinden, dus beeld het hier even in https://www.techpowerup.c...1666275162055-png.266318/
Inderdaad, goede opmerking. Een i7-13700K moet je m.i. iets gaan tweaken (met powerlimits en undervolten) als je luchtkoeling wilt gebruiken. Anders zal hij bij extreme belasting wel gaan throttlen.

Specs van pc

• martyw
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Jawel, maar hoe vaak zul je dat dagelijks doen? Dat moet je ook meenemen. Als je dagelijks uren lang gaat renderen zal het zeker relevant zijn.
Maar waarom dan deze i7? Als je toch met minder prestatie genoegen neemt kijk dan naar een niet overklokbare Ryzen 9 (AMD Ryzen 9 7900)/Intel Core i7, of zelfs naar een Ryzen 7/Core i5 ... Kortom: als je de maximale prestatie uit een i7-13700K wil persen neem de beste waterkoeler die je kan vinden, en anders bespaar je flink wat euros met een CPU die er net een categorie onder zit, en wat minder extreme koelingbehoefte heeft....

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 16-02-2023 23:30]

• honey
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:30:
[...]

Maar waarom dan deze i7? Als je toch met minder prestatie genoegen neemt kijk dan naar een niet overklokbare Ryzen 9 (AMD Ryzen 9 7900)/Intel Core i7, of zelfs naar een Ryzen 7/Core i5 ... Kortom: als je de maximale prestatie uit een i7-13700K wil persen neem de beste waterkoeler die je kan vinden, en anders bespaar je flink wat euros met een CPU die er net een categorie onder zit, en wat minder extreme koelingbehoefte heeft....
Kijk reactie hier. De CPU kan maximaal lopen met wat kleine aanpassingen.

De K-versie wil je mogelijk hebben om te kunnen undervolten en de powerlimits wilt instellen. Ik weet niet zeker of je dat ook kan met een niet-K versie. Dat moet TS even nakijken.

Een i5 zal iets koeler zijn, maar mist twee P-cores. Deze wil je wel graag gebruiken, juist bij het renderen. AMD heb ik niet naar gekeken, omdat Intel beter loopt bij videobewerking met DaVinci Resolve Studio, dus daar kan ik niks over zeggen.

Persoonlijk denk ik dat er voordelen en nadelen zijn aan zowel lucht- als waterkoeling. Het is persoonlijk. Voor mij viel de balans uit naar luchtkoeling. Nadeel is wel dat luchtkoeling groot is. Dus, een M2.SSD poort valt bij mijn mobo onder de koeler weg. Als ik deze SSD moet vervangen, moet de koeler verwijderd worden. Niet fijn als je dat niet vaak doet.

[Voor 12% gewijzigd door honey op 16-02-2023 23:39]

Specs van pc

• martyw
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:35:
[...]

Kijk reactie hier. De CPU kan maximaal lopen met wat kleine aanpassingen.

De K-versie wil je mogelijk hebben om te kunnen undervolten en de powerlimits wilt instellen. Ik weet niet zeker of je dat ook kan met een niet-K versie. Dat moet TS even nakijken.

Een i5 zal iets koeler zijn, maar mist twee P-cores. Deze wil je wel graag gebruiken, juist bij het renderen. AMD heb ik niet naar gekeken, omdat Intel beter loopt bij videobewerking met DaVinci Resolve Studio, dus daar kan ik niks over zeggen.
Een Ryzen 9 7900/Intel Core i7-13700 (niet-K) zijn processoren met power limits ingesteld. De i5-13500 mist idd twee performance cores t.o.v. de i7, en is dus wat langzamer.

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 16-02-2023 23:40]

• Djarune
martyw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:30:
[...]

omdat 90% van de community zich blind staart op K processors en veel cores en threads.

@w00bel je schrijft dat je niet wil overklokken. Dan kun je rustig een B760 bord en non-K processor uitzoeken.
honey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:35:
[...]
Powerlimieten verhogen / verlagen kan eigenlijk op bijna ieder bord. Dat is tevens niet overklokken.
Undervolten (vcore aanpassen dus overklokken) is een ander verhaal. De meeste Asus B660 / B760 borden kunnen dat wel. MSI en Gigabyte weer niet. Eigenlijk kun je daarvoor beter een Z bord kopen.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 16-02-2023 23:41]

• w00bel
Ik heb me een beetje verdiept in dat undervolten en dat lijkt me best te doen. Als ik me niet vergis kom ik dan ook wel weg met die aircooler. Dat ik dan een iets duurder moederbord/k versie processor nodig heb maakt me niet zo veel uit, t lijkt me toch wel fijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om het een beetje te tweaken. Ik ben het dus wel met Honey eens.

Heb ik dan in mn huidige lijstje een mobo waarmee dat prima kan?

[Voor 8% gewijzigd door w00bel op 16-02-2023 23:59]

• martyw
w00bel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:56:
Ik heb me een beetje verdiept in dat undervolten en dat lijkt me best te doen. Als ik me niet vergis kom ik dan ook wel weg met die aircooler. Dat ik dan een iets duurder moederbord/k versie processor nodig heb maakt me niet zo veel uit, t lijkt me toch wel fijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om het een beetje te tweaken. Ik ben het dus wel met Honey eens.

Lees nog even een non X Ryzen review en een non-K Intel review voor je op 'Bestellen' klikt ;) (let vooral op de benchmarks)

• honey
w00bel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:56:

Je moederbord lijkt veel op die van mij. Ik denk dat het moet kunnen, maar heb geen verstand van verschillende merken.

Een paar punten waar ik nog zo aan denk.
  • 1. Zorg dat je zeker weet dat de koeler goed past op je moederbord. Dus, voldoende ruimte (ook vrije hoogte) voor je geheugen, SSD koeling (eventueel verwijderen en SSD kopen met heatsink), grafische kaart en rest van de omgeving. Wil je nog andere onderdelen installeren, gaat dat passen?
  • 2. Installeer je SSD als eerste in de M2_1 (CPU) connector, want de koeler zal er waarschijnlijk overheen vallen.
  • 3. Waterkoeling is nog steeds een prima optie. Ik vond de DRP4 koeler erg groot. Je kunt de processor prima koelen (met wat tweaks), maar er zijn wel andere nadelen waar je aan moet denken. Er komen mogelijk in de komende maanden nieuwe waterkoelers op de markt die de huidige processoren beter kunnen koelen en misschien ook wel wat stiller. Note: mijn onderdelen pasten allemaal net. Mogelijk hebben de fabrikanten er wel rekening mee gehouden. ;)
Ik zou het in elkaar laten zetten door bijv. Azerty als je twijfelt over of alles lekker gaat passen. Het zou vervelend zijn als je er thuis zelf achter komt dat een onderdeel net niet past. Ze werken ook alles mooi weg.

edit:
Opmerking over RAM

Ik zag dat je geheugen ECC/Registered On-die Error Correcting Code heeft. Je moederbord (en vrijwel alle anderen ook) gebruiken ECC RAM alleen in non-ECC mode. Is dat erg, nee, maar wel als je verwacht dat het ECC-mode ondersteund. Voor de prijs is deze RAM prima.

[Voor 5% gewijzigd door honey op 17-02-2023 09:39]

Specs van pc

• Ernemmer
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:22:

[...]

Bij de 13900k zal het misschien zo zijn.

Ik heb net even een Cinebench gedaaid met mijn 13700k op stock settings en ik haal 30439 punten onder een Scythe mugen 5 PCGH (14db) koeler. (kamertemperatuur 20 graden)

Nergens last van performanceverlies.

Ik kan m zelfs nog iets overclocken;
op x54 krijg ik 30924 punten
op x55 krijg ik 31246 punten

Even een kleine test met iets langer Cinebench.
Het eerste stuk is op stock en het laatste stuk waar de temp naar 90 graden gaat is met -0,1v core offset. Package TDP is dan ook maar 208w en dat kunnen de goede luchtkoelers makkelijk koelen.

[Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 17-02-2023 10:33]

• w00bel
Bedankt voor het meedenken iedereen! @honey ik heb alles even gechecked op de website van Noctua en alles zou moeten passen. Volgens mij moet het zo helemaal goed komen, ik ga 'm bestellen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee