Toon posts:

Kabels hoofdaansluiting stroom vertonen zwarte uitslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coffey
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:03
Beste mensen,

Ik hoop dat ik dit op de juiste manier in het goede Forum plaats. Wij wonen in een tussenwoning uit 1982 en zijn van plan dit jaar te verbouwen en we willen dan ook de meterkast uitbreiden en opschonen. Recentelijk ben ik al geholpen met een andere vraag. Voor deze vraag heb ik al op Tweakers en internet gezocht maar kan niet direct het juiste antwoord vinden.

onderstaand de foto's bij dit topic.

In onze meterkast zit de grote aansluitbox van onze netbeheerder Stedin. Wij hebben een grotere box dan de buren omdat bij ons de hoofdaansluiting van het huizenblok binnenkomt. Vanuit onze woning lopen de aansluitingen dan door naar de buren aan beide kanten.

Wanneer ik de kabels bekijk die de box ingaan zie ik dat deze enigszins zwart aan het uitslaan zijn. De woning(en) zijn nu 40 jaar oud.

Ik wil binnenkort een 3-fase aansluiting aanvragen (van 1x35A naar 3x25A) en mijn vraag is concreet of de zwart uitslaande kabels een risico vormen (brand, kortsluiting oid.). Als de kabels zwart uitslaan bij de ingang van de kast kan ik me voorstellen dat ze in de kast ook al helemaal zwart zijn.

Wederom dank voor jullie advies.

Alle reacties

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:20

MieJuul

3970Wp

Mijn eerste gedachte is dat het uitslag is van de (rubberen) invoertules waartussen de kabels geklemd zitten.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Controleer af en toe of het warm wordt.

Theo

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kunnen die andere huizen geen eigen aansluiting krijgen (lees: aanvragen) zodat je die 'rommel' kwijt kunt?

[Voor 17% gewijzigd door Will_M op 15-02-2023 23:46]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:42
Ik zou hier even mee contact opnemen met stedin. Je kunt ze appen, dus kan je de fotos sturen.

Dit ziet er niet gezond uit. Verkleuring door rubber wartels heb ik nog nooit eerder gezien.

Hang een rookmelder op in je meterkast.
Of als je het echt niet vertrouwd bel dat storingsnummer en vermeld je bevindingen.

Als de draden niet-aanraakbaar warm zijn, direct bellen.

Melden is beter dan blussen!

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 15-02-2023 23:56]

• Rol-Co
  • Laatst online: 00:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Stuur bij de schouw van de 3x25A gewoon deze foto mee naar stedin en vraag of dit een probleem kan worden. Foto van de huidige meter en meterbord zal je toch moeten sturen.

Het lijkt me vrij oud en best warm geweest, vooral bij de klem waar de warmte niet weg kan natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:31
Bij verzwaring zullen ze de buren een eigen aansluiting moeten geven, elk huis zit nu verdeeld over de 3 fases.
Ik bedoel elk huis 1 fase.

[Voor 11% gewijzigd door ds23man op 16-02-2023 06:51]

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Dit is inderdaad een beetje vreemd. Ik zou zeggen: je weet niet 100% zeker dat het oké is dus ik sluit me aan bij de opmerkingen hierboven dat je het even aan je netbeheerder moet vragen.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59
Kan zijn dat die kabels naar beneden getrokken worden door uitwendige krachten.
Beste kan Stedin er naar kijken natuurlijk.

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:19
ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:22:
Bij verzwaring zullen ze de buren een eigen aansluiting moeten geven, elk huis zit nu verdeeld over de 3 fases.
Ik bedoel elk huis 1 fase.
Klopt, ik kreeg een fase van de buren, huis uit 1978, moest idd mijn eigen kabel krijgen bij 3 fase.

Heeft bij mij een half jaar geduurd. Zou het dus zsm aanvragen, ook een electricien alvast een 3 fase meterkast laten bouwen. Die heb je eerst nodig dan kan Stedin de boel daarop aansluiten.

Deze aansluitingen mogen zo tegenwoordig ook niet meer. Niet brandveilig en als bij jou wat misgaat hebben de buren ook geen stroom meer.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
Deze kabels, of eigenlijk de klemmen in de kast zijn heet geweest. Kabels onder de hoofdaansluiting zijn statisch; het is geen apparaatsnoer maar zit vast aan de muur en vast aan de hoofdaansluiting.

Mogelijk heeft ooit iemand een grotere hoofdzekering (of een stuk koper) geplaatst om meer stroom te kunnen trekken. De mate van verkleuring verschilt ook erg tussen de drie kabels.

Zo lang de kabels hun isolatiewaarde behouden is er niets aan de hand, en zo lang er niet opnieuw overbelasting plaatsvind zal het blijven werken. Maar heel kritisch gekeken zou ik vragen om reparatie/vervanging.

If it ain't broken, don't fix it

• ds23man
Dit heet in heet vakjargon een doortikkertje, staan op de nominatie om gesaneerd te worden.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:43
Bij mij is er vorig jaar ook zo'n sanering doorgevoerd toen ik 3 fasen aanvroeg. Twee huizen moesten een nieuwe aansluiting krijgen. De overige 3 zitten nog op de oude kabel. Ik heb niet meer betaald dan de aanvraag voor 3 fasen. Mijn buurman had het geheel gratis. Ik zit in het Enexis gebied, maar denk dat dit landelijk zo geregeld is. Heeft meer dan een half jaar geduurd.

VW ID3

• coffey
@allen,

Dank voor de vele reacties. ik heb inmiddels de 3-fase aanvraag gedaan en offerte ontvangen. Seperaat heb ik al een installateur benaderd voor een 3-fase groepenkast en de uitbreiding hiervan ivm toekomstbestending maken en zonnepanelen.

Voordat ik de offerte van Stedin akkoord geef zal ik hen eerst vragen naar hun mening en mogelijke vervanging van de hoofdaansluiting.

Ik zal hier terugkoppelen wanneer ik hen gesproken heb en meer weet.

nogmaals dank,

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:17
Duidelijk aangeven dat dit een doortikker betreft en dat dit al lang afgeschaft had moeten worden. Dat ze dat nu dus maar even uit faseren en dat jij alleen gaat betalen voor de upgrade van 1 naar 3 fase. Als er al een slimme meter geinstalleerd is, heb je nog meer een stok tussen de deur, aangezien dat helemaal niet mag met een doortikker.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
MartijnAbel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:18:
Duidelijk aangeven dat dit een doortikker betreft en dat dit al lang afgeschaft had moeten worden. Dat ze dat nu dus maar even uit faseren en dat jij alleen gaat betalen voor de upgrade van 1 naar 3 fase. Als er al een slimme meter geinstalleerd is, heb je nog meer een stok tussen de deur, aangezien dat helemaal niet mag met een doortikker.
In welk artikel van de net- of meetcode staat dat?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• MartijnAbel
Slappyjoez schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:24:
[...]

In welk artikel van de net- of meetcode staat dat?
Wat? Dat van die slimme meter?
Dat is welbekend bij de leveranciers en ook wat de leveranciers doorgeven aan hun klanten, aangezien ze dan niet kunnen garanderen dat de gemeten standen juist of compleet zijn.

[Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 16-02-2023 21:28]

• coffey
Hieronder nog even de foto van de hele meterkast. Ik had die mss beter bij de topic start moeten plaatsen.

We hebben wel een slimme meter maar denk dat die na de hoofdaansluiting zit. Via de HW P1-meter kan ik wel zien dat alleen ons eigen gebruik gemeten en doorgegeven wordt. Tegelijkertijd met de 3-fase aansluiting laat ik ook de hele meterkast hernieuwen/uitbreiden en het leidingwerk 'opschonen'.

• Rol-Co

Rol-Co

Niet nodig om zo belerend met de vinger te zwaaien als er nog niet eens contact is geweest toch, over het algemeen lost stedin het prima op en wat voor de meter zit is niet voor jou dus wat betalen betreft helemaal geen issue.

• MartijnAbel
Rol-Co schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:56:
[...]

Niet nodig om zo belerend met de vinger te zwaaien als er nog niet eens contact is geweest toch, over het algemeen lost stedin het prima op en wat voor de meter zit is niet voor jou dus wat betalen betreft helemaal geen issue.
Belerend met mijn vingertje zwaaien doe ik niet, weet ook niet waar je dat vandaan haalt. Vind dat nogal een ongefundeerde aanname die je doet.

Ik wil in dit geval voorkomen voor TS dat de netbeheerder willens en wetens zijn kont er uitdraait, aangezien dat in bijna alle gevallen zo is.
Hiermee heeft TS een weerwoord richting Stedin, mocht dit zich voordoen.
Ik spreek in meerdere casus uit ervaring namelijk.

• ds23man
Op zich is een doortikker niet verboden maar de netbeheerders zitten niet meer te wachten op dit soort situaties. In de eerste plaats zit je tegenwoordig met het privacyverhaal. De bewoner van het pand waar de hoofdaansluiting zit kan gewoon de toegang weigeren als er een hoofdstop van de buren ploft. En als de bewoner van de hoofdaansluiting niet thuis is of op vakantie hebben ze helemaal een probleem. Zelfs met behulp van de sterke arm mogen ze zich geen toegang verschaffen. In zo'n geval moeten ze een plofje in de straat zetten als noodoplossing en met stoom en kokend water de aansluiting van de getroffene aanpassen. Dus de straat open en met je beetje pech de straat zonder stroom zetten om een nieuwe hoofdaansluiting op de hoofdkabel te maken.

• Rol-Co

Rol-Co

MartijnAbel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:03:
[...]

Belerend met mijn vingertje zwaaien doe ik niet, weet ook niet waar je dat vandaan haalt. Vind dat nogal een ongefundeerde aanname die je doet.

Ik wil in dit geval voorkomen voor TS dat de netbeheerder willens en wetens zijn kont er uitdraait, aangezien dat in bijna alle gevallen zo is.
Hiermee heeft TS een weerwoord richting Stedin, mocht dit zich voordoen.
Ik spreek in meerdere casus uit ervaring namelijk.
Misschien niet zo bedoeld maar als je de eerste 2 zinnen even terug leest..... maar goed, in zinnen is het altijd lastig. :)

• coffey
@allen,

Ik heb inmiddels de foto's gestuurd en ook de vraag gesteld aan Stedin. Belangrijk om te melden dat ik erg prettig contact heb gehad en de contact persoon erg snel en duidelijk antwoord gaf. Ik ervaar dit zelf als zeer positief.

Hieronder de terugkoppeling.
Quote:
"Op basis van de aangeleverde foto’s kan ik geen problematische zwarte uitslag aflezen. Wel kan ik u verzekeren dat een monteur bij iedere verzwaring de aansluitkast controleert. Mocht de monteur een onveilige situatie aantreffen dan lost hij de situatie direct zelf op, of beoordeeld Stedin op basis van de foto’s van de monteur de situatie opnieuw. Het volledig vernieuwen van de aansluiting is daarbij één van de mogelijke uitkomsten.
Voor iedere verzwaring op een secundaire aansluiting beoordeeld Stedin opnieuw of de bekabeling de verzwaring aankan. Ook dan kan Stedin de keuze maken om (een deel van) de aansluitingen af te koppelen van uw aansluiting.
"
Einde Quote

Na extra telefonisch overleg heb ik besloten de offerte akkoord te geven en de planning voor de verzwaring van onze woning staat nu op midden April. Wanneer de monteur langskomt zal ik wederom foto's nemen en deze hier delen en Stedin vragen de situatie te beoordelen.

Gr,

• coffey
Beste allen,

zoals beloofd zou ik nog het topic bijwerken. Voor het weekend is de hoofdschakelaar van de groepenkast vervangen ter voorbereiding op de verzwaring. Hierbij heeft de monteur de Stedin box opengemaakt waarvan hieronder de foto's.

Op zich lijkt alle bedrading er goed uit te zien en het is duidelijk dat de buren ook via onze kast lopen. De monteur vroeg zich wel af of Stedin er netjes twee 'plus'-draden bij kan trekken of dat het enigszins krap wordt. Stedin komt vandaag (27/3) tussen 12.00-14.00.

De grote stop links van het midden (tussen de twee lege plekken) is van ons. De stoppen rechts zijn dan als het goed is van de buren. Weet iemand waar de twee lege plekken voor zijn? En waar de twee 'kleine' stoppen links bovenin voor zijn? Wellicht dat er nog andere opmerkingen van jullie kant zijn?

Wederom dank,
Gr,

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

coffey schreef op maandag 27 maart 2023 @ 01:03:
Beste allen,

zoals beloofd zou ik nog het topic bijwerken. Voor het weekend is de hoofdschakelaar van de groepenkast vervangen ter voorbereiding op de verzwaring. Hierbij heeft de monteur de Stedin box opengemaakt waarvan hieronder de foto's.

Op zich lijkt alle bedrading er goed uit te zien en het is duidelijk dat de buren ook via onze kast lopen. De monteur vroeg zich wel af of Stedin er netjes twee 'plus'-draden bij kan trekken of dat het enigszins krap wordt. Stedin komt vandaag (27/3) tussen 12.00-14.00.

De grote stop links van het midden (tussen de twee lege plekken) is van ons. De stoppen rechts zijn dan als het goed is van de buren. Weet iemand waar de twee lege plekken voor zijn? En waar de twee 'kleine' stoppen links bovenin voor zijn? Wellicht dat er nog andere opmerkingen van jullie kant zijn?

Wederom dank,
Gr,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik het zie zijn de lege plekken voor fase 1 en 3 voor jou en de buren krijgen al 3 fasen. Je ziet dat elke rij een andere kleur draad binnen krijgt en bij de buren er 3 kleuren uit gaan.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede

• coffey
ThePsycho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 06:14:
[...]

Zoals ik het zie zijn de lege plekken voor fase 1 en 3 voor jou en de buren krijgen al 3 fasen. Je ziet dat elke rij een andere kleur draad binnen krijgt en bij de buren er 3 kleuren uit gaan.
Dank, zie nu ook de 'rijen' (links naar rechts) met van boven naar beneden bruin/bruin/zwart. Zal, als Stedin komt vanmiddag, nog wat extra foto's nemen en eens vragen naar de 'groepen' links boven. Lijkt wel dat de kleuren van de draden niet helemaal conform zijn met de huidige norm maar een kniesoor die daar naar kijkt natuurlijk.

Gr,

• ds23man
Die twee zekeringen linksboven zijn voor een tariefschakeling, wordt niet meer gebruikt. Waar ik me meer zorgen over maak is dat straks alle drie de klanten totaal met een beetje pech 75A over 1 fase draad kunnen trekken of leveren. Dit kan voor komen bij een ongunstige verdeling van verbruikers per huis.

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:03
Ik heb ook een doortikker, is paar maanden terug ook verzwaard naar 3x25A. Lijkt heel erg op die van jou.

Ik ben degene zonder stoppen (werden vervangen toen ik de foto maakte)

[Voor 7% gewijzigd door Thomasvt op 27-03-2023 09:16]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 22:11
ds23man schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:04:
Die twee zekeringen linksboven zijn voor een tariefschakeling, wordt niet meer gebruikt. Waar ik me meer zorgen over maak is dat straks alle drie de klanten totaal met een beetje pech 75A over 1 fase draad kunnen trekken of leveren. Dit kan voor komen bij een ongunstige verdeling van verbruikers per huis.
Er kan nu via L2 85A afgenomen worden.
De situatie wordt feitelijk dus alleen maar beter in de praktijk denk ik.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coffey
Ik verwacht Stedin tussen 12.00-14.00. Zal proberen door te vragen en kom later (na werk) terug.

• IplugNplay
Ben benieuwd wat de aanslag was op de kabel.

En lijkt een 16mm² dus afhankelijk van lengte wel dik genoeg voor 75A

• ds23man
IplugNplay schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:48:
Ben benieuwd wat de aanslag was op de kabel.

En lijkt een 16mm² dus afhankelijk van lengte wel dik genoeg voor 75A
Maar er zitten wel 3 woningen op en vergeet niet dat er ook nog de nodige lengte naar de twee andere woningen gaat. Gezien de zwaarte van de kabels heb ik bepaalde visioenen over wat er in de straat ligt. Zal typisch een straat/wijk zijn die in de nabije toekomst gesaneerd moet worden.

Die verkleuring zal waarschijnlijk de inwerking zijn van de klemrubbers op de kabel.

• IplugNplay
ds23man schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Maar er zitten wel 3 woningen op en vergeet niet dat er ook nog de nodige lengte naar de twee andere woningen gaat. Gezien de zwaarte van de kabels heb ik bepaalde visioenen over wat er in de straat ligt. Zal typisch een straat/wijk zijn die in de nabije toekomst gesaneerd moet worden.

Die verkleuring zal waarschijnlijk de inwerking zijn van de klemrubbers op de kabel.
Ik heb mijn gok al eerder gedaan, dus gewoon nieuwsgierig wat het daadwerkelijk is.

Hoe een netbeheerder kabel diktes berekend weet ik eerlijk gezegd niet, zou toch niet berekend zijn op alles vol gelijktijdig belast?
Welke straat moet er niet op de schop met de transitie
.

• ds23man
IplugNplay schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ik heb mijn gok al eerder gedaan, dus gewoon nieuwsgierig wat het daadwerkelijk is.

Hoe een netbeheerder kabel diktes berekend weet ik eerlijk gezegd niet, zou toch niet berekend zijn op alles vol gelijktijdig belast?
Welke straat moet er niet op de schop met de transitie
.
Dat is op basis van de gelijktijdigheidsfactor. Probleem is dat we in de loop van de decennia steeds meer stroom zijn gaan verbruiken en dan vaak ook hoge vermogens. De gelijktijdigheidsfactor is de afgelopen 40 jaar regelmatig bijgesteld en nieuwe netten daarmee zwaarder uitgevoerd. Het maakt nogal uit of je kijkt naar een straat uit 1970 of 2010. Ander probleem is het steeds meer opwaarderen van bestaande aansluitingen naar 3 fasen. Normaliter is het zo bij 1 fase dat woning 1 fase 1 en woning 2 fase 2 heeft enzovoort. Als je die aansluitingen naar 3 fasen ombouwt weet je niet hoe de feitelijke belasting over de fases verdeeld is. Bij nieuwbouw projecten die gelijk 3 fasen krijgen is daar een truukje voor, elke volgende woning krijgt een andere fase volgorde ( kan je zelfs uitrekenen aan de hand van het huisnummer) en de installateur van het project kan dezelfde groepenverdeling voor alle huizen aanhouden.

Leesvoer:

https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html

• ds23man
En daar vergeet ik bij te vermelden dat distributienetten altijd onderbemeten worden aangelegd in woonwijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee