Vraag

• Sanderke28
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 12:30
Beste Tweakers,

Ik wil een andere smartphone en als ik de pricewatch m'n ideale telefoon samenstel kom ik steevast uit op een Google Pixel 5.

Dit is de enige telefoon die ik lijk te vinden - binnen m'n budgetspectrum- die m'n belangrijkste boxes aantikt:

In volgorde van belangrijkheid, aflopend:
  1. Formaat. De pixel 5 is 6 inch, ik wil gewoon niet (veel) groter.
  2. Draadloos laden
  3. Batterijcapaciteit
  4. Cleane Android
Tenslotte, de hardware: M'n bijna vier jaar oude Samsung A50 voldoet op dat vlak nog prima. Dus alles enigszins beter dan dit is fijn. Top of te bill heb ik geen behoefte aan.

Maar. Grote maar: Ik wil er minstens drie jaar mee kunnen doen en dan lees ik:

"The Pixel 5 will receive its last update in October 2023 or later" (link)

Daarbij is hij natuurlijk alleen nog tweedehands of zogenoemd refurbished te koop wat ook risico's meebrengt, maar goed, daar gaat m'n vraag niet over, dat is dit:

Lang verhaal, centrale vragen:
  • Hoe hard is die 23 oktober2023?
  • Hoe lang is een telefoon überhaupt nog (veilig) bruikbaar na zo'n datum?
  • Haal ik wel drie jaar (vanaf ongeveer nu) met zo'n oudere phone?
Wie het weet mag het zeggen, dankjewel voor jullie twee cent _/-\o_ .

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:26
Google is vrij goed in het zich houden aan update deadlines.
Echter, de Pixel toestellen zijn ook populair in de custom rom wereld, dus verdiep je daar eens in, zet er dan bijvoorbeeld een LineageOS rom op en toestel kan nog jaren mee. Lees dit eens door en zoek er op:
https://forum.xda-develop...s-recoveries-other.11343/

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Updates zullen dan waarschijnlijk stoppen, misschien nog een beveiligspatch extra maar over het algemeen geen major upgrades meer. Google is daar vrij strict in.

Veilig bruikbaar? Lastig te zeggen.. ze vinden altijd nieuwe kwetsbaarheden. Of die op jouw telefoon misbruikt gaan worden is de vraag, maar vind het zelf geen prettig idee op een telefoon met cameras, microfoons, email, bankzaken etc.

Persoonlijk zou ik een uitvoering: Google Pixel 6a Zwart overwegen dan. Regelmatig voor 300 verkrijgbaar. Dan krijg je nog erg lang updates en een mooi toestel. Zal qua afmetingen wel wat schelen, maar te overzien mogelijk?

Ik weet ook niet hoe goed de batterij is van een wat oudere pixel 5, zelfs een nieuwe die een tijdje op de plank heeft gelegen. Ze degraderen toch over tijd.

Edit: oh draadloos laden staat hoog op je lijstje.. dan is de 6a geen goede keuze :+

Eigenlijk zou de S23 een solide keuze voor je zijn. Tikt de meeste eisen aan en is vrijwel dezelfde grootte als de Pixel 5. Oneui van Samsung is redelijk clean.. niet zoals Pixels, maar na wat apps deleten kom je een heel eind. De prijs is alleen.. pittiger :+ https://tweakers.net/pricewatch/compare/1906434;1615296/

[Voor 31% gewijzigd door stin00 op 15-02-2023 22:52]

• Sanderke28
Dankjewel voor je uitgebreide en gebalanceerde antwoord.

Ik kan me vinden in alles wat je zegt. Maar, wellicht moet ik me dan maar minder blind staren op draadloos laden.
En die S23, tja.... Nee ;)

Binnen m'n budget en mét draadloos laden zou de Motorola Edge 30 Neo misschien toch een optie zijn.
Dan maar minder blind staren op formaat.

Al met al toch bizar dat een telefoon die naar mijn maatstaven perfect is 1) niet in NL werd verkocht 2) snel uit de handel is verdwenen en 3) vervangen is door exemplaren die dan weer net niet de features hebben die ik tof vind.

• Sanderke28
swhnld schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:42:
Echter, de Pixel toestellen zijn ook populair in de custom rom wereld, dus verdiep je daar eens in, zet er dan bijvoorbeeld een LineageOS rom op en toestel kan nog jaren mee. Lees dit eens door en zoek er op:
True true, dat heb ik ook gelezen. Ziet er uit als een leuke hobby om in te duiken, maar ik heb al zoveel hobbies :|
Thx iig!

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-03 23:06
Sanderke28 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:07:
Dankjewel voor je uitgebreide en gebalanceerde antwoord.

Ik kan me vinden in alles wat je zegt. Maar, wellicht moet ik me dan maar minder blind staren op draadloos laden.
En die S23, tja.... Nee ;)

Binnen m'n budget en mét draadloos laden zou de Motorola Edge 30 Neo misschien toch een optie zijn.
Dan maar minder blind staren op formaat.

Al met al toch bizar dat een telefoon die naar mijn maatstaven perfect is 1) niet in NL werd verkocht 2) snel uit de handel is verdwenen en 3) vervangen wordt door exemplaren die dan weer net niet de features hebben die ik tof vind.
Is de Nothing Phone geen optie? Tot 2026 updates , cleane android , draadloos laden, 120hz scherm, goede batterij (vind ik persoonlijk)

• Sanderke28
Azmodann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 00:43:
[...]

Is de Nothing Phone geen optie? Tot 2026 updates , cleane android , draadloos laden, 120hz scherm, goede batterij (vind ik persoonlijk)
Ziet er goed uit, maar nog groter dan de Samsung die ik nu heb, ben daar een beetje klaar mee.

• Sanderke28
swhnld schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:42:
Hoi, ik heb je reactie iets te snel gediskwalificeerd, want het is wel degelijk een interessante optie.

Niet in de laatste plaats omdat ik ook in het algemeen pissig word van die vervelende vernieuwdwang.

Nu zie ik dit staan in dit geinige topic op Reddit:

You have the opportunity to install LOS, CalyxOS or DivestOS. There is no problem to support the P5 by yourself to have full AOSP security patches, as long as the Linux kernel 4.19 LTS is supported and this is at least until end of december 2024.
Het staat ook op kernel.org dat de EOL dus eind dec 2024 is.

Dus als ik het een beetje goed wil begrijpen is het ook voor custom rommers schluss na die datum!

• swhnld
@Sanderke28 niet correct, volgens mij heeft de Pixel 5 Android 13 gehad afgelopen jaar, en een Android versie blijft 5 jaar supported vanuit AOSP, dus je zou nog zeker 4 jaar custom roms kunnen updaten op basis van Android 13.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:45
Ik zie in die link van Androidpolice ook staan dat de 4A, die ik heb, zijn laatste update kreeg in oktober 2022.
Ik heb vanochtend echter gewoon nog een update gekregen.

Weet niet of dat iets zegt natuurlijk :)

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Sanderke28
swhnld schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:36:
@Sanderke28 niet correct, volgens mij heeft de Pixel 5 Android 13 gehad afgelopen jaar, en een Android versie blijft 5 jaar supported vanuit AOSP, dus je zou nog zeker 4 jaar custom roms kunnen updaten op basis van Android 13.
Oké, fijn dit te horen want de persoon die ik hier op Reddit over sprak, zei dat.
Ik ben hier pas sinds vandaag naar aan het kijken, dus ik snap driekwart nog niet 😁
En al helemaal niet over de Linux Kernel uit die quote en wat die er mee te maken heeft.

Daarbij lees ik dat Android 14 ook nog naar de pixel 5 komt.
Komt er dan nog een jaar bij?

Het is allemaal niet hapklaar om uit te vissen, wel interesting!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

wodkabuikje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:44:
Ik zie in die link van Androidpolice ook staan dat de 4A, die ik heb, zijn laatste update kreeg in oktober 2022.
Ik heb vanochtend echter gewoon nog een update gekregen.

Weet niet of dat iets zegt natuurlijk :)
Dat gaat over de 4 (XL), alhoewel die deze maand ook nog de laatste update heeft gehad, dus 3,5 jaar ondersteuning:
nieuws: Google Pixel 4 en 4XL krijgen nog laatste update

De Pixel 4a zit sowieso op Augustus 2023:
The Pixel 4a was Google's second A-line phone and was released on August 20, 2020. It came with three years of OS and security updates like other Pixels at the time. The Pixel 4a will receive support until at least August 2023.

[Voor 27% gewijzigd door Ruzor op 16-02-2023 20:29]

[This is what you get when you mess with us]

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:45
Bedankt voor de update! Rond die tijd moet ik dus blijkbaar ook gaan switchen.

Ben erg blij met de kleine afmetingen van deze telefoon dus ga ook dit topic even volgen om te zien wat de ts doet.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• swhnld
Sanderke28 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Oké, fijn dit te horen want de persoon die ik hier op Reddit over sprak, zei dat.
Ik ben hier pas sinds vandaag naar aan het kijken, dus ik snap driekwart nog niet 😁
En al helemaal niet over de Linux Kernel uit die quote en wat die er mee te maken heeft.

Daarbij lees ik dat Android 14 ook nog naar de pixel 5 komt.
Komt er dan nog een jaar bij?

Het is allemaal niet hapklaar om uit te vissen, wel interesting!
Klopt, met Android 14 komt er nog een jaar bij.

• Sanderke28
wodkabuikje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:

Ben erg blij met de kleine afmetingen van deze telefoon dus ga ook dit topic even volgen om te zien wat de ts doet.
Ik weet het nog niet: koop ik een tweedehands met batterijrisico's (+/- €100 vervangen) want alles wat ik ga kopen is al twee à drie jaar oud.

Ik kan het voor mezelf wel ergens verantwoorden als ik het als hobby/ kennisuitbreiding zie, om in de custom rom-wereld te duiken.
Dus misschien als ik tegen een goeie aanloop doe ik het.

Prioriteit is niet zo hoog want eigenlijk doet m'n A50 het nog prima en ik kan ook nog even doorgaan en kijken wat er in Q3 uitkomt en rond Black Friday gebeurt.

...Als het me lukt me zo lang in te houden :P

[Voor 8% gewijzigd door Sanderke28 op 17-02-2023 10:23]

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 15:29
Op de A50 kun je ook custom roms installeren, dus die Pixel 5 lijkt mij een overbodige tussenstap.

• janattweakers
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-03 23:03
Ik had precies dezelfde gedachte na slechte ervaringen met het bakbeest Pixel 6. Na twee keer vallen op zoek gegaan naar een Pixel 5 omdat ik toch echt veel liever een kleinere telefoon heb. De ondersteuning is wel een punt, ik denk dat ik dat maar stilletjes negeer... Misschien dat ik me nog in de custom roms ga verdiepen, we zullen zien. Wat betreft refurbished/gebruikt; ik heb nog een nieuwe via ebay gevonden en die een paar weken geleden voor 330 gekocht, daar kan niet veel misgaan. Tot nu toe ben ik er echt heel blij mee, past duidelijk beter bij mij dan de Pixel 6. De 6a heb ik ook nog even vastgehad, vond ik niet tegenvallen, maar nog steeds beduidend groter dan de 5.

• Sanderke28
wodkabuikje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:

Voor jou misschien nog een relevantie update: Eigenlijk had de vraag die ik stelde het antwoord al in zich: achteraf ging het niet om een slimme, of domme beslissing. Ik zocht denk ik naar precies genoeg bevestiging om m'n zin te krijgen.

Maar de beste conclusies bleek uiteindelijk: heeft geen nut om het te doen.

Ik deed uiteindelijk: toch kopen, toen ik een nette voor een nette prijs tegenkwam.

En ik heb geen spijt. Want hoe lang ik er ook nog van mag genieten: wat een ongelooflijk fijn ding.
Het is alles wat ik ervan hoopte en ik zou dit wel altijd willen hebben en houden.
Blijkbaar weet ik nu beter dan eerst wat ik echt belangrijk vind aan een smartphone.

M'n A50 heeft nog steeds genoeg functies naast het bed: wekker, kranten, e-reader, zaklamp, televisie...
Maar de Pixel 5 gaat mee on the road.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee