Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN-glasvezel van 1Gbit/s. Mijn huidige thuisnetwerk heb ik een beetje in elkaar geflanst met oude apparatuur die ik had liggen. Het netwerk werkt nu, maar het is niet optimaal. Ik zou bij het overstappen naar de nieuwe provider gelieve gelijk mijn netwerk aanpakken zodat ik goed gebruik kan maken van de nieuwe snelheden.
Mijn huidige situatie:
Het signaal van de ISP komt binnen in de meterkast. Hier staat ook de router/modem van Ziggo. De wifi verbinding vanaf dit punt is suboptimaal: op zolder en in de tuin is het onvoldoende om video's mee te kijken. Daarom heb ik een oude router (Netgear R7000) geplaatst in AP-mode op de zolder, hierdoor is video's kijken op zolder en casten op zowel zolder als alle kamers op de eerste verdieping mogelijk. Daarnaast heb ik een powerline adapter in de meterkast aangesloten met een powerline AP in de schuur, waardoor ik ook verbinding heb in de tuin. De powerline AP volstaat echter niet om filmpjes mee te kijken in de tuin.
Ter illustratie een schets van mijn huidige situatie:
/f/image/l7h6z7gwzXtSO9tQ7s96dYbX.png?f=fotoalbum_large)
2e verdieping hier is de zolder. De draadloze apparaten zijn hier niet aangegeven. In het huishouden worden nog enkele telefoons en een laptop draadloos gebruikt. Elke verdieping heeft een Chromecast.
Voor mijn nieuwe netwerk dacht ik aan iets in deze richting:
/f/image/O2nDOXZd5pxNxNFmiXN44zIi.png?f=fotoalbum_large)
Wederom, draadloze apparaten niet weergegeven. De AP op de begane grond ben ik van plan om in de keuken te plaatsen. Deze kamer grenst aan de tuin en is ook de kamer waar op de begane grond het meeste van Wifi gebruik wordt gemaakt. Mogelijk dat de AP dan volstaat om de tuin te voorzien van Wifi dat voldoende is om video's te kijken.
De AP op zolder heeft twee mogelijke posities:
- Aan de tegenovergestelde kant van het huis als de eerste AP, naast de computer op zolder (misschien mogelijk om de PC dan aan de AP te verbinden? Scheelt weer een kabel vanaf de meterkast.)
- Aan dezelfde kant van het huis als de eerste AP.
Daarnaast is nieuw dat er twee KPN TV+ boxen aangesloten zullen worden voor het kijken van TV zenders. De TV+ box op zolder zal mogelijk via Wifi aangesloten zullen worden aangezien er momenteel geen kabel in de buurt zit. Voor het gemak heb ik hem in de illustratie nog gewoon even als bekabeld aangegeven.
Ik ben bereid om tijd in dit project te stoppen om er wat moois van te maken.
Dat gezegd te hebben, mijn vragen:
- Is dit een logische opstelling?
- Zouden jullie het anders aanpakken?
- Eigen router halen? Zo ja, suggesties?
- Schat je dat de tuin zo fatsoenlijke Wifi zal krijgen? Tuin is ongeveer 8m
- Casten op elke verdieping mogelijk?
- Aanbevelingen voor POE switch en AP?
Mijn huidige situatie:
Het signaal van de ISP komt binnen in de meterkast. Hier staat ook de router/modem van Ziggo. De wifi verbinding vanaf dit punt is suboptimaal: op zolder en in de tuin is het onvoldoende om video's mee te kijken. Daarom heb ik een oude router (Netgear R7000) geplaatst in AP-mode op de zolder, hierdoor is video's kijken op zolder en casten op zowel zolder als alle kamers op de eerste verdieping mogelijk. Daarnaast heb ik een powerline adapter in de meterkast aangesloten met een powerline AP in de schuur, waardoor ik ook verbinding heb in de tuin. De powerline AP volstaat echter niet om filmpjes mee te kijken in de tuin.
Ter illustratie een schets van mijn huidige situatie:
/f/image/l7h6z7gwzXtSO9tQ7s96dYbX.png?f=fotoalbum_large)
2e verdieping hier is de zolder. De draadloze apparaten zijn hier niet aangegeven. In het huishouden worden nog enkele telefoons en een laptop draadloos gebruikt. Elke verdieping heeft een Chromecast.
Voor mijn nieuwe netwerk dacht ik aan iets in deze richting:
/f/image/O2nDOXZd5pxNxNFmiXN44zIi.png?f=fotoalbum_large)
Wederom, draadloze apparaten niet weergegeven. De AP op de begane grond ben ik van plan om in de keuken te plaatsen. Deze kamer grenst aan de tuin en is ook de kamer waar op de begane grond het meeste van Wifi gebruik wordt gemaakt. Mogelijk dat de AP dan volstaat om de tuin te voorzien van Wifi dat voldoende is om video's te kijken.
De AP op zolder heeft twee mogelijke posities:
- Aan de tegenovergestelde kant van het huis als de eerste AP, naast de computer op zolder (misschien mogelijk om de PC dan aan de AP te verbinden? Scheelt weer een kabel vanaf de meterkast.)
- Aan dezelfde kant van het huis als de eerste AP.
Daarnaast is nieuw dat er twee KPN TV+ boxen aangesloten zullen worden voor het kijken van TV zenders. De TV+ box op zolder zal mogelijk via Wifi aangesloten zullen worden aangezien er momenteel geen kabel in de buurt zit. Voor het gemak heb ik hem in de illustratie nog gewoon even als bekabeld aangegeven.
Ik ben bereid om tijd in dit project te stoppen om er wat moois van te maken.
Dat gezegd te hebben, mijn vragen:
- Is dit een logische opstelling?
- Zouden jullie het anders aanpakken?
- Eigen router halen? Zo ja, suggesties?
- Schat je dat de tuin zo fatsoenlijke Wifi zal krijgen? Tuin is ongeveer 8m
- Casten op elke verdieping mogelijk?
- Aanbevelingen voor POE switch en AP?
[ Voor 0% gewijzigd door DoctorCodez op 15-02-2023 21:23 . Reden: Verduidelijking ]