Advies gewenst voor thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorCodez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-03 21:43
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN-glasvezel van 1Gbit/s. Mijn huidige thuisnetwerk heb ik een beetje in elkaar geflanst met oude apparatuur die ik had liggen. Het netwerk werkt nu, maar het is niet optimaal. Ik zou bij het overstappen naar de nieuwe provider gelieve gelijk mijn netwerk aanpakken zodat ik goed gebruik kan maken van de nieuwe snelheden.

Mijn huidige situatie:
Het signaal van de ISP komt binnen in de meterkast. Hier staat ook de router/modem van Ziggo. De wifi verbinding vanaf dit punt is suboptimaal: op zolder en in de tuin is het onvoldoende om video's mee te kijken. Daarom heb ik een oude router (Netgear R7000) geplaatst in AP-mode op de zolder, hierdoor is video's kijken op zolder en casten op zowel zolder als alle kamers op de eerste verdieping mogelijk. Daarnaast heb ik een powerline adapter in de meterkast aangesloten met een powerline AP in de schuur, waardoor ik ook verbinding heb in de tuin. De powerline AP volstaat echter niet om filmpjes mee te kijken in de tuin.

Ter illustratie een schets van mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhjUFng9waFVAx7XEYEebPjcDY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7h6z7gwzXtSO9tQ7s96dYbX.png?f=fotoalbum_large

2e verdieping hier is de zolder. De draadloze apparaten zijn hier niet aangegeven. In het huishouden worden nog enkele telefoons en een laptop draadloos gebruikt. Elke verdieping heeft een Chromecast.

Voor mijn nieuwe netwerk dacht ik aan iets in deze richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuWiigwg4RT76L97ZTK2KILefzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2nDOXZd5pxNxNFmiXN44zIi.png?f=fotoalbum_large

Wederom, draadloze apparaten niet weergegeven. De AP op de begane grond ben ik van plan om in de keuken te plaatsen. Deze kamer grenst aan de tuin en is ook de kamer waar op de begane grond het meeste van Wifi gebruik wordt gemaakt. Mogelijk dat de AP dan volstaat om de tuin te voorzien van Wifi dat voldoende is om video's te kijken.
De AP op zolder heeft twee mogelijke posities:
- Aan de tegenovergestelde kant van het huis als de eerste AP, naast de computer op zolder (misschien mogelijk om de PC dan aan de AP te verbinden? Scheelt weer een kabel vanaf de meterkast.)
- Aan dezelfde kant van het huis als de eerste AP.

Daarnaast is nieuw dat er twee KPN TV+ boxen aangesloten zullen worden voor het kijken van TV zenders. De TV+ box op zolder zal mogelijk via Wifi aangesloten zullen worden aangezien er momenteel geen kabel in de buurt zit. Voor het gemak heb ik hem in de illustratie nog gewoon even als bekabeld aangegeven.

Ik ben bereid om tijd in dit project te stoppen om er wat moois van te maken.

Dat gezegd te hebben, mijn vragen:
- Is dit een logische opstelling?
- Zouden jullie het anders aanpakken?
- Eigen router halen? Zo ja, suggesties?
- Schat je dat de tuin zo fatsoenlijke Wifi zal krijgen? Tuin is ongeveer 8m
- Casten op elke verdieping mogelijk?
- Aanbevelingen voor POE switch en AP?

[ Voor 0% gewijzigd door DoctorCodez op 15-02-2023 21:23 . Reden: Verduidelijking ]

Beste antwoord (via DoctorCodez op 16-02-2023 12:56)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-05 22:13
Mijn advies:

Kies een wifi oplossing van 1 leverancier
  • Gebruik maximaal 1 router (Experiabox of eigen nieuwe apparaat)
  • sluit alles bedraad aan
Als je weinig Kaas hebt gegeten van netwerken:
  • Experiabox + KPN SuperWifi + unmanged switches
  • Experiabox vervangen door AVM modem + AVM accespoints + unmaged switches
Als je enkel goede wifi wilt hebben:
  • Experiabox (wifi uitzetten)
  • unmanaged switches
  • Accespoints van 1 merk evt met controller (Bijv: ubiquti, tp-link omada)
Als je VLAN's e.d. wil gaan gebruiken:
  • Vervang alles door managed apparatuur uit een ecosysteem (Bijv, Omada, Ubiquti, Aruba)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Op zich redelijk logisch, maar afhankelijk van de demping door je vloeren zou ik het volgende misschien anders doen.

• Op elke etage een Access Points bedraad. De apparaten op je 1e verdieping hebben anders de neiging om te verbinden met boven of met beneden wat misschien niet altijd lekker werkt. Performance kan redelijk zijn, maar denk dat je met een 3e AP op de 1e verdieping echt top wordt.
• Eigen router: niet perse nodig tenzij je alles graag vanuit 1 controller / device wilt instellen.
• Tuin fatsoenlijk WiFi? Als je huis goed geïsoleerd met bijv. dubbel HR++ glas, dan blijft er weinig (na een metertje of 2 a 3) over in de tuin. Dit blokkeert namelijk onwijs veel signaal. Enige oplossing is dan een AP buiten plaatsen die met kabel naar binnen is verbonden.
• Je kan voor hele je WiFi netwerk 1 SSID netwerk naam gebruiken en je meeste moderne devices zal hier naadloos schakelen.
• Je zou kunnen kijken naar merken die je kunt bedienen vanuit 1 centrale interface als je alles van hetzelfde merk neemt. Zoals Omada van TP-Link of UniFi van Ubiquiti. Dit maakt onderhoud / beheer wat eenvoudiger.
• Voor de zolder zou je kunnen kijken naar een AP met ingebouwde switch dan kan je PC erop aansluiten en scheelt je weer een kabel trekken. Maar als je toch kabels aan het trekken bent, kan je meestal wel 2x Cat6 kwijt in een gootje.
• Beetje onduidelijk waarom je 2 switches nodig hebt in de meterkast. 1 lijkt me wel voldoende :)

Samengevat: kabel naar de 1ste etage + AP, kabel naar de 2e etage + AP, kabel naar buiten + AP

[ Voor 16% gewijzigd door heiyu op 15-02-2023 21:46 ]

• DoctorCodez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-03 21:43
Dank voor je uitgebreide reactie. Als ik het goed begrijp: 1ste etage bekabelde AP, 2e etage bekabelde AP, buiten een bekabelde AP en voor de begane grond dan de WiFi gebruiken van de KPN modem/router in de meterkast? Of zou je afraden om WiFi van de KPN router te gebruiken op de begane grond en zal ik daar ook nog een AP plaatsen, zodat ik er 4 in totaal heb?

Het is ook een goed punt wat je geeft met het nemen van alle apparatuur van 1 merk. Hier zal ik zeker rekening mee houden, bedankt.

Betreffende het gebruik van 2 switches: aangezien mijn oude indeling al een switch bevatte, was ik aanvankelijk van plan om deze weer te gebruiken in mijn nieuwe indeling om te besparen op het aantal ports dat de nieuwe PoE switch zal moeten hebben. Echter bedenk ik mij nu dat ik in de toekomst wellicht een PoE camerasysteem wil installeren, waardoor ik dus sowieso meer van die PoE ports nodig zal hebben. Tot die tijd zal ik alles wel op 1 grotere PoE switch aansluiten en de oude switch achter houden. Voor nu is het inderdaad onnodig complex om 2 switches te gebruiken :) .

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-05 15:57
De modem/router van KPN zal wel redelijk werken als een WiFi punt, echter zou ik nog steeds een aparte AP aanbevelen.

Mijn ervaring met ISP modems/routers is dat het WiFi bereik en stabiliteit altijd een stuk minder zijn tegenover een gerenommeerd merk.

En vergeet niet dat deze modem/router dan nog steeds in je meterkast zal staan wat dan ook weer het bereik en stabiliteit belemmerd.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik geen switch in de meterkast plaatsen maar op de verdiepingen, dan op de verdiepingen liefst een AP met extra netwerkpoorten. Kortom meer kijken in de vorm van een concept.
Tegenwoordig vindt ik de in walls zeker ook mooi heb je een combi POE gevoed.
Let vooral op het totale stroomverbruik en bedenk dat iedere stekker (240V) ook verlies in rendement heeft dus minder stekkers is beter.
Ben zelf wel gecharmeerd van Fritzbox maar ook van andere merken zijn er genoeg mogelijkheden, zou het wel bij een merk houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
DoctorCodez schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:52:
Of zou je afraden om WiFi van de KPN router te gebruiken op de begane grond en zal ik daar ook nog een AP plaatsen, zodat ik er 4 in totaal heb?
KPN Router in een meterkast is misschien niet ideaal, maar afhankelijk van de oppervlakte van je woning en gebruik kan dit misschien wel voldoende zijn. Je kan eerst testen zonder, en daarna alsnog 1 erbij nemen. Breek je project in fases en dan kan je wellicht verkomen dat je teveel koopt.

Betreft de switches kan je overwegen om een wat uitgebreidere te nemen in de meterkast of met kleinere switches op de verdiepingen. Ligt ook een beetje aan hoeveel en op welke plaatsen je een kabel kunt trekken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32
Wifi van experiabox is vrij goed maar dan zou ik om het jezelf makkelijk te maken ook de rest van het kpn wifi ecosysteem gebruiken: superwifi 2 (wel bedraad dan)

CISSP! Drop your encryption keys!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-05 16:23
laurens0619 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:46:
Wifi van experiabox is vrij goed maar dan zou ik om het jezelf makkelijk te maken ook de rest van het kpn wifi ecosysteem gebruiken: superwifi 2 (wel bedraad dan)
Ik kan je verklappen dat het wifi bereik van de KPN Box 12 redelijk slecht is,
vandaar de extra wifi schotels die KPN (optioneel) levert.
In tegenstelling tot de v8 en v10 die wel goed bereik hebben (v10a weer niet).

• EverLast2002
DoctorCodez schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:05:
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN-glasvezel van 1Gbit/s. Mijn huidige thuisnetwerk heb ik een beetje in elkaar geflanst met oude apparatuur die ik had liggen. Het netwerk werkt nu, maar het is niet optimaal. Ik zou bij het overstappen naar de nieuwe provider gelieve gelijk mijn netwerk aanpakken zodat ik goed gebruik kan maken van de nieuwe snelheden.

Mijn huidige situatie:
Het signaal van de ISP komt binnen in de meterkast. Hier staat ook de router/modem van Ziggo. De wifi verbinding vanaf dit punt is suboptimaal: op zolder en in de tuin is het onvoldoende om video's mee te kijken. Daarom heb ik een oude router (Netgear R7000) geplaatst in AP-mode op de zolder, hierdoor is video's kijken op zolder en casten op zowel zolder als alle kamers op de eerste verdieping mogelijk. Daarnaast heb ik een powerline adapter in de meterkast aangesloten met een powerline AP in de schuur, waardoor ik ook verbinding heb in de tuin. De powerline AP volstaat echter niet om filmpjes mee te kijken in de tuin.

Ter illustratie een schets van mijn huidige situatie:
[Afbeelding]

2e verdieping hier is de zolder. De draadloze apparaten zijn hier niet aangegeven. In het huishouden worden nog enkele telefoons en een laptop draadloos gebruikt. Elke verdieping heeft een Chromecast.

Voor mijn nieuwe netwerk dacht ik aan iets in deze richting:
[Afbeelding]

Wederom, draadloze apparaten niet weergegeven. De AP op de begane grond ben ik van plan om in de keuken te plaatsen. Deze kamer grenst aan de tuin en is ook de kamer waar op de begane grond het meeste van Wifi gebruik wordt gemaakt. Mogelijk dat de AP dan volstaat om de tuin te voorzien van Wifi dat voldoende is om video's te kijken.
De AP op zolder heeft twee mogelijke posities:
- Aan de tegenovergestelde kant van het huis als de eerste AP, naast de computer op zolder (misschien mogelijk om de PC dan aan de AP te verbinden? Scheelt weer een kabel vanaf de meterkast.)
- Aan dezelfde kant van het huis als de eerste AP.

Daarnaast is nieuw dat er twee KPN TV+ boxen aangesloten zullen worden voor het kijken van TV zenders. De TV+ box op zolder zal mogelijk via Wifi aangesloten zullen worden aangezien er momenteel geen kabel in de buurt zit. Voor het gemak heb ik hem in de illustratie nog gewoon even als bekabeld aangegeven.

Ik ben bereid om tijd in dit project te stoppen om er wat moois van te maken.

Dat gezegd te hebben, mijn vragen:
- Is dit een logische opstelling?
- Zouden jullie het anders aanpakken?
- Eigen router halen? Zo ja, suggesties?
- Schat je dat de tuin zo fatsoenlijke Wifi zal krijgen? Tuin is ongeveer 8m
- Casten op elke verdieping mogelijk?
- Aanbevelingen voor POE switch en AP?
Succes met die KPN Box12 modem/router.....
Ik weet niet of je nog je netwerk wilt uitbreiden maar die Box 12 heeft een ingebakken subnet van 192.168.2.0/24 en is niet te wijzigen.
Mocht je Zakelijk Glas hebben dan krijg je een Box12 die je wel iets verder mag inrichten/wijzigen van KPN.
Het blijft een hoop gedoe en ik heb uiteindelijk een DrayTek router neergezet en die Box12 terug in de doos op de plank gelegd.
Doe er je voordeel mee, ik geef alleen maar mijn ervaring mee.

• laurens0619
EverLast2002 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Ik kan je verklappen dat het wifi bereik van de KPN Box 12 redelijk slecht is,
vandaar de extra wifi schotels die KPN (optioneel) levert.
In tegenstelling tot de v8 en v10 die wel goed bereik hebben (v10a weer niet).
Heb je daar onderbouwing voor? Hoor ik namelijk voor het eerst. Zou ook gek zijn omdat de experiabox 12 wifi6 heeft wat ervoor zorgt dat je wat extra dekking kunt realisren op wifi 6 (wat de 8 en 10 niet hebben)

De verschillen in dekking zijn vergelijkbaar bij verschillende (legale) accesspoints. Is namelijk gewoon gebonden aan wettelijke limieten. Ik neem aan dat je het over 5ghz dekking hebt trouwens want 2.4 is iets wat je niet moet willen (en alleen voor legacy/iot moet gebruiken imho)

Wel zetten sommige merken lage link rates uit of motiveren de client eerder te roamen naar een ander ap.
Dat kun je lezen als slechte dekking maar ook als sticky clients

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 16-02-2023 11:27 ]

• EverLast2002
laurens0619 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Heb je daar onderbouwing voor? Hoor ik namelijk voor het eerst

De verschillen in dekking zijn vergelijkbaar bij verschillende apparaat. Is namelijk gewoon gebonden aan wettelijke limieten. Ik neem aan dat je het over 5ghz dekking hebt trouwens want 2.4 is iets wat je niet moet willen (en alleen voor legacy/iot moet gebruiken imho)

Wel zetten sommige merken lage link rates uit of motiveren de client eerder te roamen naar een ander ap.
Dat kun je lezen als slechte dekking maar ook als sticky clients
Zeker heb ik daar onderbouwing voor:
check het KPN forum maar eens, staat vol met klachten over wifi dekking m.b.t. Box12.
En verder heb ik in praktijk al twee adressen gehad waar ik tegen wifi problemen aanliep (terwijl de KPN monteur doodleuk beweert na meting dat de dekking prima was). Beide met een Box12.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
Mijn advies:

Kies een wifi oplossing van 1 leverancier
  • Gebruik maximaal 1 router (Experiabox of eigen nieuwe apparaat)
  • sluit alles bedraad aan
Als je weinig Kaas hebt gegeten van netwerken:
  • Experiabox + KPN SuperWifi + unmanged switches
  • Experiabox vervangen door AVM modem + AVM accespoints + unmaged switches
  • Experiabox (wifi uitzetten)
  • unmanaged switches
  • Accespoints van 1 merk evt met controller (Bijv: ubiquti, tp-link omada)
  • Vervang alles door managed apparatuur uit een ecosysteem (Bijv, Omada, Ubiquti, Aruba)

• laurens0619
EverLast2002 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Zeker heb ik daar onderbouwing voor:
check het KPN forum maar eens, staat vol met klachten over wifi dekking m.b.t. Box12.
En verder heb ik in praktijk al twee adressen gehad waar ik tegen wifi problemen aanliep (terwijl de KPN monteur doodleuk beweert na meting dat de dekking prima was). Beide met een Box12.
Dat er veel klachten te vinden zijn zegt natuurlijk niet zoveel. Er is een enorme groep mensen die het gebruikt + veel mensen gebruiken alleen maar de experiabox in de meterkast hebben staan.
Tja, in een gemiddelde woning ga je dan vaak tegen 2.4ghz verbindingen aan lopen met brakke resultaten.

Ik bedoel meer RSSI rapportjes waarmee je het dekking verschilt kunt aantonen.

edit:
toch even in dat forum gekeken. Ik lees wel wat oude topics over minder dekking op de experiabox 12 maar zoals gedacht ging dat over de 2.4ghz
https://forum.kpn.com/int...-v8-is-het-goed-nu-553305

Dat is niet slecht, dat is goed. Kijk maar de semi pro topics (ubi/omada), daar wordt ook geadviseerd om je 2.4 op laag te zetten. Gemiddelde consument kijkt naar streepjes en "tot waar heb ik wifi" ipv goede wifi.

@DVX73
Voor enkele goede wifi ga je het verschil niet merken tussen een AVM/Experiabox of omada/ubiquiti. Dat zit hem echt in de extra functies:

Experiabox + KPN SuperWifi + unmanged switches
Experiabox vervangen door AVM modem + AVM accespoints + unmaged switches

Vervang alles door managed apparatuur uit een ecosysteem (Bijv, Omada, Ubiquti, Aruba)

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 16-02-2023 12:42 ]

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:16
Inderdaad: gebruik alle Wifi van 1 merk en zorg dat een Mesh ontstaat. Het is niet grappig als je telefoon blijft hangen aan begane grond als je op zolder bent.

Lees vooral even deze pagina. https://forum.kpn.com/ken...het-aansluitbeleid-582423

Om zo de KPN TV+ boxen zo goed mogelijk te gebruiken sluit je ze op kabel aan, wat je volgens mij ook doet (oranje lijnen). Mocht je toch ooit naar Wifi willen dan moeten de tussenliggende componenten IGMP snooping ondersteunen om multicast streams te kunnen consumeren.

• laurens0619
@Sendak239 Mesh == wireless uplink en staat los van roamen

Roamen is een client verantwoordleijkheid en dat kan prima cross merk (ik heb thuis mix van Frtizbox en Deco) mits je de netwerken juist hebt ingesteld.
Maar aangezien dat instellen zovaak mis gaat, adviseer ik wel een multi-ap set van 1 fabrikant waar je het spul op 1 plek gaat beheren (een unifi/omada controller of deco app, of experiabox etc..)

• DVX73
laurens0619 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:58:
@Sendak239 Mesh == wireless uplink en staat los van roamen

Roamen is een client verantwoordleijkheid en dat kan prima cross merk (ik heb thuis mix van Frtizbox en Deco) mits je de netwerken juist hebt ingesteld.
Maar aangezien dat instellen zovaak mis gaat, adviseer ik wel een multi-ap set van 1 fabrikant waar je het spul op 1 plek gaat beheren (een unifi/omada controller of deco app, of experiabox etc..)
Instellen is soms zelf onmogelijk, vooral met ISP modems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordlapswans
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03-2023
experiabox v10 Ghetto Wifi

Vol bereik op zolder, 3 antenna's kosten 6 euro.

Je sloopt niks dus je kan alles weer aansluiten en in elkaar zetten als je de modem weer moet inleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_h_jBcX9pYcjFmoUaUwqBfcuUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ltQEdd0wuCb6kKz8RPcehBv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:03
@Lordlapswans Whicked!!! Een echte tweaker... :D :9 :7
Pagina: 1