Toon posts:

Naregeling combi vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marieke.
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-03 22:33
Na heel veel gelezen te hebben op het Tweakers forum, heb ik toch besloten jullie voor mijn specifieke situatie om hulp te vragen en zelf een post te plaatsen. Ik merk dat ik het nog lastig vind om te bepalen welke informatie uit de andere topics ik specifiek in mijn situatie kan toepassen.

Binnenkort wordt bij ons op de 1e verdieping vloerverwarming gelegd. Deze zal worden verdeeld over 4 zones, waaronder de werkkamers. Voorlopig hebben we op de begane grond nog radiatoren. In de toekomst verwachten we hier ook vloerverwarming te leggen. In verband met thuis werken is het belangrijk dat de 1e verdieping onafhankelijk van de benedenverdieping verwarmd kan worden. Verder komt binnenkort de nieuwe Homey binnen en we overwegen op termijn een zonneboiler aan te schaffen.

Huidige situatie
Begane grond: 3 radiatoren woonkamer, 1 in de bijkeuken (altijd uit) en 1 in de hal (altijd uit)
1e verdieping: Radiatoren
Ketel: Remeha Calenta 40C
Thermostaat in woonkamer: Bedrade Tado V3+

Nieuwe situatie
Begane grond: 3 radiatoren woonkamer, 1 in de bijkeuken (altijd uit) en 1 in de hal (altijd uit)
1e verdieping: Vloerverwarming
Ketel: Remeha Calenta 40C
Naregeling: ?
Thermostaat in woonkamer: ?

De installateur legt de vloerverwarming en sluit deze aan op de verdeler. Graag zou ik zelf een systeem kiezen en installeren voor naregeling, dat ook via mijn telefoon aan te sturen is, maar hier kom ik niet helemaal aan uit. Initieel dacht ik dit met Tado te kunnen doen, maar dat blijkt niet zomaar te kunnen. Met Honeywell kan dit in ieder geval wel, maar de ervaringen die ik tot nu toe hoor zijn erg wisselend en niet allemaal even positief.

Voor zover ik het nu begrijp heb ik in ieder geval nodig:
- 1 zoneklep zodat de benedenverdieping niet standaard verwarmd wordt als er boven warmte gevraagd wordt
- bedrade thermostaat benedenverdieping d.m.v. aan/uit en niet d.m.v. OT
- 4 draadloze thermostaten, 1 voor iedere zone op de 1e verdieping
- zoneregelaar

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn in vergelijkbare situaties, welke systemen jullie aanraden en of ik dingen over het hoofd zie. Voor mij is dit echt een nieuwe wereld, dus ik leer graag van jullie ervaringen! _/-\o_

Concrete vragen
- Ik ga dus zelf aan de slag met het systeem voor de naregeling. Welk systeem raden jullie aan voor naregeling? Initieel dacht ik aan Tado, maar dat blijkt in de praktijk toch lastig te zijn omdat we binnen de vloerverwarming verschillende zones willen aansturen en beneden nog radiatoren hebben die we onafhankelijk van de vloerverwarming willen kunnen gebruiken.
- De installateur biedt nu een - kunststof proffesional Alpha 2L, 10 groepsverdeler - aan. Als we in de toekomst over gaan op een warmtepomp, moeten we deze vervangen voor een verdeler zonder pomp unit en een grotere flow. Bestaan er verdelers die we in deze situatie zouden kunnen plaatsen en kunnen laten zitten als we op een warmtepomp over gaan?

[Voor 25% gewijzigd door Marieke. op 03-03-2023 16:04. Reden: Concrete vragen toegevoegd]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 15:07
Denk nu al na over waar je naar toe gaat; eenmaal je overal met vloerverwarming zit wil je dat de verdelers hier goed mee om kunnen (regelklep en/of mogelijkheid om de pomp eruit te halen en de balken apart aan te sluiten); en wil je voldoende dikke aanvoerleidingen.
Over welke termijn spreek je (je kan beneden tado koppen gebruiken op de radiatoren, en over x jaar doorverkopen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marieke.
naftebakje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:08:
Denk nu al na over waar je naar toe gaat; eenmaal je overal met vloerverwarming zit wil je dat de verdelers hier goed mee om kunnen (regelklep en/of mogelijkheid om de pomp eruit te halen en de balken apart aan te sluiten); en wil je voldoende dikke aanvoerleidingen.
Over welke termijn spreek je (je kan beneden tado koppen gebruiken op de radiatoren, en over x jaar doorverkopen).
Bedankt voor je reactie. Excuses voor mijn late reactie. Dit is mijn eerste forumpost en ik had niet door dat er iemand op gereageerd had. :F

De vloerverwarmingsverdeler zal geplaatst worden op de locatie van de huidige verdeler van de radiatoren. Dit betekent dat tussen de cv en de verdeler geen nieuwe leidingen geplaatst gaan worden. Is dit wat je bedoelt met de aanvoerleidingen?

Termijnen zijn als volgt:
2023 eind maart: vloerverwarming 1e verdieping wordt ingefreesd
2023 zonneboiler??
2025 vloerverwarming begane grond
2030 warmtepomp (uiteraard afhankelijk van de technieken die er op dat moment beschikbaar zijn)

We willen inderdaad de Tado knoppen tijdelijk op de radiatoren op de begane grond gaan gebruiken en deze later door verkopen of naar de zolder verplaatsen. De grootste twijfel zit op het vlak van de naregeling van de vloerverwarming, ik kom er niet uit of ik dit met Tado kan doen en of ik dit moet willen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 15:07
Weet je al waar in 2030 die warmtepomp geplaatst zal worden? Wellicht beneden, dus de (voldoende dikke) aanvoerleidingen moeten dan ook bij je verdeler op de 1e verdieping geraken.
Zijn de aanvoerleidingen nu niet dik genoeg, kan je ze beter meteen aanpassen, terwijl je toch aan het verbouwen bent. Zit je CV ketel op zolder, kan je zien of het handig is om al meteen nieuwe leidingen naar toekomstige locatie beneden van verdeler en warmtepomp te voorzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marieke.
naftebakje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:14:
Weet je al waar in 2030 die warmtepomp geplaatst zal worden? Wellicht beneden, dus de (voldoende dikke) aanvoerleidingen moeten dan ook bij je verdeler op de 1e verdieping geraken.
Zijn de aanvoerleidingen nu niet dik genoeg, kan je ze beter meteen aanpassen, terwijl je toch aan het verbouwen bent. Zit je CV ketel op zolder, kan je zien of het handig is om al meteen nieuwe leidingen naar toekomstige locatie beneden van verdeler en warmtepomp te voorzien.
De verwachting is nu dat de warmtepomp op zolder wordt geplaatst op de plaats waar nu de cv ketel hangt. Als dat niet lukt, zal de warmtepomp op de 1e verdieping worden geplaatst in de buurt van de plek waar nu de verdeler voor de vloerverwarming van de 1e verdieping gaat komen.

We hebben even gecheckt, het lijkt erop dat de aanvoerleidingen al een diameter hebben van 25mm. Dus dat is top!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee