Toon posts:

topologie home netwerk met bestaande componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-03 18:47
Ik heb volgende componenten ter beschikking:

- GS108PE (managed 8 port switch)
- 2x 8-port switch unmanged
- EdgeRouter-X ( = new, zou ik eventueel gebruiken als router (ipv huidige modem/router combo)
- Wifi Router R7000
- Wifi Router Buffalo WHR-HP-G300N
- 1 modem/router Wifi Orange Cable (met mogelijkheid tot MAC Passthrough)

Op vandaag heb ik 1 groot netwerk zonder management. De twee Wifi routers werken in Access Point mode en delen een gezamenlijk SSID name gelijk aan de huidige Wifi modem.

Nu zou ik graag enkele verschillende netwerken maken. Namelijk
- een netwerk voor IOT en Internet connected devices (HomeAssistant, ESPHome modules, Netflix op TV, Smart Switches, Chromecast , PS4, etc);
- een netwerk voor mijn pc/laptops die toegang hebben tot alles (incl. IOT devices en printers)
- een volledige gescheiden Guest netwerk, met enkel Internet toegang

Liefst zou ik ook voor alle netwerken ook een gescheiden Wifi netwerk voorzien, en dit liefst op alle beide wifi routers. Dubbele nat zou ik willen vermijden, gezien mijn zoon veel Games speelt, en ik ook af en toe wel eens een shooter.

De R7000 draait nog de stock firmware, maar ik kan deze eventueel wel upgraden naar DD-WRT of andere. De Buffalo is al dd-wrt.

Hoe zouden jullie dit netwerk opbouwen? Eventueel nieuwe componenten nodig om dit te vergemakkelijken ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga op onderzoek uit en kom er achter of je apparatuur VLAN's ondersteunt. Wanneer dat zo is kun je gescheiden netwerken maken zonder nieuwe apparatuur te moeten kopen.

Uiteraard is en blijft het wel zaak om de boel goed op te zetten en te administreren, wat vaak wordt vergeten.

• Cuball
M'n managed switch kan vlan taggen, m'n wifi router met r7000 met andere firmware in ap mode ook denk ik. En m'n andere wifi ap ook. En uiteraard de ER-X

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin eerst met de vraag waarom je dit wilt en welk voordeel je ziet. Wat wil je waartegen beschermen? Wie geef je toegang tot je gast-netwerk? Als het je hobby is, vooral doen leuk leerzaam etc. , is dat niet het geval begin er niet aan bespaar jezelf de frustratie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cuball
Tuurlijk is het een hobby, maar kan geen kwaad om de thuisnetwerken wat beter te beveiligen / af te scheiden van elkaar. En ondertussen wat bij te leren :-)

Voordat ik erin vlieg zou ik graag weten of wat ik voorstel/wil eigenlijk technisch mogelijk is.. Ik weet het vooral niet qua Wifi VLAN tagging, of dit effectief mogelijk is zoals ik het zie.

2 verschillende Wifi AP, met elke drie verschillende SSID (en elke hun afzonderlijke eigenlijk VLAN per virtuele wifi interface). Voor m'n R7000, doe ik dan best een upgrade naar DD-WRT ? Of bv. beter freshTomate firmware?

Op m'n buffalo wireless router, draait al een versie van DD-WRT (versie v24SP2 std) maar die lijkt van 2012 te zijn... Ik denk dat ik misschien beter uitkijk naar een nieuwe Wifi AP..
Ik heb wel beide nodig, omdat ik met 1 niet voldoende dekking heb in huis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee