Toon posts:

PC MSFS voor VR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• xAquartz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 15:54
Ik heb nu al een tijdje een pc met een i5 8600 en GTX 1060 en kwam hier tot nu ook prima mee op weg. Nu wil ik echter MSFS ook met VR gaan spelen en zal dit systeem simpelweg niet genoeg zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het liefst zou ik MSFS met hoge instellingen met VR spelen. Op het moment gebruik ik de oculus quest 2 maar in de toekomst zal deze misschien vervangen worden door de meta pro of HP Reverb G2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het systeem ergens in de komende maanden kopen. Het liefst mik ik op de 1500 - 2000 euro, maar een goede deal ga ik nooit uit de weg.

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€2500 (Hier zal ik nooit overheen gaan en blijf er het liefst een stuk onder)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Alles op ultra kunnen draaien hahaha

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik heb geen voorkeur. Het 10 jaar geleden mijn eigen game pc samen gesteld, maar sinds dien niet meer zo hier mee bezig geweest. Dus ik hoop advies in te kunnen winnen van de mensen die er echt verstand van hebben. Wel kwam ik deze pc op BCC tegen voor 2000 euro, wat er wel uit ziet als een koopje.

https://www.bcc.nl/comput...Z-rXwTtoc6wIaAg6QEALw_wcB

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Nee

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil uiteindelijk wel zoveel mogelijk uit mijn geld krijgen en heb de tijd om voor de beste deal te wachten. Het liefst speel ik op ultra, maar kan ook genoegen nemen met minder mits de prijs dat dan ook laat weten.

Hoor graag waar jullie MSFS VR mee spelen! :)

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
De prijs van de PC is wel netjes, maar persoonlijk ben ik huiverig voor kant en klare PC'S. Slechte ervaring mee + kwaliteit van de hardware is niet altijd top.

Voor het geld kan je een hele mooie setup zelf doen.

Heb je ook de verschillende BBG's bekeken?

review: Desktop Best Buy Guide - December 2022

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:34
MS FS 2020 gebruikt maar vier cores, zie bv hier, daar wordt een test gedaan met cores uitgeschakeld.

Je hebt dus liever een PC met minder beter presterende cores dan een CPU met meer minder presterende cores, wat de Ryzen 9 5900X niet de beste keuze maakt - zijn conclusie is zes goed presterende cores met veel cache. Dat maakt de uitgaande AMD Ryzen 7 5800X3D (die is pas nadat hij dit filmpje maakte uitgekomen) of de binnenkort uitkomende AMD Ryzen 7 7800X3D goede keuzes voor de CPU. Voor DDR4 RAM komt hij tot de conclusie dat 32 GB 3600 MT/s CL16 optimaal is op hoge settings, hogere snelheden zijn lastig stabiel te krijgen. Voor de SSD is een goede PCIe3 SSD voldoende, PCIe 4 voegt niet veel toe. Combineer dat met de beste GPU die in je budget past en je hebt je systeem.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X OC Edition€ 979,-€ 979,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black TG Dark€ 159,90€ 159,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 88,99€ 88,99
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 98,23€ 98,23
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,21€ 59,21
Totaal€ 1.949,75

Je kunt dit eventueel door een zaak als Azerty, SiComputers of je lokale PC boer laten assembleren als je daar voor terugdeinst.

Als je op de 7800X3D wilt wachten reken dan ook wat meer voor moederbord en DDR5 geheugen, dan ga je richting je max budget.

• xAquartz
Bedankt voor de tip! Voor deze zelfgebouwde configuratie lijkt het inderdaad alsof je meer waar voor je geld krijgt dan de deal bij BBC.

Wat ik me nog wel af vraag: is de prijs kwaliteit verhouding van de Radeon RX serie (6900, 7900) niet beter ten opzichte van de RTX 4070 / 4080 / 4090? Zeker gezien ik lees dat de drivers nog in de ontwikkelingsfase zijn waardoor verwacht wordt dat de prestaties nog beter zullen uitvallen. Of slaat dan nergens op? :-)

Ik ben er nog niet helemaal over uit welke videokaart dan het beste is.

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:22
Even om je verwachtingen bij te stellen, alles up ultra in MSFS VR gaat niet lukken, zeker niet met een RTX 3080. Je zal wat moeten spelen met de settings en resolutie om het soepel te laten draaien. MSFS is een van de zwaardere VR spellen.

Boris96

• xAquartz
Dat schijnt wel met de nieuwere kaarten als 7900, 4080 en 4090 te kunnen?

• martyw
xAquartz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:25:
Dat schijnt wel met de nieuwere kaarten als 7900, 4080 en 4090 te kunnen?
Een RTX 4070 Ti presteert als de topper van de vorige generatie, de RTX 3090 Ti (zie bv. https://www.techpowerup.c...e-rtx-4070-ti-tuf/42.html), een RTX 4080 is nog wat beter - die zit boven de RTX 3090 Ti, maar valt wel strak aan de bovenkant van je budget (bv. MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO).

De Radeon RX 7900 XT is ongeveer even duur als de RTX 4070 Ti, en presteert marginaal beter, je moet naar een RTX 4080/RX 7900 XTX wil je het gaan merken in gaming

(uit de recensie link hierboven)

[Voor 19% gewijzigd door martyw op 16-02-2023 18:09]

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:14
martyw schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:48:
Je hebt dus liever een PC met minder beter presterende cores dan een CPU met meer minder presterende cores, wat de Ryzen 9 5900X niet de beste keuze maakt - zijn conclusie is zes goed presterende cores met veel cache. Dat maakt de uitgaande AMD Ryzen 7 5800X3D (die is pas nadat hij dit filmpje maakte uitgekomen) of de binnenkort uitkomende AMD Ryzen 7 7800X3D goede keuzes voor de CPU. Voor DDR4 RAM komt hij tot de conclusie dat 32 GB 3600 MT/s CL16 optimaal is op hoge settings, hogere snelheden zijn lastig stabiel te krijgen.
Aangezien die review is gemaakt voor de 5800X3D uitkwam zou ik de RAM adviezen niet helemaal overnemen. De 3D cache vangt in games zoveel op dat de RAM snelheid/timings iets minder belangrijk zijn.
xAquartz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:28:
Wat ik me nog wel af vraag: is de prijs kwaliteit verhouding van de Radeon RX serie (6900, 7900) niet beter ten opzichte van de RTX 4070 / 4080 / 4090? Zeker gezien ik lees dat de drivers nog in de ontwikkelingsfase zijn waardoor verwacht wordt dat de prestaties nog beter zullen uitvallen. Of slaat dan nergens op? :-)

Ik ben er nog niet helemaal over uit welke videokaart dan het beste is.
De drivers van de 6900 zijn gewoon goed geoptimaliseerd en omdat het de vorige generatie is zal je daar geen schokkende verbeteringen gaan zien. De 7900 kaarten lijken inderdaad nog niet alles uit de hardware te kunnen halen maar je weet nooit of dat gaat lukken. Ik zou er niet te veel waarde aan hechten.

Ik zou in ieder geval wachten op de 7800X3D launch van 1 april en dan opnieuw kijken naar de prijzen van alles.

• xAquartz
Als ik een nieuw systeem koop wacht ik inderdaad even de launch van de 7800X3D af.

Ik zit nog te kijken of tweedehands ook een optie is. Wat is jullie ervaring hiermee? Ben er een beetje huiverig op gezien ik er niet heel veel verstand van heb en de kans dat groter is dat je iets slechts koopt. Ook weet je niet of een systeem alleen maar heeft staan te draaien om bijvoorbeeld te minen.

Zou je het aanraden om tweedehands een 3090 of als ze er al zijn de 4070-90 op de kop te tikken?

• martyw
xAquartz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:38:
Als ik een nieuw systeem koop wacht ik inderdaad even de launch van de 7800X3D af.

Ik zit nog te kijken of tweedehands ook een optie is. Wat is jullie ervaring hiermee? Ben er een beetje huiverig op gezien ik er niet heel veel verstand van heb en de kans dat groter is dat je iets slechts koopt. Ook weet je niet of een systeem alleen maar heeft staan te draaien om bijvoorbeeld te minen.

Zou je het aanraden om tweedehands een 3090 of als ze er al zijn de 4070-90 op de kop te tikken?
Een RTX 3090 tweedehands zit qua prijs in de buurt van een nieuwe RTX 4070 Ti. Als je bv deze wat minder goed verkrijgbare Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE 12G kan oppikken lijkt me de 2e hands RTX 3090 geen deal, zeker niet als ze uit een miner komen...

[Voor 14% gewijzigd door martyw op 17-02-2023 00:42]

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
Voor een redelijk recente test specifiek voor MSFS is https://www.pcgameshardwa...k-2023-CPU-GPU-1411823/2/ wel interessant; in het Duits, maar pas getest met moderne kaarten (en de nieuwste versie).
4070 Ti heeft natuurlijk wel als voordeel dat je met DLSS3 kan spelen; ik hoor op de MSFS Discord zo nu en dan wel goede verhalen daar over.
De 7900 XT(X) doen het trouwens *erg* goed in MSFS; misschien toch interessant om naar te kijken

• martyw
Razortek schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:11:
Voor een redelijk recente test specifiek voor MSFS is https://www.pcgameshardwa...k-2023-CPU-GPU-1411823/2/ wel interessant; in het Duits, maar pas getest met moderne kaarten (en de nieuwste versie).
4070 Ti heeft natuurlijk wel als voordeel dat je met DLSS3 kan spelen; ik hoor op de MSFS Discord zo nu en dan wel goede verhalen daar over.
De 7900 XT(X) doen het trouwens *erg* goed in MSFS; misschien toch interessant om naar te kijken
Die test bevestigt wat @Guus... zegt, een Ryzen 7 5800X3D met 3200 MT/s CL 16 RAM is een topper voor MSFS, en waarschijnlijk gaat de aankomende Ryzen ook over de enige Intel die hem voorblijft heen. Ook de test van de videokaarten laat eenzelfde beeld zien als de test van Techpowerup die ik hierboven linkte

• xAquartz
Ik zit nog de prijzen in de gaten te houden. Volgende maand wordt het PC builder maand bij Alternate, hoop dat er dan een hoop goede deals voorbij komen.

In de tussentijd is de prijs van de RTX 40.. serie omlaag gegaan. _/-\o_

Wat vinden jullie van de Inno 3D RTX 4080 X3 voor 1200 euro?

https://www.amazon.nl/-/e...ics-GDDR6X/dp/B0BQZ5TZ7F/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee