Ik zou graag doormiddel van een Modem met RS232 en computer met in Virtual Machine waar Linux op draait en een usb 56k modem. Willen proberen om een inbelverbinding te starten met mijn Windows 95 pc. Nu heb ik een modem gevonden, maar ik heb eigenlijk geen idee of deze modem geschikt voor het project. Misschien dat iemand weet of deze modem te gebruiken is voor mijn doeleinden?
Ik heb wat foto’s toegevoegd voor de verduidelijking.
Even de manier van verbinden daargelaten (Modem met RS232), wat wil je daarna met die verbinding doen?En is er een speciale reden waarom je zo specifiek naar een modem als oplossing zoekt?
Alles kan stuk. Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl
Lijkt me spielerij of leergierigheid? Ik zie geen praktisch nut. Als je het quick-and-dirty wil doen is een oude 3com PCI/ISA kaart met 10MBit ethernet veel makkelijker voor die windows bak.
3com 905 ofzo, zoiets staat me bij. Was destijds heel erg pimp.
[Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2023 23:11]
Ik zou graag doormiddel van een Modem met RS232 en computer met in Virtual Machine waar Linux op draait en een usb 56k modem. Willen proberen om een inbelverbinding te starten met mijn Windows 95 pc. Nu heb ik een modem gevonden, maar ik heb eigenlijk geen idee of deze modem geschikt voor het project. Misschien dat iemand weet of deze modem te gebruiken is voor mijn doeleinden?
"het project"? - het zou helpen als je meer context zou geven.
Dat gezegd, als je twee PSTN modems wilt verbinden moet je twee uitdagingen oplossen, eentje hardware, eentje software:
hardware: wat twee modems missen is een telefoonlijn. Specifieker: lijnspanning. Een ouderwetse telefoonlijn krijgt vanuit centrale een spanning erop waarmee een modem weet dat het ergens op aangesloten is. Nu, sommige modems kunnen de aanwezigheid van die spanning negeren, een kleinere groep kan het zelf op de lijn zetten, maar als je pech hebt (=meestal met normale consumentenhardware zoals je daar hebt) moet je het hardwarematig oplossen - ofwel met een dedicated Line Simulator, danwel met hobbywerk.
software: default (zeker in Windows) voor inbelmodems is het PPP-protocol. Dat is niet peer-to-peer zoals Ethernet, maar client-server. Je moet dus een PPP-server draaien. Dat kan in Windows 95 of in Linux, afhankelijk van wat je exact van plan bent.
@Ben M Ik denk dat je mag gaan zoeken naar een oude analoge telefooncentrale, PTT Homevox bijvoorbeeld. Als je beide modems aan een binnenlijn van de centrale hangt, op de linux VM een PPP server configureert en dan vanuit Windows 95 de betreffende lijn kiest zou je verbinding moeten kunnen krijgen.
Overigens had je destijds ook nulmodemkabels waarmee je zowel via seriele als parallelle poort een verbinding op kon zetten, heb je geen modems nodig.
Voorbeeldje tussen windows en linux: https://linuxgazette.net/issue41/smyth.html
[Voor 13% gewijzigd door rens-br op 16-02-2023 09:34]
Ontopic:
Je hebt toch ook twee modems nodig om een lokaal netwerkje op te zetten?
Die heeft ie, een USB 56K modem. Ik vraag me alleen wel af of die met linux gaat werken, meestal zijn dat software modems die speciale drivers nodig hebben. In mijn linux begintijd kocht ik specifiek externe seriele modems die je gewoon met AT commando's kon laten werken zonder enige driver. Dat Tornado modem is zo'n ding.
Maargoed, aangezien het een VM is, misschien kan de driver in Windows worden geladen en de virtuele COM poort die aangemaakt wordt naar linux worden doorgezet, dan ben je er ook.
Er is alleen nog steeds niet verteld waarvoor het nodig is...
Het lijkt me dat er moet worden ingebeld op de vm?
Als dit niet zo is en er moet een verbinding vanuit de vm worden gemaakt, dan kan de netwerkkaart van de host toch worden gebridged en is het modem niet nodig?
Dat vroeg ik mij ook al heel erg af. Ik had in de tijd van win95 gewoon een lange RS232 crosscable naar mijn broers kamer gelegd om te gamen.
Zonder doel van het project is dit topic zinloos denk ik.
Ik denk het wel, je moet echter zoals @dion_b een inbel server hebben; die moet nl reageren op het inbel signaal.
echter waar je misschien tegenaan gaat lopen is een driver voor het modem.
je tekening zal er ongeveer zo uitzien:
win95pc---rs232---modem-\\----ppp----//-usb-modem---usb---linux vm
edit: Ik ga ervanuit dat je je eigen infra hebt, want dit gaat over een analoge telefoonlijn en niet over een digitale (ISDN)
[Voor 17% gewijzigd door Kabouterplop01 op 16-02-2023 10:39. Reden: extra info]
Dat heet officieel een "null modem" kabel.
In feite een cross kabel van RS232, waarbij transmit en receive kruislings gekoppeld zijn.
Met een null modem kabel kan je wel hogere snelheden halen.
Een telefoonlijn wordt op frequenties gekapt en halen maximaal 64kbps (in theorie).
Afhankelijk van de kwaliteit van de lijn, kan je hier meestal maximaal 56kbps uit krijgen.
Maar een "moderne" jaren 90 computer, heeft doorgaans een UART 16550 chip, welke een enorme 115kbps kan halen
Alleen ISDN met 2 gecombineerde lijnen (128kbps) is sneller, maar kost dan ook wel het dubbele
[Voor 39% gewijzigd door GarBaGe op 16-02-2023 11:25]
TS heeft het over een inbel verbinding dus ik neem aan dat hij gewoon via het openbare telefoonnet wil werken.
Dat kan nog steeds prima, maar hij moet dan wel even de AT commandos opzoeken om een verbinding tot stand te brengen.
Fax systemen werken ook op die manier en geloof het of niet maar die worden nog steeds gebruikt met name in de medische wereld.
Als hij lokaal zou willen werken kan hij gewoon een kabel leggen en daar RS232 of RS485 over opzetten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Fax systemen werken ook op die manier en geloof het of niet maar die worden nog steeds gebruikt met name in de medische wereld.
Klopt, de meeste VoIP netwerken ondersteunen ook G.711, maar ik zou m'n hand er niet voor in het vuur willen steken of ze ook allemaal V.42bis bijvoorbeeld ondersteunen.
Daarom de vraag naar de onderliggende / tussenliggende infrastructuur.
Ben(V) schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:32:
TS heeft het over een inbel verbinding dus ik neem aan dat hij gewoon via het openbare telefoonnet wil werken.
Dat kan nog steeds prima, maar hij moet dan wel even de AT commandos opzoeken om een verbinding tot stand te brengen.
Als hij lokaal zou willen werken kan hij gewoon een kabel leggen en daar RS232 of RS485 over opzetten.
Ik ben een leek op gebied van dit topic maar weet wel dat iig bij de KPN Infra een analoge fax nioet zonder slag of stoot werkt.
Er moet een kastje tussen om de AT commando's om te zetten en te werken op de VoIP infra.
Dat vroeg ik mij ook al heel erg af. Ik had in de tijd van win95 gewoon een lange RS232 crosscable naar mijn broers kamer gelegd om te gamen.
Zonder doel van het project is dit topic zinloos denk ik.
Ik had eigenlijk gewoon een cat5 crosslink in mn hoofd...
Maar het is al weer heel lang geleden dat ik daarmee zoet was Dus kan zomaar zijn dat dit onmogelijk is met win95 en een VM...
Je kon daarmee inderdaad lokaal 2 PCs rechtstreeks verbinden en "een netwerkje" maken meen ik.
[Voor 37% gewijzigd door GeeEs op 16-02-2023 13:05]
Ik had eigenlijk gewoon een cat5 crosslink in mn hoofd...
Maar het is al weer heel lang geleden dat ik daarmee zoet was Dus kan zomaar zijn dat dit onmogelijk is met win95 en een VM...
Je kon daarmee inderdaad lokaal 2 PCs rechtstreeks verbinden en "een netwerkje" maken meen ik.
In die tijd had ik token ring Maar dat was duur en serieel (ook wel een nullmodem; waarom toch die naam ) was voldoende. Volgens mij speelden we toen DukeNukem of Doom.
Zou zelfs nog wel van vóór windows kunnen zijn.
serieel of netwerk is natuurlijk een enorm verschil. Voor rs232 heb je geen network stack nodig; dus softwarematig veel eenvoudiger.
Daarom blijft nog altijd de grote vraag; voor welk doel is dit???
WoW, bedankt voor alle reacties!
Excuses voor de onduidelijkheid.
Het idee is inderdaad dat ik op een moderne laptop Linux draai die de ISP (internet service provider) gaat simuleren. Aan de Linux laptop zit dan een usb modem. Deze zit met een telefoonkabel (gemodificeerd met een 9V batterij om de lijnspanning juist te hebben) verbonden aan een externe modem. Vervolgens zit er met een RS232 kabel een verbinding tussen de externe modem en de Windows 95 pc. Dus de Windows 95 pc denkt dat hij aan het telefoonnetwerk zit verbonden via een modem, maar in werkelijkheid is dat de laptop met Linux die aan de WiFi (of ethernet) hangt die speelt als het telefoonnetwerk.
Het is puur uit interesse, ik heb zelf die tijd niet meegemaakt. Het lijkt mij gaaf om het voor elkaar te krijgen met het “handshake” inbelgeluid. In principe heb je er praktisch niks aan.
Ik heb wat meer info over de modem gevonden. Het blijkt dat het een modem is uit 1994/1995. Dat verklaart waarom de snelheid geen 56kb/s is, dat “was nog niet uitgevonden”.
Ik heb geprobeerd om via Hyperterminal (een programma op de moderne laptop) AT, commando’s te sturen naar de modem. Het probleem is (wat logisch is, aangezien er alleen een rs232 verbinding was tussen de pc met Hyperterminal en de modem.) Dat er geen beltoon is. Dus ik moet eerst Linux aan de praat krijgen en alles juist verbinden.
Ik kom vrij weinig vinden over de modem vandaar de vraag, maar ik heb inmiddels wat meer info, dus ik ga kijken of ik op Linux een programma aan de gang krijg.
Tja dat het een 14k4 modem was dat stond al bijna letterlijk op het stickertje. En omdat ie RS232 en AT compatible is, is het exacte type ook minder van belang.
Hyperterminal is inderdaad wel een goede tool om AT commando's te sturen.
Mistraller schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:35:
Tja dat het een 14k4 modem was dat stond al bijna letterlijk op het stickertje. En omdat ie RS232 en AT compatible is, is het exacte type ook minder van belang.
Hyperterminal is inderdaad wel een goede tool om AT commando's te sturen.
Ik weet ook niet precies hoe ik het met Linux ga doen. Maar de praktijk instructeur (ik studeer Elektro techniek) zij dat hij het wel eens voor elkaar had gekregen. Dus ik ben benieuwd of mij het lukt. Op internet staat het een en ander beschreven over een dergelijk idee.
Groet,
Ben
[Voor 3% gewijzigd door Ben M op 16-02-2023 15:44]
Als je linux bak de ISP moet simuleren, dan kun je toch ook meteen de seriele kabel aan je linux systeem hangen en de linux bak ook een modem laten simuleren?
TCPSER turns a PC serial port into an emulated Hayes compatible modem that uses TCP/IP for incoming and outgoing connections. It can be used to allow older applications and systems designed for modem use to operate on the Internet. TCPSER supports all standard Hayes commands, and understands extended and vendor proprietary commands (though it does not implement many of them). TCPSER can be used for both inbound and outbound connections.
Ook zijn er op bijvoorbeeld esp32 gebaseerde modems beschikbaar voor veel retro systemen. Misschien dat zoiets ook interessant is.
[Voor 37% gewijzigd door NESFreak op 16-02-2023 15:50]
Ook zijn er op bijvoorbeeld esp32 gebaseerde modems beschikbaar voor veel retro systemen. Misschien dat zoiets ook interessant is.
Bedankt voor de info, dat moet inderdaad ook wel te doen zijn. Mijn eerste idee was een Raspberry pi, maar aangezien die nauwelijks te krijgen zijn. En ik nog een oude modem heb liggen. Dacht ik dit maar eens te proberen. Op deze manier krijg je ook het inbelgeluid. Bij een esp of Raspberry pi moet je een speaker toevoegen. En voor de setu is een modem op je bureau wel mooi .
Ik heb geprobeerd om via Hyperterminal (een programma op de moderne laptop) AT, commando’s te sturen naar de modem. Het probleem is (wat logisch is, aangezien er alleen een rs232 verbinding was tussen de pc met Hyperterminal en de modem.) Dat er geen beltoon is. Dus ik moet eerst Linux aan de praat krijgen en alles juist verbinden.
Het probleem van de beltoon zou later wel naar boven moeten komen, maar je zou nog steeds AT commandos moeten kunnen sturen. Als dat al niet werkt is of je seriele kabel niet goed, of je seriele poort instellingen niet goed, of het modem is dood.
Het probleem van de beltoon zou later wel naar boven moeten komen, maar je zou nog steeds AT commandos moeten kunnen sturen. Als dat al niet werkt is of je seriele kabel niet goed, of je seriele poort instellingen niet goed, of het modem is dood.
Het is gelukt om een hoge pieptoon af te laten spel met ATA. Bij AT is de responsie: ok. Dus de modem lijkt te functioneren!
Voor jezelf: maak aub eens een diagrammetje van de verschillende 'computers' (vm/fysiek) en hun verbindingsmogelijkheden. Dan wordt het voor mij ook iets transparanter.
En leuk dat je je wil verdiepen in die oude dingen. Voor mij hoeft het niet zo meer, heb het lang genoeg moeten gebruiken . 56k was echt heel snel, ooit.
Leuk maar waarom niet meteen een nullmodem kabel tussen 2 pc,s om zo een netwerkje/internet bouwen?
Netwerkkaarten waren er ook al in die tijd maar dat is je vraag niet.
Op pc 2 zet je internet delen aan via nullmodem kabel en dat is dan je "ISP".
[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 16-02-2023 18:09]
@Ben M Ik denk dat je mag gaan zoeken naar een oude analoge telefooncentrale, PTT Homevox bijvoorbeeld. Als je beide modems aan een binnenlijn van de centrale hangt, op de linux VM een PPP server configureert en dan vanuit Windows 95 de betreffende lijn kiest zou je verbinding moeten kunnen krijgenl
Klopt - met de homevox heb ik een keer retaliator via “inbellen” tussen twee pc’s gespeeld
Het kan ook minder oud. Er zijn oude Fritz!Box'en met drie analoge telefoonaansluitingen, waarbij de Fritz!Box kan dienen als telefooncentrale. Een voorbeeld is de 7170.
@Ben M:
Je kan ook aan de slag met iets als Browservice. Daarmee kan je indirect een oude computer gebruik laten maken van het moderne WWW. Voor de meest 'authentieke' ervaring in Windows 95 kan je Internet Explorer 5.5 SP2 gebruiken. Die heeft geen beperkingen.
[Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 16-02-2023 20:53]
Het kan ook minder oud. Er zijn oude Fritz!Box'en met drie analoge telefoonaansluitingen, waarbij de Fritz!Box kan dienen als telefooncentrale. Een voorbeeld is de 7170.
@Ben M:
Je kan ook aan de slag met iets als Browservice. Daarmee kan je indirect een oude computer gebruik laten maken van het moderne WWW. Voor de meest 'authentieke' ervaring in Windows 95 kan je Internet Explorer 5.5 SP2 gebruiken. Die heeft geen beperkingen.
Ik denk alleen niet dat er nog veel werkende websites zijn als het om IE 5.5 support gaat. Ik zie net dat hij al wel javascript ondersteunt. Nou dat is al wat
Boudewijn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:05:
Voor jezelf: maak aub eens een diagrammetje van de verschillende 'computers' (vm/fysiek) en hun verbindingsmogelijkheden. Dan wordt het voor mij ook iets transparanter.
En leuk dat je je wil verdiepen in die oude dingen. Voor mij hoeft het niet zo meer, heb het lang genoeg moeten gebruiken . 56k was echt heel snel, ooit.
Mooi project, jammer dat ISDN niet meer bestaat die interne kaarten waren een ramp als je de installatie niet in de juiste volgorde deed kreeg je ze nooit aan de praat en de enige oplossing was dan OS opnieuw installeren.
Ooit een project gedaan uitrol van PC met isdn naar buitendienst 50 man.
Dan is tegenwoordig ineens alles super eenvoudig en makkelijk.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Beste allen,
Het is al even geleden maar ik ben nog druk bezig geweest. Ik zal maandag even een update geven over de stand van zaken. Inplaats van het zelf modificeren van de telefoonlijn tussen de modems, heb ik gekozen voor een ATA. Daar kan ik dan een zelf bedacht tel. nummer op instellen, en dan als ik via de telefoon aangesloten op poort 1 bel naar het bedachte nummer, dan rinkelt de telefoon die aangesloten is op poort 2. Dit werkt zodoende ook voor de modems. Ik zal een duidelijkere beschrijving maandag geven.
Ben M schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:20:
Beste allen,
Het is al even geleden maar ik ben nog druk bezig geweest. Ik zal maandag even een update geven over de stand van zaken. Inplaats van het zelf modificeren van de telefoonlijn tussen de modems, heb ik gekozen voor een ATA. Daar kan ik dan een zelf bedacht tel. nummer op instellen, en dan als ik via de telefoon aangesloten op poort 1 bel naar het bedachte nummer, dan rinkelt de telefoon die aangesloten is op poort 2. Dit werkt zodoende ook voor de modems. Ik zal een duidelijkere beschrijving maandag geven.
Groet,
Ben
Ben benieuwd. Ook al zijn inbel modems achterhaald, ik vind het enorm tof wat je doet en waardeer dat je hier je bevindingen deelt.
Ik heb zoals ik zij gekozen voor het gebruik van een ATA. simpel gezegd een kastje waarmee je kan bellen met een analoge telefoon over het internet. Net zoals bij bijvoorbeeld je glasvezel of coax modem waar een telefoonpoort aanwezig is, maar die niet echt verbonden is met de telefoonlijn. Ik gebruik het puur als telefoonlijnsimulator. Ik kan op de ATA een "fake" telefoonnummer instellen en vervolgens de ATA zo instellen dat als ik bel met de telefoon op poort 1, dat er gebeld wordt naar de 2e poort op de ATA. de ATA simuleert dan de beltoon enzo. de ATA die ik heb gebruikt is een Linksys PAP2T.
Hierbij even een schematisch overzicht van hoe ik alles aangesloten heb (afbeelding 1).
Ik gebruik voor het gemak een RAS server via Windows server 2003. Dit is gemakkelijker dan linux (omdat ik daar geen ervaring mee heb). Ik kan dus inbellen op deze server. als alles dan goed gaat, zou ik op het internet moeten kunnen. de server zorgt dan voor de communicatie tussen het oude (inbellen) en nieuwe (Lan) interface.
Als ik via de Windows 95 pc inbel. dan krijg ik de volgende melding (dit was echter op een Windows 98SE pc, maar de melding is hetzelfde)(afbeelding 2). Op de Windows 98 pc heb ik dit weten op te lossen door het opnieuw instellen van de RAS server en andere inloggegevens te kiezen. bij Windows 95 lijkt dit niet te werken. Dat is mij dus nog een raadsel. Ook heb ik het getest op een Toshiba Satellite laptop met Windows 98SE, waarbij ik zonder problemen een inbelconnectie kon maken (afbeelding 3). maar, als ik Internet Explorer open, kan ik niet op het internet. Aangezien ik gebruik maak van VirtualBox, heb ik het vermoeden dat het met het IP-adresseren niet helemaal goed gaat en hier het probleem ligt. Hier ga ik nog naar kijken. Wat het grootste raadsel voor mij is, is waarom Windows 95 geen connectie wil maken. Misschien dat iemand destijds wel eens zo'n probleem heeft gehad? Ook heb ik het een en ander gelezen over verschillende "authentication methods". HIer ben ik een beetje mee aan het spelen.
De meeste tijd zat hem in het testen. Ik heb 3 modems tot mijn beschikking. Maar ze reageren allemaal anders. Er is maar 1 die automatisch opneemt als ik bel met de andere modem. Ondanks dat ik de andere modem heb ingesteld op automatisch opnemen. Maar ik heb een werkende combinatie .
@Ben M Windows 95 zonder Dialup networking update 1.4 ondersteunt alleen MSCHAPv1, wat standaard uitgeschakeld is in Windows 2003.
Windows 98SE ondersteunt wel MSCHAPv2, vandaar dat die wel werkt.
_JGC_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:16:
@Ben M Windows 95 zonder Dialup networking update 1.4 ondersteunt alleen MSCHAPv1, wat standaard uitgeschakeld is in Windows 2003.
Windows 98SE ondersteunt wel MSCHAPv2, vandaar dat die wel werkt.
Oplossing is dus de DUN1.4 update bemachtigen.
Ah oké, bedankt voor de info! Ik kan ik de server wel aanvinken dat ik MSCHAPv1 gebruik als ik mij niet vergis. Ik kan in het policy menu, op de server pc kiezen tussen verschillende “encrypties” Zou dat een optie kunnen zijn?
Ik heb even op internet gekeken, daar kan je op los de DUN 1.4 update vinden. Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan! Wel is het zo dat ik wel eens Engelse updates of drivers gebruik, die dan invloed hebben op de Nederlandse Windows en delen zoals het halve start menu naar het Engels veranderen.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details