• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:54
Op dit moment werk ik als IT Consultant in loondienst, maar mijn vader heeft sterk behoefte aan een technisch consultant / ontwikkelaar / IT-team manager. Dit zal dan een functie voor 8u/w worden, wat in de basis te weinig gaat zijn. Meer uren kan ik (en wil ik) echter niet beschikbaar stellen.

Stel dat ik bij de KVK een eenmanszaak opricht en 8u voor mijn vader ga werken, naast loondienst bij m'n huidige werkgever, kan (lees: mag (wettelijk)) dat dan? Ik dacht namelijk dat de regel is dat je o.a. minimaal een X aantal uren per jaar moet werken (8u x ~40w = 320u) en voor minimaal 3 verschillende klanten. Aan dat laatste zal ik dan niet komen. Althans, mijn vader bezit meerdere bedrijven die allemaal onder dezelfde holding vallen. In theorie zou ik naar eenieder facturen kunnen sturen (aangezien ik voor eenieder wel wat werkzaamheden zal gaan doen).

In ieder geval is de vraag: Mag je ZZP'n voor één klant per jaar, naast je huidige loondienst functie?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het mag sowieso maar het zou kunnen dat de belastingdienst het ziet als een dienstverband en je er dus loonbelasting over moet betalen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:31

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37
Los van het feit dat ik me afvraag of je in 8 uur een drie delige functie kan uitvoeren, waarom als zzp-er? Je kan toch ook gewoon in loondienst? Bij zo weinig uren is er denk ook niet echt voordeel uit te halen?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Dat is geen probleem. Echter zul je voor de belastingdienst niet als volledig ondernemer gezien worden en alleen als btw ondernemer. Dit omdat je het niet aan het urenkriteria gaat komen van 1225 uur op jaarbasis. Je kunt daardoor geen gebruik maken van diverse aftrekposten die je anders wel zou hebben (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, etc)
Dat je maar 1 klant hebt maakt ook daarom niet uit en je betaald de nodige premie ook via je loondienst functie.
Jaaap schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:49:
Het mag sowieso maar het zou kunnen dat de belastingdienst het ziet als een dienstverband en je er dus loonbelasting over moet betalen.
BD zal het niet als dienstverband zien want dat heeft hij al. Loonbelasting betaal je ook over het ZZP inkomen dus komt er gewoon bij.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kawa schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:06:
Dat is geen probleem. Echter zul je voor de belastingdienst niet als volledig ondernemer gezien worden en alleen als btw ondernemer. Dit omdat je het niet aan het urenkriteria gaat komen van 1225 uur op jaarbasis. Je kunt daardoor geen gebruik maken van diverse aftrekposten die je anders wel zou hebben (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, etc)
Dat je maar 1 klant hebt maakt ook daarom niet uit en je betaald de nodige premie ook via je loondienst functie.

[...]

BD zal het niet als dienstverband zien want dat heeft hij al. Loonbelasting betaal je ook over het ZZP inkomen dus komt er gewoon bij.
Boel onzin in je post

Je hoeft niet aan het urencriterium te voldoen om volledig ondernemer te zijn.
Een persoon kan makkelijk 2 dienstverbanden hebben.
Een ZZPer betaald geen loonbelasting maar inkomstenbelasting over zijn belastbare winst.

[Voor 82% gewijzigd door Ernemmer op 15-02-2023 18:16]

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Ernemmer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Boel onzin in je post

Een ZZPer betaald geen loonbelasting maar inkomstenbelasting ovr zijn belastbare winst.
Boel onzin is een beetje overdreven vind je niet…

Idd geen loonbelasting maar IB.. was ff 2 dingen tegelijk aan het doen tijdens typen..

De kans is zo groot dat hij niet als ondernemer gezien gaat worden dat de exacte reden ook niet heel belangrijk is.. uren zijn een grote reden.

Verder vraagt hij of hij kan ZZPen erbij, niet of hij een 2 loondienst erbij kan hebben. Ik zeg nergens dat dat niet kan.

[Voor 14% gewijzigd door Kawa op 15-02-2023 18:23]

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:30
Sjeefr schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:46:
Op dit moment werk ik als IT Consultant in loondienst, maar mijn vader heeft sterk behoefte aan een technisch consultant / ontwikkelaar / IT-team manager. Dit zal dan een functie voor 8u/w worden, wat in de basis te weinig gaat zijn. Meer uren kan ik (en wil ik) echter niet beschikbaar stellen.

Stel dat ik bij de KVK een eenmanszaak opricht en 8u voor mijn vader ga werken, naast loondienst bij m'n huidige werkgever, kan (lees: mag (wettelijk)) dat dan? Ik dacht namelijk dat de regel is dat je o.a. minimaal een X aantal uren per jaar moet werken (8u x ~40w = 320u) en voor minimaal 3 verschillende klanten. Aan dat laatste zal ik dan niet komen. Althans, mijn vader bezit meerdere bedrijven die allemaal onder dezelfde holding vallen. In theorie zou ik naar eenieder facturen kunnen sturen (aangezien ik voor eenieder wel wat werkzaamheden zal gaan doen).

In ieder geval is de vraag: Mag je ZZP'n voor één klant per jaar, naast je huidige loondienst functie?
Je zal de nevenwerkzaamheden ook bij je werkgever moeten melden neem ik aan?

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:54
yay schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Je zal de nevenwerkzaamheden ook bij je werkgever moeten melden neem ik aan?
Zekers! Maar daar zal ik toch eerst moeten vragen of 32u kan. Zeker aangezien ik ook nog een leaseauto heb, waar dus het leasebudget naar 80% zal worden geschroefd. Maar voordat ik alle alarmbellen daar ga laten rinkelen, wil ik eerst wat vooronderzoek doen. Daarna zullen daar ook de nevenwerkzaamheden besproken gaan worden. Dit zijn echter totaal andere sectoren en zal in principe geen conflict door kunnen ontstaan. Grootste struikelblok voor mijn werkgever zou dan (een gemis aan) focus zijn; dat het niet ten kosten zal gaan van de algemen werkzaamheden (32u/w).

[Voor 7% gewijzigd door Sjeefr op 15-02-2023 18:27]

• Falcon
  • Laatst online: 16:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ernemmer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Boel onzin in je post

Een ZZPer betaald geen loonbelasting maar inkomstenbelasting over zijn belastbare winst.
Zoveel onzin is het niet wat @Kawa aangeeft:

https://www.zzp-nederland...ndernemer-belastingdienst

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Ernemmer
  • Niet online
Kawa schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:19:
[...]

De kans is zo groot dat hij niet als ondernemer gezien gaat worden dat de exacte reden ook niet heel belangrijk is.. uren zijn een grote reden.
Het enige wat aan uren een eis is, is dat het rendabel moet zijn, het aantal uur is geen eis.

https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/
Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. Maar u moet wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.

• Ernemmer
  • Niet online
Op de site van de BD staan de echte eisen.
https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

@Sjeefr
Daar kan je ook lezen dat wat jij wilt doen niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien zal worden door de BD.

Wel kan je hoogstwaarschijnlijk gaan ZZP-en en dan je inkomsten opgeven als ''inkomsten uit overige werkzaamheden'' in je belastingaangifte.

Je moet dan nog wel even kijken of je opdracht niet als loondienst gezien kan worden door de BD.
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

[Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 15-02-2023 18:58]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Alleen als die ene klant niet dezelfde is als waar je in loondienst bent, wat in dit geval idd op zou gaan :)

Verder zijn er natuurlijk hordes als de vraag of het mag van je baas waar je in loondienst bent.
Het urencriterium is voornamelijk een minimum voordat je bepaalde aftrekposten kan/mag gebruiken. Dus ook 8u/week bij familie werken kan prima.

[Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2023 18:39]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-03 13:24
Interessante thread. Ik zit met dezelfde vraag, echter, ik wil het als bv inrichten, any comments daarover? Dit heb ik al gevonden

-gebruikelijk loon kan ik aan laten passen naar 70% van de winst
- vpb+dividendbelasting is voor mij lager dan ib
- mij privévermogen is afgeschermd

Thx!

-

• Falcon
  • Laatst online: 16:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De Cheetah schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:47:
Interessante thread. Ik zit met dezelfde vraag, echter, ik wil het als bv inrichten, any comments daarover? Dit heb ik al gevonden

-gebruikelijk loon kan ik aan laten passen naar 70% van de winst
- vpb+dividendbelasting is voor mij lager dan ib
- mij privévermogen is afgeschermd

Thx!

-
Eigen topic openen! 😕

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee