Toon posts:

Is mijn HDD kapot of zou er wat anders aan de hand zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Op mijn thuiswerkplek heb ik een tweede computer neergezet voor wat media-taken. Dit betreft:
HP Elite 8200 SFF
Pentium G850
4GB RAM
SSD Samsung 850 256GB
HDD 1TB WDC WD10EZEX-60ZFA0
Windows 10Pro

De SSD is primair uiteraard, draait het OS en applicaties. De HDD is bulk-opslag voor zaken die ik op deze computer wil gebruiken.
Beide schijven vertonen geen gebreken bij een schijfcontrole en volgens HD Sentinel geven ze ook geen smart fouten / waarschuwingen.

Het probleem:
Er staat een bulk MP3'tjes op de HDD. Ik draai VLC om deze af te spelen.
Van het ene moment op het andere, stopt de computer met het afspelen van MP3'tjes. VLC blaast dan door de resterende lijst heen alsof de bliksem op zijn hielen zit, maar afspelen ho maar.
Vervolgens is er in verkenner ook niks meer te beginnen. Door mappen bladeren gaat prima (ik vermoed vanuit de cache) maar geen enkel bestand (ook anders dan MP3) is meer te openen. Niet na een minuut, niet na 5 en niet na 2 uur. Alle overige taken op de computer gaan prima (radio streamen, Citrix werken-op-afstand).

Ik denk dan: die HDD gaat de geest geven. Maar dan: ik herstart de computer (warm reboot) en alles werkt weer vrolijk alsof er niks aan de hand is. MP3 afspelen, video's, afbeeldingen van de D-schijf: geen centje pijn.
Ligt dit nu aan de HDD of is er wat anders aan de hand?

Ik heb nog geen tweede HDD volgeladen met de data: de computer zit aardig weggewerkt en dan moet ik deze daar uit halen en zo. Een schijf van 500GB heb ik nog wel ergens rondslingeren en is groot genoeg.

PS. Voor de backup-politie: deze hardeschijf is vervangbaar, misbaar en er staat geen data op die belangrijk is. Mijn back-ups zijn op orde (3-weg) en deze data kan ik daar zo weer uit trekken. Het is enkel het 'ongemak' van het opnieuw vullen van een andere schijf. Als het daarin zit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met Crystal Disk Info kan je op eenvoudige wijze de gezondheid van je schijven controleren.

Invoegen doe je zo!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:13
Een paar keer per jaar heb ik -exact- hetzelfde fenomeen, dat had ik al toen de bestanden op mijn oude spinning disk stonden, maar ook nu de media op een SSD staat. MP3, MP4, FLV, het soort bestand maakt niet uit. Maar eens in de zoveel tijd slaat VLC vast en daarna is ook de verkenner eigenlijk niet meer te gebruiken. Een taskkill /f /im explorer.exe en explorer.exe weer opnieuw starten is wel een oplossing, maar stabieler is gewoon om Windows te herstarten.

Ik heb me er na jaren bij neergelegd en noem het maar een glitch in the Matrix :+ Zeker ook omdat het bij mij dus maar heel sporadisch gebeurt en dus ook op verschillende disks (maar altijd bij media playback in VLC).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Diederik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:01:
Met Crystal Disk Info kan je op eenvoudige wijze de gezondheid van je schijven controleren.
Dit doet hetzelfde als HD Sentinel, Smartwaarden ophalen en rapporteren. Geen bijzonderheden.
UTwizard schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:02:
Een paar keer per jaar heb ik -exact- hetzelfde fenomeen, dat had ik al toen de bestanden op mijn oude spinning disk stonden, maar ook nu de media op een SSD staat. MP3, MP4, FLV, het soort bestand maakt niet uit. Maar eens in de zoveel tijd slaat VLC vast en daarna is ook de verkenner eigenlijk niet meer te gebruiken. Een taskkill /f /im explorer.exe en explorer.exe weer opnieuw starten is wel een oplossing, maar stabieler is gewoon om Windows te herstarten.

Ik heb me er na jaren bij neergelegd en noem het maar een glitch in the Matrix :+ Zeker ook omdat het bij mij dus maar heel sporadisch gebeurt en dus ook op verschillende disks (maar altijd bij media playback in VLC).
Dan is het dus een "bekend" iets... en redelijk irritant. Ik ga toch MPC-HC weer eens afstoffen dan denk ik :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49

AzzKickah

06-CENSORED

WinAmp.

:)

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 12:38

MarkyB

The original

Zou het kunnen dat je harde schijf in slaapstand gaat en daar niet meer uit komt?

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:29
Lijkt me niet dat dit te maken heeft of het nu op een hdd of ssd staat.
Raar is wel dat de explorer dan ook vast slaat.
Te weinig geheugen wellicht zodat ie gaat swappen waardoor het probleem optreed.

Wat tips:

MarkyB boven deze post heeft ook een heel goed punt trouwens.

Zet de mp3tjes (als het past) eens op de SSD gebeurd het dan ook?

Kan het zijn dat je gebruik maakt van een audio device die exclusive staat ingesteld? Als elders aanspraak op dat apparaat gemaakt word zal VLC een afspeel device missen waardoor je audio niet meer afgespeeld kan worden met een vollopende progressbar als gevolg.

Wat je omschrijft gebeurt ook als je bijvoorbeeld over Dante of NDI out gaat en het afspeel apparaat dat gebruikt ontkoppeld word alleen zal explorer dan niet vast slaan. Het kan ook gebeuren bij file corruptie.

Probeer eens een ander apparaat te selecteren of in windows de audio instellingen na te lopen.
Staat daar iets niet goed ingesteld?

Wat gebeurt er als je de laatste versie van VLC gebruikt of mogelijk een andere mediaspeler om het probleem te reproduceren?

Zijn er andere topics die je gevonden hebt nav het "VLC" probleem waar je nu tegenaan loopt?

VLC AUDIO SETTINGS

MMSYS.CPL

[Voor 51% gewijzigd door TweakerCarlo op 20-02-2023 19:15]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
VLC staat ingesteld op het "standaard apparaat", dus dat zal zijn wat Windows/driver standaard aangeeft.
Wel heb ik nu de exclusieve toegang uitgeschakeld. Als het daarin heeft gezeten, kan ik me wel indenken dat het problemen geeft. Een simpel truukje dat je maar net even moet weten ;)
Maar goed, vanavond ga ik het zien. Nog even een paar uurtjes doorwerken en dan hoop ik geen vastloper :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 16:44
Lijkt dus misschien aan vlc te liggen. Test eens een dagje Winamp/foobar/aimp.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Intel 6 series chipset. Dit is waarschijnlijk een hardware bug in de chipset waardoor je SATA2 poorten uit kunnen vallen. Zorg dat die disk en SSD aan de 6Gb SATA poorten hangen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:43:
Intel 6 series chipset. Dit is waarschijnlijk een hardware bug in de chipset waardoor je SATA2 poorten uit kunnen vallen. Zorg dat die disk en SSD aan de 6Gb SATA poorten hangen.
Dat is ook een leuke, kende deze nog niet... Zal eens op zoek gaan naar een mooie handleiding voor het moederbord.

Nou ja, ik heb nog geen vastloper gehad vanavond en vind het welletjes zo. Morgen weer een dag en ik zie wel wat het dan gaat doen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Vandaag nieuwe rondes, nieuwe kansen.
Het exclusieve audio gebruik heb ik dus uitgezet bij de instellingen.
Om 11:00 de muziek aangezet, door laten spelen tot 12:00 om te gaan eten. Muziek op pauze, terug na het eten en deze speelt niet meer verder.

Winamp geïnstalleerd (geen reboot) en deze kan de muziek ook niet afspelen.
Reboot, en nu met Winamp muziekjes afspelen... Straks maar eens zien hoe en wat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Je kan in je geavanceerde energie instellingen instellen dat je harde schijf zich uitschakelt na een bepaalde tijd. Probeer dat eens uit te zetten.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
WEBGAMING schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:39:
Je kan in je geavanceerde energie instellingen instellen dat je harde schijf zich uitschakelt na een bepaalde tijd. Probeer dat eens uit te zetten.
Deze heb ik al uit staan, dat kan dus niet de boosdoener meer zijn. Dat was ook een proefballonnetje om te kijken of het probleem hiermee is opgelost. In de BIOS staat dit trouwens ook al uitgeschakeld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• TweakerCarlo
  • Wil je die map muziek is naar je ssd kopieren? Gebeurt het dan ook?
  • Slaat een een ander systeem ook vast bij het afspelen van die bestanden?

[Voor 197% gewijzigd door TweakerCarlo op 20-02-2023 18:50]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem kan herleiden tot vlc. Nu een paar dagen met winamp gedaan en dat werkt nu zonder problemen :)

Ik zal nog wel even aankijken wat het doet uiteraard (nu vakantie) dus als er nog een keer wat geks gebeurt zal ik het weer posten hier!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
TweakerCarlo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:09:
  • Wil je die map muziek is naar je ssd kopieren? Gebeurt het dan ook?
  • Slaat een een ander systeem ook vast bij het afspelen van die bestanden?
Een ander systeem (media computer bij de tv, Raspberry in de schuur) heeft geen problemen met de bestanden ( =streamen vanaf de thuisserver) maar dat is dus een kopie van deze bestanden.

De map naar de ssd kopiëren zou gedeeltelijk zijn, anders is ie een factor 2 te groot :')
Maar dat is een mogelijkheid als ik nog tegen problemen aan loop inderdaad!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• TweakerCarlo
Die audio afspelen (=streamen van de thuisserver) op een ander systeem is geen write, dat is een read vanuit de zelfde bron. Mogelijk dat er wat values in de tags aangepast worden over de playcount oid. Als het afspelen elders wel goed gaat check eerder genoemde punten.

Fijne vakantie gewenst! :-D

[Voor 130% gewijzigd door TweakerCarlo op 20-02-2023 19:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee