Toon posts:

copy/paste werkt niet in Debian11 icm VMWARE of web launch.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-03 15:08
Hallo allen,

Misschien kunnen jullie me hierbij helpen, op google heb ik nog geen antwoord kunnen vinden wat helpt.

Het gaat om het volgende. Op onze linux virtuele machines op vele kunnen we helaas niet ''copy/paste'' doen.

Zo op google vindt je de volgende te doen.
1. apt remove open-vm-tools-desktop open-vm-tools
2. apt install open-vm-tools-desktop open-vm-tools
3. restart VM machine,

dit soort commands vindt ik overal nu. Maar ik heb dit geprobeerd, maar het lukt niet.
Ik heb het via de console geprobeerd als via de web launch, op geen van beide werkt copy/paste.

Iemand nog andere tips&tricks_

Beste antwoord (via theduke1989 op 16-02-2023 12:37)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:38
Copy/Paste staat standaard uit in een VM console.

Zo kun je het aanzetten:
https://kb.vmware.com/s/article/57122

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

• theduke1989
vergeten te zeggen, wordt uitgevoerd als root user.

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-03 07:55
Dat gaat niet werken via de console
Hyper-V biedt wel een optie 'type clipboard contents' maar VMWare niet.

Meest voor de hand liggende antwoord is: gewoon niet doen
Als je een dergelijk VM wil beheren, dan benader je hem via SSH

Een omslachtige optie is een tool gebruiken die de inhoud van je clipboard als toetsenbord commando's stuurt
Ik weet dat deze bestaan, maar ondanks dat ik veelvuldig werk met vSphere hier nog nooit behoefte aan gehad dus kan je zo geen namen geven of ervaringen delen.

VMWare Workstation schijnt dit ook te kunnen

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.altaro.com/vmware/clipboard-vsphere/

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om wat voor VMware omgeving gaat het hier? Is dit via een hypervisor zoals ESXi of vCenter of is dit binnen Workstation of Player bijvoorbeeld? En waar wil je dit kopieren en plakken doen? Is dit binnen een desktop environment? Zo ja, welke gebruik je? Bekendsten zijn Gnome, KDE en XFCE of op de commandline? Als het om de commandline gaat, gebruik dan SSH. :)

Anyhow, na het installeren van de open-vm-tools, dien je de VM te herstarten. Is dat ook gedaan? Om het icm Windows te laten werken is dat icm de VMWare Tools wel een vereiste in elk geval.
Het artikel praat over ESXi 5, daarvoor wordt ook de client gebruikt, of deze opties er ook zijn binnen ESXi 7 (de nieuwste) weet ik niet. De client is er in elk geval niet meer, beheer gaat via een webinterface die (in mijn ogen) een stukje beperkter is, helaas.

[Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2023 12:15]

• theduke1989
Uhm

Debian11 mit basis installatie GNOME als desktop
ESXi7 (gaan binnenkort op 8)
In beide gevallen dus in Workstation als via de web launch kan ik niks copy paste.
Ik heb ook nog een extra VM aangemaakt, wil gaan testen met certbot van LetsEncrypt.
Moet dus veel copy/paste, dus in alle gevallen de terminal wekt niet.

Maar als ik bijvoorbeeld direct de server (ip of cname) intyp buiten de linux omgeving, dus de website direct dan werkt copy/paste wel. maar de terminal niet (in linux zelf)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:38

Zo kun je het aanzetten:

while (! ( succeed = try ()));

• Metabool
CH4OS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:11:
[...] Als het om de commandline gaat, gebruik dan SSH. :)
[...] VMWare Tools wel een vereiste in elk geval.[...]
Dat is denk ik clipboard-sharing functionaliteit, daarvoor is inderdaad vmware tools nodig.
Dat is niet waar ik aan denk bij copy/paste functionaliteit.

Clipboard sharing onder Linux zal sowieso wat lastiger gaan.
Qemu/Virt-man heeft die functionaliteit wel. vSphere (web) niet.
VMWare Workstation dan wel weer, die kan prima verbinden met vCenter / ESXi
Het artikel praat over ESXi 5, daarvoor wordt ook de client gebruikt, of deze opties er ook zijn binnen ESXi 7 (de nieuwste) weet ik niet. De client is er in elk geval niet meer, beheer gaat via een webinterface die (in mijn ogen) een stukje beperkter is, helaas.
Opties zijn er volgens mij nog, ging me meer om de toelichting in het artikel over dat en waarom het standaard niet kan. Was niet als instructie bedoeld.

TLDR is denk toch wel: niet doen
Als je per se lange reeksen aan toetsen moet sturen dan kan dit trouwens wel via de API / PowerCLI
https://williamlam.com/20...vsphere-api-powercli.html

• Metabool
theduke1989 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:21:

Ik heb ook nog een extra VM aangemaakt, wil gaan testen met certbot van LetsEncrypt.
Moet dus veel copy/paste, dus in alle gevallen de terminal wekt niet.

Maar als ik bijvoorbeeld direct de server (ip of cname) intyp buiten de linux omgeving, dus de website direct dan werkt copy/paste wel. maar de terminal niet (in linux zelf)
Die laatste zin snap ik niet goed.
Maar als oplossing voor je eerste zin: dat doe je niet via de VM console

Je VM heeft ongetwijfeld netwerkconnectiviteit. SSH daar naar toe
hans_lenze schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:25:

Zo kun je het aanzetten:
Zoals dus vermeld in het artikel waar ik reeds naar linkte.

[Voor 19% gewijzigd door Metabool op 16-02-2023 12:30]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Dat is inderdaad hoe ik het ook die, ik benader linux VM's via SSH, dan werkt copy/paste wel wanneer je het nodig hebt.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• theduke1989
Ik ben nog aan het oefenen met Linux, vandaar dat ik copy/paste vanuit Linux in web launch als remote console (vmware workstation 16) gebruik in dit geval met GUI mogelijkheden.

• theduke1989
hans_lenze schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:25:

Zo kun je het aanzetten:
Bedankt, dit heeft voor mij inderdaad gewerkt.

Kan nu eindelijk copy/paste gebruiken.

• Metabool
<leeg>

[Voor 199% gewijzigd door Metabool op 16-02-2023 12:41]

• Metabool
theduke1989 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Bedankt, dit heeft voor mij inderdaad gewerkt.
[Afbeelding]
Kan nu eindelijk copy/paste gebruiken.
Geen dank.....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Metabool schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:27:
Qemu/Virt-man heeft die functionaliteit wel. vSphere (web) niet.
VMWare Workstation dan wel weer, die kan prima verbinden met vCenter / ESXi
Je zou het eens met VMRC kunnen proberen, een externe remote toegang tool voor nieuwere versies van vCenter / ESXi.

EDIT: Ah, het is al opgelost, mooi! :)

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2023 12:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee