sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

VIN vragen bij interesse in gebruikte auto ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 17:45
Goedemiddag,

Ik ben van plan om een gebruikte auto te kopen van een jaar of 4-5 oud en zoek via de bekende autosites.

Het valt me op dat veel auto's geimporteerd zijn en dat schijnt weer extra risico's met zich mee te brengen zoals niet kloppende kilometerstanden en auto's die met schade zijn ingevoerd .

Nu heb ik ( terecht of onterecht) begrepen dat je m.b.v. het Voertuig Identificatie Nummer wat meer over de geschiedenis van een import auto te weten kunt komen. Het zal vast niet waterdicht zijn maar wellicht toch goed om het nummer ff te checken lijkt me?

Ik heb dit nummer dus opgevraagd bij een autohandelaar waar ik een interessante auto zag staan maar die draait er wat omheen met de mededeling dat alle documentatie aanwezig is en dat de km stand gegarandeerd wordt en dergelijke verhalen. Ik heb in ieder geval geen VIN gekregen.

Is dit verdacht of is het ongebruikelijk of onzinnig om het VIN nummer te vragen als je geintereseerd bent in een auto?

Bedankt.

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 16:50
Wij hebben ook een geimporteerde auto gekocht. Kilometerstand is dus niet betrouwbaar, maar wij hebben een proefrit gemaakt en er zit gewoon garantie op.

Na 3 weken met de auto valt ons niets op aan de auto, en het is al 12 jaar oud.

Denk dat het importeren gewoon vaker voorkomt omdat het goedkoper is.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27
Vreemd dat de verkoper erom heen draait.
Mij lijkt een VIN vragen niet vreemd.

Weet je het kenteken? zo ja dan kan je via deze website mogelijk wel iets vinden https://www.autoverleden.nl/buitenland-kenteken/

Andere optie is tijdens een proefrit de VIN noteren en natrekken.

Weet niet hoe duur de auto in kwestie is, maar het kan lonen de auto onafhankelijk te laten keuren door bijv: Dekra of autocoach.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Als ze er zo omheen draaien, gewoon meteen vertrekken. De meest logische verklaring is dat daar toch iets te zien is, en de verkoper niet wil dat je dat ziet.

Ik zou ook geen import auto kopen als je er niet zo gek veel verstand van hebt. Gewoon een NL geleverde auto, met NAP. Kost wat meer, maar dan heb je ook veel meer zekerheid. En als je zelf de auto weer wil verkopen is dat ook veel makkelijker.

Ik weet ook niet hoe een verkoper de kilometer stand kan garanderen, zij hebben ook geen idee wat er met zo'n auto gebeurt is. Misschien hebben zij hem niet teruggedraaid, maar de vorige eigenaar wel.
Bovendien is dat ook nooit te verifiëren, compleet waardeloos dus.

Overigens kan je ook gewoon met het kenteken zien of het een import is etc op ovi.rdw.nl

[Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 15-02-2023 14:50]

• Silverman401
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:32
Zoals DVX73 zegt, VIN geven is geen rare vraag voor import autos, als ze
niks te verbergen hebben geven ze die ook heus wel.
Ben ik zelf ooit achter gekomen toen ik ging zoeken naar een VW Golf, daar is 90% import voor m'n gevoel.

Offtopic:

Ook heb ik toen een keer een VIN gekregen na een hoop gezeur, gecheckt via een kleine betaling en km stand klopte voor geen meter..

"Ja ze hebben in duitsland denk ik een typfout gemaakt" kreeg ik te horen.. 8)7

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03 23:55
VIN moeten ze gewoon kunnen geven. Bij nieuwere autos is de VIN zelfs aan de buitenkant zichtbaar (vaak ergens bij de onderkant voorruit), dus er is geen reden om het niet te geven.
Dus of ze hebben wat te verbergen, of ze zijn gewoon intens lui. Voor mij genoeg reden om ergens anders te kijken.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Vin onder de ruit heeft meer met de fabrikant te maken. Ford en GM doen dat bijvoorbeeld vaak. Heeft niet zo veel met oud of nieuw te maken.

Ze hoeven ook helemaal niet in de auto op zoek, veel makkelijker om dat gewoon te bekijken in de administratie van de auto.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-03 18:52
Als je het wil weten en zij willen het niet geven, dan moet je die auto lekker links laten liggen. Het lijkt mij in ieder geval geen rare vraag, want als je een onderdeel nodig hebt kunnen ze er ook om vragen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als ze de VIN niet willen geven dan is er wsl mee gerommeld, weglopen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
het is idd geen rare vraag, en als ik hem zou stellen en geen antwoord krijg dan zoek ik verder.

Volgens mij is dat verhaal een jaar of 15 geleden begonnen, dat er sleutels op vin nummer besteld konden worden. Menig VW onder handen gehad waar het vin nummber achter het glas door een papiertje onzichtbaar was gemaakt. (ook via via met vin nummers onderhouds geschiedenis gekregen. en de km's die de auto had gelopen tijdens dat onderhoud. Niet waterdicht, maar een mooie manier om terugklokkers te filteren)

Blijkbaar is de angst er nog steeds onder bedrijven/mensen

[Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 15-02-2023 19:05]

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-03 17:45
Bedankt voor alle reacties tot dusverre.👍

De betreffende auto is import uit Duitsland dat is me bekend. Ik hoopte via het VIN wat meer te weten te komen over eventuele import met schade.

Kenteken heb ik ook gevraagd en ook niet gekregen, misschien moet de auto nog op kenteken gezet worden, ik weet het niet.
Ik ga in ieder geval niet verder met deze aanbieder, heb er niet zoveel vertrouwen in.

Het aantal kilometers kunnen ze schijnbaar garanderen door de dealer gegevens uit het buitenland te checken en er een uitdraai van te overleggen. Ervan uitgaande dat de auto altijd dealer onderhouden is dan.

In België hebben ze de car pass waarop de kilometerstanden bijgehouden worden, net als hier de NAP.
Of daar ook op vermeld wordt of de auto met schade is geëxporteerd weet ik echter niet.

[Voor 10% gewijzigd door VetVarken op 15-02-2023 19:03]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:13
Zonder VIN laten staan, dat stinkt al op voorhand. En leuk dat de kilometerstand klopt, de auto kan ook zijn opgevouwen.

Bij bijvoorbeeld BMW wil je sowieso de VIN hebben zodat je de opties kan bekijken.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 21:57
WEBGAMING schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:47:
Als ze er zo omheen draaien, gewoon meteen vertrekken. De meest logische verklaring is dat daar toch iets te zien is, en de verkoper niet wil dat je dat ziet.

Ik zou ook geen import auto kopen als je er niet zo gek veel verstand van hebt. Gewoon een NL geleverde auto, met NAP. Kost wat meer, maar dan heb je ook veel meer zekerheid. En als je zelf de auto weer wil verkopen is dat ook veel makkelijker.

Ik weet ook niet hoe een verkoper de kilometer stand kan garanderen, zij hebben ook geen idee wat er met zo'n auto gebeurt is. Misschien hebben zij hem niet teruggedraaid, maar de vorige eigenaar wel.
Bovendien is dat ook nooit te verifiëren, compleet waardeloos dus.

Overigens kan je ook gewoon met het kenteken zien of het een import is etc op ovi.rdw.nl
die VIN moet ie idd gwn kunnen geven, maar een NL auto met NAP zegt ook 3x niks. als ik tussen de beurt/apk/meetmoment door de km stand aanpas (stel ik rij 30k per jaar en ik haal er 15k af) dan loopt hij wel op, maar mist wel steeds kilometers. _+ een NL auto kan net zo goed helemaal opgevouwen zijn geweest, zegt helemaal niks. Het is vooral de angst bij import vaak. Veel NL autos zijn net zo goed opgelapt of wat dan ook. Risico bij een buitenlandse auto is vaak wel wat groter dat wel.

Als het wat lijkt, gewoon een proefrit doen en laten keuren op de brug, dan weet je hoe hij is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee