Mijn vraag
Als zelfs een eenvoudige blink niet werkt, kun je dan op de één of andere manier checken of de aansturing van de GPIO nog wel werkt?
Probleembeschrijving
Ik heb enkele eenvoudige python-scriptjes geprobeerd om een LED te laten knipperen, het LED-je blijft echter vrolijk branden in alle gevallen. Een script wat bij de elektronica doos zit, waarvan de componenten ook afkomstig zijn, ziet er zo uit:
Het script laat zich zonder problemen starten met python3 ~/LAFVIN_PI_Code/Python_Code/1_Blink/Blink.py
met als output:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry 4 met 4Gb RAM met extension board en breadboard. Als weerstand had ik eerst 220 Ohm en toen 330 Ohm geprobeerd.
Ik gebruik de laatste versie van Raspbian met python 3.
Ik heb overigens ook ander script geprobeerd, ook op basis van de fysieke pin 11. En een script op basis van de fysieke pin 7.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gekeken of ik het extension board verkeerd om had aangesloten op de raspberry pi. Dat bleek het geval te zijn; door met een multimeter een closed circuit meting te doen, kon ik zien welke pin op het pi-board naar welke pin op het extensie board ging. Maar misschien heb ik daarmee de pi beschadigd?
Verder heb ik ook even een 3,3V pin aangesloten ipv pinnen 7 of 11; toen ging de LED een stuk minder fel branden
Als zelfs een eenvoudige blink niet werkt, kun je dan op de één of andere manier checken of de aansturing van de GPIO nog wel werkt?
Probleembeschrijving
Ik heb enkele eenvoudige python-scriptjes geprobeerd om een LED te laten knipperen, het LED-je blijft echter vrolijk branden in alle gevallen. Een script wat bij de elektronica doos zit, waarvan de componenten ook afkomstig zijn, ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| #!/usr/bin/env python3 import RPi.GPIO as GPIO import time ledPin = 11 # RPI Board pin11 def setup(): GPIO.setmode(GPIO.BOARD) # Numbers GPIOs by physical location GPIO.setup(ledPin, GPIO.OUT) # Set ledPin's mode is output GPIO.output(ledPin, GPIO.LOW) # Set ledPin low to off led print ('using pin%d'%ledPin) def loop(): while True: GPIO.output(ledPin, GPIO.HIGH) # led on print ('...led on') time.sleep(1) GPIO.output(ledPin, GPIO.LOW) # led off print ('led off...') time.sleep(1) def destroy(): GPIO.output(ledPin, GPIO.LOW) # led off GPIO.cleanup() # Release resource if __name__ == '__main__': # Program start from here setup() try: loop() except KeyboardInterrupt: # When 'Ctrl+C' is pressed, the child program destroy() will be executed. destroy() |
Het script laat zich zonder problemen starten met python3 ~/LAFVIN_PI_Code/Python_Code/1_Blink/Blink.py
met als output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| using pin11 ...led on led off... ...led on led off... ...led on led off... |
Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry 4 met 4Gb RAM met extension board en breadboard. Als weerstand had ik eerst 220 Ohm en toen 330 Ohm geprobeerd.
Ik gebruik de laatste versie van Raspbian met python 3.
Ik heb overigens ook ander script geprobeerd, ook op basis van de fysieke pin 11. En een script op basis van de fysieke pin 7.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gekeken of ik het extension board verkeerd om had aangesloten op de raspberry pi. Dat bleek het geval te zijn; door met een multimeter een closed circuit meting te doen, kon ik zien welke pin op het pi-board naar welke pin op het extensie board ging. Maar misschien heb ik daarmee de pi beschadigd?
Verder heb ik ook even een 3,3V pin aangesloten ipv pinnen 7 of 11; toen ging de LED een stuk minder fel branden