Toon posts:

CV Ketel zelf schoon maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 14:40
Wij hebben een Intergas Kompakt HRE 28/24 hangen. De vorige bewoner heeft hier geen onderhoud aan laten plegen. 10 jaar niet! Ik wilde onderhoud inplannen, maar voor ik dat voor elkaar kreeg hing de ketel al te bonken, omdat de sifon vol zat met rotzooi.

Men is gekomen, heeft de sifon schoon gemaakt en de ketel werkte weer, maar bij het openen van de ketel was te zien dat de warmtewisselaar kompleet dicht gebakken was met neerslag van de verbrandingsgassen. De ketel was dus nog nooit schoon gemaakt van binnen.

Ketelrenovatie zou erg duur zijn, de ketel schoonmaken ook, omdat dit uren zou kosten. De medewerker heeft me laten zien en geprobeerd wat vrij te krijgen, maar het lijkt wel bijna alsof er beton in gegoten is.

De beste optie volgens het bedrijf dat de ketel kwam servicen is om een nieuwe ketel op te hangen (hij raadde me af er nog een winter mee te doen zo). Dan te gaan voor een moderne ketel die klaar is voor een hybride warmtepomp zodat we later nog alle kanten op kunnen (en volledig warmtepomp zou veel te duur zijn nu, plus we hebben een WTW hangen en verder niet geweldig veel ruimte voor een E-Boiler. Is wel een mouw aan te passen als het moet).

Dus ik vroeg me af of ik niet zelf de ketel kan schoonmaken? Dat kost me dan een paar uur werk misschien, maar scheelt nu veel kosten. Ik ben dan geen verwarmingsmonteur, maar ik heb geen twee linker handen. Ik ben elektrotechneut en alles wat ik kon zien was geen chinees. Ben me ook terdegen bewust van de kwetsbaarheid van de warmtewisselaar. Is het goed te doen dit zelf te doen? En zijn er speciale middelen die helpen die aangekoekte resten weg te krijgen?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Hier staan ze bij onderhoud rustig een kwartier te borstelen op de finnen om alles weer schoon te krijgen. En dan komen ze nog elk jaar langs ook (ook Intergas ketel).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42
Hou er rekening mee dat het vanaf april verboden is om zelf onderhoud te plegen aan je CV ketel vanwege de dan in werking tredende 'gasketelwet'. Alleen een gecertificeerde monteur mag dan ketels installeren of onderhouden. Dus je moet het of even vlot doen, of zelf wat certificaten halen, maar dan is een nieuwe ketel waarschijnlijk goedkoper ;)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
IKON schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:49:
De beste optie volgens het bedrijf dat de ketel kwam servicen is om een nieuwe ketel op te hangen (hij raadde me af er nog een winter mee te doen zo).
Natuurlijk is dat de beste optie! Wel via hun de nieuwe ketel laten plaatsen natuurlijk. Toevallig hebben ze een mooie aanbieding! :+

Nu je weet dat in de huidige staat de volgende winter spannend wordt is er geen man overboord om zelf te proberen. Dus als je vast budget vrijmaakt voor de zekerheid, kun je best zelf proberen hoever je er mee komt.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59
@Kevinns is mij net voor, het is zuur maar als er iets gebeurd en jij hebt het onderhoud gepleegd ben je waarschijnlijk zelf aansprakelijk (je verzekering zal niets uitkeren), los van boetes e.d.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:57
Kevinns schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:03:
Hou er rekening mee dat het vanaf april verboden is om zelf onderhoud te plegen aan je CV ketel vanwege de dan in werking tredende 'gasketelwet'.
Dat geldt specifiek voor bedrijven dat ze gecertificeerd moeten zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• IKON
Hou er rekening mee dat het vanaf april verboden is om zelf onderhoud te plegen aan je CV ketel vanwege de dan in werking tredende 'gasketelwet'. Alleen een gecertificeerde monteur mag dan ketels installeren of onderhouden. Dus je moet het of even vlot doen, of zelf wat certificaten halen, maar dan is een nieuwe ketel waarschijnlijk goedkoper ;)
Goeie! Maar is het zelf te doen? Ik wil er dit weekend best een uurtje of twee aan gaan zitten.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:31
Dan heb je wel nieuwe pakkingen nodig! Die moet je vervangen.

• IKON
ds23man schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:18:
Dan heb je wel nieuwe pakkingen nodig! Die moet je vervangen.
Mjah de pakking van de deksel zullen we maar zeggen heeft die kerel niet vervangen. Misschien onder het mom van "heeft geen nut". Er was maar 1 pakking die vervangen werd wat ik kon zien en dat was de gas aansluiting. Die zit er net een weekje in...

[Voor 5% gewijzigd door IKON op 15-02-2023 14:20]

• ds23man
Dan hoop ik voor je dat die 10 jaar oude pakking nog afdicht.

• DVX73
Sebazzz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Dat geldt specifiek voor bedrijven dat ze gecertificeerd moeten zijn.
Nee het geldt voor iedereen https://www.woonbond.nl/n...installatie-mag-niet-meer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:57
Op 1 oktober 2020 treedt het wettelijk stelsel voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties, zoals cv-ketels, gashaarden en geisers, in werking. Dit stelsel regelt dat bedrijven vanaf 1 april 2022 gecertificeerd moeten zijn om deze installaties te plaatsen, onderhouden of repareren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DVX73
@Sebazzz in de wettekst staat het volgende
c. schemabeheerder: natuurlijk persoon of rechtspersoon die een aanvraag om aanwijzing van een
certificatieschema voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties indient bij de toelatingsorganisatie;
Het geldt dus voor personen en bedrijven.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 16:18
Als de quote van @Sebazzz klopt, ben je 10 maanden te laat....

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 19:45
CappieL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Als de quote van @Sebazzz klopt, ben je 10 maanden te laat....
Neehoor, de gaswet is uitgesteld.

Verder voor de TS, tja, kun je doen, proberen "schoon te kammen". Je hebt er kammetjes voor.

Maar ik zou adviseren een installateur te zoeken die 'gewoon' groot onderhoud voor je doet.
Een ketel na 10 jaar weggooien moet je alleen doen als de wisselaar echt niet meer te redden is.

https://cvdeals.eu/product/460067-wisselaarkam-intergas/

[Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 15-02-2023 15:03]

2430Wp ZW

• IKON
S0epkip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:55:
[...]

Neehoor, de gaswet is uitgesteld.

Verder voor de TS, tja, kun je doen, proberen "schoon te kammen". Je hebt er kammetjes voor.

Maar ik zou adviseren een installateur te zoeken die 'gewoon' groot onderhoud voor je doet.
Een ketel na 10 jaar weggooien moet je alleen doen als de wisselaar echt niet meer te redden is.

https://cvdeals.eu/product/460067-wisselaarkam-intergas/
Volgens de monteur was er niks meer aan te doen. Er zitten ook van die strips in met gaatjes die ze er normaal uit trekken om schoon te maken. Kwam geen beweging in. Ik heb de ketel van binnen gezien en hij ziet echt uit alsof iemand er een kwak beton tegen aan gegooid heeft.

Als het me niet lukt dan echt maar wat anders laten ophangen….

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Rustig met een platte schroevendraaier krabben tussen de ribben, niet steken.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:32
klump4u schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:03:

[Afbeelding]
Dit is als hij nooit is onderhouden de enige oplossing
Nadeel dan wel is dat je de lamellen beschadigd en dus minimaal 1x per jaar onderhoud moet doen (dichtslibben gaat daarna sneller omdat je de lamellen beschadigd)
Dit is een tijdrovende klus maar niet een reden om een nieuwe te moeten kopen (1,5 uur voor een installateur die vaker Intergas doet, 3 uur als je het zelf doet)

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:57
Zou ovenreiniger niet werken of roetoplosser een tijdje in laten weken.

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 10:37
Toerq schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:22:
Zou ovenreiniger niet werken of roetoplosser een tijdje in laten weken.
Hallo allemaal ,

Ik ben zelf onderhoudsmonteur .wat ik niet snap van de makelaar dat die niet gezegd heeft dat de verkoper onderhoud moest laten plegen aan de cv-ketel .
Dit zijn toch geborgen gebreken .
Hoe jullie zo makkelijk praten over effe zelf onderhoud doen.
Daarom komt de gasketelwet en dan is het hopelijk afgelopen met het zel prutsen aan een cv-ketel .
Hoe gaan jullie een Intergas afstellen ?

• Herw76
IKON schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:32:
[...]

Volgens de monteur was er niks meer aan te doen. Er zitten ook van die strips in met gaatjes die ze er normaal uit trekken om schoon te maken. Kwam geen beweging in. Ik heb de ketel van binnen gezien en hij ziet echt uit alsof iemand er een kwak beton tegen aan gegooid heeft.

Als het me niet lukt dan echt maar wat anders laten ophangen….
Meestal door de extreme vervuiling ontstaan er scheuren aan de zijkanten van de wisselaar .
Deze zie je aan de buitenkant .
Gewoon een nieuwe laten ophangen .
De wisselaar is waarschijnlijk ook aardig dun geworden en dan wordt het rendement er ook niet beter op.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-03 10:45
Wel een goed punt. Maar wat is de consequentie dan? Want dat haal ik niet uit de artikelen.

Mijn schoonpa is cv monteur en gaat over 2 maanden met pensioen maar volgens mij is het plan om van de zomer nog wel een nieuwe ketel bij zijn zoon te installeren (ivm oplevering kan dat niet eerder).

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
sham27 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Wel een goed punt. Maar wat is de consequentie dan? Want dat haal ik niet uit de artikelen.

Mijn schoonpa is cv monteur en gaat over 2 maanden met pensioen maar volgens mij is het plan om van de zomer nog wel een nieuwe ketel bij zijn zoon te installeren (ivm oplevering kan dat niet eerder).
Verzekeraars betalen niks uit als je schade wil laten vergoeden ( en de oorzaak is de CV ketel ) zoals brand, koolmonoxide etc etc.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 19:45
corporalnl schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:51:
[...]

Verzekeraars betalen niks uit als je schade wil laten vergoeden ( en de oorzaak is de CV ketel ) zoals brand, koolmonoxide etc etc.
Geef daar eens een sterkte referentie voor?

2430Wp ZW

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
https://www.verheesenvand...eren-mag-straks-niet-meer

https://www.verwarminginfo.nl/verwarmingsketel/onderhoud

https://www.ad.nl/wonen/n...traks-niet-meer~a96a5687/

https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud

Etc etc.

Het is nu zo dat het nog niet bij alle verzekeraars nog een vereiste is, maar dat gaat wel komen zodra de wet actief is.
Daarnaast moet je kunnen aantonen dat er geregeld onderhoud is gepleegd. ( dat is nu al buiten deze wet )

[Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 16-02-2023 09:35]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Er zitten ook meerdere pakkingen in zo'n ketel behalve de obvious one, as we speak is er een monteur van Breman onderweg naar hun HQ om een pakking te halen die hij niet in zijn bus had liggen.
De kans dat je zoiets mist als goedbedoelende hobbyklusser is levensgroot met alle mogelijke gevolgen van dien.
Toch een veilige gedachte dat hij na afloop van de werkzaamheden ff de CO meet, ik neem aan dat een amateur niet zo'n meter heeft liggen dus zou er zelf echt niet aan beginnen.
Behalve het risico op grote boem slaapt het ook veel lekkerder met de gedachte dat je de volgende dag gewoon weer wakker wordt ;)

(Als ik zie hoe deze ketel er van binnen uit zag na 2 jaar geen onderhoud, eerdere monteur kwam niet opdagen waardoor het onderhoud ipv 1x per 1,5 jaar nu pas 2 jaar later gebeurde, dan heb je na 10 jaar wel echt een probleem.)

• ds23man
Alle ketelfabrikanten hebben onderhoudssetjes waar alle benodigde pakkingen in zitten, soms zelf een nieuwe sifon omdat de fabrikant dat voorschrijft.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
IKON schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:49:
...
Men is gekomen, heeft de sifon schoon gemaakt en de ketel werkte weer, maar bij het openen van de ketel was te zien dat de warmtewisselaar kompleet dicht gebakken was met neerslag van de verbrandingsgassen. De ketel was dus nog nooit schoon gemaakt van binnen.
...
Bij een schone verbranding komen voornamelijk gassen vrij die gassen blijven bij kamertemperatuur. Dus die slaan niet neer in de ketel.En een moderne ketel zit vol met sensoren en die slaat af op 't moment dat er teveel vuile/onvolledige verbrandig op treed.

Als het er uit ziet zoals het voorbeeld van @klump4u, dan is dat zeker geen neerslag van verbranding. Dat is gewoon stof/vuil dat samengeplakt is. Dat zit bij mij thuis in het roostertje van de badkamer afzuiger ook. 't plakt en met een klein beetje vocht klontert 't samen. Met veel water valt 't volledig uit elkaar. Maar ik zou geen waterballet in de ketel gaan maken.
klump4u schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:03:

[Afbeelding]
Maar ook niet krabben met metalen voorwerpen. Hiermee kras je coating weg en dat opent de deur weer voor andere problemen. Zie de reactie even niet zo snel terug, maar 't was al genoemd hierboven. Er zijn speciale borstels/kammen waarmee je goed tussen de lammelen kan poetsen zonder grof gereedschap.
Bijvoorbeeld : https://www.wasco.nl/artikel/8510220

IMHO, ik ervaar zelf wel in toenemende mate veel "doe maar een nieuwe" mentailiteit de afgelopen paar jaar. Smijt er maar geld tegen aan en makkelijk verdienen voor hun.
Ik had

[Voor 8% gewijzigd door PROnline op 16-02-2023 12:40]

• ds23man

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
@ds23man
Het is afhankelijk van het merk toestel en materiaal wisselaar.
Gewoon de voorschriften fabrikant volgen en eventueel juiste servicetools zoals een reinigingmes of speciaal opzetstuk stofzuiger etc.

@IKON
Maar als bewoner moet je niet zelf onderhoud willen uitvoeren.
In het begin stadium zou de gasketelwet alleen voor bedrijven gelden, maar ze zijn bezig om dit voor iedereen te laten gelden.
Ook al zou de wetgeving het niet verbieden dan zal het via de verzekering wel uitgesloten worden.
Bij brand ben je dus niet verzekerd.

[Voor 76% gewijzigd door DutchWing op 16-02-2023 13:26]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die wisselaar kun je prima zelf demonteren, schoonmaken en weer monteren. Daarna maak je een nieuwe afspraak met de onderhoudsdienst en meld je even netjes dat je de wisselaar schoon hebt gemaakt. Zo kan de monteur een nieuwe pakking plaatsen en goed kijken en meten of de boel goed dicht is. Scheelt jou een hoop kosten en de monteur een boel tijd.

Mocht je onverhoopt toch de wisselaar slopen dan kun je voor €540 een nieuwe halen.

• ds23man
DutchWing schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:22:
@ds23man
Het is afhankelijk van het merk toestel en materiaal wisselaar.
Gewoon de voorschriften fabrikant volgen en eventueel juiste servicetools zoals een reinigingmes of speciaal opzetstuk stofzuiger etc.

@IKON
Maar als bewoner moet je niet zelf onderhoud willen uitvoeren.
In het begin stadium zou de gasketelwet alleen voor bedrijven gelden, maar ze zijn bezig om dit voor iedereen te laten gelden.
Ook al zou de wetgeving het niet verbieden dan zal het via de verzekering wel uitgesloten worden.
Bij brand ben je dus niet verzekerd.
Denk dat je het stickertje van de onderhoudsmonteur niet meer terugvindt na een brand.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Denk dat je het stickertje van de onderhoudsmonteur niet meer terugvindt na een brand.
Heeft niks met een stickertje te maken, jij moet kunnen aantonen dat er onderhoud is geweest, factuur of afschrift is voldoende.

• ds23man
klump4u schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Heeft niks met een stickertje te maken, jij moet kunnen aantonen dat er onderhoud is geweest, factuur of afschrift is voldoende.
Die zijn mee opgefikt... :+

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens is het hele verzekeringsverhaal i.v.m. onderhoud momenteel nog afhankelijk van de verzekeraar. Check je opstalverzekering of er een clausule in staat over jaarlijks onderhoud (bij ons bijvoorbeeld wel)

Daarnaast is het geen gek idee voor je eigen gemoedsrust, als jij je rookgasafvoer verkeerd aansluit bijvoorbeeld heb je een groter probleem dan brand.

[Voor 3% gewijzigd door pagani op 16-02-2023 14:49]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Dan ligt er nog altijd bewijs bij degene die de rekening heeft verstuurd en geincasseerd. >:)

• ds23man
klump4u schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Dan ligt er nog altijd bewijs bij degene die de rekening heeft verstuurd en geincasseerd. >:)
Denk je nou echt dat brandverzekeraars wakker liggen over CV ketels?

https://www.dutchmultimed...-brandoorzaken-de-top-10/

Laat ze dan eerst maar eens een jaarlijkse droogtrommelcontrole invoeren...

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27
Als je 2 rechter handen heb, gewoon zelf doen. Men doet net alsof een verbrandingstoestel direct gaat exploderen en de verzekering niks gaat vergoeden.
Gewoon dikke kul.

- Je pakt de service / montage handleiding
- Je volgt duidelijk de instructies (read the fucking manual) en gebruikt overal nieuwe pakkingen waar dat hoort, en je draait de boel op het juiste moment vast.
- Zodra je dit moment heb bereikt weet je net zoveel als de meeste CV monteurs, en soms zelfs nog meer.
- Je hangt een CO melder op, op de juiste plek (weer: read the manual), just in case
- Je start de machine weer op zonder kap, kijkt met een zaklampje of je nergens rook ziet of vlammen uit ziet komen, en dat er niks ratelt of in de soep loopt.
- Loop nog eens de installatie van de rookgas afvoer na, vaak maken CV monteurs hier ook een levensgevaarlijk potje van (verkeerde materialen, verkeerd aangesloten, verkeerd gebeugeld etc.)
- Neem nu een biertje en geniet van uw noeste arbeid

[Voor 21% gewijzigd door Lollercopter op 16-02-2023 15:02]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Denk je nou echt dat brandverzekeraars wakker liggen over CV ketels?

https://www.dutchmultimed...-brandoorzaken-de-top-10/

Laat ze dan eerst maar eens een jaarlijkse droogtrommelcontrole invoeren...
Nee die liggen daar zeker niet wakker van maar als het tijd van flink uitkeren is dan zijn ze keihard en dan denk je achteraf al gauw van had ik maar. Tevens is het ook voor je eigen veiligheid om dat ding regelmatig te laten onderhouden.

• ds23man
klump4u schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Nee die liggen daar zeker niet wakker van maar als het tijd van flink uitkeren is dan zijn ze keihard en dan denk je achteraf al gauw van had ik maar. Tevens is het ook voor je eigen veiligheid om dat ding regelmatig te laten onderhouden.
Natuurlijk is onderhoud belangrijk, maar het erbij halen van je brandverzekering slaat nergens op omdat a. er zeeeeeer zelden een brand ontstaat in een cv ketel en b. de oorzaak slecht is vast te stellen bij een grote brand. Meestal weet men de ongeveer waar de brand is ontstaan maar als er een wasdroger naast een cv ketel staat ga je al de bietenbrug op.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Natuurlijk is onderhoud belangrijk, maar het erbij halen van je brandverzekering slaat nergens op omdat a. er zeeeeeer zelden een brand ontstaat in een cv ketel en b. de oorzaak slecht is vast te stellen bij een grote brand. Meestal weet men de ongeveer waar de brand is ontstaan maar als er een wasdroger naast een cv ketel staat ga je al de bietenbrug op.
Tja, de lotto win je ook zelden maar toch is er een kans. Het is gewoon voorschrift. punt.

• DVX73
ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:08:
[...]

De kans is weleens waar klein, maar de impact kan heel groot zijn.

Daarom zullen de meeste ervoor kiezen om dit risico geheel weg te nemen door het onderhoud uit te laten voeren door een gecertificeerde partij.

Mogelijk ben jij iemand die dit risico acceptabel vindt en daarom de kans neemt dat als er iets gebeurd er niets vergoed wordt.
In dit geval is de keuze voor TS en kunnen we niets anders doen dan hem de feiten geven waarmee hij zijn eigen afweging kan maken.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:03
Ik blijft dat heel raar verhalen vinden al eisen omtrent C.V. ketel, certificaten, gasmeting, enz. Terwijl bij hout kachel die 10 tot 100 keer meer vervuild dit allemaal niet geld.

Ik zal hier zeker niet druk om maken, is zoveelste regel die niet te handhaven is en toch gedoogd wordt in dit gedoog land :+ .

• ds23man
klump4u schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Tja, de lotto win je ook zelden maar toch is er een kans. Het is gewoon voorschrift. punt.
Voorschrift van wie? Niet van de verzekeraar in elk geval.

E worden nu een aantal dingen uit het verband getrokken. De Gasketelwet is ingevoerd omdat er veel ongevallen (doden) zijn met dubieuze rookgasafvoeren ( 95% aangelegd door de erkende installateur!), dit staat helemaal los van de brandverzekering. Daardoor is er een erkenningsregeling ingevoerd die herleidbaar is naar een bedrijf en zijn monteur(s). Blijkbaar kon dit niet aan de "markt" overgelaten worden en is er door de overheid ingegrepen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Pfff, zoveelste controle wetje voor de huizen bezitter. -(

Desalniettemin bedankt voor de tip.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DutchWing
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Dan heb je nog steeds je digitale afschriften etc.
Omgekeerde bewijslast.

Maar veelal sturen ze eerst een (onafhankelijke) partij om te controleren wat er precies gebeurd is en wat de oorzaak was en of het voorkomen kon worden en/of het opgezet spel betreft.

De kans dat een ketel in de brand vliegt is enorm klein, dan moet je echt een hoop verkeerd doen.
Maar ik meld het alleen, het is aan TS wat die met mijn advies doet.

Maar ik doe voornamelijk groot vermogen installaties van 100kW tot 50mW thermisch ingangsvermogen.

De gevaren van gasverbrandingstoestellen worden teveel verwaarloosd door zowel monteurs als klanten.

[Voor 67% gewijzigd door DutchWing op 16-02-2023 19:20]

• DutchWing
  • Niet online
Maar de manier hoe sommige hier als beunhazen TS adviseren zelf onderhoud te doen slaat natuurlijk nergens op!

En dan nog plusjes geven ook 8)7

Er zijn een hoop slechte monteurs, maar de branch is er tenminste wel mee bezig om ongevallen te verminderen.

En ook heel veel ongevallen komen niet in het nieuws als er geen dodelijke afloop is, dus nee het hoeft niet altijd in het nieuws te komen!

Het is eigenlijk verbazend dat het zo vaak juist wel goed gaat zonder dodelijke afloop!

• Herw76
sypie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
Die wisselaar kun je prima zelf demonteren, schoonmaken en weer monteren. Daarna maak je een nieuwe afspraak met de onderhoudsdienst en meld je even netjes dat je de wisselaar schoon hebt gemaakt. Zo kan de monteur een nieuwe pakking plaatsen en goed kijken en meten of de boel goed dicht is. Scheelt jou een hoop kosten en de monteur een boel tijd.

Mocht je onverhoopt toch de wisselaar slopen dan kun je voor €540 een nieuwe halen.
En je denk dat een installatiebedrijf daar in trapt .
De gasketelwet is al in werking maar nog niet in de wet dat is vanaf april .
Ik zeg ieder zijn vak

• Herw76
Dr Pro schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Als je dit leest is het gewoon niet te doen door een niet-installateur.
Wat een apparatuur man :D :9
Dat is juist de bedoeling .
Gewoon van afblijven .
Wat ik niet snap is dat de auto wel naar een garage gebracht wordt voor onderhoud en die prijzen zijn 4/5 x zo hoog en dat hoor je niemand over :F :-(

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:05
Ik heb het onderhoud van mijn ketel ook altijd zelf gedaan (ben net verhuisd naar een gasloze woning). Bij de wat oudere ketels (met simpele techniek) kan dat prima en komt het neer op alles netjes bijhouden. Het mooiste is als je op internet de onderhoudshandeiding kan vinden. In die van mij stond dat het loshalen van de warmtewisselaar niet tot het reguliere onderhoud behoort, en alleen bij ernstige vervuiling nodig is. Jouw geval hoort daar natuurlijk wel bij, maar als je alles loshaalt dan moeten inderdaad ook alle pakkingen en afdichtingen worden vervangen en dat lijkt me nu niet echt een klus om zelf te doen.

Wat wel een puntje is, is dat ernstige vervuiling zowel ten koste gaat van het rendement van de ketel als voor brandgevaar kan zorgen. Als je het niet goed schoon kunt krijgen, dan kun je de ketel m.i. maar beter afschrijven. Als je het onderhoud zelf doet, dan kun je het systeem bovendien niet op dichtheid controleren. Ik had zelf om die reden een CO-meter op gehangen naast de CV-ketel. Dat lost het probleem waarom de wetgeving m.b.t. certificering van onderhoudsmonteurs is ingevoerd op een veel betere manier op. Reden om die in te voeren was namelijk dat ook bij moderne en goed onderhouden ketels CO-vergiftiging soms optreedt. De overheid denkt alle problemen middels wet- en regelgeving op te kunnen lossen, maar dat is natuurlijk een illusie.

[Voor 3% gewijzigd door SPT op 16-02-2023 20:31]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42
Daarnaast, als je de wisselaar van een 10 jaar oude ketel moet vervangen voor bijna 600 euro dan kan je beter een nieuwe ketel nemen. De kosten per verlengd levensjaar van je ketel zijn dan namelijk hoger dan als je een nieuwe neemt. Los van het feit dat bij zo’n slecht onderhouden ding ongetwijfeld meer gaat falen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee