Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:01
Mijn vraag
Zijn er meer oordopjes die wel een rubberen tip hebben, maar die mij niet een bonkende feedback geeft bij elke stap die ik neem?

Ik heb het opgezocht en het heet blijkbaar heet het het Occlusion Effect

Ik heb in het verleden de de Airpods Pro gekocht. Dit was de voor mij de eerste keer dat oordopjes wel rubberen tips hadden, maar waarbij ik geen harde dreun hoor bij elke stap die ik neem. Dit schijnt te komen door het gaasje, "the vent," waar lucht doorheen kan gaan. Echter, vind ik deze te duur, en valt het rechter oortje relatief snel uit. Ik heb ook nog foam tips geprobeerd en dan blijven iets ze beter in, maar nog steeds niet zo goed als vele andere oordopjes die ik heb gehad of geprobeerd, en ik vind ze eigenlijk ook gewoon te duur.

Andere oordopjes die ik heb of heb gehad zijn bijvoorbeeld de Samsungs Galaxy Buds(+), LG Tone Free DFP9, QCY T1, T2 en T5. BIj deze had ik allemaal het effect, al is het bij de Buds(+) het ergste. Als ik hiermee ga hardlopen hoor ik zelfs mijn muziek niet meer, omdat het gebonk van de stappen dan luider is dan de muziek. Bij de LG Tone Free was het zo dat passieve noise cancelling (bij mij) zo slecht is dat het net is als oordopjes zonder tips en daar hoorde ik het effect dan ook veel minder.

Aan de andere kant, als ik oordpjes zonder tips gebruik, zoals de Airpods of de Samsung Galaxy Buds Live, dan valt de rechter oor altijd direct uit. Daarnaast is er bij de meeste van deze helemaal geen passieve noise cancelling, en als ANC er wel is werkt dit meestal nauwelijks.

Mijn vragen: Zijn er anderen die hier last van hebben? Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? En zijn er andere oordopjes met zo'n gaasje die dit kunnen verhelpen?

Ik zit momenteel specifiek te kijken naar de Buds 2 Pro bijvoorbeeld, waarbij ik hoop dat de bovenkant lucht door kan laten. Weet iemand dat toevallig?
Afbeeldingslocatie: https://www.samsung.com/global/galaxy/galaxy-buds2-pro/images/galaxy-buds2-pro-kv-mo.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door thefal op 15-02-2023 12:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Misschien vervangen door een foam tip of ander materiaal? Dat ademt misschien al ietsjes. Overigens zonder ervaring!

Waarom gebruik je de airpods pro dan niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
I-King schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:55:
Misschien vervangen door een foam tip of ander materiaal? Dat ademt misschien al ietsjes. Overigens zonder ervaring!

Waarom gebruik je de airpods pro dan niet gewoon?
De rechter valt helaas ook uit mijn oren. Ik heb nu foam tips gekocht en dat lijkt iets beter te gaan bij het testen, maar ik vind ze eigenlijk ook gewoon veel te duur.

Foam tips heb ik ook bij de Buds+ geprobeerd, en dit verhielp het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 15:02
Als je het probleem niet hebt bij Airpods Pro, waarom koop je die dan niet?

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:04

Tarin

Just plain weird.

Zoals ik al op je vraag op de FP had gereageerd, volgens mij zit er een (van de drie) microfoontje(s) achter dat zwarte 'gaasje'. Deze teardown biedt ook weinig hoop op een luchtkanaal.

Ik had voor het fietsen altijd een setje Koss KSC75, maar met als hoofdreden dat die niet volledig afsluiten (je hoort het verkeer om je heen nog goed). Daarvan bestaat ook een semi-draadloze bluetooth-variant.

Het is maar net wat je belangrijk vindt aan een koptelefoon. Ik vermoed dat je zonder een goede afsluiting sowieso niet de mate van ANC krijgt die mogelijk is met een plug.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 15-02-2023 12:08 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
Hoi, je had inderdaad gereageerd, bedankt daarvoor nog! Jouw antwoord was destijds "De gaasjes lijken meer voor de microfoontjes te zijn die er achter zitten." dus ik dacht ik kijk nog even of anderen het zeker weten en/of ervaring mee hebben, maar de teardown zegt inderdaad genoeg!

De Airpods Pro zullen toch niet de enigen zijn die dit hebben? Hopelijk heeft iemand een oplossing of andere oordpjes, en anders moet ik maar gaan hardlopen met mijn Soundcore Q30 koptelefoon bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb hier zelf gelukkig geen last van bij de meeste oortjes, alleen als ik zware oortjes gebruik met (te) grote doppen erop.

Ik heb zelf voor het sporten een keer de JBL Endurance Sprint gehaald, en ik heb ook IEMs met een haakje, is dat niet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Oon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:14:
Ik heb hier zelf gelukkig geen last van bij de meeste oortjes, alleen als ik zware oortjes gebruik met (te) grote doppen erop.

Ik heb zelf voor het sporten een keer de JBL Endurance Sprint gehaald, en ik heb ook IEMs met een haakje, is dat niet een oplossing?
In beide gevallen zouden ze dan niet meer uitvallen inderdaad. Misschien dat in combinatie met nog kleinere tips? Ik had ergens Extra Small eartips gezien, misschien dat dat het effect wat minder maakt, bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefal schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:52:
Mijn vraag
Mijn vragen: Zijn er anderen die hier last van hebben? Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? En zijn er andere oordopjes met zo'n gaasje die dit kunnen verhelpen?
even outside the box.......speciaal voor hardlopen heb ik (omdat ik een scheithekel aan oordoppen heb) dan ook Aftershokx gekocht.

Toegegeven....je levert iets in op geluidkwaliteit..maar het comfort is super, heerlijk gewoon je oren open.

https://shokz.com/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Fraggert schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:28:
[...]

even outside the box.......speciaal voor hardlopen heb ik (omdat ik een scheithekel aan oordoppen heb) dan ook Aftershokx gekocht.

Toegegeven....je levert iets in op geluidkwaliteit..maar het comfort is super, heerlijk gewoon je oren open.

https://shokz.com/
Die heb ik ook, ook ideaal voor langere reizen in de auto (podcast luisteren terwijl de passagiers slapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:08
Interessant topic, waar ben je uiteindelijk bij geeindigd?

Ik heb ook last van het harde gebonk met hardlopen, en ook dat de oordopjes er vrijwel instant uitrollen. Ondanks verschillende maten van de tips proberen.

Ik ben op zoek naar het beste geluid, die (nog belangrijker) goed blijven zitten. Elke 100 meter die dopjes tegenhouden zodat ze er niet uitvallen wordt je natuurlijk helemal krankjorem van.

Wat ik (inmiddels een heel tijdje terug) heb geprobeerd:
Bose quietcomfort ultra earbuds
Deze hebben een soort vleugeltjes in je oren, zou kunnen werken maar vallen er tóch uit bij mij.

Zelfde met de Sony WF-1000XM5
Hier had ik goede hoop omdat ze redelijk licht zijn als ik me goed herinner. Maar die vallen ook snel uit mijn oren.
Deze oordopjes vind ik sowieso tegenvallen in vergelijking met de over-ear van hetzelfde merk.

Een probleem met alle noise cancelling is ook dat ze vaak enorme herrie beginnen te maken (fluiten) in de wind, met het hardlopen en zeker ook op de fiets.

Ik heb nu het volgende gezien waar een hardloper / influencer heel positief over was: de Shockz OpenFit Air.
Ik kan me wel voorstellen dat het werkt, de Shockz werken natuurlijk behoorlijk anders dan de rest.
Maar aangezien ik het bij een "influencer" zag, blijft het natuurlijk de vraag hoe oprecht het is (reclame)

Iemand nog ervaringen hiermee of tips? :*)

Edit: ik had de laatste 2 reacties niet gezien! Inderdaad Aftershockz als optie dus. Welk model?

[ Voor 3% gewijzigd door Jago2 op 20-06-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Je geeft aan het beste geluid te zoeken. Ik heb (al ruim 5 jaar) een Aftershokz Titanium, de OpenMove lijkt het vervangende model te zijn. Vergeleken met (bekabelde) IEMs of een goede over-the-ear hoofdtelefoon als een Sennheiser 595 of een Beyerdynamic DT770Pro kan je het niet, maar het werkt, is draadloos, zit stevig en je hoort je omgeving.

Sinds driekwart jaar gebruik ik die naast in de auto (praatpodcasts, dus geluidskwaliteit ondergeschikt) ook voor hardlopen (start to run podcast, dus met muziek), en het valt me eigenlijk heel erg mee, ik stoor me absoluut niet aan de beperktere geluidskwaliteit. Ze zijn echt prima voor loopmuziek.

Ik zie dat ze naast de openmove ook drie duurdere modellen hebben, die van mij heb ik destijds bij de Expert uit kunnen proberen in de winkel, wellicht is dat een optie?

Mijn eerste Titanium hoofdtelefoon ging overigens na anderhalf jaar stuk (wilde niet meer laden), maar ik kreeg zonder gedoe een nieuwe toegestuurd, dus ook nog goeie service daar :).

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 20-06-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Jago2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:35:
Interessant topic, waar ben je uiteindelijk bij geeindigd?
Ik ben uiteindelijk bij de Airpods Pro 2 gebleven. Vind het nog steeds niet mooi dat die wit is, en nog steeds te duur, maar inmiddels heeft het wel zo zijn waarde verloren dat het duurder zou zijn om nieuwe te kopen.

Ik was wel in Duitsland en zag dat ze daar de LG DFP9 en de T90Q hadden, allebei voor een erg goede prijs. Ik heb eerder de DFP9 gehad, en ik heb daar ook de enige review van geschreven.

Mijn conclusie was toen
Als basic oordopjes voldoen ze prima. Geluidskwaliteit is goed, ze zitten héél goed in mijn oren, het doosje is compact, de bedieningsmogelijkheden zijn goed en zelfs uit te breiden, en ze zijn te gebruiken op oude apparaten zonder Bluetooth.

Wanneer je de oordopjes echter op de extra features beoordeelt, zijn ze echter uitermate teleurstellend.
Het zijn echter de enige die direct op fitnessapparaten e.d. zijn aan te sluiten dus ik besloot dat ik ze voor €75 wel nog een keer wilde proberen. Er lijken wat firmware en software updates te zijn geweest, want alle problemen die ik toen had (ANC werkt niet, transparency is nutteloos, app is slecht) heb ik niet meer! Ik ben alleen zo gewend geraakt aan de ANC van de Airpods Pro 2, dat de ANC van de LG enigzins tegenvalt. Voor de rest zitten en werken ze geweldig. Ik gebruik ze voor fitness (youtube op de loopband) en op straat wandelen, voor treinreizen en drukke citytrips gebruik ik de Airpods Pro 2.
moet ik mijn review van toen nog bijwerken...?
Pagina: 1