Toon posts:

Plusminus 5 jaar gamen (1440p/144hz) in Fractal Design North

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LUH-3417
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijn huidige PC is inmiddels bijna zes jaar oud en ik wil hem gaan vervangen voor een krachtiger model. Vorig jaar rond deze tijd won ik al informatie in via een topic omdat ik toen op zoek was naar een mooie ITX-kast voor in de woonkamer. Destijds heb ik besloten nog even te wachten en nu de Fractal Design North bestaat wil ik daarvoor gaan in plaats van voor een ITX-kast.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dagelijks gebruik en gamen. Ik heb een 1440p/144hz scherm dat ik blijf gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik stel geen harde bovengrens, maar de kosten moeten wel te verantwoorden zijn. Daarnaast ben ik liever 'safe than sorry'; ik geef liever nu 100 euro meer uit voor een 'te krachtig' onderdeel dan dat ik over drie jaar denk; 'had ik toch maar...' Ik wil er namelijk wel weer een jaar of vijf mee vooruit kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, muis, toetsenbord en headset zijn al in bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand heb ik een overzicht gemaakt van wat ik denk nodig te hebben. Het lijkt me compleet, maar ik ben er een aantal jaar uit, dus misschien mis ik wat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb liever Intel dan AMD.
Ik vind het fijn als veel producten van hetzelfde merk zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Fractal Design North is een harde eis. Ik weet dat hij slecht leverbaar is.
The usual; stil, koel en als het kan ook energiezuinig. Waterkoeling vind ik eng.
Ik laat de PC assembleren (ik ben te lomp om dat zelf te doen). Het liefst kies ik daarbij voor Azerty (goede ervaringen mee in het verleden). Ik probeer dus zoveel mogelijk producten te kiezen die zij in het assortiment hebben.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten:
-of deze producten bij elkaar passen (vooral op gebied van moederbord en RAM).
-of de voeding krachtig en goed genoeg is.
-of er belachelijk dure/overkill onderdelen zijn.
-of er onderdelen zijn een bottleneck gaan vormen.
-of er onderdelen zijn die vervangen kunnen worden voor een beter (eventueel iets duurder) onderdeel.
-of ik te veel of te weinig fans heb uitgekozen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 319,90€ 319,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G€ 969,90€ 969,90
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 150,-€ 150,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
4VentilatorenNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 22,95€ 91,80
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 144,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 2.523,30

Alle reacties

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:09
waarom geen Z790 mobo ? zou volgens mij beter passen bij de K cpu

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

Eentje

houd van de vijver

320 euro voor een b650e moederbord is verschrikkelijk duur voor het zelfde geld of minder heb je een goed z790 moederbord.
bijvoorbeeld
uitvoering: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX voor 299
of een goede z690
uitvoering: Gigabyte Z690 GAMING X (rev. 1.0) voor 229

daarnaast zou ik wegblijven bij alle moederborden met een intel 1225 netwerk chip
https://www.overclock.net..._03-2-5-gbps-nic.1796635/

There eent no place like home

• LUH-3417
  • Niet online
Thanks, dat zijn goede suggesties. Bovendien bonuspunten voor zowel moederbord als videokaart van Gigabyte. :)

Hoe is de voeding en het RAM?

• LvanW
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:05
Ik heb de Fractal Design North (met 12600k en 3080) in exact dezelfde uitvoering, prachtige case. Er zitten 2 140 mm fans bij, dus 4 extra 140mm fans lijkt me overbodig. Heb zelf een extra 120 mm Noctua achterin gemonteerd. Met een custom fan curve is de kast redelijk stil, standaard echter vrij luid idle.

Er zit een bracket bij de case voor 2x 140 mm side fans maar toegevoegde waarde hiervan schijnt marginaal te zijn.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:49
Ik ga het toch nog maar eens vragen. Ik val behoorlijk in de herhaling de laatste tijd bij BBG advies

Waarom een 13600k(f)? Dat is echt een enorm energie onzuinig monster. Verbruikt zo maar 20-25% meer stroom tijdens gaming.... Terwijl de 7600x sneller is! De hele 13 serie van Intel is verschrikkelijk als het op stroomverbruik aankomt.

De 5800x3d is nog sneller in games en nog energie zuiniger. Verslaat zowel de 7600x en de 13600k.

Met zowel de 13600k en de 5800x3d kom je weg met goedkoop DDR4 geheugen en goedkopere oudere moederborden..

Nadeel van zowel de 5800x3d en de 13600k is direct ook dat ze op een moederbord en geheugen-generatie zitten waarbij ze de laatste releases van de generatie zijn. Er komen geen betere componenten meer voor uit . Over 3-5 jaar als je van dit systeem af wilt wordt verkopen lastiger, tussentijds upgraden kan ook niet meer.

Als je voor de 7600x gaat, zit je op een nieuwe AM5 socket die nog 3-5 jaar ondersteuning gaat ontvangen. Iemand die m van jou overkoopt tegen die tijd kan dus nog upgraden, jij zelf in de tussentijd ook. Betekent wel dat je nu een duurder moederbord en duurder DDR5 geheugen moet gaan halen.

Ten slotte kun je nog even wachten op de 7000x3d serie. Die komen eerste kwartaal dit jaar uit. Dan heb je echt de crème de la crop als de benchmarks voor die serie presteren zoals de 5800x3d de verwachtingen heeft geschapen. Een 7800X3D gaat je maart dit jaar 480 kosten en is naar verwachting echt een energiezuinig gaming monster.

Duurt dat te lang? Dan zou ik een 7600X halen nu.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 334,-€ 334,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 88,99€ 88,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 170,63€ 170,63
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.358,-€ 1.358,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 151,-€ 151,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesSamsung 870 Evo (MZ-77E1T0B/EU) 1TB€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 84,95€ 84,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.794,47

Ik heb dit systeem net besteld na veel onderzoek. Even je kast naar wens aanpassen, en je storage en voor de rest heb je dan een bijna optimaal systeem wat mij betreft. Die ook nog eens upgradable is.

[Voor 145% gewijzigd door DutchManticore op 16-02-2023 11:16]

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:37
Ik volg @DutchManticore in zijn opmerking rond de 7600x CPU en het AM5 platform, maar het lijkt me anderzijds wel dat de keuze van @LUH-3417 voor een intel cpu een harde eis is.

Dan nog even mijn opmerkingen:

1. Je moet goed nagaan of jouw monitor (we kennen het model niet) minstens Gsync compatible is. Dit is van belang als je wil gamen met een variabele refresh rate. De kwaliteit van jouw gaming ervaring gaat er enorm op vooruit. Zowat elke monitor is Freesync compatible, maar dat vereist wel een AMD GPU. Als je voor een Nvidia GPU wil gaan, moet je dus nagaan of die monitor ook Gsync compatible is.

2. Ik snap de keuze voor de Samsung 980 pro niet helemaal, laat staan die voor twee exemplaren, elk van verschillende capaciteit.

Tot nader order is er geen enkele game die optimaal gebruik maakt van die fors hogere leessnelheden van de pci 4.0 nvme's, of zelfs van pci 3.0 nvme's, ten opzichte van Sata ssd's.

Ja, ik weet het, directstorage API zal daar verandering in brengen en ja, er is al één game die daar gebruik van maakt, namelijk Forspoken. Maar die laatste is net uit en 't loopt niet erg lekker, wat ik er zo van begrepen heb.

Mijn voorstel : investeer nu in één nvme pci 3.0 van grote capaciteit, en later, mocht de directstorage raket finaal echt gelanceerd raken, in een pci 4.0 of hoger nvme, gesteld dat de benchmarks werkelijk een relevant voordeel zouden aantonen tov. pci 3.0 nvme's (tegen dan).

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:49
Oh en een moederbord met WIFI.. tja. Dat kun je uiteraard doen.
Maar gamen wil je eigenlijk niet via WIFI. gewoon bedraden. Scheelt merkbaar in online games, zeker competatieve shooters.

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03

Eentje

houd van de vijver

Deze 790 van gigabyte is de 790 variant maar zonder wifi voor 253 en scheelt weer 50 op mijn eerder gelinktr z790 moederbord
uitvoering: Gigabyte Z790 GAMING X

There eent no place like home

• LUH-3417
  • Niet online
Dank voor alle zinvolle reacties!

Ik waardeer de uiteenzetting van @DutchManticore enorm, maar Intel is inderdaad wel een duidelijke voorkeur voor mij. Dat is niet rationeel, sorry. Snap dat het nu een beetje een 'geef mij advies en dan ga ik toch mijn eigen zin doen'-verhaal wordt. :)

Moederboard met WiFi (en Bluetooth) is voor mij belangrijk. Minder draad betekent minder commentaar op een PC in de woonkamer en bovendien liggen mijn 'pro' Team Fortress 2-dagen al ver achter mij.

@Mortov Molotov: Monitor is een Dell S2417DG. Oudste onderdeel dat ik op dit moment heb, maar wel met G-sync.

Dat van die SSD's moet je me even uitleggen. Ik zie geen enorm prijsverschil tussen PCI 3.0 of PCI 4.0 SSD's, dus wat zou dan het voordeel zijn van nu één grote 3.0 kopen en later uitbreiden? Of mis ik iets?

Nog een keer voor de bonusronde: zijn interne geheugen en voeding goed? Ik weet dat ik bij vorige PC's dagen bezig was met het uitvogelen van het beste RAM qua latency, CAS en weet ik veel wat en dat ik er uiteindelijk nog geen bal van snap...

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:43
Je zou wat tientjes op SSD's kunnen besparen omdat de enige reden voor PCIe4 SSD's in een gaming PC DirectStorage is, en dat komt nog niet erg van de grond - maar als dat gaat gebeuren heeft het zeker zin om je actieve disk op PCIe4 of binnenkort PCIe5 te hebben.

De Corsair voeding voldoet royaal, maar dat doet een be quiet! Pure Power 12 M 750W ook, die is bovendien flink goedkoper en ook nog ATX 3.0 gespecificeerd (kan o.a. beter overweg met stroompieken, dat kan met toekomstige videokaarten van belang zijn).

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:37
@LUH-3417 je hebt natuurlijk een punt ivm het zeer beperkte prijsverschil tussen PCI 4.0 en PCI 3.0 nvme's. En inderdaad @martyw als je vandaag een nieuw systeem bouwt, waarom dan nog kijken naar een nvme van de vorige generatie.

Dit gezegd zijnde, als je dan toch wil investeren in een PCI 4.0 nvme, zou ik wegblijven van de uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB . Er wordt door meerderen namelijk een onomkeerbaar verlies aan write speeds vastgesteld (5000 -> 1000 mb/s) na een tijdje gebruik. Onomkeerbaar als in: ook na een full reformat.

Daar zal je in de praktijk niks van merken, maar ik vind dit toch niet kunnen voor die vooropgestelde kwaliteit.

https://us.community.sams...ed-1100-mb-s/td-p/1562864

Samsung reageert hier overigens niet officieel op.

En dus zou ik de uitvoering: Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB of de uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB aanraden.

[Voor 4% gewijzigd door Mortov Molotov op 17-02-2023 08:36. Reden: Enige duiding]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee