Toon posts:

NAS of computers in Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• geenhaarbeter
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
mijn vraag:
stel ik download een bestand via mijn pc kan ik deze direct laten downloaden naar een pc in mijn netwerk?

een voorbeeld want de vraag vind ik gek klinken.
stel ik zie een bestand op spotnet die ik wil downloaden, via spotnet kan ik de downloadmap aanpassen.
zou ik deze kunnen veranderen naar een map die op een andere pc staat zodat het bestand niet wordt opgeslagen op de pc waar ik mee download maar naar de pc waar ik wil dat het bestand komt te staan?

en spotnet is een voorbeeld maar het principe blijft hetzelfde.
mocht een programma het toestaan om bestanden te downloaden en dat de map waar dit moet komen veranderd kan worden naar de map die je wilt gebruiken.

nog steeds vind ik de vraagstelling erg vaag, ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt wat ik precies bedoel.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:09
Ja, dat is mogelijk. Zowel met een NAS of ander computer in het netwerk. Uiteraard moeten deze allebei aanstaan. En een gedeelde map hebben met de toestemming dat computer 1 een bestand mag schrijven in de map op computer 2.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is het het eenvoudigst om gebruik te maken van network mappings (Map a network drive in Windows - Microsoft Support), dan heb je een drive letter die je direct kan selecteren. Anders kan je uiteraard ook met UNC paden (https://stackoverflow.com...lder-on-my-local-computer) werken, maar die zijn wat lastiger te onthouden (en kosten wat meer type werk).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• geenhaarbeter
  • Niet online
heiyu schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:55:
Ja, dat is mogelijk. Zowel met een NAS of ander computer in het netwerk. Uiteraard moeten deze allebei aanstaan. En een gedeelde map hebben met de toestemming dat computer 1 een bestand mag schrijven in de map op computer 2.
dank u dank u dank u, dit vermoedde ik al maar ik heb weinig zin te investeren in duur apparatuur als het principe wat ik voor ogen heb achteraf niet werkt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon directe netwerkmapping maken naar een andere machine (of dat nou een PC of een NAS is) zal werken.

Vraag is wat je wilt doen. Als het om downloaden van nieuwsgroepen, torrents en andere van dat soort zaken gaat: dat kun je uiteraard op je PC doen en dan op een ander apparaat opslaan. je zou ook een NAS kunnen kopen waar je een downloadclient voor de betreffende technologie op zet. Een NAS is over het algemeen een stuk zuiniger, en dan hoef je ook geen twee apparaten aan laten staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:46
Bedenk wel dat als je zoiets doet, je al de data twee keer over je netwerk transporteert.

De data wordt vanaf het internet naar je PC waarop je werkt gedownload en dan weer doorgestuurd naar de locatie waar je het wilt hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:35:
Bedenk wel dat als je zoiets doet, je al de data twee keer over je netwerk transporteert.

De data wordt vanaf het internet naar je PC waarop je werkt gedownload en dan weer doorgestuurd naar de locatie waar je het wilt hebben.
Gezien je internetverbinding vaak de bottleneck is lijkt me dat niet zo'n probleem, toch?

Ik hoef thuis mijn gigabytes niet af te rekenen, online trouwens ook niet :P

[Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2023 11:45]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Ben(V)
Niemand beweerde dat zoiets een probleem is, maar je kunt niet een download starten en bijvoorbeeld je PC dan uitzetten of de download app stoppen.
En als je een snelle internet verbinding hebt dan kun je zomaar je netwerk vol trekken doordat alles twee keer over het Lan moet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:49:
...En als je een snelle internet verbinding hebt dan kun je zomaar je netwerk vol trekken doordat alles twee keer over het Lan moet.
Minstens 2 keer, meer als bij het downloaden ook automatisch de bestanden worden uitgepakt.
Ik zou de pc waar de bestanden naar toe moeten de download laten uitvoeren.

• geenhaarbeter
  • Niet online
heiyu schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:55:
en als ik een netwerk kabel van de ene pc naar de andere pc inzet. zorgt dit dan ook voor een dubbel data vebruik in mijn netwerk?
of zal dit dan enkel door de verbonden pc's worden verzonden en ontvangen?

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:09
geenhaarbeter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]
en als ik een netwerk kabel van de ene pc naar de andere pc inzet. zorgt dit dan ook voor een dubbel data vebruik in mijn netwerk?
In principe heb je nog steeds dubbel data, maar daar zal ik niet druk om maken. Je haalt de data op 1 computer binnen en intern wordt het naar een andere computer verzonden en ontvangen. Denk dat je voor thuisgebruik uberhaupt niet druk hoef te maken om data verbruik.

• Frogmen
  • Niet online
geenhaarbeter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Ik zou mij niet druk maken over dubbel data gebruik op je interne netwerk zeker niet als dat bekabeld Gigabit is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
IK zou me daar wel druk over maken.
Als je een video file download is het niet alleen je netwerk dat dubbel belast wordt maar het duurt ook gewoon veel langer.

• geenhaarbeter
  • Niet online
heiyu schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:11:
[...]

In principe heb je nog steeds dubbel data, maar daar zal ik niet druk om maken. Je haalt de data op 1 computer binnen en intern wordt het naar een andere computer verzonden en ontvangen. Denk dat je voor thuisgebruik uberhaupt niet druk hoef te maken om data verbruik.
is een server cpu bijvoorbeeld dan ook handig om te gebruiken?
ik kan op mijn andere pc bijvoorbeeld een cpu monteren die geschikt is voor server/netwerk.
maar een 8 core cpu zal voldoende wezen gok ik, maarja je weet het maar nooit.

• geenhaarbeter
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:32:
IK zou me daar wel druk over maken.
Als je een video file download is het niet alleen je netwerk dat dubbel belast wordt maar het duurt ook gewoon veel langer.
ik heb glasvezel en 1000 gbits volgens mij.
ik download gemiddeld met 120 mb per seconde.

dus ik maak mij hier helemaal weinig druk om
:)

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-03 22:12
Of is dat gemiddeld 120MB? Dan trek je namelijk je netwerk wel vol. Echter is die meestal full duplex, dus die tweede stroom data gaat de andere kant op.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Een server cpu is nergens voor nodig. Ik heb een consumenten cpu en moederbord in mijn server.
Daarbij heb ik die server zo ingericht voor torrents en usenet waarbij ik de bijbehorende download bestanden (lees, nzb en dergelijke) in een map op de server drop en die programmas op de server ze automatisch oppakken daar en beginnen te downloaden.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
@geenhaarbeter Ik zou een NAS overwegen. Als je een beetje een fatsoenlijk model koopt, kan die zelfs het downloaden voor zijn rekening nemen.

[Voor 6% gewijzigd door Masimo op 15-02-2023 19:32]

• W1ck1e
geenhaarbeter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:59:
...
ik heb glasvezel en 1000 gbits volgens mij.
ik download gemiddeld met 120 mb per seconde.

dus ik maak mij hier helemaal weinig druk om
:)
ik denk dat je 1000 Mbit bedoelt (oftewel 1 Gbit) & 120 Mbyte per seconde.
Dan trek je dus je internet lijn helemaal vol. En delen van je lan (afhankelijk van de inrichting van je netwerk)
Je oorspronkelijke vraag is beantwoord (ja dat kan). Maar of het handig is is maar de vraag.
Ik heb het idee dat je veel kunt leren. ;)

• geenhaarbeter
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:14:
[...]

ik denk dat je 1000 Mbit bedoelt (oftewel 1 Gbit) & 120 Mbyte per seconde.
Dan trek je dus je internet lijn helemaal vol. En delen van je lan (afhankelijk van de inrichting van je netwerk)
Je oorspronkelijke vraag is beantwoord (ja dat kan). Maar of het handig is is maar de vraag.
Ik heb het idee dat je veel kunt leren. ;)
desalniettemin is het principe praktischer dan het via het apparaat te doen wat een htpc is en geen gebruikelijke pc.
kan wel gewoon het apparaat als pc gebruiken maar met draadloze meuk en toetsenbord wil ik zo min mogelijk mee werken omdat ik door mn adhd in de knoop raak met de handelingen die ik moet doen.
pc's aan downloaden en verzenden voila map openen en afspelen.
ik download amper ik enkel een schijfje vol data staan die niet door streaming diensten worden uitgezonden want het is of te oud of er is weinig interesse in.
een keertje weeer floris kijken is leuk.
of een keertje penoza is leuk.
zijn series die niet beschikbaar zijn.
ja NPO+ als je wilt betweten maar dat is weer een dienst die ik niet verder benut dan een keer penoza kijken.
snapte, ik heb net als jij eveneens genoeg te leren. iedereen zijn ding toch?
vind de opmerking ook niet gepast op een forumvraag als dit.
voelt beetje kleinerend en bespottend zeker als je mij voordat je dit deelt eerst corrigeert.

• sig69
  • Laatst online: 19:35
Uit emotie gepost denk ik want er valt bijna geen touw aan vast te knopen? @W1ck1e bedoelt het niet verkeerd volgens mij, kijk maar er staat een smiley bij. Kijk, weer wat geleerd.
En juiste eenheden zijn gewoon belangrijk als je het over netwerken hebt. MB, Mb, mb, allemaal verschillende dingen.

[Voor 24% gewijzigd door sig69 op 24-02-2023 02:27]

Roomba E5 te koop

• sig69
  • Laatst online: 19:35
geenhaarbeter schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:22:
[...]

maar met draadloze meuk en toetsenbord wil ik zo min mogelijk mee werken omdat ik door mn adhd in de knoop raak
Niet lullig bedoeld, maar hier moest ik echt om lachen :*)

Roomba E5 te koop

• W1ck1e
geenhaarbeter schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:22:
[...]
...
snapte, ik heb net als jij eveneens genoeg te leren. iedereen zijn ding toch?
vind de opmerking ook niet gepast op een forumvraag als dit.
voelt beetje kleinerend en bespottend zeker als je mij voordat je dit deelt eerst corrigeert.
De opmerking heb ik zeker niet bedoeld zoals jij schrijft het te begrijpen. Ik lijk meer op jou dan jij lijkt te beseffen.

- bij onzorgvuldigheid bij eenheden als Mbit, MByte kan makkelijk verwarring ontstaan over wat er wordt bedoeld.
- bij downloaden naar een andere pc gaat de data vaker over het netwerk dan nodig.

Optimaal is in jouw geval 2 keer: een keer van internet naar de pc waarmee je download en nog keer naar de pc waarmee je wilt kijken.

Als je tijdens het downloaden meteen naar de kijk-pc wegschrijft kan het volgende gebeuren:

1 data van internet naar download pc
2 wegschrijven van data op kijk pc
3 controle door download pc of bestanden intact zijn
4 lezen van bestanden voor het repareren
5 schrijven van herstelde bestanden
6 lezen van rar bestanden om ze uit te pakken
7 wegschrijven van uitgepakte rar bestanden

Dan gaat er dus maximaal 7 keer data over het netwerk. Bij een kleine download is dat geen probleem, bij een grote dus wel.

Het beste kan je de bestanden downloaden op de download pc, daar laten controleren & repareren en vervolgens de bestanden uitpakken naar de kijkpc.

Met "ik heb het idee dat je veel kunt leren" bedoelde ik:
Hoe het kan en hoe het handiger kan.
Een beter begrip van de correcte eenheden. Daar worden vaak fouten bij gemaakt, soms is dat relevant, soms niet: hier wel.

De meeste reacties op tweakers zijn in principe serieus en positief bedoeld.
Bij concrete vragen en problemen helpen de reacties de vraagstellers de juiste kant op of zelfs tot de oplossing.

Ook ik leer nog veel, niet alleen van de berichten op tweakers.

• Frogmen
  • Niet online
Ik denk dat wat je eigenlijk wilt gewoon een kleine server is die je via een webinterface opdracht geeft om downloads te doen. Dat kan en daarvoor heb je echt geen krachtige CPU nodig het is sterk afhankelijk wat je gebruikt voor de download. Maar beetje zoeken met Google en je goed inlezen kom je er vast wel. Je krijgt hier geen handleiding voor het bouwen van downloadserver.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• geenhaarbeter
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 02:24:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar hier moest ik echt om lachen :*)
Geen idee wat er dan zo grappig moet wezen :).
Eveneens een opmerking die vraagtekens oproept waarom moet je dit zo zeggen zonder context.. dus mindfuck 2.0
sig69 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 02:21:
Uit emotie gepost denk ik want er valt bijna geen touw aan vast te knopen? @W1ck1e bedoelt het niet verkeerd volgens mij, kijk maar er staat een smiley bij. Kijk, weer wat geleerd.
En juiste eenheden zijn gewoon belangrijk als je het over netwerken hebt. MB, Mb, mb, allemaal verschillende dingen.
Welk touw?

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 07:14
Dit topic loopt gierend uit de bocht. Touwen waar niks aan wordt vastgeknoopt en in de knoop geraakte draadloze verbindingen :)

Volgens mij is het antwoord allang gegeven, het onderstaande is de oplossing die je zoekt @geenhaarbeter:
lier schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:55:
Volgens mij is het het eenvoudigst om gebruik te maken van network mappings (Map a network drive in Windows - Microsoft Support), dan heb je een drive letter die je direct kan selecteren. Anders kan je uiteraard ook met UNC paden (https://stackoverflow.com...lder-on-my-local-computer) werken, maar die zijn wat lastiger te onthouden (en kosten wat meer type werk).
Op deze manier voeg je de harde schrijf van de pc waar je naartoe wilt downloaden toe als harde schijf van de pc waarop je download. Wat betekent dat je hem vanuit spotnet of de verkenner kunt selecteren en openen. Mijn toevoeging daarop is dat de pc waar zaken naartoe wilt downloaden wel aan moet staan. Wat mogelijk betekent dat de pc meer/vaker aanstaat en daarmee meer stroom verbruikt. Hoeft niet erg te zijn wel een goede om in overweging te nemen.

Er zijn ook andere oplossingen voor deze use case. Mocht je het interessant vinden dan zou je nog eens kunnen zoeken op "NAS".
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee