Toon posts:

Upgrade HDD Laptop naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiwietje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-02 11:42
Beste Tweakers,

Een aantal jaar geleden heb ik, o.a. met behulp van dit forum, een Lenovo Y540 gekocht. Deze heeft een 256 SSD en een 1TB HHD. Mijn gedachte was destijds dat ik vooral wat oudere games speel (Witcher 3, League of Legends) welke goed op de HHD geïnstalleerd konden worden en af en toe een nieuwe game. Echter merk ik dat mijn SSD over de jaren heen vol is geslipt en het me niet meer goed lukt om één core game op de SSD te hebben staan zonder dat ik hier altijd op mijn limiet zit.

Nu twijfel ik om mijn HHD te vervangen door een SSD. Ik heb hier zelf weinig ervaring mee maar als ik wat filmpjes op youtube zie moet dit ook voor een leek zoals ik best te doen zijn.

Ik zou mijn huidige HHD dus graag willen vervangen door een SSD zodat ik wat meer 'grotere' games kan hebben draaien op een SSD. Ik wil ongeveer rond de 100 euro uitgeven aan deze upgrade en voor mij is 1TB ruim genoeg.

Zelf zat ik te denken aan een van de volgende SSD's:

crucial-mx500
uitvoering: Crucial MX500 2,5" 1TB
Samsung 870 Evo
uitvoering: Samsung 870 Evo (MZ-77E1T0B/EU) 1TB

Volstaan deze SSD's of zouden jullie andere SSD's aanraden?

Beste antwoord (via Kiwietje op 15-02-2023 13:07)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 22:24
Ik zou ook gewoon voor de MX500 gaan, heb er 2, al heel lang, en die werken perfect.

Ik heb de specs er niet op nageslagen, maar kijk even naar de aansluiting (ik vermoed gewoon SATA en geen M2) en de exacte dimensies. Kan 2.5" zijn (meest waarschijnlijk), maar wellicht ook 1.8"???

In jouw geval is het super simpel, omdat je OS op de bestaande SSD staat. Het is echt de laptop openschroeven, voorzichtig open maken (soms zitten er wat kunststof haakjes die snel breken), HDD eruit, SSD er in, dichtmaken, aanzwengelen, SSD in Windows partitioneren/formateren en je spellen er op knallen.

Om heel eerlijk te zijn: ik zou wellicht overwegen om je SSD die er al in zit (ook) te vervangen, omdat je zegt dat hij vol staat.

Alle reacties

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:11
Gezien de 870 Evo veel issues lijkt te hebben zou ik inderdaad voor de MX500 gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• PageFault
Ik zou ook gewoon voor de MX500 gaan, heb er 2, al heel lang, en die werken perfect.

Ik heb de specs er niet op nageslagen, maar kijk even naar de aansluiting (ik vermoed gewoon SATA en geen M2) en de exacte dimensies. Kan 2.5" zijn (meest waarschijnlijk), maar wellicht ook 1.8"???

In jouw geval is het super simpel, omdat je OS op de bestaande SSD staat. Het is echt de laptop openschroeven, voorzichtig open maken (soms zitten er wat kunststof haakjes die snel breken), HDD eruit, SSD er in, dichtmaken, aanzwengelen, SSD in Windows partitioneren/formateren en je spellen er op knallen.

Om heel eerlijk te zijn: ik zou wellicht overwegen om je SSD die er al in zit (ook) te vervangen, omdat je zegt dat hij vol staat.

• Kiwietje
Bedankt voor de reacties! Dan gaat het waarschijnlijk gewoon de MX500 worden.

Op internet zag ik dat de HHD een Sata aansluiting had maar denk dat ik hem van tevoren even open maak. Je geeft aan om de SSD ook te vervangen, kan ik hier straffeloos iedere grootte in zetten of kan het zijn dat de laptop beperkt is tot bijvoorbeeld 512gb?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Als er gewoon een 2.5 inch hdd in zit, kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat elke 2.5 inch ssd gewoon past. Zal ook niet beperkt zijn oid.

• PageFault
Kiwietje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:34:
Bedankt voor de reacties! Dan gaat het waarschijnlijk gewoon de MX500 worden.

Op internet zag ik dat de HHD een Sata aansluiting had maar denk dat ik hem van tevoren even open maak. Je geeft aan om de SSD ook te vervangen, kan ik hier straffeloos iedere grootte in zetten of kan het zijn dat de laptop beperkt is tot bijvoorbeeld 512gb?
Ik heb toen zo'n Samsung netbookje (type even vergeten) open gemaakt en de (defecte) 500 GB HDD vervangen voor een 120 GB SSD (waren toen aan de prijs). Hij doet het nog steeds en qua grootte niks gemerkt. Denk ook niet dat het uitmaakt als je naar groter gaat.

Als je de SSD vervangt door een grotere, zou ik hem of clonen of vantevoren even goed zoeken naar alle drivers voor alles (chipset, USB, netwerk, audio, webcam, etc) voor je aan de bak gaat. Dat je wel compleet bent voor je opnieuw zou installeren als je dat zou gaan doen. Ik heb dat wel gedaan, omdat de HDD naar de haaien was. Met allerlei tooltjes kun je achterhalen wat je huidige hardware en drivers + versies is.

Op de Lenovo site kun je denk ik wel zien welke drivers er allemaal te downloaden zijn.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
PageFault schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb toen zo'n Samsung netbookje (type even vergeten) open gemaakt en de (defecte) 500 GB HDD vervangen voor een 120 GB SSD (waren toen aan de prijs). Hij doet het nog steeds en qua grootte niks gemerkt. Denk ook niet dat het uitmaakt als je naar groter gaat.

Als je de SSD vervangt door een grotere, zou ik hem of clonen of vantevoren even goed zoeken naar alle drivers voor alles (chipset, USB, netwerk, audio, webcam, etc) voor je aan de bak gaat. Dat je wel compleet bent voor je opnieuw zou installeren als je dat zou gaan doen. Ik heb dat wel gedaan, omdat de HDD naar de haaien was. Met allerlei tooltjes kun je achterhalen wat je huidige hardware en drivers + versies is.

Op de Lenovo site kun je denk ik wel zien welke drivers er allemaal te downloaden zijn.
Dat hoeft allemaal niet, OS staat al op een SSD.

• PageFault
WEBGAMING schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Dat hoeft allemaal niet, OS staat al op een SSD.
Ik doelde op: stel dat hij die huidige SSD + HDD vervangt door 1 grote SSD of de huidige SSD + HDD vervangt door 2 SSDs.

• Kiwietje
@PageFault
Ik denk dat ik eerst begin met vervanging van de HHD. Mocht ik toch merken dat bepaalde games niet lekker draaien op de nieuwe SSD kan ik altijd nog mijn m2-SSD vervangen. Eerst even de makkelijkere weg proberen.

Heb zojuist al weer twee games moeten deinstalleren om hogwarts legacy erop te krijgen dus het wordt wel tijd voor een upgrade :-)

[Voor 5% gewijzigd door Kiwietje op 15-02-2023 13:56]

• PageFault
Kiwietje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:55:
@PageFault
Ik denk dat ik eerst begin met vervanging van de HHD. Mocht ik toch merken dat bepaalde games niet lekker draaien op de nieuwe SSD kan ik altijd nog mijn m2-SSD vervangen. Eerst even de makkelijkere weg proberen.

Heb zojuist al weer twee games moeten deinstalleren om hogwarts legacy erop te krijgen dus het wordt wel tijd voor een upgrade :-)
Denk een wijze volgorde. Er zit inderdaad een M2 SSD in, die kun je achteraf altijd nog vervangen. Kwam deze 2 filmpjes tegen, wellicht brengen ze je iets:

YouTube: How to upgrade M.2 Pcie Nvme HDD SSD RAM Lenovo LEGION Y540 disasse...

YouTube: Lenovo Legion Y540 : Disassembly upgrade ram m.2 ssd ram hdd battery...

• Kiwietje
@PageFault
Bedankt! duidelijke filmpjes, moet zo vast lukken.

• Kiwietje
@PageFault

Je hebt me toch aan het twijfelen om niet meteen de M2-ssd te vervangen. Welke M2 ssd zou je aanraden? Kan ik gewoon 1TB SSD installeren?

• PageFault
Kiwietje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:34:
@PageFault

Je hebt me toch aan het twijfelen om niet meteen de M2-ssd te vervangen. Welke M2 ssd zou je aanraden? Kan ik gewoon 1TB SSD installeren?
Ik weet niet of er een maximum is, ik heb niet echt in de specificaties gekeken, als het er al in staat. Als het ding al M2 ondersteunt, zal er denk ik geen max zijn. Het enige is de form factor. Hoe lang is dat ding en is het SATA of NVMe? Dat laatste kun je zien aan de inkepingen.

Anders zou ik bijna zeggen zoiets: uitvoering: Kingston NV2 2TB

Maar dan moet je even iets meer weten over de huidige M2, want de Kingston is 80 mm.

EDIT: In dat 2e filmpje na 3:10 zie ik een lange NVMe SSD en hij vertelt dat je er ook met gemak 1 TB in kan proppen. Ik zou dan 2 TB ook wel aandurven voor 109 euro.

[Voor 9% gewijzigd door PageFault op 16-02-2023 10:15]

• Kiwietje
@PageFault

Top, bedankt!

• Kiwietje
Helaas vandaag een defecte ssd ontvangen.. deze maar retourneren en een nieuwe bestellen ! Hopelijk gaat het dan beter
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee