Toon posts:

Dual boot naar virtual machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikevl1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:50
Mijn vraag
Op dit moment heb ik op mijn systeem een dual boot, mijn vraag is of het mogelijk is om vanaf de reeds geinstalleerde installaties te booten in een virtuele machine?

Op bepaalde momenten is de volledige kracht van de machine nodig en zal er dus nog gereboot moeten worden, maar het zou erg gewenst zijn om op momenten dat niet alle hardware kracht nodig is beide instanties tegelijk te draaien als een virtual machine. Is er soft ware die dit kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 en windows 10 beide op eigen schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al het gezocht naar software die dit kan, ik weet niet precies of dit bestaat en welke naam dit heeft, ik heb dus nog niks gevonden.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via mikevl1 op 20-02-2023 08:53)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
In principe kan dat, je kan een fysieke schijf als bron gebruiken in de meeste virtualisatie tools, maar ik vraag me af of je dat wil.

Als het om W10 en W11 gaat ben ik ook wel benieuwd waarom je nou net deze dualboot, aangezien ze niet zoveel verschillen. Windows als VM booten vanaf een Linux host zou nog wel logisch zijn, maar Windows vanaf Windows klinkt alsof je gewoon veel overhead gaat hebben met weinig/geen winst?

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 19:43
Een soort VMWare vSphere??

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:50
Volgens mij kan je met Hyper-v fysieke drives gebruiken : https://www.tenforums.com...er-v-virtual-machine.html. Het is wel wat omslachtig. Is dit wat je zoekt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
In principe kan dat, je kan een fysieke schijf als bron gebruiken in de meeste virtualisatie tools, maar ik vraag me af of je dat wil.

Als het om W10 en W11 gaat ben ik ook wel benieuwd waarom je nou net deze dualboot, aangezien ze niet zoveel verschillen. Windows als VM booten vanaf een Linux host zou nog wel logisch zijn, maar Windows vanaf Windows klinkt alsof je gewoon veel overhead gaat hebben met weinig/geen winst?

• mikevl1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:50
Oon schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:08:

Het gaat om een werk en prive installatie, als er in het weekend nog even snel iets voor het werk gedaan moet worden dat ik dan niet meer hoef te rebooten. Vaak gaat het alleen om even wat bestanden uploaden dus qua prestaties maakt het niet veel uit.

Bedankt voor het antwoord, dan ga ik opzoek naar een passende virtualisatie tool die dit kan.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mikevl1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Het gaat om een werk en prive installatie, als er in het weekend nog even snel iets voor het werk gedaan moet worden dat ik dan niet meer hoef te rebooten. Vaak gaat het alleen om even wat bestanden uploaden dus qua prestaties maakt het niet veel uit.

Bedankt voor het antwoord, dan ga ik opzoek naar een passende virtualisatie tool die dit kan.
1 windows installatie, gebruiken voor zowel fysieke als virtuele toepassing lijkt me niet de meest ideale oplossing, omdat je deels toch weer last krijgt van hardware- en driver overhead je zit immers altijd weer vast aan die verd....de vm-tools... ik vraag me eerlijkheidshalve ook wel af waarom je niet gewoon 1 windows draait met meerdere accounts is dit een soort... "ik heb een goede pc van werk en daar stiekum een 2e ssd bijgeplaatst"-verhaal...

als ik kijk naar virtualisatie-overhead dan zou ik voor de stabiliteit liever gewoon volledig gaan voor een always-hypervisored oplossing kortom gewoon een paar vms op een platform als proxmox. die kan in principe on de fly ook hardware-bronnen alloceren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee