Toon posts:

8G RAM genoeg om te monteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaartjeS11
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-03 12:26
Hoi allemaal,

Ik zoek een werklaptop. Voornamelijk voor tekst verwerking, internet, werk veel in google drive e.d. Maar ook voor audio montage. Heel misschien ook video montage. Ik ben zelfstandige en video is in principe geen onderdeel van mijn werk, maar stel een laptop van 100 euro meer kan ik ook video mee doen, dan zou ik voor de zekerheid voor die laptop gaan. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Mij grootste vraag is of 8G werkgeheugen genoeg is om soepel in Adobe Audition audio te monteren?

Ik denk momenteel aan de MacBook Air 2020 M1 met 256G opslag. Ik twijfel dus tussen 8G of 16G werkgeheugen. Ik vind 1000 euro (de 8G) al een behoorlijk bedrag voor een laptop, maar begrijp dat je daar wel op uit komt als je iets fatsoenlijks wilt dat ook nog licht is en maximaal 14 inch? (Dat zijn twee harde eisen, hij moet vrijwel iedere dag mee in de trein.) Het verschil tussen 8G en 16G is toch ruim 300 euro, vandaar mijn vraag.

Ik heb geen voorkeur voor Mac over Windows overigens. Heb met beide ervaring en het is mij om het even. Dus ik sta ook open voor Windows alternatieven waarmee ik audio kan monteren. Iemand daar nog ideeën over?

Alvast veel dank!
Groetjes,
Maartje

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
Ik zie 16 GB eigenlijk als harde ondergrens voor alles wat meer moet doen dan e-mail en PowerPoint.

8 GB zou je alleen nog in budgetlaptops moeten tegengekomen IMO.

Apple speelt een psychologisch spelletje: één obsceen duur model dat toch niemand koopt, een nog wel aardig betaalbaar maar met de specs expres net zo dat je die eigenlijk niet wilt, zoals in dit geval het geheugen, één model er tussenin die iedereen kiest. Door het goedkope model wordt je binnen gelokt, en vergeleken bij de obsceen dure valt die middelste ook nog wel mee.

Maar goed, als je graag Apple wilt, dan wordt het dus de middelste :)

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mee eens, ik zou ook niets meer kopen met 8gb ram.

Kijk ook eens naar een HP pavilion 14"?

Er zijn waarschijnlijk meer modellen, maar een greep uit de pricewatch:

https://tweakers.net/pric.../1842588;1887440;1838332/

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06
MacBooks hebben momenteel de beste accuduur van alle opties. Dat is (by far) het grootste voordeel van de MacBooks.

Maar ze zijn ook duur. Er zijn erg leuke alternatieven. De Yoga Slim 7 Pro Gen 7 bijvoorbeeld. Voor € 1.090,50 heb je die met 16GB ram, zeer efficiënte en capabele AMD Ryzen 7 6800HS apu en hoge resolutie 2.8K-scherm.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-03 06:56
Bovendien is het geheugen in een MacBook gesoldeerd. Dus in de toekomst, kun je dit ook niet meer aanpassen...

Door nu een laptop te kopen die nu al weinig ram-geheugen heeft, loop je wel een grote kans dat je de laptop over enkele jaren weg moet doen door het gebrek aan ram-geheugen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee