Toon posts:

Is dit een degelijke opzet voor een netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• arbee84
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 22:05
Ik heb momenteel een router in de woonkamer, slecht wifi boven en geen wifi op zolder. Ik wil daar wat aan doen (voornamelijk omdat er nu ook een computer op zolder komt), maar ik heb erg weinig ervaring met netwerken. Ik probeer dat te compenseren door veel te googlen, en daar is nu ook wel wat uitgekomen, maar ik zou daar erg graag de mening van een paar experts over horen want uiteindelijk heb ik geen idee wat ik aan het doen ben.

Ik heb nu dit uitgetekend:

Mijn vragen:
  • is dit een degelijke setup, of heb ik iets verkeerd gedaan?
  • zouden jullie het anders aanpakken en zo ja, hoe?
  • ik zat eraan te denken om alles bij TPlink te halen. Goed idee?
  • ik dacht dan ceiling mounted APs te halen. Beneden hoeft dat niet denk ik, want die router zal wel goed genoeg zijn toch?
  • hoe bepaal ik welke spullen van TPlink ik nodig heb? Bijvoorbeeld de APs: EAP650 of 670?
  • hebben jullie een suggesties voor een router in deze situatie?
  • is CAT6a de meest logische optie?
  • moet de switch boven ook PoE zijn? Ik denk het wel, want anders krijgt de AP geen prik..?
Edit:
OK, als ik de tweede router verwijder en vervang door een AP dan zou het er zo uit zien:

[Voor 12% gewijzigd door arbee84 op 14-02-2023 22:07]

Beste antwoord (via arbee84 op 15-02-2023 17:41)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
Allereerst gewoon Cat 6 utp gebruiken, Cat 6a is volkomen overbodig en alleen maar lastiger te verwerken.

Een controller zoals die OC200 heeft geen ingang en uitgang maar sluit je gewoon aan op een poort van je router of van een switch.

Het vervangen door van een Experiabox door een eigen router is een over het algemeen zinloze hobby die onnodig geld kost en niets oplevert.