Toon posts:

Is dit een degelijke opzet voor een netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• arbee84
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 22:05
Ik heb momenteel een router in de woonkamer, slecht wifi boven en geen wifi op zolder. Ik wil daar wat aan doen (voornamelijk omdat er nu ook een computer op zolder komt), maar ik heb erg weinig ervaring met netwerken. Ik probeer dat te compenseren door veel te googlen, en daar is nu ook wel wat uitgekomen, maar ik zou daar erg graag de mening van een paar experts over horen want uiteindelijk heb ik geen idee wat ik aan het doen ben.

Ik heb nu dit uitgetekend:

Mijn vragen:
  • is dit een degelijke setup, of heb ik iets verkeerd gedaan?
  • zouden jullie het anders aanpakken en zo ja, hoe?
  • ik zat eraan te denken om alles bij TPlink te halen. Goed idee?
  • ik dacht dan ceiling mounted APs te halen. Beneden hoeft dat niet denk ik, want die router zal wel goed genoeg zijn toch?
  • hoe bepaal ik welke spullen van TPlink ik nodig heb? Bijvoorbeeld de APs: EAP650 of 670?
  • hebben jullie een suggesties voor een router in deze situatie?
  • is CAT6a de meest logische optie?
  • moet de switch boven ook PoE zijn? Ik denk het wel, want anders krijgt de AP geen prik..?
Edit:
OK, als ik de tweede router verwijder en vervang door een AP dan zou het er zo uit zien:

[Voor 12% gewijzigd door arbee84 op 14-02-2023 22:07]

Beste antwoord (via arbee84 op 15-02-2023 17:41)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
Allereerst gewoon Cat 6 utp gebruiken, Cat 6a is volkomen overbodig en alleen maar lastiger te verwerken.

Een controller zoals die OC200 heeft geen ingang en uitgang maar sluit je gewoon aan op een poort van je router of van een switch.

Het vervangen door van een Experiabox door een eigen router is een over het algemeen zinloze hobby die onnodig geld kost en niets oplevert.

Meerdere router is ook niet zinvol, een thuisnetwerk bouw je op met een router, switches en acesspoints.
Of je een extra accesspoint op de begane grond nodig hebt is afhankelijke van de plaatsing van de router en de demping op de begane grond( muren en meubels).

Als je tp-link accesspoints wilt hebben zou ik persoonlijk voor een EAP245 V3 gaan.
Als je perse voor wifi 6 wilt gaan dan een EAP610 nemen, maar wifi 6 heeft voor thuis omgevingen weinig toegevoegde waarde maar is veel duurder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De living room router zou ik wisselen door eventueel AP. Een router achter een router is niet de beste oplossing.

Verder kun je de switch op de zolderverdieping ook PoE maken, of je moet een PoE injector gebruiken. Dat kost je wel een stopcontact extra.

Cat 6 is prima, als je tenminste de kabels kunt trekken wanneer dat nog gedaan moet worden.

Over de AP's van TP-link: heb je ze met elkaar vergeleken? Waar zitten de verschillen en zijn die voor jou van belang?

[Voor 6% gewijzigd door sypie op 14-02-2023 21:16]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat is die "1) controller" voor iets?

Als je een access point op third floor gebruikt waar een tweede Ethernet poort op zit dan kun je daar de pc op aansluiten. Scheelt je een switch op deze verdieping.

Beneden kun je inderdaad gebruik maken van de wifi van de isp router, echter werkt het (d.w.z. roaming) waarschijnlijk beter wanneer je daar een access point voor gebruikt van hetzelfde merk en type als op de andere 2 verdiepingen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 22:46
Als je een netwerkschema maakt, teken alle kabels los. Nu lijkt het alsof je apparaten aan het doorlussen bent en dat netwerkkabels zich spontaan splitsen. Zit AP4 nu bijvoorbeeld op switch 2 of switch 5? Je maakt dit soort tekeningen juist om te kijken hoeveel kabel je moet trekken en of je genoeg poorten hebt op je switches enzo.

Ik zie 2 routers. Dat gaat niet werken. Je kan 1 router hebben in je netwerk (zonder het heel ingewikkeld te maken).
Is de living room router een oud apparaat waarvan je de router functie uit gaat zetten zodat die als AP werkt? Of staat je ISP router in bridge mode?

TheS4ndm4n#1919

• arbee84
sypie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:15:
De living room router zou ik wisselen door eventueel AP. Een router achter een router is niet de beste oplossing.
Ah, dan zou ik 3 APs kunnen plaatsen inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht. Dan moet ik misschien wel de switch uit de meterkast halen en in de woonkamer neerzetten, als ik meer dan alleen mijn pc bedraad wil aansluiten. Maakt het uit dat de Router dan tussen de twee computers in zit?
SVMartin schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:42:
Wat is die "1) controller" voor iets?

Als je een access point op third floor gebruikt waar een tweede Ethernet poort op zit dan kun je daar de pc op aansluiten. Scheelt je een switch op deze verdieping.
Dat is zo'n OC200 bijvoorbeeld, ik dacht dat dat wel handig zou zijn; al weet ik niet of ik het op de juiste plek heb getekend.

Ik denk dat er nog wel meer apparaten op zolder komen, dus die switch gaat denk ik wel nodig zijn.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Bedraad aansluiten is altijd een goed idee
Maar ook relevant wat is je budget?

Wat voor materiaal zijn de vloeren, hoe groot zijn de etages.

War voor soort isp heb je? (xDSL, Coax, Glas)

De controller kan overal in je netwerk.
In principe heb je 1 router nodig eventueel aangevuld met slimme of domme switches.

Veel accesspoints van TP-Link kunnen ook met een voeding op het lichtnet aangesloten worden.

Ter inspiratie zou je ook in het TP-Link omada topic kunnnen kijken.

Wat is de reden voor TP-Link te gaan?
Ik zou een set AVM producten aanraden aan de meeste die weinig kennis hebben van netwerken.

Ten slotte gebruik de wifi van het modem van je provider niet.

[Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 14-02-2023 22:07]

• arbee84
RocketKoen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:57:
Als je een netwerkschema maakt, teken alle kabels los. Nu lijkt het alsof je apparaten aan het doorlussen bent en dat netwerkkabels zich spontaan splitsen. Zit AP4 nu bijvoorbeeld op switch 2 of switch 5? Je maakt dit soort tekeningen juist om te kijken hoeveel kabel je moet trekken en of je genoeg poorten hebt op je switches enzo.

Ik zie 2 routers. Dat gaat niet werken. Je kan 1 router hebben in je netwerk (zonder het heel ingewikkeld te maken).
Is de living room router een oud apparaat waarvan je de router functie uit gaat zetten zodat die als AP werkt? Of staat je ISP router in bridge mode?
Ik heb hem nu inderdaad in AP modus staan, geloof ik. Ik heb mijn originele post aangepast en een nieuwe tekening toegevoegd.
DVX73 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:05:
Bedraad aansluiten is altijd een goed idee
Maar ook relevant wat is je budget?

Wat voor materiaal zijn de vloeren, hoe groot zijn de etages.

War voor soort isp heb je? (xDSL, Coax, Glas)

De controller kan overal in je netwerk.
In principe heb je 1 router nodig eventueel aangevuld met slimme of domme switches.

Veel accesspoints van TP-Link kunnen ook met een voeding op het lichtnet aangesloten worden.

Ter inspiratie zou je ook in het TP-Link omada topic kunnnen kijken.

Wat is de reden voor TP-Link te gaan?
Ik zou een set AVM producten aanraden aan de meeste die weinig kennis hebben van netwerken.

Ten slotte gebruik de wifi van het modem van je provider niet.
Ik heb in principe geen budget, maar ik ben niet op zoek naar het beste van het beste - eerder een goede prijskwaliteitverhouding. het is zo'n 40-50m2 per etage, begane grond houten vloer, de rest laminaat. Ik heb 1GBit glasvezel van KPN. Ik wil graag ceiling mounted APs en toen kwam ik al snel op Ubiquiti en TP-link uit. De recente recensies zijn een stuk lovender over TP-link dan over Ubiquiti. Ik zal AVM ook eens bekijken, bedankt. En ik zal in de setup inderdaad WiFi op de experiabox uitzetten.

[Voor 4% gewijzigd door arbee84 op 14-02-2023 22:14]

• DVX73
  • Nu online
Mijn eerste idee zou dit zijn:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model)€ 194,-€ 194,-
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 5590 Fiber€ 296,76€ 296,76
Totaal€ 490,76

KPN modem gooi je eruit.
AVM heeft goede handleidingen hoe je de switch aan de modem kan koppelen.

Een cat5e of hoger naar zolder.
Eventueel kan je altijd nog een los AVM accesspoint op de eerste verdieping plaatsen.

• DVX73
  • Nu online
Het KPN modem kan je vervangen door een eigen router van een merk naar keuze.
Het is aan te raden dit te doen ivm performance en energieverbruik.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:17:
Het KPN modem kan je vervangen door een eigen router van een merk naar keuze.
Het is aan te raden dit te doen ivm performance en energieverbruik.
Meh, performance biedt kpn ook wel met hun routertjes.
Energieverbruik: wellicht is een andere router wat zuiniger. Maar die verschillen zullen zo klein zijn dat het die investering niet waard is.
Voornaamste reden om een eigen router te plaatsen is volledige controle over je verbinding, vlans, of wat dan ook.
Zover ik kan lezen is TS niet heel erg thuis op netwerkgebied (wat altijd nog kan komen natuurlijk) , en niet op zoek naar “het beste van het beste”. Dan zou ik een eigen router niet adviseren.

Ik begrijp je wel hoor, zou het zelf ook doen, maar lijkt me voor TS absolute overkill.

Voor de rest sluit ik me aan bij je andere antwoorden.

[Voor 3% gewijzigd door g1n0 op 14-02-2023 22:43]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:48

DataGhost

iPL dev

DVX73 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:15:
Mijn eerste idee zou dit zijn:
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model)€ 194,-€ 194,-
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 5590 Fiber€ 296,76€ 296,76
Totaal€ 490,76

KPN modem gooi je eruit.
AVM heeft goede handleidingen hoe je de switch aan de modem kan koppelen.

Een cat5e of hoger naar zolder.
Eventueel kan je altijd nog een los AVM accesspoint op de eerste verdieping plaatsen.
Wat is de overweging voor zowel een fibermodemrouter als een 4060? Waarom zou je uberhaupt de mediaconverter van KPN willen vervangen?

• DVX73
  • Nu online
DataGhost schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Wat is de overweging voor zowel een fibermodemrouter als een 4060? Waarom zou je uberhaupt de mediaconverter van KPN willen vervangen?
Je vervangt het kpn modem en koppelt de switch die je op zolder zet.
Hele simpele en gebruiksvriendelijke manier om een wifi netwerk op te zetten met maar 1 SSID.

KPN modem behouden introduceert meer complexiteit, meer stroomverbruik, meer apparaten.

[Voor 9% gewijzigd door DVX73 op 14-02-2023 22:53]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:48

DataGhost

iPL dev

KPN levert een mediaconverter en een router. Als je "het modem" wilt vervangen betekent dat voor 95+% van de mensen het vervangen van de router en het laten staan van de mediaconverter. Dan heb je dus geen fibermodem nodig en dito gekut met het fatsoenlijk aansluiten van de fiber. Ik heb daar dus gewoon een 4060 neergezet als router en elders in huis een 6000, maar ik zie dat die nu niet meer zoveel schelen qua prijs als toen ik ze kocht dus de 4060 is een iets minder gekke suggestie dan ik dacht.
Ze zijn alleen geen van alle ceiling-mounted dus dat is iets minder praktisch.

[Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 14-02-2023 23:09]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
Allereerst gewoon Cat 6 utp gebruiken, Cat 6a is volkomen overbodig en alleen maar lastiger te verwerken.

Een controller zoals die OC200 heeft geen ingang en uitgang maar sluit je gewoon aan op een poort van je router of van een switch.

Het vervangen door van een Experiabox door een eigen router is een over het algemeen zinloze hobby die onnodig geld kost en niets oplevert.

Meerdere router is ook niet zinvol, een thuisnetwerk bouw je op met een router, switches en acesspoints.
Of je een extra accesspoint op de begane grond nodig hebt is afhankelijke van de plaatsing van de router en de demping op de begane grond( muren en meubels).

Als je tp-link accesspoints wilt hebben zou ik persoonlijk voor een EAP245 V3 gaan.
Als je perse voor wifi 6 wilt gaan dan een EAP610 nemen, maar wifi 6 heeft voor thuis omgevingen weinig toegevoegde waarde maar is veel duurder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56
Je zou ook nog naar de Deco lijn kunnen kijken. Dan vervalt de noodzaak voor een controller.

Verder is het, als je de AP's op zolder en beneden beiden bedraad aansluit, goed mogelijk dat een AP op de eerste verdieping niet eens noodzakelijk is. In ieder geval (tussenwoning uit 1986) in mijn geval blijkt dat met 2 AP's het bereik overal in huis en in de tuin prima is.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de huidige stroom prijzen zou ik dat ook meenemen en vooral het aantal componenten zo laag mogelijk houden en waar mogelijk a POE gebruiken, iedere stekker geeft verlies.
Je router heeft 4 uitgaande poorten is dat niet genoeg en kan je in de living dan niet een AP met extra ethernet poorten gebruiken? Net als voor de zolder. Een controller kan handig zijn maar bedenk wel waarschijnlijk stel jij het maar 1 keer in en doe je verder niets mee, dus waarom zou je. Controllers zijn ook wel een beetje het speeltje van netwerk nerds.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56
Owja, voor de volledigheid, deco zou je dan in ap modus gebruiken.

Ik denk dat ik met de wensen die je hebt zou kiezen voor TP-Link Deco X50 PoE, is inmiddels in doosjes van 3 te koop, doosjes met 1 of 2 komen er ook aan als het goed is. Dan nog een simpele PoE switch erbij zoals uitvoering: TP-Link TL-SG1005P en je bent voor een euro of 400 klaar (ex kabels). En voor kabel is de belden cat 6 kabel zoals oa te koop op https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html prima.

Setup wordt dan dus isp router -> PoE switch -> ap's (dus elk AP met een eigen kabel rechtstreeks aan de switch), je zou dan de tweede poort op de ap's kunnen gebruiken om een computer aan te sluiten. Maar je kan natuurlijk ook steeds 2 kabels naar een ruimte leggen (moet je wel even een grotere switch nemen).

• arbee84
Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:25:

Dank! Die router van KPN hangt in de meterkast, dus ik denk dat een AP op de begane grond wel gewenst is. Misschien dat ik die op de eerste verdieping over kan slaan inderdaad.

Die EAP245 V3 is 91 euro en die EAP610 slim is 109 euro, dat valt toch wel mee qua prijs? Dan neig ik nu naar 2 x EAP610 en die OC200, al is dat laatste voornamelijk om me in staat te stellen te spelen en te leren.
Eupeodes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:03:
Owja, voor de volledigheid, deco zou je dan in ap modus gebruiken.

Ik denk dat ik met de wensen die je hebt zou kiezen voor TP-Link Deco X50 PoE, is inmiddels in doosjes van 3 te koop, doosjes met 1 of 2 komen er ook aan als het goed is. Dan nog een simpele PoE switch erbij zoals uitvoering: TP-Link TL-SG1005P en je bent voor een euro of 400 klaar (ex kabels). En voor kabel is de belden cat 6 kabel zoals oa te koop op https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html prima.

Setup wordt dan dus isp router -> PoE switch -> ap's (dus elk AP met een eigen kabel rechtstreeks aan de switch), je zou dan de tweede poort op de ap's kunnen gebruiken om een computer aan te sluiten. Maar je kan natuurlijk ook steeds 2 kabels naar een ruimte leggen (moet je wel even een grotere switch nemen).
Goh, die DECO ziet er ook wel goed uit. Ik ga het eens afzetten tegen de EAP610.

• Ben(V)
Deco's zijn mesh setjes en als je de boel bekabelt aansluit is dat overbodig.

Mesh is draadloze backhaul.
Als je die verkeerd instelt wordt je wifi netwerk een ander netwerk dan je bedrade netwerk.
Je kunt ze ook als Accespoint configureren maar dan kun je net zo goed losse Accepoints kopen.

En als de prijs belangrijk is kun je ook EAP 225's nemen, heb ik zelf ook en voldoen prima.

• DVX73
  • Nu online
Deco's kunnen ook bedraad aangesloten worden in dat geval gebruiken ze een bedrade backhaul.

Alles valt of staat met een goede configuratie.

Denk dat een PoE switch overkill is.
Een unmanged switch i.c.m. een PoE injector is goedkoper (wel meer kabels/devices)
De EAP 610 kan ook op het lichtnet aangesloten worden, adapter wordt standaard meegeleverd.
DE oc200 controller kan via micro usb gevoed worden of met PoE.

Zoals @Eupeodes aangeeft mogelijk zijn twee accesspoint al voldoende (gebruik er zelf ook twee voor drie verdiepingen).

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:06
Even als simpele gebruiker (basis kennis, thats it) ziet het er volgens mij iets te ingewikkeld uit.
Ik zou gewoon aan de ISP router een Deco unit hangen, van daaruit een kabel naar zolder waar de 2e Deco unit hangt en dan de 3e unit op de tussen verdieping gewoon via wifi laten verbinden, zo spannend is een beetje internetten op je telefoon ofzo toch niet?
Als je het mooi wilt doen dan trek je ook een kabel naar de tussen verdieping, maar wat dat echt oplevert qua gebruikerservaring valt denk ik wel mee.

Dan heb je met 1x een 3-pack als dit: uitvoering: TP-Link Deco M5 (3-pack) genoeg. Die heb ik hier thuis ook.
Scheelt je toch 3 apparaten ten opzichte van je eigen tekening ;)

Opzetten en instellen is dood eenvoudig via een app op je telefoon, scheelt een hoop gepruts in onhandige webinterfaces (althans, dat is mijn ervaring met de omgevingen van TP link en een aantal andere partijen, maar ik ben dan ook zeker geen expert op dit gebied).

• arbee84
Bedankt allen voor alle feedback. Dan kom ik nu hierop uit, met Cat6. Beide APs krijgen zo volgens mij hun prik vanuit de Switch en zijn bedraad aangesloten - kan die switch wel genoeg doorgeven om die beide APs van stroom te voorzien?

Eenmaal andermaal..?

1KabelsBlack Box CAT6 6m Blauw (zal wat meer dan 6 meter zijn)€ 0,-€ 0,-
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 61,-€ 61,-
2Access pointsTP-Link EAP610 Slim€ 109,-€ 218,-
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,90

[Voor 62% gewijzigd door arbee84 op 15-02-2023 18:24]

• DVX73
  • Nu online
De gekozen switch is managed en kan niet centraal met het Omada platform beheerd worden.
Hoeft niet erg te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
Je zou ook voor een unmanged switch kunnen opteren of een managed omada switch.

Met deze opzet moet je de configuratie op 3 plekken inregelen
  • Experiabox: wifi uitzetten, statische ip-adressen voor nieuwe apparatuur
  • Controller: koppelen aan accesspoint, wifi netwerk configureren
  • Switch: PoE instellingen

[Voor 13% gewijzigd door DVX73 op 15-02-2023 19:20]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je hebt eerder vermeld dat je beneden een houten vloer hebt en boven laminaat. Dat zegt echter weinig over hoeveel signaal je op de tussenverdieping krijgt.

Heb je een jaren 20 woning waarbij er onder het laminaat een houten vloer ligt, of heb je een woning van deze eeuw en is alles gewapend beton?

Ik heb een woning uit 1999 en red het niet fatsoenlijk met wifi alleen op zolder en in de woonkamer en heb op de tussenverdieping dus ook een access point opgehangen.

Je kunt dat ook later uitbreiden, maar bedenk wel dat je dan nog een netwerkkabel daar naartoe kunt trekken.

Mbt de netwerkkabels, als je die nog naar boven moet trekken dan zul je een 50m rol kabel aanschaffen en zelf de stekkers erop knijpen. Leuk om te leren, de eerste verbinding kostte mij een avond en wat gevloek :)

• arbee84
Bedankt iedereen, ik heb besteld (en heb de switch nog gewijzigd in de TP-LINK TL-SG2008P)!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee