Toon posts:

Tweede elektriciteitsaansluiting (België) voor thuis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:54

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Gezien er hier binnenkort een elektrische auto aan komt, en ik binnen afzienbare tijd ook wel eens van verwarming op gas naar een warmtepomp zal gaan, ben ik m'n elektrische aansluiting eens beginnen bekijken.
  • Huidige situatie: huis van 1958 met de originele bakelieten elektriciteitsmeter, kabels komen 'in de lucht' via de voorgevel binnen.
    Contract met Ecopower.
    Geen gekke verbruikers, totaal jaarverbruik met 3 komt op 3000 kWh inclusief véél thuiswerk.
  • Toekomstige situatie:
    Bovenstaande plus:
    Laadpaal (dus de huidige aansluiting gaat er gegarandeerd uit telkens ik begin te laden als er geen nieuwe meter komt. (auto is een Mercedes EQE, die laden aan 11kW).
    Warmtepomp (ooit)
    (zonnepanelen zijn hier niet aan de orde wegens bosrijke omgeving)
Nu las ik, o.a. op de site van Engie, dat er specifieke dynamische contracten bestaan met uurtarief. Ook Fluvius meldt dit op hun website, en vermeldt specifiek ook dat dit voor bvb elektrische autos is.

Zijn er hier mensen die dit overwegen of al gerealiseerd hebben?
Het lijkt me interessant om de 'gewone' verbruikers op de primaire aansluiting te hebben met een 'klassiek' contract, omdat je die vaker tijdens piekmomenten gebruikt (en dan is een dynamisch contract net duur) terwijl de laadbare verbruikers zoals elektrische auto (en eventueel batterij of zo) op de secundaire meter kunnen, en dan tijdens dalmomenten kunnen aangeschakeld worden.

Vreemd genoeg was de klantendienst van Fluvius vandaag eerder afwijzend hierover, en 'zou dit alleen interessant zijn voor bedrijven die een speciaal tarief hebben onderhandeld'.
Ik heb de oefening nog niet gemaakt, maar ga dat een van de komende dagen wel eens doen, om te kijken wat dat zou kunnen opleveren, want bvb 's nachts de auto laden is makkelijk georganiseerd en als ik me niet vergis zijn de prijzen dan typisch enorm laag.

Iemand ervaring met een tweede meter (en bvb een dynamisch contract voor bvb opladen auto of batterij of ...) of ideeën over?

[Voor 11% gewijzigd door Church of Noise op 14-02-2023 19:52]

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is je vraag? Dynamisch tarief en een tweede meter zijn twee verschillende dingen. Dynamisch tarief kun je gewoon afsluiten bij Engie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Mijn vraag slaat voornamelijk op de combinatie: ik wil graag weten of anderen een tweede meter hebben, met bijbehorend ander contract (en dat mag best een ander dan een dynamisch zijn moest dat relevant zijn) en is het zinnig? Vraag geldt ook voor degenen die het overwogen hebben, en wat hun drijfveer is geweest om het in dat geval niet te doen...

Heb de laatste zin van de eerste post in die zin verduidelijkt...

[Voor 8% gewijzigd door Church of Noise op 14-02-2023 19:51]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
Wat je ook moet meenemen in je berekening is wat de kosten zijn voor de aanleg en vastrecht van de 2e meter. Dat moet je terugverdienen door de lagere prijs van stroom tov je reguliere contract.

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:20
Lijkt me onwaarschijnlijk dat 2 aansluitingen goedkoper zijn dan een enkele aansluiting

- Dit bestaat nu ook hier en daar maar zijn meestal historische anomalieën waar een van die aansluitingen meestal nog ooit van een naburige fabriek kwam. Op de Fluvius website gaat het wel over 2 meters en niet 2 aansluitingen, vergelijkbaar met een exclusief nachtnet.

- Je betaalt sowieso 2 x netkosten bij 2 aansluitingen

- Waarom zou dat dynamisch contract ook niet interessant zijn voor de rest van het verbruik? Vermoed dat precies dit de bedoeling is, die nachtnetten brachten immers extra geld in het laadje voor Fluvius.

- Ook nu heb je hier al opties. Auto’s kunnen ‘s nachts laden. Een exclusief nachtnet is nog steeds mogelijk. In tegenstelling wat velen geloven bieden nog vele energieleveranciers verschillende prijzen aan tussen dag en nacht. Doe eens een vergelijkende V-test tussen
- Enkelvoudig tarief
- Tweevoudig tarief
- Exclusief nacht

Dan hebt je m.i. reeds een inzicht in het verschil. Vermoed immers dat de bijkomende kosten voor een tweede meter vergelijkbaar gaan zijn met dat van een exclusief nachtnet, daar zit je immers ook met 2 meters.

[Voor 25% gewijzigd door Merion op 15-02-2023 04:25]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:01
Die mercedes heeft een maximum vermogen van 11kw (10800W). Een van de hoofdfuncties van een evse laadpunt is het doorgeven van de maximum capaciteit van het laadpunt aan de auto. De auto bepaalt dan de laadsnelheid.

Dat kan zelfs tot 1 fase 6A (1380W) beperkt worden. Dan verlies je wel extra energie en kost het meer. Volladen duurt dan dagen.

Je denkt dat de hoofdzekering zeker klapt, maar ik zie nergens wat de waarde is. 1 fase of 3 fase? Hoeveel ampère? Als je dat eerst uitzoekt kunnen we de opties bepalen.

• Merion
Je moet overigens ook nog rekening houden met dit:
- In “recente” woningen is de aansluitkabel minimum 10mm2 (63A) soms 16mm2. In een woning van 58 ben je daar nooit zeker van. Wordt dus een volledig nieuwe aansluiting in dat geval.
- In oude stadskernen ligt soms 3x230V zonder N. Je kan dan enkel enkelfasig opladen tenzij je een heel dikke transformator installeert.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Even wat antwoorden:
Merion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 04:04:
Lijkt me onwaarschijnlijk dat 2 aansluitingen goedkoper zijn dan een enkele aansluiting

- Dit bestaat nu ook hier en daar maar zijn meestal historische anomalieën waar een van die aansluitingen meestal nog ooit van een naburige fabriek kwam. Op de Fluvius website gaat het wel over 2 meters en niet 2 aansluitingen, vergelijkbaar met een exclusief nachtnet.

- Je betaalt sowieso 2 x netkosten bij 2 aansluitingen

- Waarom zou dat dynamisch contract ook niet interessant zijn voor de rest van het verbruik? Vermoed dat precies dit de bedoeling is, die nachtnetten brachten immers extra geld in het laadje voor Fluvius.

- Ook nu heb je hier al opties. Auto’s kunnen ‘s nachts laden. Een exclusief nachtnet is nog steeds mogelijk. In tegenstelling wat velen geloven bieden nog vele energieleveranciers verschillende prijzen aan tussen dag en nacht. Doe eens een vergelijkende V-test tussen
- Enkelvoudig tarief
- Tweevoudig tarief
- Exclusief nacht

Dan hebt je m.i. reeds een inzicht in het verschil. Vermoed immers dat de bijkomende kosten voor een tweede meter vergelijkbaar gaan zijn met dat van een exclusief nachtnet, daar zit je immers ook met 2 meters.
Het gaat inderdaad over twee meters, op één aansluiting - ik heb dat fout verwoord in de titel...

Ik ben momenteel klant bij Ecopower en daar zijn de tarieven constant. Als ik vergelijk met de uurprijzen van het Dynamic contract bij Engie (jammer genoeg niet te simuleren in de V-test, al kan ik wel begrijpen dat dat enorm veel assumpties zou vergen), dan komen de tarieven gedurende de typische piekverbruiken (ochtend, avond) daar een stuk boven wat ik bij Ecopower betaal momenteel (als ik alle kosten meereken incl. maandelijkse vaste kost en netkosten). Het verbruik tijdens deze piekmomenten is ook typisch moeilijk te verplaatsen (koken, tv, ... - als je alles samen neemt zijn we met 3000 kWh per jaar met 3 en een quasi full time home office zeker geen grootverbruikers).

De verschillen tussen dag, nacht en exclusief nacht zijn minimaal. Ik heb de oefening gedaan bij mijn ouders, die nog verwarmden met accumulatieverwarming en dus dag, nacht én exclusief nacht hadden.
Het verschil hier is dat de verschillen met een dynamisch contract net groter zijn dan de kleinere verschillen die in dag, nacht en exclusief nacht nog bestaan.
Ricko1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 05:48:
Die mercedes heeft een maximum vermogen van 11kw (10800W). Een van de hoofdfuncties van een evse laadpunt is het doorgeven van de maximum capaciteit van het laadpunt aan de auto. De auto bepaalt dan de laadsnelheid.

Dat kan zelfs tot 1 fase 6A (1380W) beperkt worden. Dan verlies je wel extra energie en kost het meer. Volladen duurt dan dagen.

Je denkt dat de hoofdzekering zeker klapt, maar ik zie nergens wat de waarde is. 1 fase of 3 fase? Hoeveel ampère? Als je dat eerst uitzoekt kunnen we de opties bepalen.
Momenteel is er een zoals gemeld een monofase dus 1 fase aansluiting. Op de hoofdschakelaar staat 20-70A ingeslagen (vermoedelijk is dat lange en korte termijn maximum en dat komt dus overeen met 4.4kW-15.4kW), wat overeenkomt met mijn ervaring: als we tegelijk koken (1kW?) en drogen (2-3kW) en dan nog iets anders doen (reken nog 1 kW geschat) dan gaat de hoofdschakelaar er na een tijdje uit, dus dat klopt met de assumptie dat over langere termijn de installatie op 20A dus 4.4kW gelimiteerd is (de 70A zal piekstroom zijn).

Ik ben zeker niet zinnens om inderdaad aan superlage stroomsterktes te laden, omwille van laadtijd (nu, de batterij gaat zelden volledig leeg zijn, werk is op 60km) en omwille van de verliezen. De elektrische auto is de hele aanleiding dat ik de aansluiting/meter ga laten vervangen. Bijkomend voordeel is dat de laadpaal aan load balancing kan doen, maar daarvoor heb je natuurlijk een meter nodig die de nodige informatie kan verschaffen. :)
Merion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:59:
Je moet overigens ook nog rekening houden met dit:
- In “recente” woningen is de aansluitkabel minimum 10mm2 (63A) soms 16mm2. In een woning van 58 ben je daar nooit zeker van. Wordt dus een volledig nieuwe aansluiting in dat geval.
- In oude stadskernen ligt soms 3x230V zonder N. Je kan dan enkel enkelfasig opladen tenzij je een heel dikke transformator installeert.
Klopt. De klantendienst van Fluvius gaf aan dat er momenteel 3X230V zonder N ligt (ik woon in een plattelandsgemeente), en gaf tegelijk ook aan dat de meeste mensen in mijn geval een netaanpassing laten uitvoeren om 3x400+N te hebben. Want in het geval 3x230 is monofase laden de enige optie, en dat is opnieuw behoorlijk traag.

• Merion
Church of Noise schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:20: De klantendienst van Fluvius gaf aan dat er momenteel 3X230V zonder N ligt (ik woon in een plattelandsgemeente), en gaf tegelijk ook aan dat de meeste mensen in mijn geval een netaanpassing laten uitvoeren om 3x400+N te hebben. Want in het geval 3x230 is monofase laden de enige optie, en dat is opnieuw behoorlijk traag.
Heeft Fluvius bevestigd dat er 3x400V+N in jouw straat ligt? Is zeker niet altijd het geval.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Merion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Heeft Fluvius bevestigd dat er 3x400V+N in jouw straat ligt? Is zeker niet altijd het geval.
Neen, en het lijkt zeer waarschijnlijk dat die er niet ligt. Toch stelden ze een netaanpassing voor...
Volgens de simulatietool van Fluvius kost dit rond de 1400 euro

[Voor 41% gewijzigd door Church of Noise op 15-02-2023 18:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee