Toon posts:

Zonnepanelen west, of oost en west? Wat is best? Offerte.

Pagina: 1
Acties:

• h.nekkers
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:06
Ik wil zonnepanelen, en heb een offerte voor 8 panelen op west:

8x 395 Wp Risen Solar Energy zonnepanelen
Growatt MIC 3000TL-X omvormer
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren

Netto prijs 3.672,20

Maar om de opgewekte energie en het verbruik beter te spreiden over de dag is het misschien handiger om ook de panelen te spreiden over west en oost. Dus ik heb en nieuwe offerte gevraagd. Dat resulteerde is de volgende offerte:

12x 420 Wp Jinko Solar zonnepanelen
Growatt MIN 4200TL-XH (Battery Ready) omvormer
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren

Netto prijs 5.474,10

Nu heeft men 6 panelen op west en 6 panelen op oost gepland.
Van de 6 panelen op oost liggen er 3 boven langs de dakkapel en 3 onder langs. Dat laatste wil ik niet.
Het zouden dan dus 3 panelen op oost en 6 (of misschien 8 ) op west worden.
Ik heb begrepen dat er 2 strings op één omvormer kunnen, maar kan dat ook met verschillende wattages?

Nou komt er donderdag iemand van het bedrijf kijken, en in de voorbereiding daarop leek het mij een goed plan om de vraag hier eens neer te leggen en jullie mening daarover te horen.

En wat vinden jullie van de prijzen?

Alvast bedankt voor het meedenken... :)

[Voor 1% gewijzigd door h.nekkers op 14-02-2023 19:34. Reden: aanvulling]

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-03 20:11
Hoi,

Geen antwoord op jouw vragen, maar wel het volgende;

Die Growatt omvormers maken bij het opstarten elke ochtend een enorm kabaal (lees: de relais starten op en maken een klikkend geluid). Dit doen alle omvormers, maar de Growatt modellen zijn oorverdovend. Ik werd er zelf elke ochtend wakker van. Vervangen voor een Goodwe model, probleem weg. Deze ‘klikt’ ook, maar factor 20 stiller.

Doe er mee wat je wil, dit was voor mij iig erg storend.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05
String van 3 is te kort voor gemiddelde omvormer.

Prijs is steengoed. Leg je dak gewoon vol… ga je geen spijt van krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• h.nekkers
Bartallstar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:47:

Die Growatt omvormers maken bij het opstarten elke ochtend een enorm kabaal (lees: de relais starten op en maken een klikkend geluid). Dit doen alle omvormers, maar de Growatt modellen zijn oorverdovend. Ik werd er zelf elke ochtend wakker van. Vervangen voor een Goodwe model, probleem weg. Deze ‘klikt’ ook, maar factor 20 stiller.

Doe er mee wat je wil, dit was voor mij iig erg storend.
Bedankt voor deze goede tip. We hebben ook nog een slaapkamer op zolder... :)

• h.nekkers
Ronald schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:49:
String van 3 is te kort voor gemiddelde omvormer.

Prijs is steengoed. Leg je dak gewoon vol… ga je geen spijt van krijgen.
En zou zo iets wel kunnen met micro-omvormers?

• Ronald
Ja maar dat kost waarschijnlijk meer dan dak vol met de growatt

En dus niet slim

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 14-02-2023 20:37]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:39
h.nekkers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Bedankt voor deze goede tip. We hebben ook nog een slaapkamer op zolder... :)
Hier ook een Growatt. Hangt op zolder in een afgesloten ruimte op een kalkzandsteen muur. Buiten de ruimte waar hij hangt hoor je deze hier niet. Het huis is uit 1951 en best gehorig.

Ik wil hiermee aangeven dat geluid voor iedereen anders is. Ik zou deze partij niet laten gaan vanwege de Growatt. De prijs vind ik netjes.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• h.nekkers
Hallo,

Inmiddels weer iets verder en een adviseur op bezoek gehad. Naar aanleiding daarvan een volgende offerte voor 10 panelen. 6 op west en 4 naast de dakkapel op oost.

10 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 420Wp All-Black
Growatt MIN 3600TL-XH (Battery Ready)
Complete installatie inclusief montagematerialen, connectoren en aanpassing in de meterkast

Netto prijs € 4808,03 (prijs per Wattpiek € 1,14)

Vandaag een paar foto's gemaakt om te zien hoe het met de schaduw naast de dakkapel zit

23-2-2023 10:00 uur Schuw komt waarschijnlijk net niet op panelen.

23-2-2023 12:00 uur

23-2-2023 12:45 uur Zon staat dan op de lengteas van het woonblok.

Er is dus wel wat schaduw. Volgens de adviseur geen groot probleem. Het pijpje dicht bij de dakkapel gaat verdwijnen. Als de zon hoger komt, dan komt er ook minder schaduw.

Hij heeft toch ook nog een prijs afgegeven voor dezelfde panelen, maar nu met
SolarEdge SE 3680 HD Wave en 10 x SolarEdge S500B optimizers.

Netto prijs € 6.261,98 (prijs per Wattpiek € 1,49)

Mijn vraag is de schaduw een probleem en is het de investering van € 1400 waard.
Of moet ik oost niet doen en mij beperken tot 8 panelen op west
Dat gaat dan netto € 4.072,14 kosten. Het wordt tijd dat ik een knoop door ga hakken en besluit wat er gelegd gaat worden.

Dank voor het meedenken... _/-\o_

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Maak je niet druk om een beetje harde schaduw. Leg je dak vol met een string omvormer. 6 op oost (boven en naast de dakkapel, en 8 op west (denk dat 10 panelen op west zelfs haalbaar is). Dat levert meer op dan een SE systeem. Vraag dit aan de PV boer uit je OP.

• h.nekkers
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:42:
Maak je niet druk om een beetje harde schaduw. Leg je dak vol met een string omvormer. 6 op oost (boven en naast de dakkapel, en 8 op west (denk dat 10 panelen op west zelfs haalbaar is). Dat levert meer op dan een SE systeem. Vraag dit aan de PV boer uit je OP.
..boven de dakkapel is te weinig ruimte, dat hebben we al gecheckt. 8 op west zou nog kunnen.

• Uszka
  • Nu online
10 op west en 4 op oost naast de dakkapel dan.

• h.nekkers
10 gaat op West gaat ook niet passen...

• Ronald
Solaredge is ongeschikt voor 4 panelen op een zijde…

De panelen in offerte zijn 115+ breed, zou je met panelen van 105 wel boven de dakkapel kunnen? Die bestaan nog ;)

• Uszka
  • Nu online
h.nekkers schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:10:
10 gaat op West gaat ook niet passen...
Hoezo niet? Op west kunnen er 4 boven elkaar en de onderste 2 rijen 3 naast elkaar.

• h.nekkers
Uszka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Hoezo niet? Op west kunnen er 4 boven elkaar en de onderste 2 rijen 3 naast elkaar.
Oké, je bedoelt nog 2 onder het dakraam. Daar had ik nog niet aan gedacht. Kijken of dat past, hoewel ik het niet zo fraai vind...

• h.nekkers
...wat is de invloed van die harde schaduw? Ga ik daar last van hebben? Dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Volgens de adviseur waar ik nu een offerte van heb niet....
Maar is dat ook zo? Of kan ik beter gaan voor 8 panelen op west, en oost helemaal vergeten......

Een systeem met micro-omvormers zou het beste zijn, maar dat is mij eerlijk gezegd te duur en ga ik, gezien mijn leeftijd, niet terug verdienen...

• Ronald
Harde schaduw is geen probleem mits genoeg string lengte.

€1,14/Wp is echt erg netjes… heb je echt snel terugverdiend…

Ja gaf aan dat 3 onder dakkapel niet gewenst is, maar ik lees dat boven wel okay is.

Daar heb je de beste prestaties. Persoonlijk zou ik dus 3 boven en dan liefst ook die 3 er onder voor 6 op oost.
Dan is er genoeg string spanning voor het schaduwbeheer.

En ik zou 8 op west doen.

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 02-03-2023 20:25]

• h.nekkers
Hallo Ronald,

3 boven de dakkapel kan niet, daar is te weinig ruimte. De enige optie is 4 naast de dakkapel en die krijgen schaduw. Ik hoor ook dat er een drempel is voor ze gaan produceren. Schaduwbeheer en voldoende stringlengte zijn een nieuwe termen voor mij.

Ik denk dat ik het bij 8 op west hou....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h.nekkers
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:24:
Harde schaduw is geen probleem mits genoeg string lengte.
Wat is in dit geval genoeg string lengte????
[b]Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:24:[/b

Dan is er genoeg string spanning voor het schaduwbeheer.
Hoeveel string spanning heb ik nodig voor schaduwbeheer???

Hoe denk jij over de schaduw die op de panelen op oost valt. Volgens de adviseur is dat helemaal geen probleem, maar ja...., hij wil verkopen... en ik wil graag weten of hij gelijk heeft, of dat ik spijt krijg van die panelen op oost, omdat die misschien toch niet leveren wat er gedacht wordt. Ik blijf het lastig vinden.....

Wat is de impact van die schaduw????

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
De Growatt Min ### Tl-XH heeft minimum Vmpp 70V

Dus de panelen wel in de zon moeten minimaal 70V maken - dat is een 3 tal van de Jinko 420W panelen.

Dus met 3 boven de dakkapel gaat het goed. Tussen de dakkapel minder ideaal (Vandaar de suggestie)

Als boven de dakkapel wel kan met panelen van 103cm: die bestaan nog. De jinko jkm415n-6rl3 en Jinko jkm-375n-6tl3 (Zelfde serie panelen, 2x60 en 2x66 cells uitvoering 170 en 186cm lang.)

De 375ers zijn wat makkelijker te vinden. De 415's ben ik op spoor via marktplaats ('Solis energy' of 'ben duurzaam')

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee