Kitwerk vloer/plinten foutieve kit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHFR
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-05 13:34
Afgelopen maand grijze vloertegels laten leggen in de garage.
Vervolgens is de kitter geweest en heeft strak kitwerk afgeleverd.

Enige wat mij behoorlijk irriteert/frustreerd is dat de kit veel zand/stof aan trekt.
Voor zover ik mij kan herinneren heeft de kitter Den Braven siliconenkit grijs uit een koker toegepast.

5 jaar geleden is mijn keramisch parket vloer netjes professioneel afgekit. Deze kit is na 5 jaar nog als nieuw en hier hecht (gelukkig) totaal niets aan.
Ik kan mij herinneren dat deze kitter zogenaamde worsten gebruikte als kit.

Nu mijn badkamer binnenkort wordt betegeld en afgekit wil ik zeker niet weer dat hier allemaal stof/zand aan vast gaat zitten. Is siliconenkit wel de beste kit voor het afkitten van vloer-/wandtegels?

Wie heeft de gouden tip/ wat is er mis gegaan bij de grijze tegel?

Tweede vraag. Is hier nog wat aan te doen, ik heb al geprobeerd de kit met terpentine te behandelen in de hoop dat de kit geen stof/zand meer aan trekt echter dit heeft geen nut.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwxMR6bprCiA6NMTw3AinpJrEP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLTXfS3kvfO9HS3jvlrOqyfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBDXP751YUrRuWzLY5qzAaDgbuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5J0KhyWMIZX3L1SkeRltGVSE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpPb9iGjQmmyXxljzwIvQBoHG7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBBAp7aAPjDI1Q5figda46jj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door JHFR op 14-02-2023 19:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:32

Rmg

Dat het in een worst zat zegt niet over de kit helaas, dan kan het nog steeds acrylaat, siliconen, polymeer of een andere kit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHFR
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-05 13:34
Waar kitten jullie plint/vloer of de badkamer mee af?
Siliconenkit en wat zijn jullie ervaringen met bepaalde merken die geen zand/stof aantrekken?

iets is bij mij fout gegaan maar wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
JHFR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:23:
Afgelopen maand grijze vloertegels laten leggen in de garage.
Vervolgens is de kitter geweest en heeft strak kitwerk afgeleverd.

Enige wat mij behoorlijk irriteert/frustreerd is dat de kit veel zand/stof aan trekt.
Voor zover ik mij kan herinneren heeft de kitter Den Braven siliconenkit grijs uit een koker toegepast.

5 jaar geleden is mijn keramisch parket vloer netjes professioneel afgekit. Deze kit is na 5 jaar nog als nieuw en hier hecht (gelukkig) totaal niets aan.
Ik kan mij herinneren dat deze kitter zogenaamde worsten gebruikte als kit.

Nu mijn badkamer binnenkort wordt betegeld en afgekit wil ik zeker niet weer dat hier allemaal stof/zand aan vast gaat zitten. Is siliconenkit wel de beste kit voor het afkitten van vloer-/wandtegels?

Wie heeft de gouden tip/ wat is er mis gegaan bij de grijze tegel?

Tweede vraag. Is hier nog wat aan te doen, ik heb al geprobeerd de kit met terpentine te behandelen in de hoop dat de kit geen stof/zand meer aan trekt echter dit heeft geen nut.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat het aan het klimaat in de garage ligt.
Uit https://www.vlk.nu/cms/streambin.aspx?documentid=4009 :
Bij buitentoepassing hebben over het algemeen de op siliconen gebaseerde producten, door hun statische karakter, een sterkere neiging om vuildeeltjes vast te houden dan andere kit- soorten. Soms is dit niet alleen op de kitvoeg zelf zichtbaar, ook enkele centimeters naast de voeg kan deze vervuiling zichtbaar zijn. Vooral bij bouwprojecten met lichte kleuren waar het uiterlijk een grote rol speelt, dient hiermee rekening te worden gehouden en kan het aan te bevelen zijn om de voegen af te dichten met een MS-polymeerkit of een PU-kit. Door de voegen regelmatig schoon te maken met zeepwater of ander (geschikt!) reinigingsmiddel kan de vervuiling sterk worden verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 12:06
Toch even een reactie op deze wat oudere post;

Acryl(aat) kit wordt inderdaad vies cq trekt stof aan. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt op paneeldeuren en langs plinten (binnen) en wordt als het goed is daarna overgeschilderd. Zonder overschilderen gebruik ik zelf -geen- acrylaatkit in zichtwerk

Siliconenkit mag na de huidvorming (en zeker na een dag) geen vuil meer aantrekken. Als de siliconen oud is dan droogt deze echter niet meer goed of zelfs helemaal niet meer. Als er vuil op ligt moet je dat eraf kunnen zuigen met een stofzuiger met haartjesmond of met een alcohol-wipe doekje erlangs gaan, dan is het er zo af. Ga je er met keukenrol of wc-papier met wat water erop langs,. dan kruimelt je papier iets meer; maar in principe zou dat nog moeten kunnen.. met acrylaatkit werkt dat veel minder goed, want daar plakt het stof gewoon iets meer aan, een doekje met water doet veel minder en je papier-korreltjes blijven dan zelf een beetje eraan plakken.

Ik gebruik verschillende soorten silcionenkit; o.a. van Den Braven en deze ook o.a. buiten. Ik heb daar geen stof, zand, etc aan, behalve als het er ten tijde van het kitten in/op is gekomen.
Sikiconenkit kan wel schimmelen, maar dat is een proces dat wat langer duurt en dan zie je ook echt een soort vlekken -in- de kit zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel Broersma op 11-12-2023 00:15 ]

...don't know what should be here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-07 10:44
Ik ben bang dat die beste man toch in de viezigheid heeft staan kitten, na uitharden blijft er 0.0 aan den braven siliconen hangen. Maar als het nat is blijft alles er aan plakken ... je moet dus schoon werken.
Pagina: 1