Toon posts:

advies op offerte zonnepalen - SolarEdge vs Enphase

Pagina: 1
Acties:

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 08:37
Allen,
Ik ben van plan om op ons nieuwe huis zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb 1 offerte binnengekregen (ik hoop op meer maar het gaat blijkbaar niet zo snel). Na de offerte moet nog een schouw plaatsvinden.
Zoals ik al verwachtte komt het vooral neer op SolarEdge versus Enphase. Ik ben benieuwd naar jullie mening, aangezien ik verwacht dat de offertes uiteindelijk op deze keuze gaan aankomen.

Een tweetal concrete aanvullende vragen naast of de offertes voor jullie idee acceptabel zijn:
1. Bij SolarEdge begrijp ik dat groepen panelen in 1 string moeten komen en een string minimaal 6 panelen moet bevatten. In het voorbeeld hieronder staan 8 panelen op 42 graden, en 3 op 10 graden. Klopt het dat deze 3 dan in princype op een andere string zouden moeten komen, en dat dat dus eigenlijk niet kan doordat het er maar 3 zijn?
2. Heeft SolarEdge of Enphase in deze situatie een serieuze meerwaarde tegenover de andere?
En dan doel ik niet alleen op de garantie van 12 jaar bij de SolarEdge omvormer.
Foto's
Satteliet Google maps

Foto van dak, links van het dakkapel, de 2 dakramen zijn van het huis waarop de panelen komen. Je ziet hier net aan het vlakke dakdeel.

Foto van zonnepanelen op andere huizen in de straat:
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis/dak is 5.17 meter breed.
Helling dak is 42 graden.
En er is een stukje plat dak mee genomen voor 3 panelen op 10 graden.
De foto hieronder geeft een indruk van het dak van een van de buren.
Schaduw
In princype is het vrij zicht op de zonnepanelen.
Zoals op de foto's te zien zit er rechts een opbouw bij de buren. Bij ondergaande zon kan het zijn dat er gebouwen het laatste licht gaan wegnemen.
Jaarverbruik
We hebben dit huis nog niet. Huidige verbruik is rond de 2000KwH met 2 personen. Dit is zonder electrisch koken (zal ooit volgen). Ik wil dus rekening houden met een stijgend verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Vermoedelijk 1 fase, op basis van beperkte kennis hierover en een vage foto.
Budget en doel
Budget kan in theorie tot een 10.000 euro, maar dat lijkt mij absoluut niet nodig voor dit dak.
Mijn voorkeur is een goede prijs/kwaliteit, en klaar voor de toekomst.
Doel is het verbruik uiteindelijk te minimaliseren en daarmee natuurlijk ook de maandelijkse kosten.
Ik verwacht in de toekomst een thuisaccu te willen, dus het zou mooi zijn om hiervoor zo min mogelijk obstakels te hebben. Uiteraard afwachtende op de ontwikkelingen omdat dit nog aardig in de kinderschoenen staat.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het volledig door 1 partij laten uitvoeren.
Mogelijk dat ik kleine stukjes van het werk als kabels aanleggen vanaf de meterkast zelf kan doen ivm een verbouwing.
Bijhouden van data
Ja ik wil graag data van productie en bij voorkeur inclusief verbruik huis & teruglevering aan het net.
Reeds verkregen offertes
Ik heb tot nog toe 2 offertes ontvangen van dezelfde partij. Hieronder bijbehorend legplan.

A. 11 panelen met SolarEdge - €6817
11x 415 Wp All Black Jinko Solar
1 x SolarEdge SE 3680H 1-fase HD-Wave
11 x SolarEdge S440
Opdrengst 1e jaar: 4.396 kWh
€1,49 per wattpiek
Dit is inclusief montage, alle nodige onderdelen etc

B. 11 panelen met Enphase - €7480
11 x 415 Wp All Black Jinko Solar
11 x Enphase IQ8M-72-M-INT
Opdrengst 1e jaar: 4.374 kWh
€1,64 per wattpiek
Dit is inclusief montage, alle nodige onderdelen etc

Qua prijs is dit niet de goedkoopste. Reviews zijn erg goed, en het bedrijf zit op fietsafstand, wat ik wel fijn vind in deze drukke tijden. Ook de levertijd/plaatsing is redelijk concreet. Dit is voor mij wel een iets hogere prijs waard schat ik zo in...
Regio
Haarlem

Alvast super bedankt!
Paul

[Voor 1% gewijzigd door atacama op 14-02-2023 19:17. Reden: wp & opbrengs toegevoegd]

-= Its dry in the dessert =- So what??

• Z3R0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 20:39
Die panelen zijn 1722 x 1134. Daar ga je er geen 5 portrait naast elkaar kunnen leggen als je woning 5,17m breed is. 3 landscape past op 2cm na net niet.

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

• atacama
Goed punt, al tekenen zo ook 4 panelen staand.
Maar 3 liggend klinkt lastig als deze maten kloppen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
is de 517 de door verkoop makelaar opgegeven binnenmaat? Dan komt er mogelijk nog 20cm bij op het dak tussen de erf grenzen.

Op 530 gaat 3 landschap heel erg net…

Ik verwacht geen probleem met het solaredge ontwerp, dus het duurdere Enphase is onnodig.

Solaredge designer rapport is echter altijd nuttig ter verificatie

Prijs is inderdaad niet super laag, maar als je daar vrede mee hebt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• atacama
Is inderdaad overgenomen van de plattegrond voor verkoop ja. Word een aandachtspunt bij de schouw als we hiervoor gaan.
Ik was al van plan morgen eens te gaan puzzelen met die designer tool. Kan sowieso geen kwaad.

Ik vind een hogere prijs okee als er iets voor terug krijg. In service/kwaliteit of levering vooral. Sowieso vind ik de laagste prijs op dit moment, met de lastige levertijden etc, niet heel relaxed.

Thnx voor de reacties!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-03 22:17
Dit YouTube kanaal heeft verschillende videos die misschien wel wel nuttig zijn: YouTube: SolarEdge vs Enphase: Six Month Update
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee