Allen,
Ik ben van plan om op ons nieuwe huis zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb 1 offerte binnengekregen (ik hoop op meer maar het gaat blijkbaar niet zo snel). Na de offerte moet nog een schouw plaatsvinden.
Zoals ik al verwachtte komt het vooral neer op SolarEdge versus Enphase. Ik ben benieuwd naar jullie mening, aangezien ik verwacht dat de offertes uiteindelijk op deze keuze gaan aankomen.
Een tweetal concrete aanvullende vragen naast of de offertes voor jullie idee acceptabel zijn:
1. Bij SolarEdge begrijp ik dat groepen panelen in 1 string moeten komen en een string minimaal 6 panelen moet bevatten. In het voorbeeld hieronder staan 8 panelen op 42 graden, en 3 op 10 graden. Klopt het dat deze 3 dan in princype op een andere string zouden moeten komen, en dat dat dus eigenlijk niet kan doordat het er maar 3 zijn?
2. Heeft SolarEdge of Enphase in deze situatie een serieuze meerwaarde tegenover de andere?
En dan doel ik niet alleen op de garantie van 12 jaar bij de SolarEdge omvormer.
Foto van dak, links van het dakkapel, de 2 dakramen zijn van het huis waarop de panelen komen. Je ziet hier net aan het vlakke dakdeel.
Foto van zonnepanelen op andere huizen in de straat:
Helling dak is 42 graden.
En er is een stukje plat dak mee genomen voor 3 panelen op 10 graden.
De foto hieronder geeft een indruk van het dak van een van de buren.
Zoals op de foto's te zien zit er rechts een opbouw bij de buren. Bij ondergaande zon kan het zijn dat er gebouwen het laatste licht gaan wegnemen.
Mijn voorkeur is een goede prijs/kwaliteit, en klaar voor de toekomst.
Doel is het verbruik uiteindelijk te minimaliseren en daarmee natuurlijk ook de maandelijkse kosten.
Ik verwacht in de toekomst een thuisaccu te willen, dus het zou mooi zijn om hiervoor zo min mogelijk obstakels te hebben. Uiteraard afwachtende op de ontwikkelingen omdat dit nog aardig in de kinderschoenen staat.
Mogelijk dat ik kleine stukjes van het werk als kabels aanleggen vanaf de meterkast zelf kan doen ivm een verbouwing.
A. 11 panelen met SolarEdge - €6817
11x 415 Wp All Black Jinko Solar
1 x SolarEdge SE 3680H 1-fase HD-Wave
11 x SolarEdge S440
Opdrengst 1e jaar: 4.396 kWh
€1,49 per wattpiek
Dit is inclusief montage, alle nodige onderdelen etc
B. 11 panelen met Enphase - €7480
11 x 415 Wp All Black Jinko Solar
11 x Enphase IQ8M-72-M-INT
Opdrengst 1e jaar: 4.374 kWh
€1,64 per wattpiek
Qua prijs is dit niet de goedkoopste. Reviews zijn erg goed, en het bedrijf zit op fietsafstand, wat ik wel fijn vind in deze drukke tijden. Ook de levertijd/plaatsing is redelijk concreet. Dit is voor mij wel een iets hogere prijs waard schat ik zo in...
Alvast super bedankt!
Paul
Ik ben van plan om op ons nieuwe huis zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb 1 offerte binnengekregen (ik hoop op meer maar het gaat blijkbaar niet zo snel). Na de offerte moet nog een schouw plaatsvinden.
Zoals ik al verwachtte komt het vooral neer op SolarEdge versus Enphase. Ik ben benieuwd naar jullie mening, aangezien ik verwacht dat de offertes uiteindelijk op deze keuze gaan aankomen.
Een tweetal concrete aanvullende vragen naast of de offertes voor jullie idee acceptabel zijn:
1. Bij SolarEdge begrijp ik dat groepen panelen in 1 string moeten komen en een string minimaal 6 panelen moet bevatten. In het voorbeeld hieronder staan 8 panelen op 42 graden, en 3 op 10 graden. Klopt het dat deze 3 dan in princype op een andere string zouden moeten komen, en dat dat dus eigenlijk niet kan doordat het er maar 3 zijn?
2. Heeft SolarEdge of Enphase in deze situatie een serieuze meerwaarde tegenover de andere?
En dan doel ik niet alleen op de garantie van 12 jaar bij de SolarEdge omvormer.
Foto's
Satteliet Google mapsFoto van dak, links van het dakkapel, de 2 dakramen zijn van het huis waarop de panelen komen. Je ziet hier net aan het vlakke dakdeel.
Foto van zonnepanelen op andere huizen in de straat:
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis/dak is 5.17 meter breed.Helling dak is 42 graden.
En er is een stukje plat dak mee genomen voor 3 panelen op 10 graden.
De foto hieronder geeft een indruk van het dak van een van de buren.
Schaduw
In princype is het vrij zicht op de zonnepanelen.Zoals op de foto's te zien zit er rechts een opbouw bij de buren. Bij ondergaande zon kan het zijn dat er gebouwen het laatste licht gaan wegnemen.
Jaarverbruik
We hebben dit huis nog niet. Huidige verbruik is rond de 2000KwH met 2 personen. Dit is zonder electrisch koken (zal ooit volgen). Ik wil dus rekening houden met een stijgend verbruik.Huidige elektriciteitsaansluiting
Vermoedelijk 1 fase, op basis van beperkte kennis hierover en een vage foto.Budget en doel
Budget kan in theorie tot een 10.000 euro, maar dat lijkt mij absoluut niet nodig voor dit dak.Mijn voorkeur is een goede prijs/kwaliteit, en klaar voor de toekomst.
Doel is het verbruik uiteindelijk te minimaliseren en daarmee natuurlijk ook de maandelijkse kosten.
Ik verwacht in de toekomst een thuisaccu te willen, dus het zou mooi zijn om hiervoor zo min mogelijk obstakels te hebben. Uiteraard afwachtende op de ontwikkelingen omdat dit nog aardig in de kinderschoenen staat.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het volledig door 1 partij laten uitvoeren.Mogelijk dat ik kleine stukjes van het werk als kabels aanleggen vanaf de meterkast zelf kan doen ivm een verbouwing.
Bijhouden van data
Ja ik wil graag data van productie en bij voorkeur inclusief verbruik huis & teruglevering aan het net.Reeds verkregen offertes
Ik heb tot nog toe 2 offertes ontvangen van dezelfde partij. Hieronder bijbehorend legplan.A. 11 panelen met SolarEdge - €6817
11x 415 Wp All Black Jinko Solar
1 x SolarEdge SE 3680H 1-fase HD-Wave
11 x SolarEdge S440
Opdrengst 1e jaar: 4.396 kWh
€1,49 per wattpiek
B. 11 panelen met Enphase - €7480
11 x 415 Wp All Black Jinko Solar
11 x Enphase IQ8M-72-M-INT
Opdrengst 1e jaar: 4.374 kWh
€1,64 per wattpiek
Qua prijs is dit niet de goedkoopste. Reviews zijn erg goed, en het bedrijf zit op fietsafstand, wat ik wel fijn vind in deze drukke tijden. Ook de levertijd/plaatsing is redelijk concreet. Dit is voor mij wel een iets hogere prijs waard schat ik zo in...
Regio
HaarlemAlvast super bedankt!
Paul
[Voor 1% gewijzigd door atacama op 14-02-2023 19:17. Reden: wp & opbrengs toegevoegd]
-= Its dry in the dessert =- So what??