Toon posts:

Hulp bij keuzemaken L/L warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PapiDoge
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-03 10:10
Goedemiddag allen,

Na talloze offertes opvragen, brochures lezen en verkopers te spreken twijfel ik immens tussen de mitsubishi ZS-W en ZSX-W serie, maar ik krijg het gevoel dat de meeste verkopers gewoon vertellen wat hun het beste uitkomt. Iedereen zegt namelijk weer wat anders over het vermogen dat ik nodig heb en de daadwerkelijke verbruik van de modellen.

Als ik de brochures lees : https://www.mitsubishi-te...HI_RAC-PAC_R32_2022-1.pdf

Kan ik er niet uit halen dat het verbruik van de ZSX veel lager is dan de de ZS-W met verwarmen.

Ik wil graag de gehele woning zoveel mogelijk verwarmen met de airco ipv CV. Zoals de meesten zal het voornamelijk beneden lekker behaaglijk moeten zijn en de rest van de woning zal incidenteel verwarmt worden. De boven verdieping zal niet warmer dan 17 graden hoeven(wil vooral geen schimmelvorming).

Begane grond 50M2 met HR++ glas
1e verdieping 50M2 met enkelglas
Zolder(bewoond) 30M2 HR++ glas
De woning is voorzien van spouwmuurisolatie en dakisolatie(glaswol met 5,8 RD-Waarde)

Ik zal de 2 offertes delen die mij het meest aanspreken. Beide hebben een volledig andere setup, maar ik kom er niet uit wat nou wijsheid is.

Offerte 1
Mitsubishi single-split SRK63ZR-W 6,3 kW
Mitsubishi single-split SRK35ZS-W 3,5 kW
Mitsubishi single-split SRK35ZS-W 3,5 kW
Totaal Incl. BTW 5953,-

Deze spreekt mij vooral aan, omdat de grote 6,3 kw unit het meest gebruik wordt. Als ik de brochure mag geloven ligt de efficiëntie van deze unit op hetzelfde niveau als een ZSX-W van 5KW. Tenzij ik het helemaal verkeerd lees snap ik er geen biet meer van.

Offerte 2:
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC- SRK35 ZS-Wf
Totaal Incl. BTW 7.259,00

Met deze setup lijkt mij de kW's beter verdeeld door de woning. Alleen door de hogere prijs en de twijfels of de ZSX modellen wel daadwerkelijk goedkoper uitkomen qua verbruik heb ik hier mijn twijfels bij. Daarnaast vraag ik mij ook af of de 5kW unit het in de koude wintermaanden wel gaat trekken in onze woonkamer/keuken.

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:01
PapiDoge schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:15:

Begane grond 50M2 met HR++ glas
1e verdieping 50M2 met enkelglas
Zolder(bewoond) 30M2 HR++ glas
De woning is voorzien van spouwmuurisolatie en dakisolatie(glaswol met 5,8 RD-Waarde)
Zo te lezen is je woning vrij aardig geïsoleerd. De voorgestelde units zijn veel te zwaar.
Deze spreekt mij vooral aan, omdat de grote 6,3 kw unit het meest gebruik wordt.
Een 3,5 kw is genoeg, een 2,5 waarschijnlijk ook wel.

• sidelo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-03 18:41
Voordeel van de ZSX is ook dat deze buiten stiller is.
Ook is je ZSX offerte inc. wifi en de ZR exclusief.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:11
Wat is je huidige gasverbruik en welke kamers verwarm je wanneer met welke temperaturen?
Dat helpt de experts waarschijnlijk om het juiste vermogen te kunnen bepalen.

• PapiDoge
Huidig gas verbruik is 1850m3 waarvan ongeveer 250 m3 voor douchen is. Moet er wel bij zeggen dat wij de thermostaat niet hoger zetten dan 17 graden sinds de hoge prijzen.

Daarvoor verbruikte wij 2100m3 met de thermostaat op 20.

Wij verwarmen de woonkamer en de zolder, maar nu onze zoon een tiener begint te worden is een behagelijk temperatuur op de tussen verdieping ook wenselijk. In de zomermaanden vind ik zelf een koele tussenverdieping ook wel wenselijk. Wij gebruiken trouwens 3 slaapkamers :).

Wij hebben de zolder pas afgelopen december geisoleerd.

[Voor 5% gewijzigd door PapiDoge op 16-02-2023 08:51]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De zsx heeft hyperheating en doet het beter bij lage temperaturen. De 3,5 machines zijn prima die kunnen perfect terugmoduleren.

De 5 en de 6.3 zijn allebei goede machines ,ook zo'n beetje de beste die op de markt zijn en die capaciteit ga je in de winter nodig hebben waarbij de 5 het beter doet bij lage temperaturen en die heeft een bedrijfstemperatuur tot -20..

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:39
Met zo'n gasverbruik lijkt het er op dat je een forse warmtevraag hebt. Lastig daarbij is dat blijkbaar de energiebesparende maatregelen nog niet zichtbaar zijn in het gasverbruik? Kan je zelf op basis van je meterstanden kijken of je gasverbruik afgelopen winter lager was dan verwacht?

Verder zou ik zelf overwegen voor de benedenverdieping te kiezen voor 2x2,5kW units, eventueel samen als multisplit. Verder zou ik zelf voor de zolder denken aan een 2,5kW en de tussenverdieping een 3,5kW of een 2kW plus een 2,5kW unit, eventueel gecombineerd als multisplit.

Wij hebben zelf een kleine tussenwoning, oppervlak per verdieping ruim 36m2, woonkamer 20m2.

Wij houden onze woning op temperatuur met een 3,5kW unit in de woonkamer, een 2kW unit in de slaapkamer en een 2,5kW unit in het trapgat (om verbindende ruimten warm of koel te kunnen houden). Deze zijn alledrie gecombineerd in een multisplit (mhi SCM60ZS-W).

Voor ons werkt dit goed. Het is voldoende, maar zeker niet teveel. Ons gasverbruik was rond de 800m3, waarvan zo'n 250m3 voor SWW. Naar verwachting is ons verbruik om te verwarmen dit seizoen rond de 600kWh en het koelen daar verbruiken we rond de 150kWh voor.

Met een airconditioning-installatie is het goed om te kijken naar wat je wil qua verwarmen. Dat is erg belangrijk voor de keuze qua vermogen.

Wij verwarmen vrij zuinig. Dat betekent dat we waar mogelijk niet de airco 24/7 aan hebben staan. Wij verwarmen dus ad hoc, waar nodig. In de praktijk betekent dat voor ons dat we bijvoorbeeld op dagen als deze, in de avond de airco uitzetten. De temperatuur in ons huis, inclusief de woonkamer zakt dan terug naar zo'n 15 graden. Rond een uur of 10 in de ochtend zetten we de airco (woonkamer) aan, liefst nog even met de power-optie (hi). Binnen een kwartier is de temperatuur dan opgelopen naar zo'n 19 a 20 graden, maar hij heeft iets langer nodig om te stabiliseren. Verbruik hiervoor tussen de 3 en 5kWh per dag.
Wij kunnen dit makkelijk doen, omdat wij voldoende vermogen hebben onze koude woning snel warm en aangenaam te krijgen. Dat betekent dus ook dat we bijvoorbeeld de slaapkamer in een zuchtje warm (of koud) hebben wanneer dat nodig zou zijn. Met een vrij laag verbruik.
Voor deze optie kies je best een wat hoger vermogen, zoals je ziet bij ons. Nadeel hiervan is dat je vaak niet lang genoeg stookt om de warmte goed door het hele huis te laten verspreiden. Voor ons is het geen probleem. Onze keuken bijvoorbeeld mag best iets frisser zijn.

Een andere optie is het semi-constant verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Er zijn mensen die de verwarming in october aanzetten en in mei weer uit. Vaak zetten ze hem dan over in de koelen stand :)
Voordeel hiervan is dat je met minder vermogen toe kan, wat vaak een wat lager verbruik per uur geeft. Ander voordeel is dat het huis egaler verwarmt en koelt, omdat het de tijd heeft zich te verspreiden, en bovendien zullen de muren op een gegeven moment warmte vast gaan houden.

Nadeel hiervan is dat het alleen werkt wanneer je altijd verwarmt, of in elk geval veel meer dan je anders zou doen. Het zou betekenen dat je zoals nu 24/7 moet verwarmen. Doe je dat niet, dan heb je niet voldoende vermogen om de afgekoelde ruimte snel te verwarmen. Dat betekent dat de unit gedurende lange tijd erg hard moet werken, en die zal daardoor meer verbruiken. Ook is het voor de meeste mensen storend dat het zo lang (ik lees wel eens 6 tot 8 uur) duurt voor je je woning/ruimte weer op temperatuur hebt.

Voor mensen die comfort wensen, hele woning liefst constant egaal verwarmd, eventueel met kleine nachtverlaging, is het 2e systeem, lage vermogens en bijna permanent verwarmen een goede optie. Mogelijk nadeel kan nog zijn dat je bij forse kou niet voldoende vermogen hebt om je woning warm te houden, maar veel gehoord tegenargument daarvoor is dat dat erg weinig voorkomt, en dat een goedkoop cop1 kacheltje daar bijvoorbeeld bij kan assisteren.

Voor mensen die wat minder eisen hebben qua comfort, die geen moeite hebben met ruimtes waar het echt fris kan worden, inclusief de woonkamer tijdens de nacht, is de setup met wat meer power een betere optie.

Overigens zou ik zelf bij verwarming met een airco altijd kiezen voor een 2e vorm van (bij) verwarmen voor wanneer het nodig zou zijn. Wij hebben voor nood onze houtkachel, en zijn daar ook al eens voor 2 dagen naartoe geswitched toen de omstandigheden buiten erg ongunstig waren voor onze airco, en we ongeveer om de 45 minuten een defrost hadden. Door ons wat hogere vermogen gaf dat geen probleem voor de temperatuur hier, maar het stuwt het verbruik enorm op zonder daar qua warmte veel tegenover te zetten.
Met veel defrosts verdubbelt ons verbruik ongeveer zonder meer warmte.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het je ook helpt in het verschil tussen mensen die zeggen, beter wat meer power, en de mensen die roepen, met airco is minder power altijd beter, en mijn 2,5kW unit verwarmt 125m2 met 2 vingers in de neus. En ja, dat soort uitspraken heb ik geregeld gelezen. Maar ook het eindeloze gedoe van mensen die minder is beter heel verleidelijk vonden, want minder geld, maar die door die keuze wanneer het buiten wat kouder wordt worstelen (en soms falen) om hun woning warm te houden.

Qua vermogen, ik weet niet of je het zelf hebt uitgerekend, maar met de koevlaas-formule kom je op ongeveer een kleine 8kW (op basis van gasverbruik). Volgens een veel gebruikte heel beknopte rekenmethode die inhoud huis (bij jou 295m3?) vermenigvuldigd met een factor voor de isolatiegraad (40= gemiddeld voor jou?), en daarmee kom je dan op 11,8kW.

Die 2 lopen dus niet volledig in de pas, maar ze kunnen een indicatie geven. Hou hierbij wel rekening ermee dat je, mocht je switchen naar 1 of 2 multisplits, je daarbij rekent met het vermogen van de multisplit.

[Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 16-02-2023 10:31]

• PapiDoge
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het je ook helpt in het verschil tussen mensen die zeggen, beter wat meer power, en de mensen die roepen, met airco is minder power altijd beter, en mijn 2,5kW unit verwarmt 125m2 met 2 vingers in de neus. En ja, dat soort uitspraken heb ik geregeld gelezen. Maar ook het eindeloze gedoe van mensen die minder is beter heel verleidelijk vonden, want minder geld, maar die door die keuze wanneer het buiten wat kouder wordt worstelen (en soms falen) om hun woning warm te houden.
Daar ben ik dus bang voor met een 3,5KW boven op de overloop. In dit geval twijfel ik dan ook tussen de 3,5KW en 5KW. Wanneer het weer zacht is zal het allemaal prima en wel verlopen, maar als de december,januari en februari wellicht weer eens echt fris worden( en die dagen komen vanzelf weer) dan wil ik niet tekort komen.

De aanschaf prijs verschil vindt ik overigens nog niet eens het probleem en als het 200 of 300KW meer op jaarbasis verbruikt voor een beetje extra zekerheid eigenlijk ook niet.

Nu ik dit zo aan het typen ben denk ik dat ik eigenlijk zelf mijn besluit al heb genomen en neig ik toch stevig naar de:
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC- SRK35 ZS-Wf

• Sjamo
PapiDoge schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Daar ben ik dus bang voor met een 3,5KW boven op de overloop. In dit geval twijfel ik dan ook tussen de 3,5KW en 5KW. Wanneer het weer zacht is zal het allemaal prima en wel verlopen, maar als de december,januari en februari wellicht weer eens echt fris worden( en die dagen komen vanzelf weer) dan wil ik niet tekort komen.

De aanschaf prijs verschil vindt ik overigens nog niet eens het probleem en als het 200 of 300KW meer op jaarbasis verbruikt voor een beetje extra zekerheid eigenlijk ook niet.

Nu ik dit zo aan het typen ben denk ik dat ik eigenlijk zelf mijn besluit al heb genomen en neig ik toch stevig naar de:
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC-SRK50 ZSX-Wf
MHI SRC- SRK35 ZS-Wf
Hoeveel ruimtes zullen hoe vaak warm moeten zijn op de tussenverdieping?
En ik had mijn vorige stuk nog aangevuld met 2 korte berekeningen voor vermogen (kort door de bocht, complete warmteverlies berekening altijd beter, maar deze korte berekeningen werkten ok voor ons).

Wat je bij je nieuwe conclusie mogelijk over het hoofd ziet, is dat je, neem ik aan, de airco op de tussenverdieping wil gebruiken om meerdere ruimtes te verwarmen daar. Dat gebeurt niet snel met airco. Die lucht verplaatst niet snel van de ene ruimte naar de andere.

Een scenario wat makkelijk kan ontstaan met zo'n grote unit op de tussenverdieping, is dat die heel hard start (want, krachtige unit). Temperatuur heeft geen tijd om te verdelen, dus warmte blijft om de unit hangen. Unit denkt, hee, warm, ik ga uit. Dan koelt het af, en unit schrikt wakker, begint weer vol te blazen, en zo verder. Gebruikt veel stroom, en geeft meestal slecht resultaat.

[Voor 31% gewijzigd door Sjamo op 16-02-2023 10:41]

• PapiDoge
Wat je bij je nieuwe conclusie mogelijk over het hoofd ziet, is dat je, neem ik aan, de airco op de tussenverdieping wil gebruiken om meerdere ruimtes te verwarmen daar. Dat gebeurt niet snel met airco. Die lucht verplaatst niet snel van de ene ruimte naar de andere.
Dat is wel de intentie inderdaad. De unit hangt in dit geval recht voor 2 van de 3 slaapkamers.

[Voor 37% gewijzigd door PapiDoge op 16-02-2023 13:00]

• Sjamo
PapiDoge schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is wel de intentie inderdaad. De unit hangt in dit geval recht voor 2 van de 3 slaapkamers.
[Afbeelding]
De airco zal grotendeels recht vooruit blazen. Hoe verwacht jij dat de slaapkamers worden opgewarmd bij kortstondig verwarmen?

Is een 5.0 multisplit met een 2,5kW op zolder, plus 2x een 2kW op beide slaapkamers geen beter idee? En dan beneden een 4.0 multisplit met 2x 2,5 kW?

Of eventueel een 2,5kW single op de overloop, en die dan bijna contant aanlaten. Dan heeft de warmte tijd zich rustig te verspreiden over de verdieping.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee