Vraag

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Bijna 4,5 jaar geleden heb ik een Linksys Velop setje gekocht, de 3 node triband set.

Tot een maand geleden werkte dit perfect. Eén node in de meterkast, één node op zolder, via ethernet aangesloten, en één node op de eerste verdieping, via een powerline aangesloten. Er is dus geen wireless backhaul nodig, wel de probleemloze roaming netwerk mogelijkheid, de goede wifi dekking door het hele huis, en de makkelijke setup.

Echter, een maand geleden ging de (bedraad aangesloten!!!) node op zolder geregeld offline. Er was dan geen (stabiel) netwerk op zolder, wat een groot probleem is, omdat we 2 thuiswerkplekken op zolder hebben. Dus juist daar is een goed stabiel netwerk noodzakelijk!

Omdat de software OK was (volgens de Linksys app), en herstart en een nacht uitzetten geen oplossing boden, heb ik de Velop op zolder vervangen door een oude TimeCapsule (Airport Extreme met wifi 5 / AC). Dit werkt goed, alleen is er geen sprake meer van een roaming netwerk, waardoor mijn telefoon continu naar 5G schakelt).

Het Velop netwerk op de eerste etage begint ook instabiel te worden. En beneden, waar de "main Velop" in de meterkast staat, doet het netwerk het nog, maar ik moet om een wazige reden telkens opnieuw het wifi wachtwoord opnieuw invoeren op mijn iPhone en mijn werk laptop (HP EliteBook). Mijn iMac heeft niet telkens het wifi wachtwoord nodig.

Is dit een bekend verhaal. of ben ik de enoige met dit probleem?
Is er een oplossing voor dit probleem, of is een Velop na 4,5 jaar gebruik "op"?

Ik hoor graag van jullie. Alvast hartelijk bedankt!

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als eerste, isoleren en analyseren.
  • Voldoet de bedrading? Dit kun je testen met een tester. Op basis van het feit dat je TimeCapsule het wel doet zou je denken van wel, maar bij twijfel doormeten
  • Doet de access point van zolder het wel op je 1e verdieping als je hem daar even plaatst? If so, apparaat dan feitelijk ook goed.
  • Roaming is eigenlijk iets wat je client doet. Pikt je telefoon het signaal van de TimeCapsule niet op?
  • Delen alle apparaten dezelfde SSID en instellingen?
  • Gaat het mis als je veel de trap af en oploopt dat het apparaat niet overschakelt op een ander accespoint?
  • Wil het met elk afzonderlijk apparaat wel verbinden? (Gebruik een Wifi analyzer app als Ubiquiti Wifiman op Android voor een lijst van alle accespoints, hun MAC adres, signaalsterkte en om te zien met welke je verbonden bent. iOS apps ben ik niet zo mee bekend, er zullen vast goede zijn.
De rest van je beschreven klachten hebben inderdaad het juiset vaagheidsniveau. Soms kan het helpen om de apparaten eens allemaal naar fabrieksinstellingen te resetten en daarna opnieuw in te stellen
Als laatste, je maakt gebruik van powerline. Heb je daarop wel versleuteling aangebracht tussen je beide powerline adapters zodat ze enkel met elkaar communiceren? Anders kan het zomaar netwerkinstellingen van een ander powerline netwerk oppikken van een buurman een paar deuren verderop (happened to me 10 jaar geleden)

• ikweethetbeter
akimosan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:33:
  • Voldoet de bedrading? Dit kun je testen met een tester. Op basis van het feit dat je TimeCapsule het wel doet zou je denken van wel, maar bij twijfel doormeten
Ja, de UTP CAT6 bedrading voldoet voor het 1Gbps netwerk. De TimeCapsule heeft geen problemen, en als ik de iMac naar boven sjouw dan werkt deze probleemloos op ethernet.
  • Doet de access point van zolder het wel op je 1e verdieping als je hem daar even plaatst? If so, apparaat dan feitelijk ook goed.
Nog niet geprobeerd, is te proberen, maar gezien het feit dat-ie het zelfs niet doet op een van nature zeer stabiele verbinding middels een goede ethernetkabel, heb ik daar mijn twijfels over. Maar, het is iets om te proberen!
  • Roaming is eigenlijk iets wat je client doet. Pikt je telefoon het signaal van de TimeCapsule niet op?
Roaming is idd iets van de client, IEEE 802.11R is een subprotocol dat probleemloos snel switchen mogelijk maakt.

Het netwerk op zolder is (bewust) een ander wifi netwerk. De TimeCapsule (TC) staat in bridge mode, dus het is hetzelfde LAN.

Als ik van beneden naar boven loop, dan gaat mijn telefoon van de Velop beneden niet naar de Velop boven, maar naar de TC op zolder. Terug naar de Velop gaat niet, ook al is het bereik in de woonkamer van de Velop maximaal 1 streepje.
  • Delen alle apparaten dezelfde SSID en instellingen?
Nee. Bewust gedaan. Maar ook dit is iets wat ik kan proberen. Beide zijn 2,4 + 5 GHz wifi AC routers met WPA 2 als maximum security, dus theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Dank, weer iets op de lijst om uit te proberen!
  • Gaat het mis als je veel de trap af en oploopt dat het apparaat niet overschakelt op een ander accespoint?
Ja, dat is precies wat er fout gaat!

Mijn telefoon schakelt automatisch over op de TC, maar schakelt nooit automatisch terug naar de Velop. Sterker, hij gaat over op KPN 5G. Voor het Velop netwerk moet ik vaak het wachtwoord opnieuw ingeven, alsof het een nieuw netwerk is.
  • Wil het met elk afzonderlijk apparaat wel verbinden? (Gebruik een Wifi analyzer app als Ubiquiti Wifiman op Android voor een lijst van alle accespoints, hun MAC adres, signaalsterkte en om te zien met welke je verbonden bent. iOS apps ben ik niet zo mee bekend, er zullen vast goede zijn.
Dank! Ik ga eens op zoek.

De rest van je beschreven klachten hebben inderdaad het juiset vaagheidsniveau. Soms kan het helpen om de apparaten eens allemaal naar fabrieksinstellingen te resetten en daarna opnieuw in te stellen
[/quote]
Ja, ik vrees dat dat misschien nodig is. Probleem is alleen dat internet het hier 24/7 moet doen, alles en iedereen is er afhankelijk van!
Als laatste, je maakt gebruik van powerline. Heb je daarop wel versleuteling aangebracht tussen je beide powerline adapters zodat ze enkel met elkaar communiceren? Anders kan het zomaar netwerkinstellingen van een ander powerline netwerk oppikken van een buurman een paar deuren verderop (happened to me 10 jaar geleden)
Ja, de lijn is versleuteld. Het setje is 5 jaar oud. En ook zonder dit setje heb ik dezelfde problemen (ik heb de node op de eerste etage vorige week helemaal uitgezet, inclusief de powerlines uit).

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik zal vanavond en de komende dagen eens wat dingen uitproberen!

• ikweethetbeter
akimosan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:33:
Zolder Velop gereset en op de eerste etage toegevoegd. Was een langdurig proces, led was groen, maar toch schakelde mijn telefoon op de eerste etage naar 5G. Was blijkbaar niet echt succesvol! Helaas...

Volgende stap (als ik eens alleen thuis ben) is alles resetten en vanaf 0 opnieuw installeren. En misschien de powerline weglaten en die link door de mesh verbinding laten regelen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:18
Heb je al met Linksys contact gehad? Toen ik een tijd geleden een probleem had met mijn Velop-set werd ik uitstekend geholpen (telefonisch, Engelstalig).
Heb nog zo af en toe dat het netwerk een node mist (waardoor de te overbruggen afstand tussen de nodes zo groot wordt dat de snelheid inkakt) , maar als ik de nodes even aan/uit zet is dat probleem opgelost en loopt het weer maanden als een trein.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• ikweethetbeter
@TheOmen
Dank, had daar niet aan gedacht omdat de set meer dan 3 jaar oud was. Het is het proberen waard!

• ikweethetbeter
@TheOmen
Gisteren een melding gemaakt bij Linksys, maar tot nu zonder enige reactie...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee